STSJ Cataluña 7697/2013, 25 de Noviembre de 2013

PonenteENRIQUE JIMENEZ-ASENJO GOMEZ
ECLIES:TSJCAT:2013:10862
Número de Recurso4157/2013
ProcedimientoRECURSO DE SUPLICACIóN
Número de Resolución7697/2013
Fecha de Resolución25 de Noviembre de 2013
EmisorSala de lo Social

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

NIG : 25120 - 44 - 4 - 2012 - 8025368

mi

ILMO. SR. FRANCISCO JAVIER SANZ MARCOS

ILMA. SRA. MATILDE ARAGÓ GASSIOT

ILMO. SR. ENRIQUE JIMÉNEZ ASENJO GÓMEZ

En Barcelona a 25 de noviembre de 2013

La Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña, compuesta por los Ilmos. Sres. citados al margen,

EN NOMBRE DEL REY

ha dictado la siguiente

S E N T E N C I A núm. 7697/2013

En el recurso de suplicación interpuesto por María Purificación frente a la Sentencia del Juzgado Social

2 Lleida de fecha 15 de mayo de 2013 dictada en el procedimiento Demandas nº 442/2012 y siendo recurridos Fogasa y Empresa Municipal D'Urbanisme S.L.(EMU). Ha actuado como Ponente el Ilmo. Sr. ENRIQUE JIMÉNEZ ASENJO GÓMEZ.

ANTECEDENTES DE HECHO
PRIMERO

Con fecha tuvo entrada en el citado Juzgado de lo Social demanda sobre Despido en general, en la que el actor alegando los hechos y fundamentos de derecho que estimó procedentes, terminaba suplicando se dictara sentencia en los términos de la misma. Admitida la demanda a trámite y celebrado el juicio se dictó sentencia con fecha 15 de mayo de 2013 que contenía el siguiente Fallo:

Desestimo la demanda interposada per María Purificación contra EMPRESA MUNICIPAL D'URBANISME, S.L. i el FOGASA, tot declarant la procedència de l'extinció per causes objectives notificada amb efectes del dia 16 d'abril de 2012, per la qual cosa absolc les demandades de totes les peticions deduïdes en contra seva.

SEGUNDO

En dicha sentencia, como hechos probados, se declaran los siguientes:

"Primer. L'actora acredita una antiguitat de l'1-9-1994, categoria professional de Titulat G, i un salari de

3.374,76 euros bruts, inclosa la part proporcional de les pagues extres, conforme nòmina del mes de desembre de 2011.

L'actora, essencialment, i banda de les funcions detalles en el fet provat desè, administrava els concursos, gestionava els lloguers dels locals comercials, de les vivendes i de les places de parquing, l'adjudicació de les vivendes, assessorada per l'assesora jurídica de l'empresa, mantenia contactes i amb els industrials del ram de la construcció i amb els llogaters i les associacions de comunitats de llogaters. A més, era la coordinadora de l'àrea de patrimoni des del gener de 2012, data a partir la qual es van unificar el departament d'habitatge i el de patrimoni (conformitat, doc. 9 de l'actora i testifical).

Segon

L'empresa demandada va comunicar l'actora i la delegada de personal del centre de treball mitjançant sengles cartes de data 16 d'abril de 2012, les quals es donen per completament reproduïdes, l`extinció del seu contracte de treball amb efectes del mateix dia, en veure's en la necessitat de prescindir dels seus serveis i d'amortitzar els seus llocs de treball, arran de causes de naturalesa organitzatives relacionades amb el descens en l'activitat i de la prestació de serveis respecte dels tres àmbits en que l'empresa demandada desenvolupa la seva activitat: Serveis d'habitatge a través de projectes com l'Oficina Local d'Habitatge (OLH); els projectes de Plans de barri i les obres encarregades per l'Ajuntament de Lleida; i la Gestió de patrimoni, mitjançant la compravenda de solars i terrenys, així com la promoció d'habitatges socials (no controvertit i folis 7 a 13).

Tercer

En la carta extintiva esmentada es quantifica la indemnització a abonar a favor de l'actora en l'import legalment establert i que és de 40.065,15 euros i, per altre banda, 1.687,35 euros per incompliment del termini de preavís.

Les quantitats esmentades van ser abonades a la data de la notificació d'aquelles cartes mitjançant sengles xecs bancaris, juntament amb uns d'altres respecte de l'import dels preavisos incomplerts (no controvertit i folis 7 i 8).

Quart

EMPRESA MUNICIPAL D'URBANISME, S.L. es constitueix com un òrgan tècnic-jurídic de gestió de l'Ajuntament de Lleida que es regeix pels seus propis estatuts, la Llei de societats de responsabilitat limitada, el tex refós de la Llei de societats anònimes i d'altres de complementàries. Deté la condició d'entitat urbanística especial al efectes previstos en la Llei 2/2002, de 14 de març d'Urbanisme de Catalunya, modificada per la Llei 10/2004 de 24 de desembre i disposicions complementàries.

El seu objecte ho constitueix l'execució de les actuacions urbanístiques i de construcció necessàries per a la rehabilitació dels espais compresos en l'àmbit del Pla Especial del Centre Històric, així com les actuacions urbanístiques i de construcció previstes en els Plans Parcials de sòl urbanitzable del terme municipal de Lleida, i en general en els sectors qualificats de sòl urbanitzable. De la mateixa manera, integra el seu objecte social d'altres activitats com ara la realització d'operacions relacionades amb la promoció i construcció d'edficis i/ o habitatges i d'altres recollides expressament en l'art. 2 dels seus estatuts socials. Així mateix forma part del seu objecte la planificació, execució i gestió de totes les polítiques municipals d'habitatge encarregades per l'Ajuntament de Lleida de forma directa o en coordinació amb altres Administracions Públiques o entitats que tinguin aquesta finalitat. Dins d'aquest àmbit, també constitueix el seu objecte, la gestió i administració del patrimoni municipal, la realització d'operacions relacionades amb la promoció, rehabilitació i construcció d'habitatges.

Dins les seves funcions hi ha, igualment, la de rebre ajuts i subvencions, accedir al mercat de capitals mitjançant operacions de crèdit o qualsevol modalitat de captació de recursos.

Concretament i essencialment, la seva activitat es desplega en tres fronts: l'Oficina Local d'Habitage (OLH), els Projectes de Plans de barris i obres encarregades per l'Ajuntament de Lleida, i la gestió de patrimoni, consistent en la compravenda de solars i terrenys i la promoció d'habitatges socials (doc. 1 de l'empresa, pericial i testifical).

Cinquè

En relació a les activitats esmentades i pel que fa a l'Oficina Local d'Habitage (OLH), des de l'any 2009 s'ha experimentat una important disminució de les ajudes públiques pel que fa a la rehabilitació d'edificis i a la rehabilitació de vivendes, la qual cosa ha comportat una davallada en els expedients gestionats, de manera que a l'any 2011, l'OLH va tramitar entre un 40 i un 45% menys d'expedients referits als ajusts dels lloguers, respecte de l'any 2010. Concretament, el 2009, un total de 19.437, el 2010, 18.522 i el 2011 11.104

Pel que fa als expedients tramitats per ajuts a la rehabilitació, a l'exercici de l'any 2011 va produïr-se una reducció de més del 90% respecte dels tramitats a l'any 2010, en passar de 94 a l'any 2009 a només 1 el 2011. D'igual manera, en relació al Registre de sol.licituds d'habitatges de protecció Oficial, els expedients tramitats van reduïr-se a l'any 2011 entre un 40 i un 45%, respecte de l'any 2010: 1.771 a l'any 2009, 975 el 2010 i 544 el 2011; situació extensible als Informes d'idoneïtat, en que els expedients tramitats es varen reduir d'un 90% respecte dels tramitats al 2010: 44 el 2009, 72 el 2010 i 2 el 2011. A més, aquest descens en els expedients tramitats ha comportat una davallada de les atencions presencials, sigui per telèfon o telemàtiques, realitzades pel personal de l'oficina, de manera que a l'any 2010 les gestions van ser de 14.090 i al 2011 de 10.522.

Paral.lelament, s'ha produït una reducció aproximada del 25% en la proposta de Conveni realitzada per la Generalitat de Catalunya respecte de l'any anterior en referència al finançament rebut com a pagament per als serveis bàsics de l'oficina; concretament s'ha passat d'uns ingressos de 233.553,65 euros a l'any 2009 a 118.190,98 euros el 2010 i de 97.458 euros el 2012 (documents 1a 19 de l'empresa, pericial i testifical).

Sisè

En relació als Projectes de Plans de Barris i obres encarregades per l'Ajuntament de Lleida, atès que el finançament era a parts iguals entre l'Ajuntament i la Generalitat de Catalunya i que aquesta ha deixat de complir el seu compromís de pagament, amb un deute de més de 5 milions d'euros referits a les obres dels Plans de barri dels anys 2010, 2011 i 2012, sense cap mena de previsió d'aportació pel 2012, ha comportat una ralentització de les obres ja iniciades pel 2012 i la paralització de totes les que resten pendents d'executar amb càrrec al Plans de barris de Magdalena-Noguerola i el Centre Històric.

D'aquesta manera i en relació a les obres encarregades per l'Ajuntament de Lleida, a l'any 2010 es van encarregar 19 projectes per un valor de 2.225.893,92 euros; l'any 2011 es van reduir els projectes a 10, per un valor d'1.859.515,93 euros; i respecte del 2012 tan sols 2 encàrrecs fins el mes d'abril, per valor de

39.589,46 euros.

A més, hi ha una evolució en l'execució dels dos plans de barris per part de l'empresa, que en el cas del Centre Històric passa de 2.214.220,77 euros el 2011 a 629.755,12 euros el 2012, De la mateixa manera i pel que fa a Magdalena-Noguerola, s'hi passa d'1.199.640,34 euros a l'any 2011 a 399.983,24 euros el 2012.

A la vista de la paralització en els pagaments per part de la Generalitat, l'empresa va sol.licitar del Departament de Territori i Sostenibilitat una pròrroga de 4 anys per realitzar les actuacions previstes, però la resposta de la Generalitat va arribar durant el mes de desembre de 2012 concedint la pròrroga per als anys 2013-2016; és a dir, la feina que s'havia de fer a un o dos anys s'havia de fer en quatre anys, per la qual cosa la càrrega de treball anual havia de disminuir.

De manera paral.lela, les despeses per execucions, que és signe evident de que hi ha molta activitat i que l'empresa es troba a ple...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR