La via autonòmica per a la recuperació de la memòria històrica a Espanya: lleis, drets i polítiques públiques

AutorRafael Escudero Alday
Páginas166-184
Revista catalana de dret públic #63
www.rcdp.cat
LA VÍA AUTONÓMICA PARA LA RECUPERACIÓN DE LA MEMORIA HISTÓRICA EN
ESPAÑA: LEYES, DERECHOS Y POLÍTICAS PÚBLICAS
Rafael Escudero Alday*
Resumen
En los últimos años ha aumentado la producción legislativa autonómica sobre la memoria histórica y la reparación a las
víctimas del franquismo. Diez de las diecisiete comunidades autónomas cuentan hoy con leyes de memoria, que suplen
las carencias de la legislación estatal. El estudio comparado de estas leyes muestra una evidente sintonía respecto de
 
conceptos vertebradores, así como las políticas públicas de las que son fuente de legalidad y legitimidad. Esta común

para la recuperación de la memoria histórica y la reparación a las víctimas del franquismo. Al análisis de los elementos

             
reparación; garantías de no repetición; víctimas del franquismo.
THE REGIONAL PATH FOR THE RECOVERY OF HISTORICAL MEMORY IN SPAIN:
LAWS, RIGHTS, AND PUBLIC POLICIES
Abstract
Regional legislation on historical memory and reparation for victims of Francoism has increased in Spain in the last

comparative study shows an obvious agreement concerning their doctrinal and theoretical sources, their inspiration in
international human rights law, and their philosophy and core concepts as well as the public policies for which they are
a source of legality and legitimacy. This common inspiration, philosophy, and content means that, with certain limits
and particularities, it is possible to speak of a path opened up by autonomous communities towards the recovery of

and public policies) is the main scope of this article.
Key words: historical memory; autonomous communities; transitional justice; right to truth, justice, and reparation;
guarantees of non-repetition; victims of Francoism.
* Rafael Escudero Alday, profesor titular de Filosofía del Derecho de la Universidad Carlos III de Madrid. Facultad de Ciencias
Sociales y Jurídicas. Departamento de Derecho Internacional Público, Eclesiástico y Filosofía del Derecho. C. Madrid, 126, 28903
rafael.escudero@uc3m.es.

Citación recomendada
leyes, derechos y políticas públicas. Revista Catalana de Dret Públic, 63, 166-184. https://doi.org/10.2436/rcdp.i63.2021.3633.
Rafael Escudero Alday
La vía autonómica para la recuperación de la memoria histórica en España: leyes, derechos y políticas públicas
Revista Catalana de Dret Públic, núm. 63, 2021 167
Sumario
1 Introducción
2 ¿Por qué abrir una vía autonómica para la recuperación de la memoria histórica?
3 Principios y conceptos informadores








6 Conclusiones



Rafael Escudero Alday
La vía autonómica para la recuperación de la memoria histórica en España: leyes, derechos y políticas públicas
Revista Catalana de Dret Públic, núm. 63, 2021 168
1 Introducción1


de 26 de diciembre, por la que se reconocen y amplían derechos y se establecen medidas en favor de quienes


2 Posteriormente




la reparación a las víctimas por el Estado español.3
A la espera del devenir de este anteproyecto, frente al legislador estatal destaca el autonómico, dado que en
este ámbito se ha producido una ingente actividad legisladora. Desde el 2015 se han aprobado doce leyes de




la guerra civil y la dictadura. En resumen, hoy diez de las diecisiete comunidades autónomas tienen leyes de
memoria.4

de estas leyes: con sus particularidades, todas ellas surgen ante la necesidad de dar respuesta a la falta de


principios vertebradores. En tercer lugar, puede apreciarse una concordancia de preceptos, contenidos y hasta
de buena parte de las políticas públicas en ellas diseñadas.

ía, contenidos, plasmación de derechos y diseño de políticas
públicas de memoria5. Al análisis de la categoría, su virtualidad y oportunidad, se dedicarán las páginas que
6
2 ¿Por qué abrir una vía autonómica para la recuperación de la memoria histórica?
 


  



     

 
de los restos.
3 Véase el .


nueva generación.
         

Rafael Escudero Alday
La vía autonómica para la recuperación de la memoria histórica en España: leyes, derechos y políticas públicas
Revista Catalana de Dret Públic, núm. 63, 2021 169
7
avance cualitativo con relación a la legislación propia de los años de la transición, no garantiza una protección
integral de las víctimas, ni articula el marco legal requerido para el desarrollo de políticas de memoria. Colmar

respectivos poderes públicos para desarrollar —siempre dentro de su ámbito competencial— esas políticas
a cuya implementación renunció el legislador estatal del 2007.
El impulso a esta vía autonómica para la recuperación de la memoria y la protección de las víctimas del
franquismo no ha venido solo provocado por la inacción del legislador estatal. En su desarrollo también

garantía de sus derechos. Determinante fue, por sus efectos y proyección, la sentencia de la Sala de lo Penal

de las violaciones de derechos humanos cometidas durante los años del golpe de Estado y posterior dictadura


recurrir a la doctrina en ella cristalizada, rechazando incluso la apertura de diligencias ante la aparición de
restos humanos con indicios de muerte violenta.8


 


Hay razones para caracterizar estas leyes autonómicas como de nueva generación. Al asumir el marco
 
 

sino, sobre todo, de la legislación estatal y autonómica propia de la transición; una legislación que consolidó

9
Más adelante se profundizará en los derechos incorporados y las políticas públicas mandatadas en estas
leyes autonómicas de nueva generación. Unas leyes que cuentan con un innegable carácter declarativo y
simbólico, por un lado, y que responden a la historia y cultura memorial de cada comunidad autónoma, por

  

7 Si bien hay diferencias de valoración de la ley de memoria histórica por parte de los legisladores autonómicos, dado que hay
         
           


soriana Recuerdo y Dignidad contra un auto dictado por la Audiencia Provincial de Soria por el que se desestimó el recurso de
apelación presentado contra el Auto del Juzgado de Instrucción n.º 1 de Almazán, de 10 de diciembre de 2018, por el que se acordó
el sobreseimiento de actuaciones ante la aparición de una fosa común con los restos de seis personas desaparecidas durante la guerra
  

y ha vuelto a repetirlo literalmente en esta sentencia.
9 Desde los años de la transición se ha venido aprobando legislación estatal y autonómica de reparación económica a víctimas de la
    

de trato del artículo 14 de la CE. Sin embargo, esta legislación no ha diseñado una política pública integral de reparación para todas
las víctimas, como lo prueba el silencio para con las víctimas de desapariciones forzadas o la ausencia de medidas de reparación


Rafael Escudero Alday
La vía autonómica para la recuperación de la memoria histórica en España: leyes, derechos y políticas públicas
Revista Catalana de Dret Públic, núm. 63, 2021 170


3 Principios y conceptos informadores
Además del coincidente punto de partida, a la legislación autonómica sobre memoria histórica la atraviesa


estatuto de víctima del franquismo; el enfoque de género; el recurso al concepto de memoria histórica, ignorado
por el legislador estatal en el 2007 y que en la legislación autonómica se eleva hasta adquirir el carácter de

aplicación temporal de las leyes a todo el periodo conocido como el de la transición a la democracia. Véanse,
a continuación, los aspectos principales de estos principios y conceptos que informan esta vía autonómica.

de protección a las víctimas de graves violaciones de derechos humanos —en este caso, las cometidas durante
la dictadura— a todos los poderes del Estado, incluidos los autonómicos. Así, estas leyes se referencian en el
marco dogmático e instrumental proporcionado por el derecho internacional de los derechos humanos y por
corpus de
principios y directrices elaborado por Naciones Unidas para luchar contra la impunidad como a informes de

del referido corpus 


10
El recurso al marco internacional se plasma con nitidez al abordar el estatuto de la víctima, desde su propia

cuestión que había quedado irresuelta en la legislación estatal, dada la renuncia de esta a regular el concepto
de víctima del franquismo.11 De ahí que el legislador autonómico acuda a los instrumentos que le proporciona




Asimismo, estas cuatro comunidades más Aragón también incorporan, en el catálogo de víctimas, las entidades
memorialistas.






siguiendo así las recomendaciones doctrinales sobre las características que han de tener las medidas de


acuerdo a las normas actualmente vigentes delitos contra la humanidad en la medida en que las personas fallecidas y desaparecidas
    

y la amnistía.
        
      

Rafael Escudero Alday
La vía autonómica para la recuperación de la memoria histórica en España: leyes, derechos y políticas públicas
Revista Catalana de Dret Públic, núm. 63, 2021 171
Destaca también la inclusión del enfoque de género como otro de los elementos que vertebran esta legislación

respecto al pasado—, este enfoque se aprecia en los siguientes aspectos: como principio general de la ley





la incorporación de declaraciones relativas a la victimización y discriminación sufrida de forma particular por

12

a

valencianos y valencianas por sus derechos y libertades democráticas” desde la proclamación de la Segunda
República hasta la aprobación de su Estatuto de Autonomía. Asimismo, leyes como la andaluza asumen
la obligación de los poderes públicos autonómicos, en cuanto poderes del Estado, de cumplir dentro de



sintagma memoria histórica es en su artículo 20, donde se regula la constitución del Centro Documental de
la Memoria Histórica.13
Conviene advertir que en los últimos tiempos está adquiriendo creciente protagonismo el concepto de memoria
democrática,14 un concepto con mayor carga política y moral que el de memoria histórica, puesto que sirve de
fundamento de la tesis que considera la memoria como un elemento constitutivo de la identidad democrática.
Este es también un aspecto por el que el legislador estatal pasó por alto en el 2007. Frente a ello, el legislador

el futuro, entre la memoria y la democracia.15 Recuperar la memoria es —como se lee en el preámbulo de las




las leyes autonómicas incluyen previsiones en este sentido.
Cabe reseñar una diferencia más entre esta legislación y la estatal. Si bien esta última limita su ámbito de


 






Memoria Democrática; la creación de una
Secretaría de Estado de Memoria Democrática  
Integral de Memoria Democrática       
Memoria Histórica y Democrática


                  

Rafael Escudero Alday
La vía autonómica para la recuperación de la memoria histórica en España: leyes, derechos y políticas públicas
Revista Catalana de Dret Públic, núm. 63, 2021 172
4 La incorporación de derechos


derecho internacional garantiza para las víctimas de graves violaciones de derechos humanos. Por otro, se
incorpora un derecho a la memoria, categoría conceptual que carece de referente en la legislación estatal. De
nuevo, es notoria la diferente forma de abordar la materia desde el ámbito autonómico. Véanse a continuación las
cuestiones generales que presiden la inclusión de derechos, para matizar después su alcance y operatividad real.
 
internacional. El derecho a la verdad se articula en una doble dimensión: por un lado, el derecho de las
víctimas a solicitar y obtener información sobre las causas de las graves violaciones de los derechos humanos,
así como de las razones y circunstancias reales de su victimización; por otro, el derecho de cada pueblo a


para implementar políticas dirigidas al conocimiento de los hechos que motivaron la represión política y las
violaciones de derechos humanos.16


Al asumir este discurso, se imponen obligaciones a los poderes públicos para con las víctimas; en concreto, la
obligación de informar sobre los recursos disponibles, adoptar medidas de protección a las víctimas durante



la Administración de Justicia. Ello circunscribe las medidas que puedan adoptar las comunidades autónomas
a las relativas a información, apoyo y asistencia a víctimas.

sea adecuada, efectiva, rápida, integral y en las formas siguientes: restitución, indemnización, rehabilitación,


o instalación de monumentos en recuerdo de las víctimas. Destaca la profusión de medidas en este ámbito
 


cual encuentra su referencia teórica en la categoría de los derechos emergentes



categoría doctrinal que fundamenta la ampliación del catálogo de derechos en el surgimiento de nuevas

habitual. No en vano este se contempla como fuente de nuevos derechos a ser incorporados en las legislaciones
nacionales. A pesar de su carácter un tanto difuso, une a esta categoría la utilización de la técnica del derecho

sido en el pasado, deben ser satisfechas por los poderes públicos porque guardan relación con el fundamento
                 
     

     
          
    
   
   
                

Rafael Escudero Alday
La vía autonómica para la recuperación de la memoria histórica en España: leyes, derechos y políticas públicas
Revista Catalana de Dret Públic, núm. 63, 2021 173





Por un lado, la protección de los derechos de las víctimas se vincula con el fundamento moral —típico de la
teoría de los derechos humanos-— de alcanzar la dignidad de la persona y el libre desarrollo de la personalidad

individual y recaería en las víctimas y sus familiares, mientras que su contenido se correspondería con el



este correspondería a toda la sociedad, dado que a ella compete la necesidad de contar con una sólida base



fundamenta el desarrollo de políticas culturales y educativas que, mediante el conocimiento de ese pasado
violento, sirvan de garantía de no repetición e impulsen la cultura democrática y los derechos humanos.17
Finalmente, cabe advertir sobre el alcance real que tienen estas declaraciones de derechos efectuadas por el
legislador autonómico.18

pueden interpretarse como un llamamiento del legislador autonómico para reforzar el mandato dirigido a


estos derechos que en el ámbito internacional y doctrinal se predican de las víctimas de graves violaciones
de derechos humanos. Frente al silencio del legislador estatal, la referencia a los citados derechos caracteriza

5 Las políticas públicas autonómicas de memoria
El último elemento típico de la vía autonómica es el relativo a las políticas públicas de memoria en ella






denominador de la vía autonómica.19

    
   

         
      
     
   
      
                  
conocimiento y el mantenimiento de la memoria histórica de Cataluña como patrimonio colectivo que atestigua la resistencia y la

               
 


Rafael Escudero Alday
La vía autonómica para la recuperación de la memoria histórica en España: leyes, derechos y políticas públicas
Revista Catalana de Dret Públic, núm. 63, 2021 174
5.1 Las exhumaciones y la búsqueda de la justicia
Una vez más, hay que reseñar las diferencias entre el legislador estatal y el autonómico; en este caso, respecto

desaparición forzada. El legislador estatal no pasó de regular un principio general de colaboración entre las

se concretó en el establecimiento de una serie de medidas para facilitar que los familiares realizaran estas


públicas facilitarán tales actividades— abre la puerta a que la legislación autonómica pueda, sin invadir

En este punto el consenso es absoluto entre los legisladores autonómicos: todos establecen la obligación
 


efectos de ocupación temporal de los terrenos en que se lleven a cabo, de acuerdo con la normativa legal

desarrollo de un protocolo a seguir en dichas labores; la elaboración de mapas de fosas; la creación de un









20
5.2 La declaración de nulidad de consejos de guerra y juicios franquistas

franquistas en violación de derechos humanos es una de las demandas más largamente fundamentadas por la
doctrina y organismos internacionales. En el 2007, el legislador renunció a establecer una declaración legal



familiares a obtener una declaración de reparación y reconocimiento personal emitida por el Gobierno y que
21




        
   
    



contra la humanidad.
                  
        
acuerdos o tratados internacionales suscritos por España. Sobre las razones y limitaciones de la opción del legislador estatal, véase

Rafael Escudero Alday
La vía autonómica para la recuperación de la memoria histórica en España: leyes, derechos y políticas públicas
Revista Catalana de Dret Públic, núm. 63, 2021 175



ambos legisladores estaría colmar la laguna provocada por el legislador estatal al establecer un mecanismo —el

no garantizaría los derechos de las víctimas.


Justicia y legislación procesal. En el sistema constitucional español, la anulación de las sentencias solo puede
producirse bien por una ley estatal que así lo declare y establezca los efectos de la nulidad, bien en el marco

estas declaraciones autonómicas de nulidad responderían fundamentalmente a un plano político-simbólico



Otra opción para impulsar la actuación de los órganos competentes —quizá más respetuosa con el marco
   




artículos 148 y 149 de la CE.
5.3 La pluralidad de fuentes en la reconstrucción del relato de lo sucedido



Varios son los instrumentos y distintos los actores cuyo papel se impulsa en cada uno de ellos.
En primer término, el mandato a los poderes públicos para la elaboración de censos desagregados de víctimas.
En segundo término, la especial protección del patrimonio documental. Se obliga a los poderes públicos
autonómicos a adoptar medidas para proteger, catalogar y difundir documentos relativos a la memoria, es decir,
aquellos que poseen interés para el conocimiento de los hechos del pasado y sus efectos sobre los derechos de
las personas. Entre ellas se incluye su reconocimiento como parte del patrimonio documental de la comunidad

En tercer término, se garantiza el derecho de acceso a los documentos a las personas interesadas. Incluso, este






En cuarto lugar, algunas leyes autonómicas han incorporado lo que en derecho internacional se conoce como

público el relato de las violaciones de derechos humanos. Son órganos —típicos de los procesos transicionales


desde la propia dictadura.
Rafael Escudero Alday
La vía autonómica para la recuperación de la memoria histórica en España: leyes, derechos y políticas públicas
Revista Catalana de Dret Públic, núm. 63, 2021 176
Ante la ausencia de un mecanismo de este tipo de ámbito estatal, se han diseñado comisiones de este tenor
22 En el caso de estas dos últimas, el


las víctimas. Su informe o dictamen sirve de base para que la Administración otorgue la condición de víctima
y conceda por tal motivo una prestación económica a quienes sufrieron violaciones de derechos por razones
políticas. Por tanto, ambas comisiones no solo se conforman como instrumentos de verdad institucional no




Foral 16/2015 de Navarra, arguyendo que la función de investigación de los hechos que la ley otorgaba a la
comisión —y de la que se derivaba tanto la atribución de la condición de víctima como el reconocimiento de
indemnizaciones económicas— vulneraba la reserva de investigación que el artículo 117 de la CE atribuye en


por la comisión.
23

ius puniendi del Estado, es decir, para la imposición de sanciones que

comisión no tiene carácter penal, sino que se desarrolla a los únicos efectos de acreditar la condición de


Estado español —aunque sea en sede interpretativa— en materia de reparación a las víctimas.24











para la articulación de los mecanismos compensatorios a las víctimas.25 Esta limitación de origen, sin duda,
va a lastrar la capacidad de estas comisiones para garantizar el derecho a la verdad.
         
autonómico, prevé que este solicite al Gobierno la creación de una comisión de la verdad de ámbito estatal, en la línea de las
recomendaciones de Naciones Unidas.

        
votos particulares.


 
en el funcionamiento de la comisión.
          

que estas comisiones realicen una investigación real de los hechos desvirtúa completamente su capacidad de garantizar el derecho
a la verdad.
Rafael Escudero Alday
La vía autonómica para la recuperación de la memoria histórica en España: leyes, derechos y políticas públicas
Revista Catalana de Dret Públic, núm. 63, 2021 177
Finalmente, es nota típica de la vía autonómica la institucionalización de diversos mecanismos de
conocimiento del pasado a partir del reconocimiento de una pluralidad de fuentes, con dinámicas propias de
actuación y aptas para generar relatos parcialmente distintos e, incluso, divergentes. Cumple el legislador






26 entendidos como aquellos en que




de tales leyes, estos espacios físicos adquieren la consideración de patrimonio histórico o bienes de interés




    
memoria como parte del patrimonio histórico o bien de interés cultural de la comunidad correspondiente.


y colaboración económica de la Administración en su mantenimiento; obligación del titular de permitir el
acceso público y la inspección por la Administración; establecimiento de medidas cautelares que impidan




27
En cuanto a la simbología que preside el espacio público, el legislador autonómico coadyuva a cumplir con


civil y la represión de la dictadura. En consonancia con esta habilitación legal, la normativa autonómica
establece el procedimiento para que la Administración cumpla con dicha obligación en su ámbito competencial.
Un procedimiento, similar en las distintas leyes, basado en los siguientes puntos: constitución de un comité

para la retirada por la Administración autonómica, y retirada subsidiaria por esta en caso de que el particular
en cuya propiedad se halle el símbolo se niegue a hacerlo tras habérselo requerido.
Respecto al espacio público entendido en sentido amplio, el legislador autonómico incluye otra cuestión que




 lugares de memoria  
          




Rafael Escudero Alday
La vía autonómica para la recuperación de la memoria histórica en España: leyes, derechos y políticas públicas
Revista Catalana de Dret Públic, núm. 63, 2021 178

nombramientos, títulos y honores concedidos en el pasado a personas por acciones relacionadas con la
sublevación militar, la guerra civil o la represión.28 En el caso de la ley foral navarra, se prevé la revisión y

5.5 Los instrumentos de reparación moral y simbólica
En la vía autonómica cobran relevancia las medidas de reparación a las víctimas. Si bien las adoptadas por el
legislador estatal han mirado más a la reparación económica, esta legislación autonómica de nueva generación
pone el acento en la reparación moral. Con carácter general, el legislador autonómico mandata a sus poderes
públicos a promover medidas de reparación tanto a víctimas como a asociaciones y entidades memorialistas,



del pasado se entiende, además de como garantía del derecho a la verdad, como medida de reparación. Otras



5.6 La educación como garantía de no repetición
Es el educativo el ámbito en que la normativa autonómica de memoria histórica presenta una mayor vocación de

a incluir la memoria democrática en el currículo de las enseñanzas de primaria, secundaria y bachillerato.

 
instrumentos que refuerzan el mandato general de incorporar contenidos educativos relativos a lo sucedido




para la formalización de convenios con entidades locales e, incluso, con las familias de las víctimas para

universitaria, debido a la competencia estatal en esta materia, el legislador autonómico se limita a establecer
orientaciones para impulsar la inclusión de la memoria en los estudios universitarios mediante convenios


6 Conclusiones

histórica y reparación de las víctimas del franquismo. Una vía que, desde las particularidades, historia y cultura



  


legal, para que los poderes públicos autonómicos desarrollen políticas de memoria en su ámbito competencial.


28 En caso de desarrollarse, estas medidas podrían entrar en contradicción con el artículo 62.f de la Constitución, el cual atribuye al

Rafael Escudero Alday
La vía autonómica para la recuperación de la memoria histórica en España: leyes, derechos y políticas públicas
Revista Catalana de Dret Públic, núm. 63, 2021 179
violento, lugares de memoria, políticas educativas y medidas de reparación moral y simbólica se reiteran con

El segundo argumento que apoya la oportunidad de esta vía autonómica es de carácter político. Situado ya
de nuevo en el centro de la agenda política y parlamentaria el debate memorialista, la presión ciudadana y


ley de memoria democrática, del silencio a la aplicabilidad del derecho internacional, de la inacción estatal
al compromiso de los poderes públicos con las víctimas, de las medidas parciales a los derechos.
En este cambio de paradigma, la vía autonómica se presenta como un instrumento político de impulso para
que el legislador estatal eleve los estándares de protección de las víctimas y sus derechos. Destáquense de


internacional de los derechos humanos y asumidos por el legislador autonómico; el enfoque de género en la
legislación memorial; y —quizá el más simbólico— la vinculación entre memoria y democracia, entre las
políticas de recuperación del pasado y la construcción de una cultura ciudadana democrática y basada en




Políticas de la memoria y memorias de la política. Madrid: Alianza Editorial.
Historia Contemporánea,
38, 145-161.

de las personas desaparecidas durante la guerra civil española. Eunomía. Revista en Cultura de la
Legalidad, 20, 104-140. https://doi.org/10.20318/eunomia.2021.6065.

constitucional a la deriva. Eunomía. Revista en Cultura de la Legalidad, 16, 9-27. https://doi.
org/10.20318/eunomia.2019.4689.
The handbook of reparations


legislación estatal y autonómica. Revista Electrónica de Ciencia Penal y Criminología, 20, 1-38.

Revista Catalana de Dret Públic, 60, 148-180.
https://doi.org/10.2436/rcdp.i60.2020.3393.
Nuevos derechos y garantías de los derechos. Madrid: Marcial Pons.

Derecho y memoria
histórica
Memoria histórica y democracia en España. La brecha de la transición.

Valoración comparada de las políticas públicas de Memoria

Rafael Escudero Alday
La vía autonómica para la recuperación de la memoria histórica en España: leyes, derechos y políticas públicas
Revista Catalana de Dret Públic, núm. 63, 2021 180

Revista General de Derecho Penal, 29, 1-50.

, 22,
11-30. .
Revista
Española de Derecho Constitucional, 89, 45-76.
Medianoche en la historia


Menor: Aranzadi.
Revista Derecho del Estado, 32, 145-156.

París: Gallimard.
Revista de
Derecho Político, 89, 299-342.

Los Derechos Humanos en España: un balance crítico 


Mujeres y violencia en Colombia: la reparación a las víctimas


búsqueda de una complementariedad dinámica. Pensamiento jurídico, 17, 9-36.
Las reparaciones económicas por los daños derivados de la Guerra Civil
española y del franquismo. Cizur Menor: Aranzadi.

constitucionales. Revista Española de Derecho Constitucional, 106, 149-201. 
cepc/redc.106.04.
Diccionario de la memoria colectiva
Rafael Escudero Alday
La vía autonómica para la recuperación de la memoria histórica en España: leyes, derechos y políticas públicas
Revista Catalana de Dret Públic, núm. 63, 2021 181
8 Anexo I. Legislación autonómica de memoria histórica de nueva generación







































Rafael Escudero Alday
La vía autonómica para la recuperación de la memoria histórica en España: leyes, derechos y políticas públicas
Revista Catalana de Dret Públic, núm. 63, 2021 182
9 Anexo II. Principios, derechos y políticas de la legislación autonómica
CCAA PRINCIPIOS
MARCO DE DERECHO INTERNACIONAL ENFOQUE DE GÉNERO MARCO
CONCEPTUAL ÁMBITO TEMPORAL
Aplicabilidad al
caso español
Crímenes del
franquismo
como de lesa
humanidad
Referencia

transicional
Informes de
organismos
internacionales
Estatuto de la
víctima

inclusivo
Principio
general
Incorporación
transversal
Reconocimiento

Medidas

Memoria
histórica
Memoria
democrática
Aprobación de
la Constitución
Entrada en vigor
del Estatuto de
Autonomía
Formación del
primer Gobierno
democrático
    
ARAGÓN    
  
CANARIAS
  
COMUNIDAD
   
   
 
NAVARRA    
  
Rafael Escudero Alday
La vía autonómica para la recuperación de la memoria histórica en España: leyes, derechos y políticas públicas
Revista Catalana de Dret Públic, núm. 63, 2021 183
CCAA DERECHOS
VERDAD JUSTICIA REPARACIÓN MEMORIA
Obtener
información
por parte de las
víctimas
Conocer lo
sucedido por parte
de la ciudadanía
Informar sobre
los recursos

disponibles
Facilitar asistencia
y apoyo Medidas
prestacionales
de carácter
económico
Medidas de
reparación moral y
simbólica

Individual 
colectiva
   
ARAGÓN   
    
CANARIAS
   
COMUNIDAD
  
 
 
NAVARRA  
  
Rafael Escudero Alday
La vía autonómica para la recuperación de la memoria histórica en España: leyes, derechos y políticas públicas
Revista Catalana de Dret Públic, núm. 63, 2021 184
CCAA POLÍTICAS
EXHUMACIONES NULIDAD DE
SENTENCIAS
FRANQUISTAS
BÚSQUEDA DE LA
VERDAD ESPACIO PÚBLICO MEDIDAS
EDUCATIVAS MOVIMIENTO
MEMORALISTA
Obligación de la
Administración autonómica
Mapa de fosas

Convenios con entidades e
instituciones
Acciones frente a la
Administración de Justicia
y tribunales
Declaración legal de
nulidad
Instar la actuación del
Gobierno
Patrimonio documental y
acceso a archivos
Comisión de la Verdad
Censo de víctimas

Retirada de simbología
franquista
Evitación de actos de

Anulación de
nombramientos y
distinciones

a víctimas
Inclusión en currículum de
enseñanzas obligatorias
Planes de formación del
profesorado
Colaboración con
universidades

su labor
Fomento de su actividad

legítimos colectivos de las
víctimas
       
ARAGÓN  
  
CANARIAS  
  
COMUNIDAD
           
  
 
NAVARRA  
  

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR