STSJ Cataluña 8007/2011, 13 de Diciembre de 2011

PonenteMATILDE ARAGO GASSIOT
ECLIES:TSJCAT:2011:11440
Número de Recurso105/2011
ProcedimientoRECURSO DE SUPLICACIóN
Número de Resolución8007/2011
Fecha de Resolución13 de Diciembre de 2011
EmisorSala de lo Social

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

JSP

IL·LM. SR. JOSÉ DE QUINTANA PELLICER

IL·LM. SR. FRANCISCO JAVIER SANZ MARCOS

IL·LMA. SRA. MATILDE ARAGÓ GASSIOT

Barcelona, 13 de desembre de 2011

La Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, formada pels magistrats esmentats més amunt,

EN NOM DEL REI

ha dictat la següent

SENTÈNCIA NÚM. 8007/2011

En el recurs de suplicació interposat per -I.N.S.S.- (Instituto Nacional de la Seguridad Social) a la sentència del Jutjat Social 20 Barcelona de data 28 de setembre de 2010 dictada en el procediment núm. 442/2010 en el qual s'ha recorregut contra la part Laura, ha actuat com a ponent Il·lma. Sra. MATILDE ARAGÓ GASSIOT.

ANTECEDENTS DE FET

Primer

En data 5 de maig de 2010 va arribar al Jutjat Social esmentat una demanda sobre Seguretat Social en general, en la qual l'actor al.lega els fets i fonaments de dret que va considerar procedents i acabava demanant que es dictés una sentència d'acord amb el que es demanava. Admesa la demanda a tràmit i celebrat el judici, es va dictar la sentència en data 28 de setembre de 2010, que contenia la decisió següent: " Que estimando la demanda interpuesta por Laura debo declarar y declaro el derecho de la parte actora a percibir una prestación de viudedad sobre una base reguladora de 1.931'77 euros mensuales, porcentaje del 52% y efectos desde el 1 de febrero de 2010, condenando al INSS a estar y pasar por dicha declaración y al abono de la prestación reconocida en autos a la parte actora "

Segon

En aquesta sentència es declaren com a provats els fets següents:

PRIMERO

Laura contrajo matrimonio con Dimas en fecha 19 de marzo de 1960.

SEGUNDO

Por sentencia de 20 de enero de 1987 dictada por el Juzgado de Primera Instancia nº 17 de Badalona se declaró la separación de mutuo acuerdo del matrimonio contraído por la actora y el Sr Dimas .

En el convenio regulador de dicha separación matrimonial aprobado en sentencia, en el punto segundo, consta que "el esposo satisfará a la Sra Laura en concepto de contribución a las cargas del matrimonio y alimentos para ella la cantidad mensual de TREINTA MIL PESETAS, pagaderas del 1 al 5 de cada mes mediante ingreso que efectuará el esposo en la cuenta de la esposa..."

TERCERO

En fecha 31 de enero de 2010 falleció Don Dimas, siendo su estado civil el de separado legal.

El estado civil de la demandante al fallecer el Sr Dimas era el de separada legal.

CUARTO

Don Dimas ha venido satisfaciendo a la actora mediante transferencia bancaria desde la fecha de su separación matrimonial y hasta el momento de su fallecimiento el importe de la pensión fijada en el punto segundo del convenio regulador citado. Dicho importe en el momento del fallecimiento del Sr Dimas era de 300 euros mensuales.

El Sr Dimas en la declaración de IRPF correspondiente al ejercicio 2009 se redujo de su base imponible la suma de 3.600 euros por el concepto de pensión compensatoria a favor de su cónyuge.

QUINTO

En fecha 22 de febrero de 2010 la demandante solicitó prestación por viudedad como consecuencia del fallecimiento del Sr Dimas, denegada por resolución de 15 de marzo de 2010 del INSS al no tener la actora en el momento del fallecimiento del causante reconocida pensión compensatoria.

Interpuesta reclamación previa, fue desestimada por resolución de 12 de abril de 2010.

SEXTO

En caso de estimación de la demanda la base reguladora de la prestación es de 1.931'77 euros mensuales, con fecha de efectos 1 de febrero de 2010 y porcentaje del 52%, no controvertido.

Tercer

Contra aquesta sentència la part demandada va interposar un recurs de suplicació, que va formalitzar dins del termini. Es va donar trasllat a la part contrària que el va impugnar. Es van elevar les actuacions a aquest Tribunal i es va formar aquest rotlle.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER

Contra la sentència que estima la demanda, presentada en reclamació de la pensió de viduïtat contra la resolució administrativa que denegava la pensió per no haver-se acreditat ni el pacte de pensió compensatòria de l' article 97 CC, ni que la pensió pactada, d'acord amb l' article 41 del Codi de Família Català, s'extingís per efecte de la mort del causant, presenta recurs de suplicació l'Entitat Gestora, que ha estat impugnat.

SEGON

El recurs es formula únicament amb motius d' infracció jurídica, per la via de l' article 191 c) de la LPL . Considera el Lletrat de l'INSS que l' article 174-2 de la LGSS, en la redacció donada per la Llei 40/2007, s'ha infringit, ja que no queda acreditat el pacte de pensió compensatòria extingida per la mort del causant. Posa en precepte en relació a l' article 97 del Codi Civil, - quan disposa que el cònjuge al que la separació o divorci produeixi un desequilibri econòmic en relació a la posició de l'altre, que impliqui un empitjorament en la seva situació anterior en el matrimoni, tindrà dret a una compensació que podrà consistir en una pensió temporal o per temps indefinit, o en una prestació única, segons es determini en el conveni regulador o en la sentència -, i també en relació a l' article 41 del Codi de Família Català . Al lega finalment el recurrent que la pensió d'aliments pactada no pot ser inclosa en la interpretació de l' article 174 esmentat quan regula la pensió de viduïtat ja que es tracta de institucions diferents que no són equiparables.

Ja que no es discuteixen els fets provats, es parteix de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
1 sentencias
  • STS, 30 de Enero de 2014
    • España
    • Tribunal Supremo, sala cuarta, (Social)
    • 30 Enero 2014
    ...dictada el 13 de diciembre de 2011 por la Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña, en el recurso de suplicación núm. 105/11 , interpuesto contra la sentencia fecha 28 de septiembre de 2010 dictada por el Juzgado de lo Social núm. 20 de Barcelona , en autos núm. 442/2......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR