STSJ Islas Baleares , 25 de Febrero de 2002

PonenteGABRIEL FIOL GOMILA
ECLIES:TSJBAL:2002:299
Número de Recurso204/1998
ProcedimientoCONTENCIOSO
Fecha de Resolución25 de Febrero de 2002
EmisorSala de lo Contencioso

SENTÉNCIA núm. 182 IL.lms. Srs. PRESIDENT:

Gabriel Fiol Gomila.

MAGISTRATS:

Pablo Delfont Maza.

Fernando Socias Fuster.

Palma, a vint-i-cinc de febrer de l'any dos mil dos. VISTES per la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justicia de les Illes Balears tés actuacions nútnero 204 de 1998, dimanants del recurs contenciós administratiu seguit entre parts, d'una, com a demandant, l'entitat Lanoria Son Pou SA, representada pel procurador dels Tribunals Sr. Amengual Sansó i assistida per l'advocat Sr. José Timoner Benejam, i, d'altra, com a Administració demandada, l'Ajuntament d'Alaior (Menorca), representada pel procurador Sr. Colom Ferrá i assistida pel seu advocat Sr. Pareja i Lozano.

L'objecte del recurs son quatre resolucions dictades, les dues primeres, per la Comissió de Govern de l'Ajuntament d'Alaior els dies 7 de gener de 1998, respecte a la caducitat de la llicéncia d'obres 159/1994 i a la concessió de llicéncia per a realitzar determinats acabats; la tercera, relativa a la liquidació pels esmentats acabats parcials, i, la quarta, de la batlia, dictada el día 10 de juny següent, d'imposició de sanció económica per import de vint-i-cinc mil pessetes i ordre de suspensió d'obres.

La quantia es fixá en indeterminada, superior, en qualsevol cas, a vint-i-cinc milions de pessetes (150.253,03).

El procediment seguit ha estat el del recurs contención ordinari previst a la Llei

Jurisdiccional de 27 de desembre de 1956.

L'Il.lm. Sr. Gabriel Fiol Gomila, en qualitat de Magistrat ponent expressá el parer de la Sala.

= ANTECEDENTS DE FET =

1r.- Interposat el recurs en el termini prefixat en la Llei Jurisdiccional se li doná el trámit processal adequat, ordenant-se reclamar l'éxpedient administratiu i anunciar la seva incoació, mitjançant edictes en él BOCAIB.

2n.- Rebut l'expedient administratiu, i després de dues amplacions del contenciós a dos actes administratius posteriors, es posó de manifest a Secretaria a la part recurrent perqué formalitzés la demanda. Dita demanda deduida dins el termini legal, al.legant els fets i fonaments de dret que estimó necessaris en ordre a les seves pretensions, suplicant a la Sala que es dictes senténcia estimatória del recurs per ser, contraris a l'ordenament jurídic els actes administratius impugnants.

3r.- Donat trasllat de l'escrit de demanda a la representació de l'Administració demandada perqué la contestes- així ho va fer en temes i forma, oposant-se a ella i suplicant que es dictes senténcia confirmatória dels actes administratius recorreguts.

4r.- A través del corresponent Acte es rebé el plet a prova que devia versó sobre els punts de fet interessats per les parts. Proposta i admesa que fou en forma, es practicó amb el resultat que és de veure en les actuacions.

5é.- Per provisió es declaró conclosa la discussió escrita i el període probatori, ordenant-se portar les actuacions a la vista, amb citació de les parts per a senténcia, acordant que aquestes formularan les conclusions per escrit: cosa que així varen fer, i s assenyalá a continuació, per a la votació i decisió, el día 25 de febrer de 2002.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER

Hem assenyalat a l'encapçalament, que la revisió jurisdiccional ho era de quatre resolucions dictades, les dues primeres per la Comissió de Govern de l'Ajuntament d'Alaior els dies 7 de gener de 1998, respecte a la caducitat de la llicéncia d'obres 159/1994 i a la concessió de llicéncia per a realitzar determinats acabats; la tercera, relativa a la liqúdació pels esmentats acabats parcials; i, la quarta, de la batlia, dictada el día 10 de juny següént, d'imposició de sanció económica per import de vint-i-cinc mil pessetes i ordre de suspensió d'obres.

La primera de les al.ludides, a la seva part dispositiva, textualment afirmava:

"Resoldre caducada la llicéncia 159/94 a tots els efectes i la corresponent paralització de les obres que a l'esmentada llicéncia s'autoritzaven".

La segona, deia:

"1r.- Concedir llicéncia per a realitzar els acabats de les construocions de planta soterrani, planta baixa i planta pis primer del complex.

2n.- Atés que la superficie global d'edificació prevista inicialment era de 603 m2 i ha passat a 542,38 m2 per mor de la reducció de superficie de la parcel.la i només es poden edificar 61,20 m2 en planta 2n pis; vist que els apa itaments previstos en aquesta planta tenen una superficie de 36 m2 i, per tant, només será possible mantenir-ne un, propós támbé de denegar la llicéncia per a concloure les obres de planta 2n pis i requerir al promotor que presentí projecte d'enderrocament dels que siguin necessaris per tal que la superficie edificada en aquesta planta no sigui superior a 61,10 m2.

La Comissió de Govern aprova, per unanimitat, la proposta anterior; amb les següents condicions: - Haurá de presentar nóu pressupóst per tal d'ajustar la liquidació practicada, que es considera com a provisional". ..

La tercera, signada el día 30 de gener de 1998; pel Dipositari i la fa Secretaria de l'Ajuntament, ho era respecta a la liquidació per l'objecte tributara d'acabats parcials d'apartaments i concepte de llicéncia d'obres, i ascendia a l'import d'1.140.000 pessetes.

Per últim la quárta; obeïa, com hem indicat abans, a una sanció económica per a la promotora, a més a mes de l'arquitecte director de les obres, amb l'afegit següent:

" 2.- No autorizar la continuación de las obras que se realizan en la parcela ZH 1 de Torresoli Nou por no estar amparadas por la licencia municipal núm. 12/98 de fecha 7.01.98.

  1. - Suspender la ejecución de obras con la advertencia de que sí en el plazo de 48 h no se ha parado la actividad se procederá por la vía de ejecución forzosa al acuerdo de suspensión, a tal fin la inspección municipal, asistida por la fuerza pública, se personará en la obra y precintarán, previo cumplimiento de lo dispuesto en las disposiciones legales, las instalaciones y elementos auxiliares de la construcción, actuando conforme al art. 61.5 de la Ley 10/90, procediendo asimismo al traslado de dicho acuerdo a las compañías suministradoras para suspender los mismos".

SEGON

Abans de l'análisi detallat dels diferents supósits d'oposició plantejats per la direcció lletrada de la part actora, cal recordar quin ha estat l'iter administratiu desenvolupat fans arribar als áctes admiñistratius recorreguts. Véiem, doncs:

1r.- Que el día 7 d'octubre de 1994, amb núm d'expedient 159/94. L'Ajuntament d'Alaior va concedir llicéncia d'obres a l'entitat Lanoria Son Pou SA per a la construcció d'un conjunt, turístic, complexa d'apartaments, a la parcel.la núm. H-1 ubicada a la urbanització de Torre Solí Nou. L'atorgament de la dita llicéncia disposava; que el termini d'execució era de dos anys. La llicéncia fou abonada per un import de 10.562.639 pessetes.

2n.- Amb registre d'entrada a l'Ajuntament, 4 de juliol de 1996 és a dir, abans que finalitzés l'al.ludit termini, la representació de l'entitat promotora de les obres; demaná; en l'afirmació que l'edificació estaría acabada amb anterioritat al mes de març de 1997, una prórroga. Una resolució de la batlia. dictada el día 12 de juliol de 1996, li va atorgar pel termini d'un any. 3r.- Mentrestant estava vigent la prórroga, el día 7 d'abril de 1997, fou aprovada definitivament la delimitació de la zona marítima terrestre de la platja de Son Bou. Els efectes de la dita aprovació s'expandiren a la parcel.la on s'executaven les obres, docs, la seva superficie quedava reduïda a 11.855 m2 dels 13.500 m2 -inicials, passant la resta a zona de domini públic marítim terrestre.

4r.- Com vulgui que el mes de setembre de 1997 les obres encara no havien estat finalitzades, el día 22 de l'esmentat mes, l'entitat Lanoria Son Pou SA sol.licitá una nova prórroga de llicéncia. L'Ajuntament va considerar-la com a una nova petició de llicéncia, i, a més a mes, el día 29 d'octubre acordó l'inici de l'expedient de caducitat, i donó un termini de quinze dies a la dita entitat per a fer, si era adient als seus interessos, al.legacions.

5é.- El dia 17 de desembre de 1997 es varen formular al.legacions sobre la pretesa declaració de caducitat, i s'acompanyava diversa documental.

S'arribá, en conseqüéncia, als actes administratius recorreguts i que hem transcrit a l'anterior fonament de dret.

TERCER

Ens diu la direcció lletrada de la part actora, en dedúir l'escrit de demanda, que la llicéncia legitima totalment el dret a construir, ja que suposa el naixement d'un dret subjectiu a favor de l'administrat, i, en conseqüéncia, queden limitades les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
2 sentencias
  • ATS, 27 de Enero de 2005
    • España
    • 27 Enero 2005
    ...de 25 de febrero de 2002, dictada por la Sala de lo Contencioso-Administrativo del Tribunal Superior de Justicia de Baleares, en el recurso 204/98, sobre licencias de Por Providencia de fecha 7 de mayo de 2002, se acordó conceder a la parte recurrente el plazo de diez días para que formular......
  • STS, 16 de Noviembre de 2005
    • España
    • 16 Noviembre 2005
    ...de 25 de febrero de 2002, dictada por la Sala de lo Contencioso-Administrativo del Tribunal Superior de Justicia de Baleares en el recurso nº 204/98 , en lo relativo a la Resolución del Ayuntamiento de Alaior, de 10 de junio de 1998, por la que se impuso una sanción económica de 25.000 pese......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR