23/2015 FORU LEGEA, abenduaren 28koa, zenbait zerga aldatu eta beste tributu-neurri batzuk hartzeari buruzkoa.

SecciónI. Nafarroako Foru Komunitatea

NAFARROAKO GOBERNUKO LEHENDAKARIA NAIZEN HONEK.

Aditzera ematen dut Nafarroako Parlamentuak onetsi duela honako,

FORU LEGEA, ZENBAIT ZERGA ALDATU ETA BESTE TRIBUTU-NEURRI BATZUK HARTZEARI BURUZKOA.

ZIOEN AZALPENA

Foru lege proiektu honen xedea Nafarroako Gobernuaren zerga arloko politika definitu eta betearaztea da, bi helburu nagusirekin: batetik, diru-sarrera publikoen bilketa hobetzea, zerbitzu publikoak indartzeko, orokorrean, eta, bereziki, urgentzia sozialeko egoeren kontrako borrokari dagokionez; bestetik Nafarroako Foru Komunitateko zerga sistemaren ekitatea eta progresibitatea sendotzea.

Testuinguru horretan, foru lege honen helburua zenbait arau aldatzea da: Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergari buruzko Foru Legearen Testu Bategina, ekainaren 2ko 4/2008 Legegintzako Foru Dekretuaren bidez onetsi zena; Ondarearen gaineko Zergari buruzko azaroaren 19ko 13/1992 Foru Legea; Sozietateen gaineko Zergari buruzko abenduaren 30eko 24/1996 Foru Legea; Kooperatiben Zerga-araubidea arautzen duen ekainaren 21eko 9/1994 Foru Legea; Oinordetza eta Dohaintzen gaineko Zergaren Testu Bategina, abenduaren 16ko 250/2002 Legegintzako Foru Dekretuak onetsia; Ondare Eskualdaketen eta Egintza Juridiko Dokumentatuen gaineko Zergaren Testu Bategina, apirilaren 26ko 129/1999 Legegintzako Foru Dekretuak onetsia; Tributuei buruzko abenduaren 14ko 13/2000 Foru Lege Orokorra; Fundazioen eta Babes Jardueren Tributu Araubidea erregulatzen duen uztailaren 2ko 10/1996 Foru Legea; Nafarroako Lurralde Aberastasunaren Erregistroari eta Katastroei buruzko azaroaren 21eko 12/2006 Foru Legea; eta Nafarroako Foru Komunitateko Administrazioaren eta haren Erakunde Autonomoen Tasa eta Prezio Publikoei buruzko martxoaren 27ko 7/2001 Foru Legea.

Foru legearen egitura hauxe da: hamabost artikulu, bi xedapen gehigarri, xedapen indargabetzaile bat eta bi azken xedapen.

Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergari dagokionez, salbuespen berriak sartu dira, hala nola banku-fundazioek emandako bekak eta bortxazko delituen eta sexu-askatasunaren kontrakoen biktimei emandako laguntzak. Halaber xedatu da ez direla sartuko zerga-oinarrian nahitaez erantzun beharreko estatistiketan laguntzen dutenek jasotako kalte-ordainak, eta dibidendu digitalaren liberazioak ukitutako eraikinetan telebista bidezko ikus-entzunezko komunikazio zerbitzuak jaso edo ikusteak eragindako kostuak apaltzeko xedea duten laguntzak ere. Eremu horretan berean, atzerrian egindako lanengatik jasotako lan etekinen salbuespena aplikatzeko baldintzak eguneratu dira.

Lan etekinei dagokienez, 15.2. e) artikulua kentzen da; hori dela-eta, 2016ko urtarrilaren 1etik aurrera berriro ordainduko da negoziazio kolektiboko prozesuetan hitzarturiko espezie-ordainsariei dagokien zerga, bai eta ikastetxeek beren langileen seme-alabei dohainik edo merkatuko ohiko prezioan baino merkeago ematen dieten hezkuntza zerbitzuaren zenbatekoari dagokion zerga. Halaber, gauzazko ordainsari batzuk erakarri dituzten jarduerak enpresa baten ohiko jarduera diren kasurako, gauzazko ordainsari horien balorazioari muga bat ezarri zaio. Horiek horrela, subjektu pasiboak jasotzen dituen gainerako lan-kontraprestazioak 60.000 euro baino gutxiago badira, balorazio hori ez da izanen lan-kontraprestazio horien ehuneko 10 baino handiagoa.

Beste alde batetik, ezartzen da laneko etekin irregularrengatiko murrizketa aplikatzen ahalko dela modu zatikatuan jasotzen badira ere, eta azken kasu horretan 300.000 euroko muga aplikatuko zaiola jasoko den zenbateko osoari, eta ez zergaldi bakoitzean jasoari. Etekin irregularren gaineko berariazko arauketa kendu egiten da langilea kaleratzeagatiko kalte-ordainen kasuan. Beraz, kasu horretan ere aplikatzekoa izanen da ehuneko 30eko murrizketa orokorra, 300.000 euroko mugaraino.

Jarduera ekonomikoetako etekinei dagokienez, murriztu egiten da zenbatespen objektiboaren araubidearen aplikazioa, ezen, alde batetik, ezartzen baita araubidetik salbuetsita egoteko behar den eragiketa-bolumena konputatzeko sartuko direla ere subjektu pasiboarekin lotutako entitateek egiten dituzten eragiketak, eta, beste alde batetik, eragiketen bolumena gorabehera, zenbatespen objektibotik salbuetsiko direla ere haien eragiketen ehuneko 75 baino gehiago fakturatzen dietenak enpresariei edo profesionalei, baldin eta horiek badira haien ezkontidea edo ondorengo edo aurreko ahaideak, edo aurreko horietako edozein partaide deneko errenta-egozpenaren araubideko entitateei, edo subjektu pasiboarekin lotutako entitateei.

Horrez gain, pentsio planetarako ekarpenen mugak 5.000 eurora jaitsi dira (urtean), oro har, eta 7.000 eurora (urtean), berrogeita hamar urtetik gorako partaide edo mutuetako kideen kasuan.

Zergaren progresibitatea handitzeko asmoz, likidazio oinarri orokorraren karga tasen eskala aldatu da. Eskalan egindako aldaketek eragina dute bai zenbait tarteren konfigurazioan bai horietako batzuetan aplikatu beharreko karga-tasan.

Tarteen egiturari dagokionez, ez da kopurua aldatzen, baina lehenbiziko bost apalenak gorantz biribiltzen dira, eta, horren eraginez, horietan tributazioa jaitsi egiten da. Bestetik, zazpigarren eta zortzigarren tarteetako zenbatekoa aldatzen da, eta hiru altuenetan ez da aldaketarik egiten.

Tarte bakoitzaren tasa marjinalei dagokienez, bosgarrenetik aurrera igo egiten dira. Horrela, ehuneko 36koa izatetik ehuneko 36,5ekoa izatera pasatzen da. Hurrengoa ehuneko 40koa izatetik ehuneko 41,5ekoa izatera pasatzen da. Zazpigarrena ehuneko 42tik 44ra handitzen da, eta zortzigarrena ehuneko 45etik 47ra. Bederatzigarren hiru puntu handitzen da, ehuneko 46tik 49ra; hamargarrena, hiru puntu eta erdi, ehuneko 47tik 50,5era; eta azkena lau puntu igotzen da, ehuneko 48tik 52ra.

Ikusten denez, orokorrean eskalako progresibitatea handitzen da: lehendabiziko lau tarteetan tributazioa pixka bat jaisten da, eta handitzen joaten da zazpi altuenetan; tasa marjinal altuena ehuneko 48koa izatetik 52koa izatera pasatzen da.

Eta gainera, aurrezkien likidazio oinarri bereziaren gaineko zergapetzean beste tarte bat gehituko zaio eskalari, eta karga tasak handitu dira. Horren arabera, 6.000 eurotik 10.000 eurora bitarteko tarteak ehuneko 21eko karga izanen du; 10.000tik 15.000ra bitarteko tarte berriak ehuneko 23koa, eta 15.000 eurotik gorakoak, ehuneko 25ekoa.

Funtsezko berritasunetako bat hauxe izanen da: gutxieneko pertsonalen eta familiakoen zerga-oinarrian egiten zen murriztapena kuota osoan egin beharreko kenkari bihurtzen da. Edozein zergaren zergapetzeak pertsonen egiazko ahalmen ekonomikoa kontuan hartu behar duela oinarritzat harturik, Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergaren diseinua egiterakoan ez da ahantzi behar ahalmen hori baldintzatzen duten faktore garrantzitsuenak loturik daudela egoera pertsonal eta familiarrarekin, begi bistakoa delako pertsona baten egoera nolakoa izan, haren tributu ahalmena edo ordainketa ahalmena halakoa dela (hala nola, adina, desgaitasuna, seme-alaben kopurua, familia unitatea izatea nahi ez). Norberaren eta familiaren egoeraren araberako kontribuzio ahalmen desberdinak modu egokian neurtzeko, Ogasun Publikoaren doktrinan ikuspegi desberdinak daude egoera pertsonal horiek pertsona fisikoen errentaren gaineko zergaren zerga-oinarrian edo kuotan aintzat hartu behar diren edo ez ezartzeko garaian.

Testuinguru horretan, Nafarroako Gobernuak, doktrina zientifikoaren zati handi baten iritziarekin bat, ulertzen du gutxieneko pertsonalak eta familiarrak zerga-oinarrian kokatzeko sistemak pertsona fisikoen errentaren gaineko zergaren progresibitatea itxuragabetzen duela eta zergadunen arteko berdintasun printzipioa kaltetzen, egoera pertsonalak eta familiarrak zerga-oinarrian murriztapenaz eginez kontatzea onuragarria delako errenta hartzaile handientzat, subjektu pasiboei aplikatu beharreko karga-tasa marjinala murrizten baitu. Horregatik, Ogasunaren arloan, pertsona fisikoen errentaren gaineko zergan egoera pertsonalak eta familiarrak kontuan hartzeko, eta zerga modu zuzenagoan konfiguratzeko, ekitatea handitzeko xedeaz, erabaki du egoera pertsonal eta familiar horiek kuotako kenkari gisa aurreikusi behar direla eta ez zerga-oinarriaren gaineko murriztapen gisa. Horregatik, zerga-oinarriaren murriztapen horiek kuota osoko kenkari bihurtzeko, 0,25ekin biderkatu dira 2015ean indarra izan duten gutxieneko pertsonal eta familiarren zenbatekoak. Gainerakoan, kuota osoaren gaineko kenkaria aplikatzeko baldintzak ez dira ukitu.

Antzeko arrazoiengatik, laneko kenkaria arautzen duen 62.5 artikulua aldatu da. Lan etekinen gaineko kenkaria progresiboagoa izan dadin, kenkariaren tarteak handitu dira. Horrez gain, kenkari berriaren zenbatekoa handitu egin da etekinen beheko tarteetan eta murriztu, aldiz, goiko tarteetan.

Aldaketa nabarienak hiru tartetan gertatzen dira:

  1. Tarte apalenean: 9.100 euroko edo gutxiagoko etekinetan kenkaria 1.290 eurotik 1.400 eurora igoko da.

  2. Laugarren tartean: 35.000,01 eurotik 50.000 eurora bitarteko tartean, 700 euroko zenbatekoaren tartea murrizten joanen da, 400 euroraino. Gogoratu behar da indarreko kenkariarekin zenbatekoa kasu guztietan 700 eurokoa dela.

  3. Bosgarren tartean: 50.000,01 eurotik gorako etekinetan: 400 euroko kenkaria. Komeni da zehaztea indarreko kenkariarekin zenbatekoa kasu guztietan 700 eurokoa dela.

    Beste alde batetik, ohiko etxebizitzaren erosketagatik egiten den kenkarian erreforma sakona egin da. Oro har, subjektu pasiboaren ohiko etxebizitza erosteagatiko kenkaria izateko eskubidea izanen da, bakar-bakarrik, baldintzak baditu etxebizitza babestutzat kalifikatua izateko eta eskuratzen den unean salmenta-prezioaren muga bat ezarria badu. Gainera, kendu egiten da ohiko etxebizitza zaharberritzeagatiko kenkaria, eta etxebizitza-kontuetarako ekarpenengatiko kenkaria. Beraz, modu nabarmenean murrizten da kenkariaren aplikazioaren esparrua. Bestetik, kenkaria aplikatu ahal izateko gehieneko errenta batzuk mantentzen badira ere, aldaketa nabarmenak egin dira gehieneko zenbateko horietan eta horiek...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR