STSJ Cataluña 6/2012, 19 de Marzo de 2012

PonenteMIQUEL ANGEL FALGUERA BARO
ECLIES:TSJCAT:2012:3365
Número de Recurso2/2012
ProcedimientoDEMANDAS
Número de Resolución6/2012
Fecha de Resolución19 de Marzo de 2012
EmisorSala de lo Social

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

M.E.

IL·LM. SR. DANIEL BARTOMEUS PLANA

IL·LM. SR. AMADOR GARCIA ROS

IL·LM. SR. MIGUEL ANGEL FALGUERA BARÓ

Barcelona, dinou de març de dos mil dotze

La Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, formada pels magistrats esmentats més amunt, ha dictat aquesta sentència.

SENTÈNCIA NÚM. 6/2012

En les actuacions DEMAND- 2/2012, ha actuat com a ponent Il·lm. Sr. MIGUEL ANGEL FALGUERA BARÓ.

ANTECEDENTS DE FET

Primer

En data 11 de gener de 2012 tingué entrada en aquesta Sala la demanda de conflicte col lectiu formulada per PETITA I MITJANA EMPRESA DE CATALUNYA (PIMEC) contra FOMENT DEL TREBALL NACIONAL, la CONFEDERACIÓ SINDICAL DE LA COMISSIÓ OBRERA NACIONAL DE CATALUNYA i la UNIÓ GENERAL DE TREBALLADORS DE CATALUNYA, en la què venia a impugnar l'Acord Interprofessional de Catalunya. En la demanda es suplicava un pronunciament en el què, amb estimació de la demanda, es declarés la nul litat de l'esmentat Acord i el dret de l'actora a formar part de la seva mesa de negociació.

Segon

Per diligència d'ordenació d'11 de gener passat s'acordà la designació com a ponent del magistrat MIGUEL ANGEL FALGUERA BARÓ.

Tercer

Per decret de la secretària de la Sala de 20 de gener de 2012, s'admeté la demanda i es cità a les parts a compareixença pública el dia 7 de març de 2012.

Quart

En la data indicada tingué lloc el judici. La demandant s'afirmà i ratificà en la demanda. Per la codemandada FOMENT DEL TREBALL NACIONAL, s'al legà la falta d'acció tant per l'acceptació posterior per part de l'actora del contingut de l'AIC com per els efectes futurs de la possible declaració de nul litat, indicantse, a més, que el contingut de l'AIC és merament obligacional entre les parts signants. Aquesta mateixa tesi fou també mantinguda pels altres dos codemandats. En el seu informe el MINISTERI FISCAL sol licità l'estimació de la demanda.

Es practicaren les proves documentals i testificals. I, en tràmit de conclusions, les parts formularen les seves respectives al legacions i elevaren les conclusions a definitives, declarant-se el judici vist per sentència.

Cinquè

En la tramitació d'aquest procés s'han seguit els tràmits i requisits legals. FETS PROVATS

PRIMER

En data 3 de novembre de 2011, les parts codemandades varen signar l'Acord Interprofessional de Catalunya 2011- 2014 (AIC), el contingut del qual es dóna íntegrament per reproduït (folis 31, 107, 12 a 30, 69 a 106) .

SEGON

L'inici de les negociacions per a que Foment del Treball Nacional i la CONC i la UGT s'iniciaren en data indeterminada. No obstant això, PIMEC s'adreçà a les esmentades organitzacions per escrit de data 28 de setembre en el què manifestava que s'havia assabentat de l'existència de les dites negociacions i en manifestava la seva disponibilitat per participar-hi en la seva condició d'organització més representativa de Catalunya (Folis 63 a 65) Un escrit amb una sol licitud similar s'adreçà en data 14 d'octubre al Conseller de Treball i Ocupació de la Generalitat de Catalunya (foli 67).

TERCER

La Unió General de Treballadors de Catalunya contestà l'anterior missiva, per escrit d'11 d'octubre en el què afirmava que es tractava d'una proposta "sorgida de la patronal, i més en concret de Foment del Treball Nacional", manifestant alhora que com organització sindical era totalment aliena als criteris de representativitat patronals (folis 66)

Per la seva banda, el Conseller de Treball i Ocupació contestà a l'escrit que consta en l'ordinal anterior indicant que agraïa la informació facilitada però que, això no obstant, el seu Departament no participava a les negociacions (foli 68)

QUART

La part actora s'adreçà en data 12 de novembre de 2011 a la Direcció General de Relacions Laborals del Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya sol licitant que remetés d'ofici a la jurisdicció social impugnació de l'AIC (108 a 110).

En data 22 de desembre de 2011 es celebrà acte de conciliació prejudicial davant la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball, amb el resultat de sense avinença (folis 11 i 111).

CINQUÈ

Per Resolució del Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya de 4 de setembre de 2002 es reconegué a la patronal demandant la condició d'organització empresarial més representativa (folis 119 a 121).

SISÈ

En la dita condició de patronal més representativa, PIMEC ha participat en diferents acords bilaterals o multilaterals, com l'acord de 19 de juny de 2003 respecte la formació contínua a Catalunya (folis 122 a 123), el compromís de creació d'un consorci per a la gestió de la formació contínua (folis 124 a 126), etc.

La seva condició de patronal més representativa ha estat també reconeguda per diferents pronunciaments judicials en matèria d'ajuts de formació contínua, com, entre d'altres que consten a les actuacions, la Sentència de l'Audiència Nacional, Sala C-A de 17.09.2003 (folis 130 a 136).

En la dita condició de patronal més representativa l'actora ha subscrit diferents convenis col lectius sectorials de Catalunya (folis 152 a 223).

SETÈ

En el Consell de Relacions Laborals de Catalunya, del què forma part l'actora, s'ha definit entre els diferents objectius del pla de treball pel 2012 la identificació de les mesures de l'AIC susceptibles de ser desenvolupades pel dit organisme.(foli 228).

FONAMENTS JURÍDICS

PRIMER

Als efectes previstos a l' art. 97.2 LRJS, en relació a l ' art. 218 LEC escau referir que els fets provats que s'acaben de relatar es deriven íntegrament de la prova documental practicada a instància de les parts i, en concret, dels específics documents que s'han citat, valorats a la llum de la sana i imparcial crítica. Cal ressenyar en aquest sentit que en el present supòsit el substrat fàctic és substancialment pacífic entre les parts.

SEGON

Al legaren totes les codemandades la falta d'acció en el present procés (el què no fou compartit pel Ministeri Fiscal). A banda de les singularitats de la tesi del lletrat representant de FOMENT DEL TREBALL NACIONAL, tots ells coincidiren en afirmar que atès que l'AIC no té eficàcia normativa, sinó merament obligacional, no escau l'acció de PIMEC en demanda de la seva nul litat i el seu dret a participarhi. És obvi que en tractar-se d'una afirmació conjunta serà abordada en primer lloc per la Sala, doncs que si compartíssim la conclusió de les codemandades cap sentit tindria aprofundir més en la resta d'al legacions i els matisos addicionals respecte la falta d'acció de la patronal demandada. D'aquesta forma, entrant en l'anàlisi de l'esmentada qüestió, caldrà indicar que el apartats 2 i 3 de l'art. 83 TRLET, en regular els Acords Interprofessionals es limiten en matèria de legitimacions a fer esment als sindicats i patronals més representatius d'àmbit estatal o de Comunitat Autònoma, la qual cosa remet inevitablement a l' art. 7.1 LOLS en el primer cas i a la DA 6a TRLET en quant les organitzacions empresarials. No obstant això la llei res més contempla respecte els elements procedimentals a efectes d'assolir aquests acords. Ara bé, atès que l'art. 83.3 "in fine" els equipara en quant al seu "tractament" als convenis, resta obvi que tots els aspectes atenyents a la tramitació d'aquests convenis els hi resultaran d'aplicació "mutatis mutandis " (en sentit similar, SSTS 22.09.1998, 30.01.1999 i 07.06.1999 ). Doncs bé, caldrà indicar que la legitimació per a la negociació dels convenis sectorials per part de les organitzacions empresarials està contemplada 87.3 TRLET i, especialment, l'article 87.5 conforme al qual tota organització sindical o patronal que tingui legitimació suficient tindrà dret a formar part de la taula negociadora. És significatiu ressenyar que en aquesta darrera norma s'està reconeixent un dret -formar part de la mesa negociadora- que res té a veure amb les posteriors regulacions legals en quant la legitimació de constitució de la comissió negociadora i la de signatura del conveni ( articles 88.2 i 89.3 TRLET, respectivament). D'aquesta manera, com s'afirma a la STS

03.12.2009 (amb el precedent, entre d'altres de les SSTS 24.03.1995, 04.10.2001, 05.11.2002, 20.06.2006,

03.12.2009, etc.), en la nostra ordenació es regula "un sistema de triple legitimación: la legitimación inicial -para negociar-; la llamada legitimación complementaria, plena o deliberante -para constituir válidamente la mesa negociadora del convenio de eficacia general-; y, finalmente, la legitimidad negociadora, que es la cualidad de los sujetos que entra en juego a la hora de adoptar acuerdos, de tal suerte que solamente alcanzarán eficacia aquellos que estén avalados con el voto favorable de cada una de las dos representaciones ( art. 89.3 ET ) ". És obvi, com s'ha dit, que aquí només estem analitzant la legitimació inicial. En tot cas, del relat fàctic anteriorment referit es deriva clarament que en la patronal actora ostenta la condició de més representativa a efectes de signar un Acord Interprofessional en els termes de l' article 83.3 TRLET (com s'acceptà a més en forma expressa per totes les codemandades a preguntes de la Sala en l'acte del judici).

Cal observar, en aquest sentit, que la llei no contempla els efectes de l'incompliment de les regles de legitimació inicial per a la negociació. De tal forma que mentre que en els altres...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
1 sentencias
  • STS, 22 de Octubre de 2013
    • España
    • 22 Octubre 2013
    ...sentencia dictada por la Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Catalunya, de fecha 19 de marzo de 2012 , Procedimiento Num. 2/2012, en actuaciones seguidas en virtud de demanda a instancia de PETITA I MITJANA EMPRESA DE CATALUNYA (PIMEC) contra FOMENT DEL TREBALL NACIONAL, ......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR