DECRET 9/2013, de 3 de gener, de reestructuració dels òrgans centrals i dels òrgans territorials del Servei Català de la Salut.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Salut
Rango de LeyDecret

La Llei 15/1990, de 9 de juliol, d’ordenació sanitària de Catalunya, va configurar el Servei Català de la Salut com a ens públic de caràcter institucional.

L’estructura i organització central del Servei Català de la Salut, inicialment, es van establir pel Decret 26/1991, de 18 de febrer, pel qual s’estableix el règim jurídic i es despleguen l’estructura i l’organització centrals del Servei Català de la Salut, que va ser substituït pel Decret 131/1994, de 30 de maig, pel qual s’estableix el règim jurídic i es despleguen l’estructura i l’organització centrals del Servei Català de la Salut. Posteriorment, ja sigui per l’evolució del sistema sanitari català amb l’extensió i l’apropament de les xarxes de serveis a la ciutadania, la universalització de l’assistència i la consolidació dels models de compra de serveis sanitaris, o per la necessitat de potenciar el Departament de Salut en l’àmbit de la planificació sanitària i enfortir el seu paper d’autoritat sanitària, es van produir successives modificacions d’aquesta estructura.

Actualment, l’estructura del Servei Català de la Salut està regulada pel Decret 178/2010, de 23 de novembre, d’estructura dels òrgans centrals del Servei Català de la Salut, que respon als objectius d’apropar el govern de la salut a la diversitat del territori mitjançant nous mecanismes de cogovern, com els governs territorials de salut, regulats pel Decret 38/2006, de 14 de març, i l’aprofundiment en els altres dos vèrtexs del triangle conformat per ciutadania, territori i professionals. Així, d’una banda, el Decret esmentat té per objecte endegar un procés participatiu de l’individu, el grup i la comunitat, com a subjectes creadors de la seva salut i benestar i, d’altra banda, pel que fa als professionals, avançar en la seva coresponsabilitat en l’assoliment dels objectius del sistema sanitari públic de Catalunya, la millora de la qualitat assistencial envers la ciutadania, de les condicions laborals dels professionals de la sanitat, dels nivells de competència necessaris per tal de garantir el dret a la protecció de la salut i de l’equitat de gènere en salut.

La situació econòmica actual ha fet que el Departament de Salut presentés el Pla de mesures urgents per a la sostenibilitat del sistema sanitari 2011, amb l’objectiu principal de preservar un sistema sanitari gratuït, d’accés universal i equitatiu. Aquest Pla requereix una simplificació de l’estructura administrativa, de manera que, sense renunciar als objectius que van justificar les anteriors reestructuracions, es pugui assolir un significatiu estalvi. En aquest sentit, l’actual Decret, com a mesures més significatives:

  1. Simplifica l’estructura, suprimint el Programa per a la coordinació del desenvolupament de les professions sanitàries i el Programa d’ordenació territorial i participació ciutadana. La supressió d’aquest últim respon a l’objectiu de potenciar l’organització territorial establerta en la Llei 15/1990, de 9 de juliol, d’ordenació sanitària de Catalunya, posant un especial èmfasi en el paper del sector sanitari.

  2. Adequa l’estructura als nous escenaris creant, d’una banda, l’Àrea de Recursos Econòmics, amb l’objecte fonamental de definir els escenaris econòmics i assegurar el rigor pressupostari que ha de garantir la sostenibilitat del sistema sanitari, i, d’altra banda, l’Àrea de Patrimoni, Inversions i Recursos Humans, amb el nou objecte d’assumir el nou entorn patrimonial que ha de derivar de l’assumpció del domini del patrimoni destinat a l’activitat sanitària, que fins ara ha estat propietat de la Tresoreria General de la Seguretat Social.

  3. Potencia l’atenció al ciutadà, elevant al rang de gerència la unitat que ha de definir la població receptora dels serveis sanitaris de cobertura pública a càrrec del Servei Català de la Salut i que ha de vetllar pels drets dels usuaris del sistema en l’actual escenari de reestructuració dels serveis assistencials com a conseqüència de la necessitat de millorar la seva eficiència.

Així mateix, pel que fa a l’estructura dels òrgans centrals, es manté la dependència de les àrees de la subdirecció, les quals s’estructuren en gerències, si s’escau, i aquestes en divisions.

D’altra banda, aquest Decret, de manera succinta i a diferència dels anteriors decrets, no es limita a l’estructura dels òrgans centrals, sinó que també recull els òrgans territorials, amb especial èmfasi pel sector sanitari, amb la inclusió de part de la regulació que ja s’ha havia inclòs en una disposició addicional del Decret 178/2010, pel que fa als gerents d’àmbit en la Regió Sanitària Barcelona.

D’acord amb això, el Consell de Direcció del Servei Català de la Salut, en la sessió de 2 d’abril de 2012, va aprovar la corresponent Proposta de decret, de conformitat amb el que estableix l’article 14.1.m) de la Llei 15/1990, de 9 de juliol, d’ordenació sanitària de Catalunya.

Per tot això, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta del conseller de Salut i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol 1

Òrgans centrals

Article 1

Estructura dels òrgans centrals

El Servei Català de la Salut s’estructura en els òrgans centrals següents:

1.1 De direcció i gestió:

  1. El Consell de Direcció.

  2. El director o la directora.

  3. Les unitats que s’estableixen en aquest Decret.

1.2 De participació: el Consell Català de la Salut.

1.3 Les unitats que s’estableixen en aquest Decret s’estructuren jeràrquicament en àrees, gerències i divisions.

Article 2

Consell de Direcció i Consell Català de la Salut

2.1 El Consell de Direcció, òrgan superior de govern i direcció del Servei Català de la Salut, té la composició, les funcions i el règim de funcionament que li atribueixen els articles 13, 14, 15 i 64 de la Llei 15/1990, de 9 de juliol, d’ordenació sanitària de Catalunya.

2.2 El Consell Català de la Salut, òrgan central de participació comunitària del Servei Català de la Salut, té la composició, les funcions i el règim de funcionament que li atribueixen els articles 18, 19 i 20 de la Llei 15/1990, de 9 de juliol, d’ordenació sanitària de Catalunya.

Article 3

Naturalesa i funcions del director o directora

La naturalesa i les funcions del director o la directora del Servei Català de la Salut són les que li atribueixen els articles 16 i 17 de la Llei 15/1990, de 9 de juliol, d’ordenació sanitària de Catalunya.

El director o la directora, d’acord amb l’article 17.2 de la Llei 15/1990, de 9 de juliol, d’ordenació sanitària de Catalunya, i sens perjudici de la seva competència per coordinar-ne l’actuació, pot delegar en els gerents i les gerents de les regions sanitàries del Servei Català de la Salut funcions específiques pel que fa al seu respectiu àmbit d’actuació, amb l’autorització prèvia del Consell de Direcció del Servei Català de la Salut.

Article 4

Estructura de la Direcció

De la Direcció del Servei Català de la Salut depenen:

  1. La Subdirecció.

  2. L’Assessoria Jurídica.

  3. L’Oficina Tècnica Corporativa.

Article 5

Funcions i estructura de la Subdirecció

5.1 Correspon a la Subdirecció:

  1. Coordinar les àrees i les regions sanitàries i coordinar les àrees amb les regions sanitàries.

  2. Coordinar el Servei Català de la Salut amb els departaments de la Generalitat, d’acord amb les directrius que estableixi el Departament de Salut, mitjançant els corresponents programes i actuacions conjuntes.

  3. Coordinar la informació dels comandaments per a la gestió de l’organització.

  4. Dissenyar les polítiques de compra de serveis assistencials sota les directrius del director del Servei Català de la Salut.

  5. Establir els criteris d’acreditació de l’assegurament sanitari i de les relacions amb els ciutadans.

  6. Portar a terme les actuacions necessàries per garantir l’accessibilitat dels ciutadans i les ciutadanes al sistema sanitari.

  7. Les altres que li siguin delegades per la direcció.

    5.2 El subdirector o la subdirectora del Servei Català de la Salut substitueix el director o la directora en cas d’absència, vacant o malaltia.

    5.3 De la Subdirecció depenen:

  8. L’Àrea d’Atenció Sanitària.

  9. L’Àrea de Recursos Econòmics.

  10. L’Àrea de Patrimoni, Inversions i Recursos Humans.

  11. La Gerència de Sistemes d’Informació.

  12. La Gerència d’Atenció Ciutadana.

Article 6

Funcions i estructura de l’Àrea d’Atenció Sanitària

6.1 Correspon a l’Àrea d’Atenció Sanitària, d’acord amb les directrius de política sanitària i farmacèutica i els criteris de planificació i avaluació estratègica establerts pel Departament de Salut:

  1. Portar a terme les actuacions adreçades a garantir els serveis i les prestacions del conjunt del sistema sanitari i sociosanitari de cobertura pública, mitjançant el disseny, la gestió, la planificació operativa i l’avaluació de la compra de serveis, així com la generació i difusió d’estratègies i d’instruments d’avaluació de la compra de serveis.

  2. Vetllar per la qualitat en la prestació d’aquests serveis als ciutadans i ciutadanes.

  3. Dirigir i gestionar les polítiques de prestació en matèria de farmàcia i prestacions complementàries i ús racional del medicament.

  4. Executar els plans de reordenació de serveis i d’atenció terciària i d’alta especialització.

  5. Operativitzar l’atenció a les persones malaltes cròniques seguint els criteris de planificació definits pel Departament de Salut.

  6. Operativitzar el catàleg de prestacions i serveis de cobertura pública a càrrec del Servei Català de la Salut i la cartera de serveis dels centres integrats en el sistema sanitari integral d’utilització pública de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR