La prevaricació administrativa

AutorLuis M. García Cantón
CargoFiscal
Páginas4-6
4
propòsit de ...
Sembla raonable partir de la base que ni tota resolució que emani d'una Administració pública és
injusta o arbitrària pel fet que el seu destinatari estigui en desacord amb el seu contingut, ni tota
resolució administrativa teòricament injusta ha d'entrar en els límits considerats com a delictius
pel Codi Penal. Admetre qualsevol d'aquestes dues opcions suposaria no ja anar contra tota lògica
jurídica, sinó permetre el col·lapse en el funcionament de les Administracions.
Convé, per tant, discriminar teories i conceptes i tractar de fixar a la llum del Codi Penal i,
sobretot, de la jurisprudència més recent del Tribunal Suprem, quins són els límits i el contingut
de la prevaricació o, millor dit, d'una de les seves formes més freqüents.
En aquest sentit, l'art. 404 del Codi Penal preveu:
"A l'autoritat o funcionari públic que, sabent la seva injustícia, dictés una resolució
arbitrària en un assumpte administratiu se li castigarà amb la pena d'inhabilitació especial
per a ocupació o càrrec públic i per a l'exercici del dret de sufragi passiu per temps de nou
a quinze anys."
Qui sigui el subjecte actiu dà àà à à à à à à
àà
"1. Als efectes penals es reputarà autoritat al que per si solament o com a membre
d'alguna corporació, tribunal o òrgan col·legiat tingui comandament o exerceixi jurisdicció
pròpia. En tot cas, tindran la consideració d'autoritat els membres del Congrés dels
Diputats, d el Senat, de les Assemblees Leg islatives de les Comunitats Autònomes i del
Parlament Europeu. Es reputarà també autoritat als funcionaris del Ministeri Fiscal.
2. Es considerarà funcionari públic tot el que per disposició immediata de la Llei o per
elecció o per nomenament d'autoritat competent participi en l'exercici de funcions
públiques."
Sembla que els conceptes "injustícia" i "resolució arbitrària" són els dos eixos la interpretació i
contingut dels quals delimitaran el que hagi de considerar-se prevaricació des d'un punt de vista
jurídicopenal.
Permeti-se'm, amb caràcter previ, emmarcar, seguint la reiterada doctrina jurisprudencial, el
tipus penal objecte d' anàlisi. Entre altres, la STS de 17 d'octubre de 2018 considera que, per
apreciar l'existència d'un delicte de prevaricació, serà necessari:
- Una resolució dictada per funcionari o autoritat en assumpte administratiu.
- Que sigui objectivament contrària a Dret.
La prevaricació administrativa

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR