SJCA nº 1 528/2014, 30 de Diciembre de 2014, de Lleida

PonenteCARLOS BRUFAL CLUA
Fecha de Resolución30 de Diciembre de 2014
ECLIES:JCA:2014:1956
Número de Recurso548/2011

JUTJAT CONTENCIÓS ADMINISTRATIU NÚM. 1 DE LLEIDA

C/Canyeret, 3-5 C.P. 25007 de Lleida.

Telèfon 973 700 133

PROCEDIMENT ORDINARI 548/2011

Part actora : Generalitat de Catalunya

Representant part actora: Advocat de la Generalitat

Part demandada : Ajuntament d'Albatàrrec

Representant part demandada : Simeó Miquel Roé i CECILIA MOLL MAESTRE

SENTÈNCIA núm.528/2014

LLEIDA, a 30 de desembre de 2014.

Vistes per la SSª el Sr. Carles Brufal Clua, Jutge del Jutjat contenciós administratiu núm. 1 de Lleida i del seu partit judicial, les presents actuacions de PROCÉS ORDINARI en exercici d'un RECURS CONTENCIÓS, seguit en aquest Jutjat sota el nombre 548 de l'any 2011 , promogut a instància de LA GENERALITAT DE CATALUNYA, representada i assistida per l'advocat de la Generalitat; enfront l'Excel·lentíssim AJUNTAMENT D'ALBATÀRREC, representat per la procuradora Sra. Cecília Moll Maestre i assistit pel lletrat Sr. Simeó Miquel Roé. Ha recaigut la present resolució en base als següents,

ANTECEDENTS DE FET

PRIMER .- El recurrent interposà el corresponent recurs contenciós administratiu mitjançant escrit registrat el 16 de setembre del 2011 contra la desestimació per silenci administratiu de l'Ajuntament d'Albatàrrec de la sol·licitud del Director General d'Urbanisme de la Generalitat de Catalunya de 18 de novembre de 2009, de revisió de la llicència d'obres de data 17 de desembre de 2004, atorgada a la Sra. Flora , per a la construcció d'un habitatge unifamiliar a la parcel·la NUM000 del polígon NUM001 , del municipi d'Albatàrrec, a la província de Lleida.

SEGON.- Un cop personada l'Administració demandada i remés l'expedient administratiu, es van presentar els corresponents escrits de demanda i de contestació.

La part recurrent, exposats els fets que motivaven la seva demanda i els fonaments de dret aplicables a la mateixa, va acabar suplicant que, conclosos els tràmits legals pertinents, es dictés sentència per la què s'estimés el recurs contenciós declarant nul·la la llicència i obligant a l'Ajuntament a iniciar un expedient de disciplina urbanística als titulars de la finca, segons el que disposa l' article 221.1 de la Llei d'Urbanisme i la restauració física de la realitat alterada.

Per la seva banda, la part demandada, un cop exposats els fets que motivaven el seu escrit de contestació i els fonaments de dret aplicables, va acabar sol·licitant la desestimació del recurs presentat amb expressa imposició de costes per a la part actora. Subsidiàriament, en el supòsit de declarar-se la nul·litat de la llicència, es demanava la desestimació de la pretensió de condemna a la restauració de la realitat física alterada, la qual només podria ser acordada en el marc del corresponent expedient de protecció de la realitat urbanística.

TERCER .- Practicada la prova i presentades, en aquest cas, les conclusions que les parts van considerar adients, el procediment va quedar conclòs i pendent de dictar la pertinent sentència.

QUART .- En aquest procediment s'han observat totes les prescripcions legals en la forma de demanar i en la seva tramitació.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER.- DEL PLANTEJAMENT DE LES PARTS

El recurrent interposà el corresponent recurs contenciós administratiu mitjançant escrit registrat el 16 de setembre del 2011 contra la desestimació per silenci administratiu de l'Ajuntament d'Albatàrrec de la sol·licitud del Director General d'Urbanisme de la Generalitat de Catalunya de 18 de novembre de 2009, de revisió de la llicència d'obres de data 17 de desembre de 2004, atorgada a Doña. Flora , per a la construcció d'un habitatge unifamiliar a la parcel·la NUM000 del polígon NUM001 , del municipi d'Albatàrrec, a la província de Lleida.

Interessa la part actora que es declari en la present, la nul·litat de l'esmentada llicència en base a l' article 62 e ) i f) de la Llei 30/1992 de 26 de novembre , reguladora del Règim Jurídic i el Procediment Administratiu Comú (LRJPAC) per haver-se atorgat en sòl no urbanitzable sense l'informe jurídic preceptiu que establia l' article 180 del Decret Legislatiu 1/2005 de 26 de juliol , pel què s'aprovà el Text Refós de la Llei d'Urbanisme (en endavant TRLUC), i sense tramitar el procediment que estableixen els articles 47.6 b ), 48 i 49 de la Llei d'Urbanisme , en la versió vigent en el moment de l'atorgament de la llicència.

Finalment, s'al·lega una tercera causa de nul·litat segons el que disposa l'article 62 f) de la LRJPAC, per una suposada vulneració de l'article 133 de les Normes Subsidiàries del Municipi, al no haver acreditat la beneficiària que ostenta la condició d'agricultora o ramadera o que aquestes siguin les seves activitats econòmiques principals. Afegint també en l'argumentari, la possible vulneració de l' article 87 del Reglament parcial d'urbanisme aprovat pel Decret 287/2003 que, a la seva vegada, exigia l'acreditació de la necessitat de la vivenda en relació a les funcions de vigilància i assistència o control derivades o exigides per les característiques de la explotació que no es puguin exercitar adequadament des de els nuclis de població més propers.

Per la seva banda, l'Ajuntament hi oposa diversos motius com ho són:

-La inexistència de l'acte presumpte contra el qual s'adreça.

-La incorrecció en el procediment d'impugnació i revisió de la llicència.

-Subsidiàriament, la extemporaneïtat en la interposició del recurs.

-La improcedència de pronunciament directe sobre la restauració de la realitat física alterada.

Considera l'administració que la nul·litat de la llicència no portaria inevitablement a la restauració de la realitat física alterada, sinó, com a màxim, a la tramitació d'un expedient de protecció de la legalitat urbanística en el si del qual s'hauria de decidir sobre les possibilitats de legalització.

Atenent al principi dispositiu s'hauran d'analitzar tots aquests plantejaments un a un i tot seguit.

SEGON.- DE LA INEXISTÈNCIA DE L'ACTE PRESUMPTE CONTRA EL QUAL S'ADREÇA LA RECURRENT I LA EXTEMPORANEÏTAT DEL RECURS

  1. La part passiva entén que no hi ha cap desestimació presumpta per la raó que el requeriment efectuat per la Direcció General d'Urbanisme va ser efectivament acatat per l'entitat local, donant pas a un acord d'incoació de l'expedient de revisió. Per tant, entén la demandada que es va acatar el requeriment i la desestimació presumpta és inexistent i simulada.

    Certament, consta en l'expedient administratiu el Decret d'alcaldia número 72/2010 de data 2 de desembre de 2010, on s'accedia a la incoació de l'expedient de revisió d'ofici de la llicència esmentada (foli 40 del expedient administratiu). En la mateixa resolució també s'acordava dur a terme la notificació als interessats i a la Direcció General d'Urbanisme, la qual es va rebre el 14 de desembre de 2010 (veure segell del foli 20 de la causa).

    Però d'altra banda, la revisió d'ofici demana un dictamen previ de l'òrgan consultiu competent. En el cas català, concretament es requereix l'obtenció del dictamen preceptiu de la Comissió Jurídica Assessora ( article 71 de la Llei 26/2010 de 3 d'agost, de Règim Jurídic i de Procediment de les Administracions Públiques de Catalunya -LRJPAPC -). En canvi, en el cas que ens ocupa, enlloc de l'expedient administratiu hi consta cap gestió al respecte. Per tant, s'ha d'entendre que el dia 16 de setembre de 2011 -data d'interposició del recurs- ja havien transcorreguts els 3 mesos que preveu l'article 102 de la LRJPAC per a dictar la corresponent resolució en les revisions iniciades a instància d'interessats. Corol·lari de l'anterior, transcorregut aquest termini des de el dia 2 de desembre de 2010 -data de la incoació-, es podia entendre que la revisió quedava presumptament desestimada a tenor del propi article 102 de la LRJ PAC .

    Tant se val si l'administració va dictar una resolució favorable a la incoació, doncs només la resolució definitiva seguida de la seva notificació, detura els efectes del silenci negatiu. D'aquesta manera s'evita que la falta d'actuació de l'administració eternitzi...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR