STSJ Cataluña 34/2012, 17 de Diciembre de 2012
Ponente | MATILDE ARAGO GASSIOT |
ECLI | ES:TSJCAT:2012:12626 |
Número de Recurso | 48/2012 |
Procedimiento | DEMANDAS |
Número de Resolución | 34/2012 |
Fecha de Resolución | 17 de Diciembre de 2012 |
Emisor | Sala de lo Social |
TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA
CATALUNYA
SALA SOCIAL
JSP
IL·LM. SR. JOSÉ QUETCUTI MIGUEL
IL·LMA. SRA. MATILDE ARAGÓ GASSIOT
IL·LM. SR. ENRIQUE JIMÉNEZ ASENJO GÓMEZ
Barcelona, disset de desembre de dos mil dotze
La Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, formada pels magistrats esmentats més amunt, ha dictat aquesta sentència.
SENTÈNCIA NÚM. 34/2012
En les actuacions 48/2012, ha actuat com a ponent Il·lma. Sra. MATILDE ARAGÓ GASSIOT.
ANTECEDENTS DE FET
En data 12 de setembre de 2012, es va presentar al registre d'aquesta Sala Social, demanda pel lletrat Lluís Blasi Sugrañes, en nom i representació de Germán, Indalecio, Carmen, Jorge, Covadonga, Leovigildo, Mateo, Enma, Felicidad, Olegario, Ramón, Rosendo, Jacinta I Silvio
, en reclamació per acomiadament col.lectiu, dirigida contra l'empresa MASTER ILUMAR, S.L. i el FONS DE GARANTIA SALARIAL. En la demanda, després d'exposar els fets i fonaments de dret, demanava que, previs els tràmits processals, es dictés sentència declarant la nul litat de l'acomiadament col lectiu de data 27-08-2012, amb la resta de pronunciaments legals que procedeixin es dictés sentència contra l'empresa demandada
Per decret de data 15 d'octubre de 2012, es va admetre la demanda a tràmit i es va requerir a les parts per tal de que dins el termini de cinc dies presentessin la documentació i les actes del període de consultes i dins del mateix termini notifiquessin als treballadors que podessin resultar afectats per l'acomiadament col lectiu l'existència del procés plantejat i per què dins del termini de quinze dies comuniquin un domicili a efectes de notificar la sentència. S'acordava també demanar a l'Autoritat Laboral còpia de l'expedient administratiu en relació a l'acomiadament col lectiu.
En data 9 de novembre de 2012, es va presentar escrit per la representació de la part demandant, indicant que no va existir període de consultes, i el mateix dia es va rebre còpia de l'expedient administratiu tramés pel Departament d'Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya.
En data 15 de novembre de 2012 es va presentar escrit per la part demandada posant en coneixement d'aquesta Sala que s'havia presentat procediment concursal en data 4 de setembre de 2012, estant pendent el nomenament de l'Administrador.
Per decret de 19 de novembre de 2012, es va admetre a tràmit la demanda i es va acordar citar a les parts per l'acte de judici, el dia onze de desembre de 2012, a les 10.45 hores. El dia assenyalat van comparèixer les parts, actora i demandada, assistides dels seus lletrats. Obert el judici, la part demandant es va ratificar en la demanda i la demandada s'hi va oposar, demanant l'absolució. Les parts van proposar prova documental que va ser admesa, i en conclusions van insistir en les seves respectives postures. Finalitzada la vista, van quedar les actuacions a la vista per a resoldre.
F E T S P R O V A T S
Els 14 treballadors demandants han prestat serveis per compte de l'empresa demandada, MASTER ILUMAR, S.L., amb les següents característiques d'antiguitat, categoria professional i salari mensual, amb inclusió de prorrata de pagues extres:
-
Germán, 05-05-97, grup 7 operari, 1.499,76 euros
-
Indalecio, 11-11-2009, grup 7 peó, 1.651,21 euros
-
Carmen, 11-03-2004, grup 7 operari i 1.499,76 euros
-
Jorge, 15-10-2007, grup 4 emp., i 1.821,63 euros
-
Covadonga, 30-07-1998, grup 7 op., 1.499,76 e.
-
Leovigildo, 04-03-2004, grup 7 operari i 1.634,45 euros
-
Mateo, 07-03-2011, grup 4, 1.366,23 euros
-
Enma, 02-10-2003, grup 7 empl., 1.499,76 euros
-
Felicidad, 29-11-1999, grup 7 oper., 1.499,76 euros
-
Olegario, 10-07-1997, encarregat, 1.923,09 euros
-
Ramón, 07-06-2006, grup 7 op., 1.615,21 euros
-
Rosendo, 22-04-2003, peó, 1.187,61 euros
-
Jacinta, 25 -10-2000, grup 7 oper., 1.499,76 euros
-
Silvio, 21-10-2005, grup 4 oper. I 4.072,38 euros
L'empresa MASTER ILUMAR, S.L., radicada a Sant Vicenç de Torelló, va comunicar en data 20 de juliol de 2012, a tres treballadors de l'empresa, la intenció de presentar un expedient de regulació de ocupació, per extingir la relació laboral de 16 treballadors de la plantilla, per causes econòmiques, organitzatives i de producció (foli 104). Aquests treballadors havien estat elegits pels seus companys per formar una comissió en un període consultiu en la tramitació d'un anterior expedient de regulació d'ocupació, de suspensió de contractes, sense que s'haguessin celebrat noves eleccions a representats dels treballadors, ni amb la finalitat d'establir una nova negociació prèvia al nou expedient per extinció de contractes. L'empresa no va lliurar cap classe de documentació als treballadors referits.
En data 24 de juliol de 2012, l'empresa MASTER ILUMAR, S.L., va comunicar al Departament d'Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, la tramitació de l'expedient de regulació d'ocupació, per causes econòmiques, organitzatives i de producció, indicant que després de diferents reunions amb els representants dels treballadors s'havia tancat sense acord el període de consultes. Els afectats per l'expedient inclosos en el llistat eren els 14 demandants més 2 treballadors, amb les següents característiques d'antiguitat, categoria professional i salari mensual, amb inclusió de prorrata de pagues extres:
-
Amador, 12-03-2012, grup 4, 910,82 euros i
-
María Rosa, 07-01-84, grup 7 op. I 1.282,35 euros.
(folis 53 a 90).
Al dia següent de la referida comunicació, l'empresa va concedir vacances anuals als 16 treballadors afectats de la plantilla.
El dia 07-08-2012, ambdues parts del litigi van ser citades davant la Inspecció de Treball i Seguretat Social, on els treballadors van al legar que no s'havia realitzat el període de consultes ni se'ls havia lliurat documentació. La Inspecció va requerir de manera expressa l'empresa, en el llibre de visites, perquè entregués la documentació sol licitada i complís amb el període consultiu (foli 121), en data 7 d'agost de 2012.
Sense realitzar cap reunió amb els afectats posterior al citat requeriment, ni comparèixer el dia 08-08-2012, davant de la Inspecció de Treball i Seguretat Social, l'empresa va lliurar un burofax el dia 17-08-2012, als treballadors afectats en el que se'ls comunicava la finalització del període de consultes amb efectes de 14 d'agost de 2012. Malgrat el que indicava la demandada en el seu escrit, entre el dia 22 de juliol i el 17 d'agost, no s'havia realitzat cap reunió per negociar amb la representació dels treballadors.
Els treballadors afectats van presentar escrit al Departament d'Empresa i Ocupació, en el que denunciaven la situació i la manca d'inici del període de consultes, i de negociació, escrit que registraren en data 22.08.2012. En el mateix escrit també van indicar que l'empresa els va advertir que si no donaven la conformitat no cobrarien els mesos de juliol i agost ni la paga extra de juny (foli 166).
Mitjançant escrit de data 14 d'agost de 2012, l'empresa demandada va comunicar al Departament d'empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, que es donava per tancat el període de consultes, sense acord (foli 118), i que es procediria a la extinció dels contractes programats, transcorregut el període de 30 dies.
L'acomiadament col lectiu es va fer efectiu el dia 27 d'agost de 2012, respecte als 16 treballadors relacionat més amunt, als quals va notificar l'empresa una carta individual (folis 122 a 136) la decisió extintiva, missives que es dona per reproduïdes.
FONAMENTS DE DRET
Els fets declarats provats s'han deduït de les al legacions de les parts i dels documents aportats, en especial de l'expedient de regulació d'ocupació i de la documentació aportada per la part demandant, ja que la demandada no ha aportat ni proposat cap altre mitjà de prova.
Al lega la part demandant que l'empresa ha incomplert el període de consultes i per tant l'acomiadament col lectiu ha de ser declarat nul. Dels fets provats es dedueix que la demandada es va limitar a comunicar a tres treballadors, que ni eren delegats de personal ni elegits democràticament "ad hoc" amb la finalitat de negociar la proposta extintiva, la decisió empresarial, sense lliurar-los tampoc cap classe de documentació. Per altra banda, va donar per finalitzat el període de consultes sense haver realitzat cap reunió amb la representació dels treballadors per a negociar, amb bona fe, la proposta extintiva.
L' article 51.2 de l'Estatut dels Treballadors, en la redacció donada pel Reial Decret Llei 3/2012, i la posterior Llei 3/2102, que entrà en vigor el 8 de juliol de 2012, estableix que l'acomiadament col lectiu haurà d'anar precedit d'un període de consultes amb els representants legals dels treballadors, d'una duració no superior a 30 dies naturals, o de quinze en el cas d'empreses de menys de 50 treballadors. La consulta amb els representants legals dels treballadors haurà de versar, com a mínim,...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba