STSJ Cataluña 414/2011, 12 de Mayo de 2011

PonenteNURIA CLERIES NERIN
ECLIES:TSJCAT:2011:5764
Número de Recurso26/2008
ProcedimientoRECURSO ORDINARIO (LEY 1998)
Número de Resolución414/2011
Fecha de Resolución12 de Mayo de 2011
EmisorSala de lo Contencioso

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA DE CATALUNYA

SALA CONTENCIOSA ADMINISTRATIVA

SECCIÓ SEGONA. BARCELONA

Recurs ordinari (Llei 1998) núm. 26/2008

Parts: Cesareo, Estanislao, Blanca, Erica (fallecida) sucesor

procesal, Hipolito i AJUNTAMENT SANT CLIMENT LLOBEGAT

c/JURAT D'EXPROPIACIO DE CATALUNYA. SECCIO BARCELONA

SENTÈNCIA Núm. 414

Magistrats:

Il·lm. Sr. Emilio Berlanga Ribelles

Il·lma. Sra. Núria Clèries Nerín

Il·lma. Sra. Ma Mercedes Delgado López

Barcelona, 12 de maig de 2011

La Secció Segona de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya s'ha constituït per resoldre el recurs ordinari (llei 1998)

núm. 26/2008 (i acumulat núm. 89/2008), el qual va ser interposat per Cesareo, Estanislao, Blanca,

Erica (fallecida) sucesor procesal, i Hipolito, representat pel procurador Sra. CARLOTA PASCUET SOLER, i així

mateix per l'AJUNTAMENT SANT CLIMENT LLOBEGAT, representat pel procurador Sra. Mª CARMEN FUENTES MILLAN, i assistits de lletrat, contra JURAT

D'EXPROPIACIO DE CATALUNYA. SECCIO BARCELONA, representat i defensat pel LLETRAT DE LA GENERALITAT.

Aquesta Secció ha pronunciat la Sentència següent en nom de SM el Rei.

Hi ha actuat com a ponent la magistrada Il·lma. Sra. Núria Clèries Nerín, qui expressa el parer de la Sala.

ANTECEDENTS DE FET

Primer

La representació de la part actora va interposar un recurs contenciós administratiu contra resolució de 4-12-07, que fixa preu just de la finca cadastral NUM000 inclosa al sector "La Rodera" de Sant Climent de Llobregat. Expropiant: Ajuntament de Llobregat. Expte: NUM001 .

Segon

Acordada la incoació d'aquestes actuacions, se'ls va donar el curs processal previst per la Llei d'aquesta jurisdicció. Les parts van despatxar els tràmits conferits de demanda i contestació, en el seu moment i per ordre, i d'acord amb els fets i fonaments de dret dels seus escrits, van sol·licitar, respectivament i en els termes que hi consten, que s'anul·lessin els actes objecte del recurs i que aquest es desestimés.

Tercer

Per interlocutòria es va obrir el procés a prova que es va fer d'acord amb el que es troba a les actuacions i tot seguit es va continuar pel tràmit de conclusions succintes, que les parts van evacuar fent-hi les al·legacions que van considerar aplicables, i finalment, es va assenyalar dia i hora per a la votació i decisió, que va tenir lloc el dia. 4 de maig de 2011.

Quart

En la substanciació d'aquest procediment s'han observat i complert les prescripcions legals,

FONAMENTS DE DRET

Primer

En data 4.12.2007 el Jurat d'Expropiació de Catalunya va fixar el preu just de l'expropiació, iniciada per ministeri de la llei, de la finca cadastral NUM000 inclosa en el sector "La Rodera" del municipi de Sant Climent de Llobregat, en la quantitat de 1.665.403,75 # (inclòs el 5% de premi d'afecció).

La finca de 7.700 m2 està classificada de sòl urbà no consolidat i qualificada de vials, parc i jardins de nova creació.

El Jurat atribueix un aprofitament del 0,7 m2t/ m2s (aprofitament del Pla especial de reforma interior "Sector Rodera"), al qual dedueix el 10% en concepte de cessions pendents. Aplica el valor bàsic de repercussió predominant del polígon (R-37) recollit en la Ponència de valors cadastrals que va entrar en vigor l'1.01.2006 de 365#/ m2t. Dedueix en concepte de despeses d'urbanització pendents la quantitat de 60 #/ m2.

El preu just de les 4/5 parts de l'expropiació suma la quantitat de 1.332.323 # (inclòs el 5% de premi d'afecció)

Contra aquest Acord interposen recurs les 4/5 parts de la propietat afectada i l'Administració demandada.

La propietat centra la seva impugnació en els següents extrems:

  1. -Error en la superfície indicada.

  2. -Disconformitat amb la data a què va referida la valoració.

  3. -Error en el mètode de valoració utilitzat.

  4. -Improcedència de deduir despeses d'urbanització

    La Corporació municipal fonamenta el seu recurs en els següents motius:

  5. - Nul·litat de les actuacions del JEC per manca de legitimació i representació dels copropietaris instants de l'expropiació.

  6. - Manca dels requisits de l' article 108 del Decret legislatiu 1/2005, de 26 de juliol, pel qual s'aprovà la Llei d'urbanisme.

  7. - Disconformitat amb la valoració efectuada pel Jurat.

Segon

El primer motiu a examinar és l'excepció de manca de legitimació i representació dels copropietaris que han instat l'expropiació.

Exposa el representant de l'Administració que no consta acreditada en l'expedient de preu just ni la concurrència de la 1/5 part indivisa de la propietat, ni tampoc cap acord de la comunitat de propietaris que permeti que solament les 4/5 parts indivises de la propietat (senyors Cesareo, Estanislao, Blanca i Erica ) instin l'expropiació i siguin part en el procediment. Entén que l'exercici de les facultats de l' art. 108 del Decret legislatiu 1/2005, de 26 de juliol, en tant que suposa un acte de disposició del bé o finca a expropiar, requereix la concurrència de tots els copropietaris, a la vegada que s'ha d'entendre que es refereix a la totalitat íntegra del bé a expropiar. Així es dedueix de la jurisprudència dictada en relació amb l' article 394 del Codi Civil. En igual sentit, l'art 552.3 de la Llei 5/2006, del Codi civil de Catalunya estableix que els actes de disposició s'han d'acordar per unanimitat.

Per altra banda, considera que la manca de notificació del tràmit de l'expedient de preu just ha preterit de forma injusta i ha causat una evident indefensió, la 1/5 part indivisa formada pels germans Josefina, Erasmo

, Germán, Jesús, Nicolasa, Sonia i Maximiliano, que no han tingut ocasió de fer cap pronunciament en relació amb un acte de disposició d'un bé comú o amb el full d'apreuament que, recordem, ve referit a la totalitat de la superfície de la finca i no solament a les 4/5 parts. La representació de les 4/5 parts de la propietat s'hi oposa i exposa que l'Administració va en contra dels seus propis actes, perquè en data 12.04.2006 va dictar el Decret en què donava per iniciat l'expedient d'expropiació per part dels titulars de les 4/5 parts en el procediment expropiatori iniciat a l'empara de l' article 108 de la LUC, en execució dels fonaments jurídics de la Sentència 109 de data 24.05.2005, dictada pel Jutjat Contenciós Administratiu núm. 13 de Barcelona.

Consideren que no es dóna ni l'extinció de la comunitat, ni la suplantació del titular de la 1/5 part restant, els drets del qual no es contemplen en aquest expedient, ja que la situació posterior a l'eventual adquisició de les 4/5 parts per l'Ajuntament fóra que aquest reuniria aquelles en una sola mà, restant la 1/5 part en poder del seu titular, qui compartiria aquella propietat, ara, amb l'Ajuntament. En aquest sentit l' art 552.3 de la Llei 5/2006 faculta els copropietaris per disposar lliurement de les seves quotes de proindivís, sense que això comporti la dissolució de la comunitat prevista en l'article 552,9.

Per altra banda, per resolució del Jurat de 20.11.2007 es va facultar els copropietaris per disposar lliurement de les seves quotes de proindivís, sense que això comporti la dissolució de la comunitat prevista i aquesta resolució no va ésser impugnada per l'Ajuntament, raó per la qual entén que actua amb desviació processal.

D'igual parer és el lletrat de la Generalitat que indica que l'Ajuntament no va posar cap impediment ni en resposta a l'advertiment de 2.06.2005, ni quan requereix la formulació del full d'apreuament a la part expropiada, ni quan presenta el seu propi full d'apreuament, ni quan en data 20.11.2007 el Jurat va resoldre valorar les 4/5...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
1 sentencias
  • STS, 23 de Junio de 2014
    • España
    • 23 Junio 2014
    ...Ayuntamiento de San Climent de Llobregat, contra sentencia de fecha 12 de mayo de 2011, dictada en el recurso contencioso administrativo nº 26/2008 y acumulado nº 89/2008, por la Sala de lo Contencioso Administrativo del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña, Sección Segunda, sobre just......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR