DECRET 352/2000, de 7 de novembre, pel qual es regulen la constitució i composició del Consell Escolar i l'elecció, nomenament i cessament del director i dels altres òrgans unipersonals dels centres docents públics.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

352/2000, de 7 de novembre, pel qual es regulen la constitució i composició del Consell Escolar i l’elecció, nomenament i cessament del director i dels altres òrgans unipersonals dels centres docents públics.

La Llei orgànica 9/1995, de 20 de novembre, de la participació, l’avaluació i el govern dels centres docents, estableix al títol II, capítols I i II, quins són els òrgans col·legiats de govern dels centres públics i marca els grans trets dels requisits personals per a formar-ne part i les competències dels òrgans. El capítol III estableix els requisits i les condicions que han de reunir els funcionaris docents de carrera per poder concórrer a les eleccions a director i fixa les competències generals dels directors.

Les previsions d’aquesta Llei han estat desenvolupades pel que fa als col·legis d’educació infantil i primària pel Reglament orgànic dels centres docents públics que imparteixen educació infantil i primària, aprovat pel Decret 198/1996, de 12 de juny, i pel que fa als instituts d’educació secundària, pel Reglament orgànic dels centres docents públics que imparteixen educació secundària i formació professional de grau superior, aprovat pel Decret 199/1996, de 12 de juny, i no han estat desenvolupades per a la resta de tipus de centres docents públics.

És convenient desenvolupar aquestes prescripcions generals de la Llei, amb l’objectiu de dotar tots els centres docents públics de mecanismes adequats per exercir i consolidar l’autonomia en l’organització i la gestió dels seus recursos, a través de la participació de tots els estaments de la comunitat educativa.

En aquest sentit, l’article 2 fixa quins són els estaments representats al Consell Escolar d’acord amb cada tipus de centre. Alhora, es reforça l’autonomia del centre en establir que correspon al propi Consell Escolar determinar el nombre de representants de cada sector, tot i respectant les proporcions generals establertes a la Llei 9/1995. Amb la finalitat de fomentar la participació, es deixa oberta la possibilitat que el Consell Escolar pugui escoltar a qualsevol membre de la comunitat educativa que tingui responsabilitat sobre algun aspecte del funcionament del centre.

En la mateixa línia de reforçament general de l’autonomia del centre i de les competències del director, l’article 3 atribueix al director la facultat de convocar les eleccions per a la constitució inicial o per a la renovació parcial dels membres electes del Consell Escolar i en fixa el procediment adequat.

El capítol III regula els òrgans unipersonals de govern dels centres docents. Així, s’estableixen les condicions que han de reunir aquells que exerceixen el càrrec i s’estableixen les excepcions prenent com a base la singularitat d’alguns centres.

La disposició addicional tercera assigna a les corporacions locals titulars de centres docents la facultat de fixar els requisits i condicions per a l’exercici de la direcció, en el marc de la normativa general.

En relació a les competències de la direcció del centre, s’atribueix al director, que ha de cessar en el seu període de mandat, la facultat de convocar eleccions per a l’elecció de nou director, i la direcció general i la responsabilitat sobre el procés electoral.

El capítol IV estableix les característiques generals i els requisits per a l’exercici, el nomenament i el cessament dels òrgan unipersonals de coordinació. S’atribueix al director la facultat de nomenar els òrgans unipersonals de coordinació i s’estableix la prioritat dels professors que tenen la condició de catedràtic per a l’exercici del càrrec de cap de departament didàctic.

En virtut d’això, a proposta de la consellera d’Ensenyament, vist l’informe del Consell Escolar de Catalunya, d’acord amb les entitats municipalistes, vist el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol i

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

1.1 L’objecte d’aquest Decret és regular la constitució i composició del Consell Escolar i l’elecció, nomenament i cessament del director i dels altres òrgans unipersonals dels centres docents públics que imparteixen ensenyaments de règim general o de règim especial dels previstos a la Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre, d’ordenació general del sistema educatiu.

1.2 El capítol II d’aquest Decret, relatiu a la constitució i composició del Consell Escolar, és d’aplicació a tots els centres docents públics de Catalunya.

1.3 Els capítols III i IV, referents a l’elecció, nomenament i cessament del director i dels altres òrgans unipersonals, només són d’aplicació als centres docents de la Generalitat de Catalunya, la gestió dels quals la té encomanada el Departament d’Ensenyament.

Capítol ii

Article 2

Composició del Consell Escolar del centre

2.1 El Consell Escolar dels centres docents públics és compost per:

a) El director, que n’és el president.

b) El cap d’estudis.

c) Un regidor o representant de l’Ajuntament del terme municipal en el qual es troba el centre.

d) Un nombre determinat de professors elegits pel claustre de professors.

e) Un nombre determinat d’alumnes i pares d’alumnes elegits entre ells.

f) Un membre designat per l’associació de pares d’alumnes més representativa, d’acord amb el seu nombre d’associats.

g) Un representant del personal d’administració i serveis del centre.

h) El secretari del centre, o l’administrador, que actua de secretari del Consell Escolar, amb veu i sense vot.

2.2 En el cas dels centres que imparteixen com a mínim dues famílies professionals, o en què almenys el 25% de l’alumnat estigui cursant ensenyaments de formació professional específica o d’arts plàstiques i disseny, forma part del Consell Escolar un representant proposat per les organitzacions empresarials o institucions laborals presents en l’àmbit d’acció del centre, amb veu i sense vot.

2.3 El nombre de representants electes del professorat no pot ser inferior a un terç del total dels components del Consell Escolar.

2.4 El nombre de representants electes d’alumnes i de pares d’alumnes en conjunt, als quals fa referència l’apartat e) de l’article 2.1, no pot ser inferior a un terç del total dels components del Consell Escolar.

En els col·legis d’educació infantil i primària no hi ha representació dels alumnes.

En els centres que imparteixen exclusivament ensenyaments que duen a títols acadèmics amb equivalència universitària, a les escoles oficials d’idiomes i als centres que imparteixen ensenyaments exclusivament a alumnes majors de divuit anys, no hi ha representació dels pares dels alumnes.

En la resta de centres el nombre de membres del sector serà parell i la representació és per parts iguals entre alumnes i pares d’alumnes.

2.5 En els col·legis d’educació especial el personal d’atenció educativa complementària es considera inclòs en el sector del personal d’administració i serveis.

2.6 El Consell Escolar del centre estableix el nombre de representants de cada sector respectant els criteris esmentats en els apartats anteriors d’aquest article. El president del Consell Escolar, o l’administració titular si el centre no és de la Generalitat de Catalunya, notifica la configuració del mateix al delegat territorial corresponent del Departament d’Ensenyament. No es pot modificar la configuració del Consell Escolar del centre durant els tres cursos acadèmics següents a aquell en què és determinada.

2.7 Quan en l’ordre del dia s’incloguin temes o qüestions relacionades amb l’activitat normal del centre i que estiguin sota la tutela o responsabilitat immediata d’algun membre de la comunitat educativa que no sigui membre del Consell Escolar, se’l podrà convocar a la sessió per tal que informi sobre el tema o la qüestió corresponent.

El subdirector o el cap d’estudis de formació professional assisteixen a les sessions del Consell Escolar en què a l’ordre del dia s’inclogui algun assumpte relacionat amb els ensenyaments professionals, amb veu i sense vot.

Article 3

Procediment d’elecció dels membres del Consell Escolar del centre

3.1 Les eleccions per a la constitució inicial o renovació parcial dels membres del Consell Escolar les convoca el director del centre amb un mínim de quinze dies hàbils d’antelació, preferentment en dies diferents per a cadascun dels sectors de la comunitat escolar (professors, alumnes, pares d’alumnes i personal d’administració i serveis), dins les dates previstes a aquest efecte. Dins els quinze dies esmentats, els candidats poden donar a conèixer les seves propostes utilitzant mitjans que no interfereixin la marxa ordinària del centre.

3.2 Les eleccions a membres dels sectors electius s’efectuen dins les dates que a aquest efecte fixi el Departament d’Ensenyament.

3.3 Amb relació als candidats dels diferents sectors:

a) Són candidats els alumnes i els professors del centre, els pares o tutors dels alumnes i el per sonal d’administració i serveis que presentin la seva candidatura al president de la mesa electoral corresponent amb cinc dies d’antelació al dia de l’elecció.

b) Aquells qui, en un mateix centre, formen part de més d’un sector de la comunitat escolar només poden presentar-se com a candidats per a un dels sectors.

c) Si el nombre de candidats a membres del Consell Escolar d’un determinat sector és inferior al nombre de llocs a cobrir, tots els membres del sector corresponent passen a ser elegibles. Si el membre elegit en aquestes circumstàncies és un professor o un membre del personal d’administració i serveis, haurà d’assumir el nomenament. Si és un pare d’alumne...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR