STSJ Cataluña , 22 de Septiembre de 2000

PonenteMARIA LUISA PEREZ BORRAT
ECLIES:TSJCAT:2000:11666
Número de Recurso1396/1996
ProcedimientoCONTENCIOSO
Fecha de Resolución22 de Septiembre de 2000
EmisorSala de lo Contencioso

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTICIA DE CATALUNYA SALA CONTENCIOSA ADMINISTRATIVA SECCIÓ QUARTA Recurs núm. 1396/96 Parts: Sra. Isabel i DOS MÉS/SERVEI CATALÀ DE LA SALUT SENTÈNCIA NÚM. 909 PRESIDENT:

IL.LM. SR. EDUARDO BARRACHINA JUAN Magistrades:

IL.LMA. SRA. MARÍA LUISA PÉREZ BORRAT IL.LMA. SRA. CONCEPCIÓN ALDAMA BAQUEDANO Barcelona, 22 de setembre de 2000 LA SECCIÓ QUARTA DE LA SALA CONTENCIOSA ADMINISTRATIVA DEL TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA DE CATALUNYA s'ha constituït per a la resolució d'aquest recurs i, en nom de SM el rei, ha dictat la sentència següent en el recurs contenciós administratiu núm.

1396/96, interposat per Doña. Isabel , la Sra. María Consuelo i la Sra, Andrea , representades i defensades pel lletrat Sr. JORDI PUJOL I MOIX, contra el SERVEI CATALÀ DE LA SALUT, representat i defensat pel lletrat de la Generalitat.

Hi ha actuat com a ponent la magistrada Il.lma. Sra. MARÍA LUISA PÉREZ BORRAT, qui expressa el parer de la Sala.

ANTECEDENTS DE FET

Primer

El lletrat esmentat, en nom i representació de la part actora; va interposar un recurs contenciós administratiu contra l'acte que cita en l'escrit d'interposició del recurs, consistent en la resolució de data 1.7.96 desestimatòria del recurs ordinari formulat contra la resolució del gerent de l'ICS.

Segon

Acordada la incoació d'aquestes actuacions, se'ls va donar el curs processal que preveu la Llei d'aquesta Jurisdicció, quan, arribat el moment i per ordre, les parts van despatxar els tràmits conferits de demanda i contestació, les quals, en els escrits respectius i en virtut dels fets i fonaments que hi consten, van sol.licitar respectivament, i en els termes que hi figuren, l'anul.lació dels actes objecte del recurs i la desestimació d'aquest.

Tercer

Per una interlocutòria de 7 de gener de 1998, la Sala va acordar que es rebés el plet a prova, d'acord amb la sol.licitud de la part actora. Es van dur a terme les que es van proposar i que es van considerar d'aplicació. Es va continuar el procés pel tràmit de conclusions succintes, que les parts van evacuar i, finalment, es a assenyalar día per a la votació i decisió, que van tenir lloc el día 20 de setembre de l'any corrent.

Quart

En la substanciació d'aquest recurs s'han observat les prescripcions legals.

FONAMENTS DE DRET

Primer

Les demandants que presten els seus serveis a càrrec de l'Institut Català de la Salut (ICE), adscrites al CAP II Doctor Barraquer de Sant Adrià del Besós amb la categoria professional de llevadores APD, des que van prendre possessió de la plaça en propietat el 16 de juliol de 1992 (Sers. María Consuelo i Andrea) i el 15 de juliol de 1992 (Sra. Isabel), impugnen la Resolució dictada pel director del Servei Català

de la Salut en data 1 de juliol de 1996, per la qual es desestimaven els recursos ordinaris interposats per les avui actores contra la Resolució del gerent de l'Institut Català de la Salut de 2 de maig de 1994, mitjançant la qual s'implementava la segona fase del Programa Sanitari d'Atenció a la Dona en l'àmbit del Sector Sanitari Badalona/Sant Adrià del Besós, en endavant PAD.

Segon

Per delimitar l'objecte d'aquest procés, en primer lloc hem dé tenir en compte que la Resolució impugnada es va dictar a conseqüència de la petició de les recurrents, formulada a l'escrit presentat el 26 de setembre de 1995 a les dependències de l'ICS i del Servei Català de la Salut (SCS), tal com es veu als folis 14 a 19 de l'expedient administratiu. Aquestes peticions van donar lloc a una resposta del gerent de l'ICS tal com figura a les pàgines 20 a 25 de l'expedient. L'11 de gener de 1996 les demandants van presentar un escrit en qué demanaven que se'ls notifiqués en forma la Resolució del gerent de l'ICS de 2 de maig de 1994 (folis 26 a 28). Una còpia d'aquesta Resolució va ser lliurada a la Sra. Isabel el 31 de gener de 1996 (foli 29) juntament amb la Resolució de la Cap de la Unitat de Recursos Humans de 4 de maig de 1994. La Sra. Isabel va signar "no conforme amb el contingut" de la notificació. El 29 de febrer de 1996, les tres demandants van formular recurs ordinari contra la Resolució del gerent de l'ICS i sol.licitaven que es tingués per interposat en temps i forma recurs ordinari contra la Resolució del gerent de l'ICS de 2 de maig de 1994, així com contra els actes administratius que "siguin directament depenents d'aquella i previs els tràmits prevists a la Llei de procediment administratiu i en mèrits de l'exposat aquesta Administració en exercici de les competències que li són pròpies acordi declarar la nul.litat radical o subsidiàriament la nul.litat o anul.labilitat de les mateixes" (folis 30 a 40). El recurs va ser resolt pel director del SCS en data 1 de juliol de 1996 i va desestimar totes les pretensions i va confirmar la Resolució de 2 de maig de 1994 (folis 41 a 46).

A més d'aquesta Resolució, a l'escrit d'interposició s'impugna també la "desestimació per silenci negatiu del recurs ordinari interposat, en la mateixa data (en referència al 29 de febrer de 1996), davant el gerent de l'Institut Català de la Salut contra la mateixa Resolució de 2 de maig de 1994 i contra els actes administratius que siguin directament depenents de les resolucions impugnades". Encara que no consta aquest recurs ordinari a l'expedient administratiu lliurat a la Sala pel SCS i la demandant no ha demanat el complement d'expedient corresponent, no serà obstacle per resoldre aquesta impugnació, atès que el recurs ordinari presentat davant el director de l'ICS té el mateix àmbit i contingut que el presentat davant el SCS com es veu a la demanda on no es fa distinció de les dues impugnacions. Atesa la competència administrativa per resoldre el recurs ordinari interposat contra la resolució del gerent de l'ICS haurem d'estendre els nostres arguments també a aquesta desestimació presumpta.

Malgrat el que hem dit, ham de precisar que el nostre examen només comprendrà, en ambdós casos, la revisió de la legalitat de la Resolució del gerent de l'ICS de 2 de maig de 1994 i les desestimatòries del recurs ordinari però no la dels "actes administratius que siguin directament depenents de les resolucions impugnades", tal com especifica l'escrit d'interposició del recurs contenciós administratiu i la petició de la demanda perquè aquests "actes administratius" no s'identifiquen a l'escrit d'interposició, tot això, sense perjudici dels efectes que pogués produir la nostra sentència si fos estimada la demanda.

Tercer

La primera qüestió que es planteja és la manca de competència per raó de la matèria en relació amb l'òrgan que va aprovar la implementació del PAD. Atès que la Resolució de 2 de maig de 1994

va ser dictada pel gerent del ICS, considera que la competència ve atribuida al SCS, atès que la sentència d'aquesta mateixa Sala i Secció de 3 de novembre de 1993 va decretar la nul.litat dels decrets 26/91 i 27/91 , per vulneració del tràmit previst a l' article 130 apartats 4 i 6 de la Llei de procediment administratiu, de 17 de juliol de 1958 , en relació amb l' article 64 de la Llei 13/1989 i a l' article 105.a) de la Constitució . Afirma, a més a més, que aquesta sentència ja era ferma quan es va dictar la Resolució de 2 de maig de 1994.

Prèviament hem d'advertir que el decret 283/1990 és anterior als mateixos decrets 26 i 27/1991 , i que la sentència de 3 de novembre és posterior al decret 138/1993, de 7 de maig .

L' article 7 de la Llei d'ordenació sanitària de Catalunya estableix les funcions que té atribuïdes el SCS per aconseguir les seves finalitats. D'entre les quals assenyala a l'apartat 1.d) "la gestió i execució de les actuacions i els programes institucionals en matèria de promoció i protecció a la salut, prevenció de la malaltia, assistència sanitària, socio-sanitària i rehabilitació". El capítol II del Títol IV regula l'ordenació del SCS en regions sanitàries equivalente a les àrees de salut previstes a la Llei general de sanitat, que hauran de desenvolupar, d'acord amb els criteris generals establerts pel Consell de Direcció del SCS i dins el seu específic àmbit territorial d'actuació les funcions que estableix l' article 22 . Conforme a aquest article correspon al SCS la gestió i execució de les actuacions i programes institucionals en matèria de promoció i protecció de la salut, prevenció de la malaltia, assistència sanitària i sociosanitària i rehabilitació, d'acord amb el Pla de Salut de la Regió.

Tanmateix, l' article 5.a) determina que configuren el SCS els centres, serveis i establiments de protecció a la salut i d'atenció sanitària i sociosanitària de la Generalitat, inclosos els...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR