DECRET 215/1998, de 30 de juliol, pel qual s'estableix el currículum dels cicles de formació específica de grau superior d'arts plàstiques i disseny en ceràmica artística i en modelisme i matriceria ceràmica de la família professional de la Ceràmica artística.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET 215/1998, de 30 de juliol, pel qual s'estableix el currículum dels cicles de formació específica de grau superior d'arts plàstiques i disseny en ceràmica artística i en modelisme i matriceria ceràmica de la família professional de la Ceràmica artística. D'acord amb l'article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general dels sistema educatiu, correspon a les administracions educatives l'establiment del currículum dels diferents ensenyaments, dels quals el Govern n'ha de fixar prèviament els aspectes bàsics curriculars. Mitjançant el Decret 304/1995, de 7 novembre, el Departament d'Ensenyament ha determinat l'ordenació general dels cicles de formació específica d'arts plàstiques i disseny de Catalunya. El Reial decret 1458/1995, d'1 de setembre, fixa els títols de tècnic superior d'arts plàstiques i disseny de la família professional de la ceràmica artística, així com els corresponents ensenyaments mínims i les altres característiques bàsiques. Escau, per tant, establir el currículum per a l'aplicació a Catalunya. Els cicles d'aquesta família estan orientats a formar tècnics ceramistes que coneguin les tècniques i característiques pròpies de l'especialitat. La seva formació els ha de permetre atendre els llocs de treball d'aquest àmbit. Pel que fa als criteris estètics, a les eines i a les tècniques de creació ceràmica, aquests progressen de manera interrelacionada amb la societat. El seu aprenentatge demana, doncs, a més de la coneixença dels procediments tradicionals, la de les més avançades experimentacions i la voluntat d'una formació cultural permanent de caràcter ampli. Per tot això, a proposta del conseller d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia al Govern, Decreto: Article 1 Aquest Decret estableix el currículum per als ensenyaments vinculats als títols de tècnic superior d'arts plàstiques i disseny pertanyents a la família professional de la ceràmica artística. Aquests títols són: Tècnic superior d'arts plàstiques i disseny en ceràmica artística Tècnic superior d'arts plàstiques i disseny en modelisme i matriceria ceràmica. Article 2 Per als mòduls impartits en el centre educatiu, corresponents als diferents cicles de formació específica objecte d'aquest decret: 2.1 La denominació, el nivell i la durada són els que es defineixen a l'annex 1, en els apartats 1.1, 1.2 i 1.3 corresponents a cada títol. 2.2 El camp professional i les tasques més significatives són els que es descriuen a l'annex 1, en els apartats 2.1 i 2.2 corresponents a cada títol. 2.3 Els objectius generals són els que s'estableixen a l'annex 1, a l'apartat 3.1 corresponent a cada títol. 2.4 L'estructura de la formació en centres educatius, de la fase de pràctiques i del projecte final, així com les hores que se'ls destina, es detallen a l'annex 1, a l'apartat 3.2 de cada títol. 2.5 Els mòduls que componen l'ensenyament en centres educatius i les hores assignades a cadascun es fixen a l'annex 1, a l'apartat 3.3 de cada títol. 2.6 Els objectius, continguts i objectius terminals de cada mòdul són els que s'estableixen a l'annex 1, a l'apartat 3.4 de cada títol. Els objectius terminals tenen la consideració de criteris d'avaluació. Article 3 Els objectius i continguts del projecte final i de la fase de pràctiques, així com les orientacions per a la seva avaluació, s'inclouen a l'annex 2. Article 4 El nombre màxim de convocatòries per a cada mòdul és de quatre. De manera excepcional, a proposta del director del centre, el Departament d'Ensenyament pot establir una convocatòria extraordinària en els supòsits de malaltia o d'altres de consideració semblant. Article 5 Les condicions d'espai i d'instal·lacions que han de reunir els centres educatius són els que fixa el Reial decret 389/1992, de 15 d'abril, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen ensenyaments artístics. Als efectes del que disposen els articles 40.1 i 44 del Decret esmentat, els mòduls d'aquesta família professional es classifiquen a l'annex 1, a l'apartat 4 de cada cicle. La relació numèrica docent/alumnes és 1/15 en els mòduls relacionats sota l'epígraf Tallers que, sempre que sigui possible, s'impartiran en les aules específiques del centre. Per a la resta de mòduls s'aplica la relació numèrica docent/alumnes 1/30. Article 6 Els mòduls susceptibles de correspondència amb la pràctica laboral són els que s'esmenten a l'annex 1, a l'apartat 5 de cada cicle. Article 7 Està exempt de la prova d'accés qui hagi cursat amb profit en el batxillerat l'assignatura de fonaments de disseny i dues més entre les següents: Dibuix tècnic. Volum. Dibuix artístic. Imatge. Tècniques d'expressió graficoplàstica. També està exempt de realitzar la prova d'accés qui disposi del títol de graduat en arts aplicades en especialitats de l'àmbit del disseny. Disposició transitòria Es faculta el conseller d'Ensenyament per autoritzar la docència de determinats mòduls al professorat que, a la publicació d'aquest Decret, imparteixi matèries equivalents de l'anterior ordenació i pugui acreditar una formació i experiència adients. Barcelona, 30 de juliol de 1998 Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya Josep Xavier Hernández i Moreno Conseller d'Ensenyament Annex 1 Ceràmica artística --1 Identificació del títol Aquest cicle de formació específica té per finalitat formar professionals amb un ampli coneixement tècnic, artístic i cultural, capaços de realitzar formes ceràmiques amb creativitat i expressivitat. El seu camp d'aprenentatge abasta des de la primera manipulació del fang fins a la cocció, passant per un seguit de processos, manuals i mecànics. L'art ceràmic és ple de tradició i en els últims anys ha passat de ser un mitjà de caire artesanal a un mitjà contemporani d'expressió personal. Aquesta tendència ha propiciat llibertat estètica i creativa a l'artista que enriqueix la ceràmica amb sensibilitat plàstica i capacitat de creació i d'investigació de materials, textures i formes. La formació d'aquests professionals ha de ser versàtil i àmplia, idònia per proporcionar un bon nivell artístic i tecnològic que els capaciti per concebre i executar diferents projectes de ceràmica, tant artístics com utilitaris i desenvolupar la seva tasca de tal manera que puguin competir amb eficàcia en el mercat de l'art i de l'artesania. 1.1 Denominació Tècnic superior d'Arts plàstiques i disseny en ceràmica artística. 1.2 Nivell Grau superior d'Arts plàstiques i disseny. 1.3 Durada Mil vuit-centes cinquanta hores. --2 Descripció del perfil professional 2.1 Camp professional Comprèn activitats de ceràmica artística, realitzades com a artista autònom o associat en grau divers a un taller o empresa relacionats amb: Realització de peces de ceràmica artística. Disseny de formes susceptibles de realitzar en ceràmica. Reproducció de peces preuades per algun concepte determinat. Realització de complements per a l'arquitectura: relleus i murals entre d'altres. Aplicació de la ceràmica a la decoració i al disseny d'interiors. Intervenció artística en espais tancats i oberts. Restauració i conservació de ceràmiques artístiques. 2.2 Tasques més significatives Estudia les dimensions i característiques de les peces en funció de l'espai on van destinades. Elabora avantprojectes i maquetes. Projecta i realitza peces ceràmiques amb creativitat i sensibilitat artística. Estudia la conveniència d'incorporar en les creacions materials no ceràmics. Organitza el procés de creació i realització ceràmica. Aporta innovacions tècniques i formals al procés productiu. Distribueix la feina i coordina l'equip de treball. Controla la qualitat dels processos d'elaboració i d'acabat. Té en compte les especificacions tècniques dels equips i la maquinària i en preveu el manteniment. Col·labora amb especialistes d'altres àmbits i defineix les característiques tècniques i estètiques de l'obra. Supervisa l'emmagatzematge i conservació de les peces. Analitza les necessitats del mercat i comercialitza la producció. Gestiona el taller en els aspectes tècnic, comercial, financer i legal. --3 Currículum 3.1 Objectius generals del cicle formatiu Realitzar projectes ceràmics. Valorar les propostes de treball en tots els aspectes tècnics, artístics, econòmics i organitzatius per aconseguir un òptim resultat. Investigar materials, formes, acabats i decoracions per tal d'assolir resultats personalitzats. Dur a terme els processos d'elaboració ceràmica, mitjançant les diferents tècniques. Plasmar idees en volum utilitzant els materials i acabats idonis. Resoldre els problemes artístics i tècnics que es plantegin durant el procés de projecció i de realització. Cercar informació tècnica i artística com a suport del treball. Actualitzar els coneixements i demostrar interès per les recerques i innovacions que poden enriquir el desenvolupament de la professió. Valorar tendències artístiques derivades de l'evolució tecnològica i cultural. Estar al corrent de l'actualitat de l'art i de l'organització d'exposicions i la difusió d'obres artístiques. Usar els equipaments i la maquinària i tenir cura de les seves característiques per tal de mantenir-los tothora operatius. Utilitzar mesures preventives per tal que els processos i materials que intervenen en la producció ceràmica no incideixin negativament en el medi ambient. Emprar mètodes de treball adequats amb la finalitat d'afavorir el rendiment laboral. Fer ús del marc jurídic, econòmic i organitzatiu que regula i condiciona l'activitat professional. 3.2 Estructura del cicle Mòduls impartits en el centre educatiu: 1695 h. Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers: 60 h. Projecte final: 95 h. Total: 1850 h. 3.3 Distribució horària dels mòduls impartits en el centre educatiu Història de la ceràmica: 105 h. Dibuix : 210 h. Volum: 180 h. Disseny assistit per ordinador: 90 h...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR