DECRET 139/2007, de 26 de juny, pel qual es regulen la denominació, els símbols i el registre d'ens locals de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyDecret

DECRET

139/2007, de 26 de juny, pel qual es regulen la denominació, els símbols i el registre d'ens locals de Catalunya.

La Llei 8/1987, de 15 d'abril, municipal i de règim local de Catalunya, va regular en el títol II la denominació, la capitalitat i els símbols dels ens locals. Així mateix, l'article 4 d'aquesta disposició va crear el Registre d'entitats locals de Catalunya, en el qual s'han d'inscriure tots els ens locals del territori de Catalunya.

D'acord amb l'habilitació prevista a la disposició final segona de la Llei esmentada, el Govern de la Generalitat va aprovar els decrets 140/1988, de 24 de maig, i 263/1991, de 25 de novembre, pels quals s'aproven el Reglament de demarcació territorial i població dels ens locals de Catalunya i el Reglament dels símbols dels ens locals de Catalunya, respectivament.

Des de l'aprovació d'ambdues disposicions, s'han produït nombroses modificacions legislatives i decisions jurisprudencials que han incidit en aquesta matèria i que introdueixen un reconeixement molt més explícit de l'autonomia dels ens locals de Catalunya, en relació amb la seva identificació i simbologia. Així mateix, el Parlament de Catalunya i les Corts Generals han aprovat lleis que han regulat, abastament, el règim local i que han comportat, en conseqüència, la inadequació des del punt de vista legal d'alguns dels títols d'aquests reglaments.

La normativa legal vigent en matèria de règim local ha estat refosa mitjançant el Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual es va aprovar el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, que ha incorporat tant la Llei 8/1987, de 15 d'abril, municipal i de règim local de Catalunya, com les seves successives modificacions.

Amb la finalitat de recollir totes aquestes modificacions, per tal que la regulació en la matèria s'adapti al cos jurídic vigent i sigui més entenedora i de fàcil consulta, s'ha elaborat aquest nou Decret. En aquesta disposició es simplifiquen alguns dels procediments alhora que es limita la intervenció de la Generalitat a aquells supòsits establerts legalment, amb ple respecte a l'autonomia municipal.

Finalment, l'experiència adquirida en la gestió administrativa i tècnica dels procediments aconsella també introduir determinades modificacions, d'acord amb els principis d'eficàcia i eficiència rectors de l'actuació administrativa.

Per tant, amb l'informe previ de la Comissió de Govern Local de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta del conseller de Governació i Administracions Públiques i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Títol I

El nom, el tractament i la capitalitat dels ens locals

Capítol I

Els municipis

Article 1

Denominació oficial

El nom oficial dels municipis de Catalunya és el que figura inscrit en el Registre d'ens locals de Catalunya.

Article 2

Canvi de denominació

2.1 La denominació d'un municipi només es pot canviar si així ho acorda el seu ajuntament mitjançant el procediment establert a l'article 31 del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, que desenvolupa aquest Decret.

2.2 L'Institut d'Estudis Catalans ha de prestar als ajuntaments interessats que ho sol·licitin en cada cas l'assistència i la col·laboració necessàries per tal d'elaborar la proposta de nova denominació.

2.3 L'acord de canvi de denominació d'un municipi ha de ser adoptat pel ple de l'ajuntament amb el quòrum de la majoria absoluta del nombre legal dels seus membres, prèvia informació pública de l'acord per un termini de 30 dies.

2.4 En el termini de 15 dies comptats des de l'endemà de la seva adopció, l'acord s'ha de trametre al Departament de Governació i Administracions Públiques.

Article 3

Informe de l'Institut d'Estudis Catalans

3.1 El Departament de Governació i Administracions Públiques ha de trametre l'acord municipal a l'Institut d'Estudis Catalans per tal que emeti informe, en el termini de dos mesos, sobre la denominació proposada per l'ajuntament.

3.2 L'Institut d'Estudis Catalans s'ha de pronunciar sobre si la nova denominació s'adiu amb la toponímia catalana, hi ha incorreccions lingüístiques o pot haver-hi confusió amb la denominació d'un altre municipi. Si en el termini assenyalat no ha estat emès l'informe, aquest s'ha d'entendre en sentit favorable i es poden prosseguir les actuacions.

3.3 Aquest informe no és preceptiu quan la proposta de nova denominació acordada per l'ajuntament s'adeqüi al criteri expressat per l'Institut d'Estudis Catalans en un informe anterior.

Article 4

Resolució

4.1 L'acord municipal s'ha d'entendre definitiu i executiu si l'informe emès per l'Institut d'Estudis Catalans és favorable a la denominació acordada per l'ajuntament, o aquest no ha estat emès dins de termini. En aquests casos el conseller o consellera de Governació i Administracions Públiques dictarà una resolució que acreditarà el canvi de nom del municipi.

4.2 Si l'informe emès per l'Institut d'Estudis Catalans és desfavorable a la denominació acordada per l'ajuntament, el Departament de Governació i Administracions Públiques l'ha de fer arribar al municipi interessat per tal que es pronunciï sobre la proposta en el termini de tres mesos.

4.3 El nou acord municipal s'adoptarà per majoria absoluta i requerirà la informació pública prèvia per un termini de 30 dies. Aquest acord s'ha de trametre al Departament de Governació i Administracions Públiques en el termini de 15 dies a comptar de l'endemà de la seva adopció.

4.4 En cas que el municipi no es pronunciï dins del termini legalment establert s'entén que l'ajuntament desisteix del procediment i el Departament de Governació i Administracions Públiques ha d'arxivar l'expedient.

4.5 Si el nou acord municipal s'adiu amb el pronunciament de l'informe de l'Institut d'Estudis Catalans, cal entendre que aquest acord és definitiu i executiu, i es dictarà la resolució acreditativa a què fa referència l'apartat 1 d'aquest article.

4.6 Si el nou acord municipal no s'adiu amb el pronunciament de l'Institut d'Estudis Catalans, el Govern de la Generalitat, a proposta del conseller o la consellera de Governació i Administracions Públiques, ha d'adoptar la resolució definitiva de l'expedient, amb l'audiència prèvia del municipi interessat, en el termini de tres mesos a comptar de l'endemà de la recepció de l'esmentat acord. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat la resolució, l'acord municipal de canvi de nom esdevindrà definitiu.

Article 5

Rectificació de nom

5.1 El Govern, a proposta del conseller o la consellera de Governació i Administracions Públiques i amb l'informe previ favorable de l'Institut d'Estudis Catalans, pot proposar als municipis les rectificacions de nom que consideri convenients, quan la denominació del municipi no s'adigui amb la toponímia catalana, hi hagi incorreccions lingüístiques o pugui haver-hi confusió amb la denominació d'un altre municipi.

5.2 El municipi, dins el termini màxim de tres mesos, ha de sotmetre la proposta de rectificació a informació pública per un termini de 30 dies i s'ha de pronunciar sobre aquesta, mitjançant l'adopció d'un acord per majoria absoluta del nombre legal dels seus membres.

5.3 Aquest acord s'ha de trametre al Departament de Governació i Administracions Públiques en el termini de 15 dies a comptar de l'endemà de la seva adopció.

Article 6

Acord municipal sobre la rectificació del nom

6.1 En el cas que l'acord municipal sigui favorable a la proposta de canvi de nom realitzada, el conseller o la consellera de Governació i Administracions Públiques ha de dictar una resolució que acrediti el canvi de nom.

6.2 En el supòsit que, efectuat el tràmit d'informació pública que preveu l'article anterior, transcorri el termini de tres mesos sense que l'ajuntament adopti cap acord exprés, s'ha d'entendre denegada la proposta de rectificació de nom.

6.3 En el supòsit que l'ajuntament adopti un acord desfavorable o no es pronunciï dins el termini establert en l'apartat anterior el Departament de Governació i Administracions Públiques ha d'arxivar l'expedient.

Article 7

Tractaments

7.1 Els municipis poden anteposar al seu nom el títol de vila si tenen més de 5.000 habitants, i el de ciutat si en tenen més de 20.000. A més, poden utilitzar els títols i honors que els hagin estat reconeguts.

7.2 L'adopció o la modificació del tractament ha de ser acordada pel ple de l'ajuntament, el qual n'ha de donar compte al Departament de Governació i Administracions Públiques.

7.3 Els tractaments adoptats pels municipis, així com els títols i honors que tinguin reconeguts, han de ser inscrits en el Registre d'ens locals de Catalunya.

Article 8

Capital del municipi

La capital del municipi és el nucli de població on té la seu l'ajuntament, la qual figura inscrita en el Registre d'ens locals de Catalunya.

Article 9

Canvi de capitalitat

9.1 El canvi de capitalitat s'ha de fonamentar en algun dels supòsits següents:

  1. Desaparició del nucli urbà on estigui establerta.

  2. Accessibilitat més gran del nou nucli capital.

  3. Caràcter històric de la capital escollida.

  4. Major nombre d'habitants.

  5. Que el canvi reporti beneficis notoris al conjunt dels residents de tot el terme municipal.

9.2 El canvi de capitalitat del municipi ha de ser...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR