STSJ Cataluña 603/2013, 26 de Septiembre de 2013
Ponente | EDUARDO PARICIO RALLO |
ECLI | ES:TSJCAT:2013:12298 |
Número de Recurso | 473/2009 |
Procedimiento | RECURSO ORDINARIO (LEY 1998) |
Número de Resolución | 603/2013 |
Fecha de Resolución | 26 de Septiembre de 2013 |
Emisor | Sala de lo Contencioso |
TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA DE CATALUNYA
SALA CONTENCIOSA ADMINISTRATIVA
SECCIÓ CINQUENA
Recurs ordinari núm. 473/2009
SENTÈNCIA Núm. 603/2013
Il·lms. Srs.:
President
Sr. Alberto Andrés Pereira
Magistrats
Sr. José Manuel de Soler Bigas
Sr. Eduard Paricio Rallo
Sr. Juan Fernando Horcajada Moya
Barcelona, 26 de setembre de 2013.
LA SALA CONTENCIOSA ADMINISTRATIVA DEL TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA DE CATALUNYA (SECCIÓ CINQUENA), ha pronunciat la següent SENTÈNCIA en el recurs contenciós administratiu núm. 473/2009, interposat pel CONSEJO GENERAL DE COLEGIOS OFICIALES DE INGENIEROS INDUSTRIALES DE ESPAÑA, representat pel Procurador Sr. ANGEL JOANIQUET IBARZ, contra el DEPARTAMENT DE JUSTÍCIA, representat i dirigit pel LLETRAT DE LA GENERALITAT, essent codemandats el COL.LEGI OFICIAL D'ENGINYERS INDUSTRIALS DE CATALUNYA, representat pel Procurador Sr. FRANCISCO JAVIER MANJARÍN ALBERT i dirigit pel Lletrat Sr. JOSEP BARCELÓ SALLERAS i l' ASSOCIACIÓ D'ENGINYERS GEÒLEGS, representada pel Procurador Sr. NOEL MAS-BAGA MUNNÉ i dirigida per la Lletrada Sra. SARA DÍAZ COLOMER.
Ha estat ponent el Magistrat Il·lm. Sr. Eduard Paricio Rallo, que expressa el parer de la Sala.
ANTECEDENTS
En data 2 de desembre de 2009 la representació del CONSEJO GENERAL DE COLEGIOS OFICIALES DE INGENIEROS INDUSTRIALES DE ESPAÑA va presentar en la secretaria d'aquesta Sala escrit d'interposició del present recurs, adreçat contra la Resolució JUS/2794/2009, de 7 d'octubre, de modificació dels estatuts del Colegio de Ingenieros Industriales de Cataluña (DOGC nº 5484 de 15 d'octubre de 2009).
En data 22 de novembre de 2010 l'actora va presentar escrit de demanda mitjançant el qual va demanar sentència que declari la nul·litat radical de la resolució impugnada o, subsidiàriament, la nul·litat dels articles 5.4; 6.f/; 8.4, apartats 4 i 5; 12.6; 13, paràgraf 1; 14, paràgraf 1; 33.c/; 69, paràgraf 4; i 79, darrer paràgraf dels Estatuts del Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya aprovats per la resolució impugnada, així com el mateix acord de modificació dels estatuts. públiques. Una competència que imposa necessàriament una Llei estatal en la prelació de fonts normatives. En aquest sentit es va manifestar el Tribunal Constitucional en la sentència núm. 20/88, referint-se precisament al joc de competències de l'Estat i la Generalitat pel que fa als col·legis professionals: " corresponde a la legislación estatal fijar los principios y reglas básicas a que han de ajustar su organización y competencias las Corporaciones de Derecho público representativas de intereses profesionales". Y aun cuando en tal declaración no se invocara explícitamente el art. 149.1.18 CE, y se dijera sólo que las remisiones estatutarias a los preceptos constitucionales allí citados "permite entender que la Ley a que se refiere el art. 36 ha de ser estatal en cuanto a la fijación de criterios básicos en materia de organización y competencia" de las Corporaciones públicas profesionales, es del todo claro que el fundamento constitucional de esta legislación básica estatal no puede encontrarse sino en el mencionado art. 149.1.18 CE ".
Cal precisar que el cas que ens ocupa es refereix a una modificació d'estatuts col·legials. Modificació que, pel seu contingut i com s'argumentarà, equival en aquest cas a la creació d'un col·legi. Doncs bé, la remissió a les bases estatals queda inicialment referida per la jurisprudència esmentada i pel mateix article 36 CE a la determinació dels principis i regles bàsiques als que han d'ajustar la seva organització i competències les corporacions de dret públic representatives dels interessos professionals. És ben cert que no es pot tancar el contingut de les bases als citats àmbits, però no és més cert que no hi ha base per considerar que la creació o l'ampliació d'un concret Col·legi professional d'àmbit autonòmic hagi de ser considerat matèria bàsica.
D'altra banda, la jurisprudència constitucional ha establert de forma prou clara la necessitat que les bases quedin identificades com a tals de forma prou precisa en la norma que les introdueix. La sentència núm. 385/1993 és significativa en aquest sentit: " tanto sobre el legislativo como sobre el ejecutivo recae la carga, no una mera posibilidad sino deber, de calificar expresamente las normas que, a su parecer, tengan carácter básico como exigencia del principio de seguridad jurídica.
En tal sentido hemos dicho no hace mucho que esa obligación "no sólo pesa sobre el legislador o sobre la ley votada en Cortes, que es el instrumento normal para la determinación de las normas básicas, sino también, según nuestra reiterada doctrina, sobre el Gobierno de la Nación cuando, con carácter excepcional, pueda hacer uso de su potestad reglamentaria para regular por...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba-
STS 1237/2016, 31 de Mayo de 2016
...de Cataluña, de fecha 26 de septiembre de 2013 , dictada en el recurso de dicho orden jurisdiccional seguido ante la misma bajo el núm. 473/2009, a instancia del anterior recurrente, sobre anulación de artículos del Estatuto del Colegio de Ingenieros Industriales de Cataluña. Han sido parte......
-
ATS, 3 de Julio de 2014
...del Consejo General de Colegios Oficiales de Ingenieros Industriales de España, se ha interpuesto Recurso de Casación contra la Sentencia 603/2013, de 26 de septiembre, dictada por la Sala de lo Contencioso-Administrativo (Sección Quinta) del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña, en el......