La protección de obras generadas por la inteligencia artificial en el derecho de autor europeo: entre la protección indirecta y a medida

AutorVítor Palmela Fidalgo/Diogo Antunes
Cargo del AutorAssistant Professor at the Faculty of Law, University of Lisbon; Arbitrator in Intellectual Property matters/Master Student in Intellectual Property Law at the Faculty of Law, University of Lisbon
Páginas171-192
ADI 41 (2020-2021): 171-192
COPYRIGHT PROTECTION OF WORKS
GENERATED BY ARTIFICIAL INTELLIGENCE
IN THE EUROPEAN COPYRIGHT LAW: BETWEEN
INDIRECT AND TAILORED PROTECTION
LA PROTECCIÓN DE OBRAS GENERADAS
POR LA INTELIGENCIA ARTIFICIAL
EN EL DERECHO DE AUTOR EUROPEO:
ENTRE LA PROTECCIÓN INDIRECTA Y A MEDIDA
VÍTOR PALMELA FIDALGO*
DIOGO ANTUNES**
ABSTRACT
Amid the 4th Industrial Revolution, Artif‌icial Intelligence (AI) systems are developing to a
point where they will cease to be solely a tool for human beings. We are witnessing, every day,
the emergence of more and more works that do not have any human intervention, and it is es-
timated that before long, the primary cultural source of new works may move from the human
to the machine. The purpose of this study is to frame the current debate on the intellectual
protection of works generated by AI systems and how to understand the legal options for their
protection by copyright or related rights.
Keywords: artif‌icial intelligence, copyright, works.
RESUMEN
En plena 4.ª Revolución Industrial los sistemas de Inteligencia Artif‌icial (IA) se están desarrol-
lando a un punto en que dejarán, únicamente, de ser una herramienta para el ser humano. Estamos
asistiendo, todos los días, al surgimiento de cada vez más obras que no tienen cualquier inter-
vención humana y se estima que dentro de poco tiempo la principal fuente cultural de nuevas obras
pueda moverse del ser humano para la máquina. El propósito del presente estudio es encuadrar el
debate actual sobre la protección intelectual de las obras generadas por sistemas de IA bien cómo
entender las opciones legales para su protección por derechos de autor y/o derechos conexos.
Palabras clave: inteligencia artif‌icial, derechos de autor, obras.
* Assistant Professor at the Faculty of Law, University of Lisbon; Arbitrator in Intellectual Property mat-
ters. Dirección de correo electrónico: vitorpalmela@fd.ulisboa.pt.
** Master Student in Intellectual Property Law at the Faculty of Law, University of Lisbon; Intellectual
Property Law Consultant. Dirección de correo electrónico: dantunes@inventa.com.
Fechaderecepción:19deabrilde2021//Fechadeaceptación:14demayode2021.
  Copyright protection of works generated...
CONTENTS: I. INTRODUCTION.—II. THE PROTECTION OF COMPUTER-GENERATED WORKS IN
THE UK.—III. THE HUMAN-CENTRED CONCEPT OF ORIGINALITY IN EUROPEAN COPYRIGHT
LAW: NATIONAL EXPERIENCES AND THE EUROPEAN COURT JURISPRUDENCE.—IV. THE
PROTECTION OF AI WORKS THROUGH THE RELATED RIGHT OF PRODUCERS OF SOUND
RECORDINGS.—V. A TAILORED PROTECTION FOR AI-GENERATED WORKS?— -
VII. CONCLUSIONS.—VIII. BIBLIOGRAPHY.
SUMARIO: I. INTRODUCCIÓN.—II. LA PROTECCIÓN DE LAS OBRAS GENERADAS POR ORDE-
NADOR EN EL REINO UNIDO.–III. EL CONCEPTO DE ORIGINALIDAD CENTRADO EN EL
SER HUMANO EN LA LEGISLACIÓN EUROPEA SOBRE DERECHOS DE AUTOR: LAS EX-
PERIENCIAS NACIONALES Y LA JURISPRUDENCIA DEL TRIBUNAL EUROPEO.—IV. LA
PROTECCIÓN DE LAS OBRAS DE IA A TRAVÉS DEL DERECHO CONEXO DE LOS PRO-
DUCTORES DE GRABACIONES SONORAS.—V. ¿UNA PROTECCIÓN A MEDIDA PARA
LAS OBRAS GENERADAS POR IA?—VI. EL RECHAZO DE UNA AUTORÍA/TITULARIDAD
ELECTRÓNICA.—VII. CONCLUSIONES.—VIII. BIBLIOGRAFÍA.
 
  
 -


          
           
  
   

 



   



-
 New Rembrandt portrait

 FIDALGO
 TURNER (-
 
-

   

   
 vid.GERVAIS
  
vid. TURNER (2019), FERNÁNDEZ CARBALLO-CALERO
Vid. GUADAMUZ (2017a)  -




Vid. https://www.nextrembrandt.com/

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR