REIAL DECRET 2227/1998, de 16 d'octubre, sobre traspàs a la Generalitat de Catalunya de les funcions i els serveis en matèria d'assistència i serveis socials, ocupació i formació professional ocupacional dels treballadors del mar, encomanats a l'Institut Social de la Marina (ISM).

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyReial Decret

REIAL DECRET

2227/1998, de 16 d'octubre, sobre traspàs a la Generalitat de Catalunya de les funcions i els serveis en matèria d'assistència i serveis socials, ocupació i formació professional ocupacional dels treballadors del mar, encomanats a l'Institut Social de la Marina (ISM).

L'article 149.1.17a de la Constitució atribueix a l'Estat la competència exclusiva en matèria de legislació bàsica i règim econòmic de la Seguretat Social, sens perjudici de l'execució dels seus serveis per les comunitats autònomes.

Així mateix, l'article 149.1.13a de la Constitució reserva a l'Estat la competència exclusiva sobre les bases i la coordinació de la planificació general de l'activitat econòmica, i estableix en el mateix article 149.1.7a que l'Estat té competència exclusiva en matèria de legislació laboral sens perjudici de la seva execució pels òrgans de les comunitats autònomes.

En l'article 149.1.30a de la Constitució s'estableix la competència exclusiva de l'Estat sobre regulació de les condicions d'obtenció, expedició i homologació de títols acadèmics i professionals i normes bàsiques per al desplegament de l'article 27 de la Constitució, article que reconeix el paper dels poders públics quant a programació general de l'ensenyament, inspecció i homologació del sistema educatiu, per garantir el compliment de les lleis.

L'Estatut d'autonomia de Catalunya, aprovat per la Llei orgànica 4/1979, de 18 de desembre, estableix en l'article 17.2 que, en matèria de seguretat social, correspon a la Generalitat de Catalunya el desplegament legislatiu i l'execució de la legislació bàsica de l'Estat, llevat de les normes que en configuren el règim econòmic; i en l'article 9.25, que la Generalitat de Catalunya té competència exclusiva sobre assistència social.

Els articles 12.1 i 11.2 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableixen que correspon a la Generalitat de Catalunya, en els termes del que disposen els articles 38, 131 i 149.1.11a i 13a de la Constitució, la planificació de l'activitat econòmica de Catalunya i l'execució de la legislació de l'Estat en matèria laboral, i assumir les facultats, les competències i els serveis que en aquest àmbit i a nivell d'execució exerceix actualment l'Estat. D'altra banda, l'article 15 del mateix Estatut d'autonomia de Catalunya estableix que és competència plena de la Generalitat la regulació i l'administració de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, en l'àmbit de les seves competències, sens perjudici del que disposa l'article 27 de la Constitució i les lleis orgàniques que, conforme a l'apartat primer del seu article 81, el despleguen; de les facultats que atribueix a l'Estat l'article 140.1.30 de la Constitució i de l'alta inspecció necessària per al seu compliment i garantia.

La Comissió Mixta prevista en la disposició transitòria sisena de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, de conformitat amb les disposicions esmentades, va adoptar, en la reunió del dia 23 de setembre de 1998, un Acord sobre traspàs de funcions i serveis de l'Institut Social de la Marina, la virtualitat pràctica de la qual exigeix que el Govern l'aprovi mitjançant un reial decret.

En virtut d'això, en compliment del que disposa la disposició transitòria sisena de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, a proposta del ministre d'Administracions Públiques i amb la deliberació prèvia del Consell de Ministres en la reunió del dia 16 d'octubre de 1998,

Disposo:

Article 1

S'aprova l'Acord de la Comissió Mixta de Transferències que preveu la disposició transitòria sisena de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, adoptat pel Ple en data 23 de setembre de 1998, sobre traspàs a la Generalitat de Catalunya de les funcions i els serveis en matèria d'assistència i serveis socials, ocupació i formació professional ocupacional dels treballadors del mar, encomanats a l'Institut Social de la Marina, i que es transcriu com a annex a aquest Reial decret.

Article 2

En conseqüència, queden traspassats a la Generalitat de Catalunya les funcions i els serveis, així com els béns, els drets i les obligacions, i els mitjans personals que figuren en les relacions adjuntes al mateix Acord de la Comissió Mixta, en els termes i les condicions que s'hi especifiquen, així com els crèdits pressupostaris determinats segons el procediment establert en el mateix Acord.

Article 3

El traspàs a què es refereix aquest Reial decret té efectivitat a partir del dia assenyalat en l'Acord de l'esmentada Comissió Mixta, sens perjudici que l'Institut Social de la Marina o altres òrgans competents produeixin, fins a l'entrada en vigor d'aquest Reial decret, si s'escau, els actes administratius necessaris per al manteniment dels serveis en el mateix règim i nivell de funcionament que tenien en el moment de l'adopció de l'Acord.

Disposició final

Única

Aquest Reial decret es publica simultàniament al Boletín Oficial del Estado i al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya i adquireix vigència l'endemà d'haver estat publicat.

Madrid, 16 d'octubre de 1998

Joan Carles, R.

Mariano Rajoy Brey

Ministre d'Administracions Públiques

Annex

La senyora Rosa Rodríguez Pascual i el senyor Jaume Vilalta i Vilella, secretaris de la Comissió Mixta de Transferències Administració de l'Estat-Generalitat de Catalunya, prevista en la disposició transitòria sisena de l'Estatut d'autonomia de Catalunya,

Certifiquen:

Que en el Ple de la Comissió Mixta del dia 23 de setembre de 1998 es va adoptar un Acord sobre traspàs a la Generalitat de Catalunya de les funcions i serveis en matèria d'assistència i serveis socials, ocupació i formació professional ocupacional dels treballadors del mar, encomanats a l'Institut Social de la Marina (ISM), en els termes que a continuació s'expressen:

A) Normes constitucionals, estatutàries i legals en què s'empara el traspàs

La Constitució, en l'article 149.1.17a, atribueix a l'Estat la competència exclusiva en matèria de legislació bàsica i règim econòmic de la Seguretat Social, sens perjudici de l'execució dels seus serveis per les comunitats autònomes.

Així mateix, l'article 149.1.13a de la Constitució reserva a l'Estat la competència exclusiva sobre les bases i la coordinació de la planificació general de l'activitat econòmica, i estableix en el mateix article 149.1.7a que l'Estat té competència exclusiva en matèria de legislació laboral, sens perjudici de la seva execució pels òrgans de les comunitats autònomes.

En l'article 149.1.30a de la Constitució s'estableix la competència exclusiva de l'Estat sobre regulació de les condicions d'obtenció, expedició i homologació de títols acadèmics i professionals i normes bàsiques per al desplegament de l'article 27 de la Constitució, article que reconeix el paper dels poders públics quant a programació general de l'ensenyament, inspecció i homologació del sistema educatiu, per garantir el compliment de les lleis.

L'Estatut d'autonomia de Catalunya, aprovat per la Llei orgànica 4/1979, de 18 de desembre, estableix en l'article 17.2 que, en matèria de seguretat social, correspon a la Generalitat de Catalunya el desplegament legislatiu i l'execució de la legislació bàsica de l'Estat, llevat de les normes que en configuren el règim econòmic; i en l'article 9.25, que la Generalitat de Catalunya té competència exclusiva sobre assistència social.

Els articles 12.1 i 11.2 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableixen que correspon a la Generalitat de Catalunya, en els termes del que disposen els articles 38, 131 i 149.1.11a i 13a de la Constitució, la planificació de l'activitat econòmica de Catalunya i l'execució de la legislació de l'Estat en matèria laboral, i assumir les facultats, les competències i els serveis que en aquest àmbit i a nivell d'execució exerceix actualment l'Estat. D'altra banda, l'article 15 del mateix Estatut d'autonomia de Catalunya estableix que és competència plena de la Generalitat la regulació i l'administració de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, en l'àmbit de les seves competències, sens perjudici del que disposa l'article 27 de la Constitució i les lleis orgàniques que, conforme a l'apartat primer del seu article 81, el despleguen; de les facultats que atribueix a l'Estat l'article 140.1.30 de la Constitució i de l'alta inspecció necessària per al seu compliment i garantia.

El Reial decret 1414/1981, de 3 de juliol, pel qual es reestructura l'Institut Social de la Marina, regula l'estructura i les funcions de l'Institut, adscrit al Ministeri de Treball i Afers Socials, i dotat de personalitat jurídica.

El Reial decret legislatiu 1/1994, de 20 de juny, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de la Seguretat Social, estableix que l'Institut Social de la Marina continua duent a terme les funcions i serveis que té encomanats en relació amb la gestió del Règim especial de la Seguretat Social dels treballadors del mar, sens perjudici dels altres que li atribueixen les seves lleis reguladores i altres disposicions vigents en la matèria.

Sobre la base de les anteriors previsions, és legalment possible que la Generalitat de Catalunya exerceixi i faci efectives les seves competències en matèria d'assistència i serveis socials, ocupació i formació professional ocupacional, encomanades a l'Institut Social de la Marina, per la qual cosa es procedeix a fer traspassos de funcions i serveis d'aquesta índole a la Generalitat.

B) Funcions que assumeix la Comunitat Autònoma i identificació dels serveis que es traspassen

  1. Es traspassen a la Generalitat de Catalunya, dins del seu àmbit territorial, les funcions i els serveis que realitza l'Institut Social de la Marina en matèria d'assistència i serveis socials, establerts en l'article segon, apartat 6è, del Reial decret 1414/1981, de 3 de juliol, pel qual es reestructura l'Institut Social de la Marina.

    Així mateix, es traspassen a la Generalitat de Catalunya, dins del seu àmbit territorial, les funcions que executa l'Institut Social de la Marina en matèria d'ocupació (inscripció de demandants, renovació de demandes, gestió d'ofertes de treball, registre de contractes, orientació professional) i formació professional ocupacional.

    Correspon, així mateix, a la Generalitat de Catalunya la contractació, la gestió, l'actualització i la resolució dels concerts amb entitats i institucions assistencials que prestin serveis a la comunitat autònoma, dins dels límits pressupostaris.

    A partir de l'efectivitat del traspàs d'aquestes funcions, la Generalitat de Catalunya se subroga en els acords en vigor entre l'Institut Social de la Marina i altres organismes i entitats, fins a la seva extinció.

    Les funcions i els serveis que es traspassen per aquest Acord estan subjectes, si s'escau, a la legislació bàsica de l'Estat pel que fa a la determinació dels beneficiaris, requisits i intensitat de l'acció protectora i règims economicofinancer i economicoadministratiu.

    La Generalitat de Catalunya, respecte del col·lectiu maritimopesquer, s'ha de subjectar en l'exercici de les funcions traspassades a les obligacions internacionals assumides per l'Estat espanyol.

  2. Per a l'efectivitat de les funcions esmentades, es traspassen a la Generalitat de Catalunya, que és la receptora, els serveis i les institucions del seu àmbit territorial que es detallen en les relacions adjuntes a l'Acord.

    C) Funcions que es reserva l'Administració de l'Estat

    L'Administració de l'Estat continua exercint, en relació amb les matèries que es traspassen, les funcions següents:

    a) Promoure el benestar dels treballadors del mar a bord i a l'estranger, donant compliment als convenis i recomanacions de l'OIT.

    b) Promoure, en col·laboració amb l'Institut Nacional d'Ocupació, totes les accions que competeixen a aquest Institut, en l'àmbit territorial de la Comunitat Autònoma, quan es refereixen als treballadors del mar.

    c) L'elaboració d'estadístiques de formació professional ocupacional marítima per a finalitats estatals.

    d) Les accions necessàries per a l'atenció i la repatriació de tripulacions en situacions d'abandonament, captura, naufragi i altres d'anàlogues.

    e) L'atenció als marins emigrants en vaixells estrangers i plataformes petrolíferes, tant en el moment de la contractació com durant la realització de la feina i posterior repatriació.

    f) Les relacions internacionals vinculades a aquestes matèries.

    D) Funcions en les quals han de concórrer l'Administració de l'Estat i la de la Comunitat Autònoma

    L'Institut Social de la Marina i la Generalitat de Catalunya han de portar a terme coordinadament les funcions següents:

    a) L'intercanvi d'informació i assistència, així com l'assessorament i la cooperació amb caràcter permanent en les matèries que són objecte del present traspàs, d'acord amb els termes que s'especifiquin mitjançant conveni entre les dues administracions. Respecte al mercat de treball, l'intercanvi d'informació i la cooperació permanents s'han d'orientar a un millor coneixement del mercat de treball que garanteixi la compensació d'ofertes i demandes entre oficines, els principis d'igualtat de drets, lliure circulació, no discriminació i feina en tot el territori nacional per als treballadors del mar.

    b) El registre i el tractament de la informació derivada de les actuacions relatives a les funcions d'intermediació en el mercat de treball han de garantir en tot cas la transparència i accessibilitat a la informació del sistema públic d'ocupació dels treballadors del mar. S'ha d'establir una metodologia de comunicacions que permeti una coordinació eficaç i que garanteixi un sistema d'informació nacional, la coordinació del qual correspon a l'Institut Social de la Marina. El sistema esmentat ha de permetre, en tot moment, la transparència i la vigència de la informació i la igualtat d'accés per als usuaris i gestors.

    c) Per tal de garantir l'actual nivell d'utilització de les estadístiques per a finalitats estatals, la Generalitat de Catalunya ha de facilitar a l'ISM informació que li permeti l'elaboració de l'estadística sobre l'exercici de les funcions transferides, seguint les definicions actuals o les que, si s'escau, s'estableixin al Conveni a què es refereix la lletra a) d'aquest apartat, de manera que quedi garantida la seva coordinació i integració amb la resta de la informació estadística d'àmbit estatal. Per la seva banda, l'ISM ha de facilitar a la Generalitat de Catalunya la informació elaborada sobre les mateixes matèries.

    d) L'elaboració d'estudis i projectes conjunts, així com la realització de propostes encaminades al perfeccionament de l'acció social dels treballadors del mar i la col·laboració en accions programades d'interès general.

    e) El desenvolupament dels programes d'informàtica de projecció estatal i l'accés a la informació que se'n deriva.

    f) L'Institut Social de la Marina, a través dels seus actuals centres nacionals de formació ocupacional marítima, o d'aquells que tenen assignats objectius especials d'investigació i de formació especialitzada d'àmbit nacional i internacional, ha de prestar el suport necessari a la Generalitat de Catalunya per al desenvolupament dels programes formatius i tècnics que es necessitin.

    g) La creació, per part de l'ISM, de plans d'àmbit estatal en les matèries objecte del traspàs s'ha de coordinar adequadament amb la Generalitat de Catalunya.

    h) Qualsevol altra que pugui contribuir a la millor relació i coordinació entre l'Administració de l'Estat i la Generalitat de Catalunya.

    E) Règim financer i pressupostari

    a) El finançament del cost corresponent al traspàs s'ha d'assignar i efectuar pel cost real del servei determinat sobre el Pressupost de 1998 per a l'Institut Social de la Marina, corresponent a les funcions i serveis prestats per l'Administració de l'Estat en relació amb els serveis objecte de traspàs, i que es recullen en la relació número 3. Aquests crèdits han de ser objecte d'actualització d'acord amb els atorgats a l'Institut Social de la Marina per a assistència social, ocupació i formació professional ocupacional. Els crèdits esmentats són objecte d'adequació en el moment de la liquidació de l'exercici pressupostari corresponent.

    b) Els crèdits que corresponguin a la Generalitat de Catalunya pels serveis traspassats s'han de posar a la seva disposició mitjançant transferències mensuals dins dels quinze primers dies de cada mes. Els crèdits esmentats s'han de consignar en el capítol 4, article corresponent a transferències a comunitats autònomes, dels pressupostos de l'ISM.

    c) Així mateix, la totalitat de les càrregues econòmiques o deutes que es deriven d'obligacions la meritació o generació de les quals sigui anterior a la data d'efectivitat d'aquest Acord i que no hagin estat incloses en la liquidació del pressupost de l'exercici corresponent als serveis de l'ISM que es transfereixen, van a càrrec d'aquest.

    d) La Generalitat de Catalunya i el Ministeri de Treball i Afers Socials han d'intercanviar la informació que s'estableixi a efectes estadístics.

    Així mateix, la Generalitat de Catalunya ha de facilitar al Ministeri de Treball i Afers Socials la documentació comptable relativa als serveis transferits en els mateixos procediments i terminis que els aplicats actualment en relació amb els serveis transferits en matèria de Seguretat Social (INSALUD, IMSERSO i ISM).

    F) Béns, drets i obligacions de l'Estat que es traspassen

  3. Es traspassen a la Generalitat de Catalunya els béns, els drets i les obligacions de l'Institut Social de la Marina que corresponen als serveis traspassats.

  4. En el termini de tres mesos des de l'efectivitat d'aquest Acord, s'han de firmar les corresponents actes de lliurament i recepció de mobiliari, equip i material inventariable.

  5. S'adscriuen a la Generalitat de Catalunya els béns patrimonials afectats a l'Institut Social de la Marina que es recullen a l'inventari detallat de la relació adjunta número 1.

    Aquesta adscripció s'entén sense perjudici de la unitat del patrimoni de la Seguretat Social, diferent del de l'Estat i afecte al compliment de les seves finalitats específiques, la titularitat de les quals correspon a la Tresoreria General de la Seguretat Social.

    Les obres de nova edificació, així com les d'ampliació que suposin modificació de l'estructura externa sobre immobles o terrenys transferits, realitzades per la comunitat autònoma, s'han d'integrar definitivament en el seu patrimoni, i arbitrar-se de mutu acord les mesures oportunes perquè, conforme a la legislació civil i hipotecària vigent, es faci efectiva la finalitat anterior. A aquest efecte, es pot instrumentar la celebració de convenis entre les dues administracions, que, així mateix, es poden estendre a la regulació dels procediments per a l'alienació i el gravamen de béns immobles de titularitat de la Tresoreria General de la Seguretat Social, que en tot cas requereixen el mutu acord d'ambdues administracions, així com les noves adscripcions i permutes entre els serveis transferits i aquells que encara no han estat objecte de traspàs i, en general, arribar a tot el que convingui al mutu interès.

    Mentre no es formalitzi l'esmentat conveni, les noves adscripcions d'immobles, autoritzades pel Consell de Ministres, no necessiten formalització mitjançant acord específic del Ple de la Comissió Mixta. N'hi ha prou, per a la seva efectivitat, amb la signatura dels representants autoritzats de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de la Comunitat Autònoma de la corresponent acta de posada a disposició, de la qual s'ha de remetre un exemplar, per a la seva constància, custòdia i arxiu, a la Secretaria de la Comissió Mixta.

    G) Personal adscrit als serveis i institucions que es traspassen

  6. El personal i els llocs de treball adscrits als serveis i institucions traspassats i que es referencien nominalment en la relació adjunta número 2, passen a dependre de la Generalitat de Catalunya, en els termes previstos legalment per l'Estatut d'autonomia, i les altres normes que en cada cas resultin aplicables i en les mateixes circumstàncies que s'especifiquen a la relació adjunta.

  7. L'Institut Social de la Marina o altres òrgans competents en matèria de personal han de notificar als interessats el traspàs. Així mateix, s'ha de trametre als òrgans competents de la Generalitat de Catalunya una còpia certificada de tots els expedients del personal traspassat, així com certificats d'havers referits a les quantitats meritades durant el 1998.

    Quant al personal que es traspassa, i que es trobi immers en algun procés de consolidació, funcionarització o promoció iniciat, la incorporació a la funció pública de la Generalitat de Catalunya s'ha de fer en els termes que resultin de la seva execució, d'acord amb les especificacions establertes en l'Acord complementari a aquest traspàs.

    H) Valoració de les càrregues financeres dels serveis traspassats

    La valoració efectuada per la Comissió Mixta de Transferències dels crèdits pressupostaris de l'exercici 1998, que es transfereixen a la Generalitat de Catalunya i que són els que s'especifiquen en la relació adjunta número 3, ascendeix a un total de 226.601.000 pessetes, import que s'ha d'actualitzar per al 1999 i següents, de conformitat amb el que estableix l'apartat E).a d'aquest Acord.

    I) Documentació i expedients dels serveis que es traspassen

    El lliurament de la documentació i expedients dels serveis traspassats, amb els corresponents inventaris, s'ha de dur a terme en el termini de tres mesos des de la data d'efectivitat d'aquest Acord.

    J) Data d'efectivitat del traspàs

    Els traspassos de funcions i serveis objecte d'aquest Acord tenen efectivitat a partir del dia 1 de gener de 1999.

    I perquè consti, s'expedeix la present certificació a

    Madrid, el 23 de setembre de 1998.

    Rosa Rodríguez Pascual

    Jaume Vilalta i Vilella

    Secretaris de la Comissió Mixta

    Relació número 1

    Relació de béns immobles adscrits a l'ISM objecte de traspàs a la Comunitat Autònoma de Catalunya per l'assistència i els serveis socials, l'ocupació i la formació professional ocupacional

    Comunitat autònoma: Catalunya.

    Direcció provincial: Barcelona.

    Direcció provincial: Tarragona.

    Relació número 2

    Relació nominativa de personal d'assistència i serveis socials, ocupació i formació professional ocupacional de l'Institut Social de la Marina que es transfereix a la Comunitat Autònoma de Catalunya

    Direcció provincial: Barcelona.

    1. Personal funcionari

    2. Personal laboral

      Direcció provincial: Girona.

    3. Personal funcionari

    4. Personal laboral

      Direcció provincial: Tarragona.

    5. Personal funcionari

    6. Personal laboral

    7. Personal funcionario

    8. Personal laboral

      Relació número 3

      Valoració del cost del traspàs de l'assistència i els serveis socials, l'ocupació i la formació professional ocupacional dels treballadors del mar a la Generalitat de Catalunya d'acord amb el pressupost corresponent al 1998

      (Dades en milers de pessetes)

      (Vegeu annexos al document PDF)

      (98.295.074)

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR