DECRET 282/2006, de 4 de juliol, pel qual es regulen el primer cicle de l'educació infantil i els requisits dels centres.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyDecret

DECRET

282/2006, de 4 de juliol, pel qual es regulen el primer cicle de l'educació infantil i els requisits dels centres.

La Llei 5/2004, de 9 de juliol, de creació de llars d'infants de qualitat, estableix que el Govern de Catalunya ha de garantir el caràcter educatiu, la qualitat i els requisits mínims que han de complir les llars d'infants que la realitat catalana exigeix, i que ha de considerar-les com una part del sistema educatiu; així mateix, ha de garantir que al final del període 2004-2008 la xarxa de llars d'infants de titularitat pública de Catalunya inclogui un mínim de trenta mil places de nova creació i que aquestes es mantinguin en el futur.

D'acord amb la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, l'educació infantil és una etapa educativa que atén infants des del seu naixement fins als sis anys d'edat, té caràcter voluntari i s'ordena en dos cicles. El primer cicle d'educació infantil comprèn fins als tres anys d'edat.

La importància de l'adequat desenvolupament de les capacitats de l'infant durant els seus primers anys de vida en relació amb el seu procés d'aprenentatge és un fet contrastat per la psicologia evolutiva i educativa. És així que en l'educació infantil de primer cicle el desenvolupament inicial de les capacitats que caracteritzen l'evolució física, afectiva, intel·lectual i social de la persona té una gran importància. És un cicle, per tant, que permet prevenir o compensar a temps algunes de les situacions que s'originen en les desigualtats socials, econòmiques i culturals de les famílies i en les condicions de discapacitat dels infants, que, amb posterioritat, poden obstaculitzar el desenvolupament dels processos d'aprenentatge de l'alumne o l'assoliment d'un adequat rendiment escolar.

L'article 14 de la Llei orgànica 2/2006, esmentada, estableix que correspon a les administracions educatives determinar els continguts educatius del primer cicle de l'educació infantil i regular els requisits que han de complir els centres que l'imparteixen.

L'objectiu d'aquest decret és, doncs, protegir els drets de l'infant a través de la regulació del primer cicle d'educació infantil, tot establint les competències educatives a assolir, les finalitats i els principis d'aquest cicle, entre els quals s'incorpora la llengua de l'ensenyament, d'acord amb l'article 21 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística.

Es regulen també les condicions relatives als professionals i als espais necessaris per impartir aquest cicle. Així, s'estableix una superfície mínima de dos metres quadrats per infant a totes les sales destinades a l'atenció habitual i directa als infants.

Per tal que els requisits de qualitat corresponents a cada infant no siguin inferiors als que aquest Decret estableix amb caràcter general, els centres que es van autoritzar, amb una superfície mínima per infant d'1,5 metres quadrats, a l'empara del Decret 353/2000, de 7 de novembre, pel qual s'estableixen els requisits mínims de determinats centres d'educació infantil, disposen d'un període d'adaptació progressiva del nombre màxim d'infants als nous requisits mínims. De la mateixa manera, es dóna un termini per adaptar-se a aquells centres que es van autoritzar de forma temporal en aplicació del Decret 65/1982, de 9 de març, que regula l'atenció assistencial i educativa als infants fins a sis anys no inscrits en centres d'ensenyament.

Respectant en tot cas els drets dels infants, cal que l'educació infantil de primer cicle sigui prou flexible per adaptar-se, en allò que sigui possible, tant a les necessitats dels infants com a les de les seves famílies. Aquest cicle es pot desenvolupar segons diferents models d'organització i funcionament i d'acord a uns calendaris i règims horaris que, estant al servei de l'interès superior de l'infant, permetin conciliar la vida laboral amb la primordial responsabilitat dels pares, de les mares o dels tutors en la criança i en l'educació dels seus fills i filles.

Així doncs, desenvolupant l'article 24.2 de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació, en el fet que preveu que els centres privats que acullin de manera regular infants d'edats corresponents a l'educació infantil estan sotmesos al principi d'autorització administrativa, aquest Decret determina, segons el seu temps d'utilització, les diferents modalitats de servei educatiu que s'ofereixen en els centres d'educació infantil de primer cicle i que, al seu torn, aquests centres necessiten autorització de l'Administració Educativa.

No s'inclouen en l'àmbit d'aplicació d'aquest Decret la prestació de serveis a infants de zero a tres anys en centres no autoritzats a impartir el primer cicle de l'educació infantil. Per tal de facilitar a les famílies la diferenciació entre les dues modalitats de servei, s'estableix l'obligació de fer conèixer que el centre està autoritzat per l'Administració Educativa i es prohibeix la utilització de les denominacions genèriques dels centres per part dels establiments que no disposin d'aquesta autorització.

Segons les previsions de l'article 15.4 de la Llei orgànica 2/2006 esmentada, atès que la demanda de places varia per a cada tram d'edat dels infants i amb la finalitat d'adequar l'oferta a les necessitats socials, s'introdueix la possibilitat que el titular de més d'una llar d'infants en un determinat municipi pugui .sense deixar de fer l'oferta educativa corresponent als tres trams d'edat en algun o alguns dels centres de la seva titularitat. limitar-se als dos trams de superior edat en la resta de llars d'infants amb la finalitat que l'oferta de places per trams d'edat pugui ajustar-se més fàcilment a les demandes de la societat. No es preveu que hi hagi llars d'infants amb oferta de places per a un únic tram d'edat.

Per altra part, la demanda social de places en àmbits rurals de baixa demografia pot dificultar, en raó dels costos i atès el nombre de potencials usuaris, la prestació del servei educatiu en condicions de qualitat si no s'estableixen models específics. Per aquest motiu, i amb la finalitat de coadjuvar a augmentar la possibilitat de donar el servei en aquestes zones, s'introdueix la figura de la "llar d'infants rural", amb les seves instal·lacions distribuïdes en diferents municipis o en diferents poblacions d'un o més municipis.

El nombre de llars d'infants públiques i privades sufragades amb fons públics ha esdevingut important en els últims temps, i anirà augmentant, en part per les accions de Govern i l'impuls dels ajuntaments de Catalunya, en part per les iniciatives de la societat civil. En tots els casos cal afavorir la participació de la comunitat escolar en el control sobre la gestió dels fons públics. Per aquest motiu es regula la constitució, la composició i les funcions del consell de participació de les llars d'infants amb la finalitat que, a més del control suara esmentat, s'estableixi un mecanisme idoni de participació que vetlli, juntament amb el titular del centre, pels drets dels infants, dels pares i dels educadors. En l'àmbit educatiu, aquest control social i aquesta exigència de transparència s'han encomanat, més directament que als poders públics, als pares i als educadors.

L'educació infantil de primer cicle anys s'ha d'impulsar en coordinació i col·laboració amb els ajuntaments, tant en la seva programació com en la lliure assumpció de determinades competències, d'acord amb el que s'estableix en aquest Decret.

L'article 70.1 del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, determina que el municipi pot exercir competències delegades per l'Administració de la Generalitat en els termes establerts per les lleis. En els articles 137, 138, 139 i 140 del mateix Text refós es regulen la delegació de competències de la Generalitat de Catalunya en els ens locals, el règim de la delegació, així com l'acord de delegació i la seva suspensió o no efectivitat.

Així, es preveu la delegació de competències relacionades amb el consell de participació de les llars d'infants, amb el procés de preinscripció i admissió a centres i amb la resolució dels expedients administratius d'autorització, de cessament d'activitats, de modificació i de revocació de l'autorització del primer cicle de l'educació infantil dels centres privats. Amb això s'unifica en un únic organisme la tramitació de totes les autoritzacions, atès que l'ajuntament és, amb caràcter general, el competent per a l'atorgament de les autoritzacions relacionades amb la intervenció integral de l'administració ambiental, i el competent en la vigilància sobre el compliment de les mesures de supressió de barreres arquitectòniques. Aquesta delegació de competències sols s'efectua en relació als centres que exclusivament imparteixen el primer cicle de l'educació infantil; el Departament d'Educació i Universitats exerceix, doncs, la competència en relació amb els centres que, tenint inicialment autorització per impartir exclusivament el primer cicle de l'educació infantil, iniciïn expedients de sol·licitud d'altres ensenyaments.

En virtut d'això, amb el tràmit previ de consulta i participació amb els representants del personal al servei de les administracions públiques, d'acord amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya i de la Comissió de Govern Local, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta del conseller d'Educació i Universitats i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Àmbit d'aplicació

Aquest Decret és d'aplicació als centres que imparteixen el primer cicle de l'educació infantil.

Aquests centres acullen de manera regular, és a dir, continuada i sistemàtica, infants de zero a tres anys, i els donen...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR