Decret .71/2008, de 27 de juny, pel qual s'estableix el currículum de l'educació infantil a les Illes Balears

Sección1.- Disposicions generals
EmisorConselleria d'Educacio i Cultura
Rango de LeyDecret

Decret .71/2008, de 27 de juny, pel qual s'estableix el currículum de l'educació infantil a les Illes Balears La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (BOIB núm. 32, d'1 de març), a l'article 36.2, estableix que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats. La Llei orgànica 2/2006, deque el Govern ha de fixar els aspectes bàsics del currículum que constitueixen els ensenyaments mínims i, a la disposició final sisena, que correspon a les administracions educatives definir els continguts educatius del primer cicle d'educació infantil. Els ensenyaments mínims del segon cicle de l'educació infantil es determinen en el Reial decret 1630/2006, de 29 de desembre, a l'article 5.2 (BOE núm. 4, de 4 de gener de 2007).

El Reial decret 806/2006, de 30 de juny, estableix el calendari d'aplicació de la nova ordenació del sistema educatiu (BOE núm. 167, de 14 de juliol). El capítol II, article 3, indica que l'any acadèmic 2008-09 s'ha d'implantar el primer i segon cicle de l'educació infantil, i s'han de deixar d'impartir els ensenyaments corresponents, regulats per la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu.

L'ús de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, com a llengua vehicular en l'ensenyament i oficial en tots els nivells educatius ve regulada per la Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística (BOCAIB núm. 15, de 20 de maig), pel Decret 92/1997, de 4 de juliol, que regula l'ensenyament de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en tots els nivells educatius i en tots els centres docents no universitaris (BOCAIB núm. 89, de 17 de juliol) i per l'Ordre de 12 de maig de 1998 que regula l'ús de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, com a llengua de l'ensenyament en els centres docents no universitaris (BOCAIB núm. 69, de 26 de maig).

Per tant, d'acord amb el Reial decret 1876/1997, de 12 de desembre, sobre el traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a les Illes Balears en matèria d'ensenyament no universitari (BOE núm. 14, de 16 de gener de 1998), amb el Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil (BOIB núm. 63, de 8 de maig), i amb el Decret 67/2008, de 6 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària obligatòria (BOIB núm. 83, de 14 de juny), correspon al Govern de les Illes Balears dictar, en l'àmbit de les seves competències, les disposicions que siguin necessàries per establir el currículum de l'educació infantil i a la Conselleria d'Educació i Cultura definir el currículum esmentat.

En compliment d'aquesta tasca, aquest Decret defineix els objectius, els continguts, els criteris d'avaluació i les orientacions metodològiques corresponents al conjunt de l'etapa o a cadascun dels cicles o de les àrees que la integren o configuren. Atès el caràcter global d'aquesta etapa, la relació entre les àrees és estreta, fins al punt que bona part dels continguts d'una adquireix sentit des de la perspectiva de les altres dues. Igualment, cal tenir en compte que la distribució en blocs de continguts respon únicament a criteris organitzatius.

El currículum de l'educació infantil s'orienta cap a la consecució del desenvolupament integral i harmònic de la persona en els aspectes físics, emocionals, afectius, socials i intel·lectuals que possibiliten l'accés a nous aprenentatges, des d'una perspectiva compensadora de les desigualtats. S'hi integren aprenentatges que es troben en la base del posterior desenvolupament, al llarg de l'escolarització obligatòria, de les competències que es consideren bàsiques per a tot l'alumnat.

En aquesta etapa l'aprenentatge és un procés dinàmic d'exploració, d'interacció amb l'entorn i de regulació del propi procés. Cada infant té el seu estil d'aprenentatge i un ritme personal de maduració i desenvolupament. Per aquest motiu l'atenció de les necessitats bàsiques, les característiques personals i el procés evolutiu, la seva afectivitat, els seus interessos i el seu estil cognitiu, són elements que condicionen la pràctica educativa de l'etapa.

L'establiment de vincles afectius i les experiències de relació positiva entre els infants, amb els adults i amb l'entorn constitueixen una font d'aprenentatge i de construcció de la pròpia identitat que els centres educatius han d'aprofitar, emprant el joc com a eina fonamental per al creixement personal, per al desenvolupament de les habilitats comunicatives, de les capacitats de representació i simbolisme i per a la transmissió dels valors que amaren una societat democràtica.

L'entorn educatiu i l'ambient a l'aula són agents que, des de l'afecte, el respecte i la confiança, estimulen curiositats, possibiliten activitats significatives, experiències enriquidores i aprenentatges cada cop més autònoms, alhora que afavoreixen la seguretat i l'equilibri emocional. En aquest procés la coherència i la cooperació amb les famílies i l'esforç compartit de tots els agents que integren la comunitat educativa té una rellevància especial.

Els reptes del món canviant en què ens trobam fan que sigui necessari assentar els fonaments que permetran accedir a la informació als infants, estimulant-los a mantenir la inclinació per aprendre durant tota la vida. D'aquí la importància d'iniciar els infants també en el món de la lectura i de l'escriptura, en una llengua estrangera i en l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació, a més de fomentar les experiències d'iniciació primerenca en l'expressió artística, visual i musical i la iniciació, desenvolupament i adquisició d'habilitats lògiques i numèriques.

La configuració del currículum ha de desenvolupar-se amb la suficient flexibilitat perquè els centres, en l'ús de la seva autonomia, puguin adaptar-se a les diferències individuals i als distints entorns socioeconòmics i culturals per mitjà del projecte educatiu, de manera que tots els infants puguin arribar al grau de desenvolupament de la personalitat i de les capacitats que les seves condicions els permetin.

Per això, en aquest Decret es configuren els elements organitzatius suficients perquè els equips docents adoptin les decisions relatives a la distribució dels continguts i dels criteris d'avaluació en aquesta etapa, que han de quedar reflectides en les programacions docents, tenint en compte el caràcter global dels aprenentatges i l'interès i significativitat de les activitats.

Per tot això, a proposta de la consellera d'Educació i Cultura, d'acord amb el Consell Consultiu, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 27 de juny de 2008,

DECRET Article 1

Objecte i àmbit d'aplicació 1. L'objecte d'aquest Decret és establir el currículum de l'educació infantil a les Illes Balears.

  1. Aquest Decret, d'acord amb el que estableix la disposició final sisena de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, constitueix el desplegament normatiu per l'educació infantil del que disposen els articles 6.2 i 14.7 de l'esmentada Llei i integra allò que regula el Reial decret 1630/2006, de 29 de desembre, pel qual s'estableixen els ensenyaments mínims del segon cicle de l'educació infantil.

  2. Aquest Decret és d'aplicació en els centres docents públics i privats de les Illes Balears que imparteixen els ensenyaments d'educació infantil.

Article 2

Principis generals 1. L'educació infantil constitueix l'etapa educativa amb identitat pròpia que atén infants des del naixement fins als sis anys. L'etapa d'educació infantil s'ordena en dos cicles i té caràcter voluntari. El primer cicle comprèn fins als tres anys, i el segon, dels tres als sis anys. El segon cicle és gratuït.

  1. La Conselleria d'Educació i Cultura propiciarà una distribució equilibrada de l'alumnat que s'incorpori en qualsevol moment de l'etapa entre els centres sostinguts amb fons públics. Els centres educatius han d'adoptar mesures d'acolliment i adaptació per a aquest alumnat.

  2. L'atenció educativa directa als infants del primer cicle d'educació infantil ha d'anar a càrrec de professionals amb les titulacions establertes a l'article 92 de la LOE i a l'article 11 del Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil. El segon cicle ha de ser impartit per professors amb el títol de Mestre i l'especialització en educació infantil o títol de grau equivalent.

  3. L'educació infantil ha de mantenir la coherència necessària amb l'educació primària per assegurar una transició adequada de l'alumnat entre etapes i facilitar la continuïtat del seu procés educatiu.

Article 3

Finalitats 1. La finalitat de l'educació infantil és contribuir al desenvolupament físic, emocional, afectiu, social i intel·lectual dels infants.

2 BOIB Num. 92 EXT. 02-07-2008

  1. Aquesta etapa ha d'atendre progressivament al desenvolupament afectiu, al moviment i als hàbits de control corporal, a les manifestacions de la comunicació i del llenguatge, a les pautes elementals de convivència i relació social, així com al descobriment de les característiques físiques i socials del medi en què viuen. A més, ha de facilitar que els infants elaborin una imatge positiva i equilibrada de si mateixos i que adquireixin autonomia personal.

Article 4

Objectius L'educació infantil ha de contribuir a desenvolupar en els infants les capacitats que els permetin:

  1. Descobrir i conèixer el propi cos i el dels altres, les seves possibilitats d'acció i aprendre a respectar les diferències.

  2. ...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR