STSJ Cataluña 52/2013, 28 de Enero de 2013

JurisdicciónEspaña
Fecha28 Enero 2013
Número de resolución52/2013

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA DE CATALUNYA

SALA CONTENCIOSA ADMINISTRATIVA

SECCIÓ CINQUENA

Recurs núm. 83/2007

SENTÈNCIA Núm. 52/2013

Il·lms. Srs.:

President

Sr. Joaquín José Ortiz Blasco

Magistrats

Sr. Alberto Andrés Pereira

Sr. Juan Fernando Horcajada Moya

Sr. Eduard Paricio Rallo

A la ciutat de Barcelona, 28 de gener de 2013.

LA SALA CONTECIÓS ADMINISTRATIVA DEL TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA DE CATALUNYA (SECCIÓ CINQUENA), ha pronunciat la següent SENTÈNCIA en el recurs contenciós administratiu núm. 83/2007, interposat pel Sr. Hugo, representat per la Procuradora Sra. MARTA DURBAN PIERA i dirigit pel Lletrat Sr. RUBÉN REDON I CARVÍ contra el DEPARTAMENT DE LA PRESIDÈNCIA DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA, representat i dirigit pel LLETRAT DE LA GENERALITAT.

Ha estat ponent el Magistrat Il·lm. Sr. Eduard Paricio Rallo, que expressa el parer de la Sala.

ANTECEDENTS

PRIMER

En data 30 d'octubre de 2006 la representació Don. Hugo va presentar en la secretaria d'aquesta Sala escrit d'interposició del present recurs, adreçat contra el DEPARTAMENT DE LA PRESIDÈNCIA DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA.

SEGON

Mitjançant interlocutòria de data 7 de maig de 2007 -rectificada per interlocutòria de data 31 de maig de 2007- es va declarar la inadmissibilitat del recurs per no resultar la resolució impugnada susceptible de recurs. L'anterior interlocutòria va ser objecte de cassació mitjançant sentència dictada pel Tribunal Suprem en data 30 de setembre de 2011 .

TERCER

Un cop reprès el tràmit d'aquest procés, l'actor va presentar escrit de demanda mitjançant el qual va demanar sentència que anul·li la resolució impugnada, tot declarant que la distribució territorial dels escons a les eleccions al Parlament de Catalunya s'ha de fer d'acord amb els principis d'igualtat i representació proporcional, atorgant a cada circumscripció electoral d'àmbit provincial el nombre de diputats que correspon segons la seva població censal, amb imposició de costes a l'Administració. Hom fonamenta el recurs en el fet que tant la Constitució espanyola com l'Estatut d'Autonomia de Catalunya disposen que al representació electoral ha de ser proporcional en funció de la població de dret, essent així que la distribució d'escons entre províncies que fixa el Decret impugnat resulta desequilibrada en favor dels electors de la província de Barcelona, amb infracció del principi d'igualtat i d participació en els afers públics, generant una discriminació per raó de la residència. Hom afegeix que la distribució que en resulta de la disposició transitòria quarta de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya del 1979 resulta contradictòria amb aquest plantejament en prescindir del còmput d'habitants, sense perjudici que d'ençà ha variat significativament la població de Catalunya.

QUART

Per la seva part, la representació de l'Administració demandada va formular contestació a la demanda en què, d'acord amb els fets i fonaments que al·legats, va demanar la desestimació d'aquest recurs i la confirmació del Decret impugnat.

CINQUÈ

Mitjançant resolució de data 16 de gener de 2012 es va fixar la quantia d'aquest procés com indeterminada. Acte seguit i atès que les parts no van proposar prova ni van demanar el tràmit de conclusions, es va assenyalar dia i hora per a la votació i resolució, diligència que va tenir lloc en la data fixada.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER

S'impugna en aquest recurs el Decret núm. 340/2006, de convocatòria d'eleccions al Parlament de Catalunya i de la seva dissolució. Específicament, l'actor qüestiona l'article 3 en allò que es refereix a l'assignació d'escons a les províncies de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona; això és, en la mida que atribueix a aquestes demarcacions 85, 17, 15 i 18 diputats respectivament.

Segons que s'ha esmentat, l'actor fonamenta el recurs en el fet que l'esmentada distribució d'escons esdevé contrària al principi de proporcionalitat que és inherent al sistema electoral, circumstància que alhora infringeix els drets subjectius del recurrent, singularment el dret a la igualtat.

Certament el nostre sistema electoral es fonamenta en el principi de proporcionalitat. Així es desprèn de l' article 68.3 de la Constitució en relació a les Corts Generals i de l'article 152.1 en relació a les Comunitats Autònomes. Aquest darrer precepte determina en aquest sentit que l'assemblea legislativa serà elegida per sufragi universal, d'acord amb un sistema de representació proporcional que asseguri, a més, la representació de les diverses zones del territori. Per la seva banda, l'Estatut d'Autonomia de Catalunya aprovat per Llei orgànica 6/06 disposa que el sistema d'elecció del Parlament de Catalunya és proporcional i els diputats son elegits per sufragi universal, lliure, igual, directe i secret, d'acord amb l'Estatut i la legislació electoral.

Per tant, el sistema electoral es configura sobre la base del principi de proporcionalitat, com d'altra banda resulta inherent als...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
1 sentencias
  • ATS, 21 de Noviembre de 2013
    • España
    • 21 d4 Novembro d4 2013
    ...del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña, de 28 de enero de 2013, recaída en el recurso contencioso-administrativo número 83/2007 , sobre Decreto del Presidente de la Generalidad de Cataluña, de 7 de septiembre de 2006, de convocatoria de elecciones al Parlamento de Cataluña y de su SE......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR