STSJ Cataluña 6569/2013, 15 de Octubre de 2013

PonenteMATILDE ARAGO GASSIOT
ECLIES:TSJCAT:2013:9897
Número de Recurso7228/2012
ProcedimientoRECURSO DE SUPLICACIóN
Número de Resolución6569/2013
Fecha de Resolución15 de Octubre de 2013
EmisorSala de lo Social

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

JSP

IL·LM. SR. JOSÉ QUETCUTI MIGUEL

IL·LM. SR. FRANCISCO JAVIER SANZ MARCOS

IL·LMA. SRA. MATILDE ARAGÓ GASSIOT

Barcelona, 15 d'octubre de 2013

La Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, formada pels magistrats esmentats més amunt,

EN NOM DEL REI

ha dictat la següent

SENTÈNCIA NÚM. 6569/2013

En el recurs de suplicació interposat per SERVÍCIO PÚBLICO DE EMPLEO ESTATAL (SPEE) a la sentència del Jutjat Social 3 Barcelona de data 19 de juliol de 2012 dictada en el procediment núm. 133/2012, en el qual s'ha recorregut contra la part Eladio, ha actuat com a ponent la Il·lma. Sra. MATILDE ARAGÓ GASSIOT.

ANTECEDENTS DE FET

Primer

En data 16 de febrer de 2012 va arribar al Jutjat Social esmentat una demanda sobre atur, la qual l'actor al.lega els fets i fonaments de dret que va considerar procedents i acabava demanant que es dictés una sentència d'acord amb el que es demanava. Admesa la demanda a tràmit i celebrat el judici, es va dictar la sentència en data 19 de juliol de 2012, que contenia la decisió següent: " Estimo en part la demanda presentada pel Don. Eladio, contra SERVICIO PÚBLICO DE EMPLEO ESTATAL (SEPE), sobre Renda Activa d'Inserció, i deixo sense efecte les resolucions de dates 05.10.11 i 14.02.12, que excloïa al demandant del programa de Renda Activa d'Inserció, i declaro que la sanció que s'ha d'imposar al demandant és la de pèrdua d'un mes del subsidi de RAI, i condemno a l'entitat gestora a abonar la prestació corresponent i a estar i passar per aquesta declaració. "

Segon

En aquesta sentència es declaran com a provats els fets següents:

Primer

La part demandant Don. Eladio, amb DNI NUM000, tenia reconeguda la prestació de Renda Activa d'Inserció, per resolució de 29.07.11, amb efectes del 28.07.11, per un període de 330 dies, i per una quantia del 80% de l'IPREM.

Segon

Per resolució del SERVICIO PÚBLICO DE EMPLEO ESTATAL (SEPE) de data 05.10.11 se'l va excloure del programa de Renda Activa d'Inserció des del 30.08.11 perquè en aquesta data va ser requerit per a comparèixer davant l'oficina de treball sense que hi acudís. Interposada reclamació prèvia, va ser desestimada per resolució de 14.02.12.

Tercer

En data no concretada, si bé la comunicació consta el dia 17.08.11, se'l va citar perquè comparegués a l'oficina de treball de Viladecans als efectes de realitzar una "tutoria RAI", aportant el DNI, i informant en la comunicació que si refusava l'acció podia constituir una infracció de l' article 17.2 del RD-Leg 5/00 LISOS, i podia ser sancionat amb la pèrdua de tres mesos de la prestació o subsidi per desocupació. Aquesta carta va intentar ser lliurada pel servei de correus el dia 25.08.11, i després d'estar en llista, no va ser retirada de l'oficina.

Tercer

Contra aquesta sentència la part demandada va interposar un recurs de suplicació, que va formalitzar dins del termini. Es va donar trasllat a la part contrària que el va impugnar. Es van elevar les actuacions a aquest Tribunal i es va formar aquest rotlle.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER

Contra la sentència que estima la demanda en part i deixa sense efecte la resolució del SPEE, - que imposava a l'actor una sanció per infracció de l' article 17.2 de la LISOS, greu, amb exclusió del programa de Renda Activa d'Inserció - i declara que la sanció que s'ha d'imposar al demandant és la pèrdua d'un mes de subsidi, valorant l'existència d'excés reglamentari en el R.D. 1369/2006, presenta recurs de suplicació el Lletrat de l'Estat, que ha estat impugnat.

SEGON

El recurs es presenta amb un únic motiu, per la via de l' article 193 c) de la Llei 39/2011, de 10 d'octubre, reguladora de la jurisdicció social, amb al.legació de infracció dels articles 9.1 a i b, 11 i 13, del Reial Decret 1369/2006, de 24 de novembre, pel que es regula el Programa de Renda Activa d'Inserció, per a desocupats amb especials necessitats econòmiques i dificultats per a trobar ocupació.

El recurrent al.lega que és aplicable al cas l'article 9-1 quan estableix que causaran baixa definitiva en el programa els treballadors en els que concòrrin algun dels fets següents: (b) "No comparecer previo requerimiento, ante el Servicio Público de Empleo Estatal o ante los servicios públicos de empleo, no renovar la demanda de empleo en la forma y fechas que se determinen en el documento de renovación de la demanda o no devolver en el plazo a los servicios públicos de empleo el correspondiente justificante de haber comparecido en el lugar y fecha indicados para cubrir las ofertas de empleo facilitadas por dichos servicios, salvo causa justificada.".

Aquest precepte ja ha estat valorat pel magistrat del jutjat social, que no obstant, valora que la administració no pot imposar una sanció fora del que disposa la Llei de Infraccions i sancions en l'Ordre social, R.D. Leg. 5/2000, que, contra el que al.lega la part demandada si que té en compte, les obligacions dels beneficiaris que descriu l' article 231 de la LGSS (obligacions dels treballadors) i que l' article 232 de la citada Llei General de la Seguretat Social indica que en matèria de infraccions i sancions s'estarà al que disposa el text refòs de la Llei sobre infraccions i sancions en l'Ordre Social. Valora la sentència que la actuació sancionadora de l'administració no pot estar fora del que estableixen les disposicions legals esmentades. Constata però un evident excés reglamentari en el desenvolupament del precepte sancionador, del RD 1369/2006, respecte a les conseqüències per l'incompliment de les obligacions en matèria de seguretat social.

Contra aquest raonament, el recurs al.lega el citat l' article 9 dels Reial Decret 1369/2006, de 24 de novembre, que regula la renda activa de inserció. Indica el Lletrat de l'Estat que la norma específica és aplicable al cas, havent-se habilitat al Govern a regular una ajut específic, apartat 4 de la Disposició Final quinta del TR de la LGSS, dirigida als desocupats amb especials necessitats econòmiques i dificultat per a trobar ocupació que adquireixin el compromís de realitzar actuacions afavoridores de la seva insercció laboral. Que dins de l'habilitació es va dictar la norma específica que regula des de l'objecte, requisits i causes de baixa i reincorporació al programa, etc., havent-se d'aplicar la normativa especial i no la Llei general en la que no existeix una regulació concreta i específica del programa de la RAI.

TERCER

La qüestió de fons plantejada és doncs si la decisió de l'administració, que té un indiscutible caràcter sancionador, havia d'estar vinculada i en el marc de la LISOS, d'acord amb el que disposa l'article 231-1-d ) "Obligacions dels treballadors... i comparèixer, quan hagi estat prèviament requerit, davant la Entitat Gestora, etc.", i l' article 232 de la mateixa LGSS, quan diu que en matèria de infraccions i sancions s'estarà al que disposa el present Títol i el text refòs de la llei sobre Infraccions i Sancions en l'Ordre Social, aprovat pel R.D.Leg. 5/2000, de 4 d'agost.

Per altra banda, el Text Refòs de la Llei sobre Infraccions i Sancions a l'Ordre Social, (LISOS), aprovada pel Reial Decret Legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, s'estableixen la tipificació de les faltes i sancions, tenint en compte els principis de tipicitat i proporcionalitat. En aquest...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR