El paper de l'Oficina Antifrau de Catalunya en la lluita contra la corrupció en el sector públic català. Anàlisi i propostes de reforma amb motiu del seu 10è aniversari
Autor | Oscar Capdeferro Villagrasa |
Cargo | Oscar Capdeferro Villagrasa, professor lector en dret administratiu a la Universitat de Barcelona. Facultat de Dret, av. Diagonal, 684. 08028 Barcelona. ocapdeferro@ub.edu. |
Páginas | 35-64 |
EL PAPER DE L’OFICINA ANTIFRAU DE CATALUNYA EN LA LLUITA CONTRA
LA CORRUPCIÓ EN EL SECTOR PÚBLIC CATALÀ. ANÀLISI I PROPOSTES DE
REFORMA AMB MOTIU DEL SEU 10È ANIVERSARI*
Oscar Capdeferro Villagrasa**
Resum
funcions investigadora i preventiva, amb especial atenció a aquells àmbits de major rellevància, com ara les denúncies
THE ROLE OF THE CATALONIA’S ANTI-FRAUD OFFICE IN THE FIGHT AGAINST
CORRUPTION IN THE CATALAN PUBLIC SECTOR. ANALYSIS AND REFORM
PROPOSALS ON ITS TENTH ANNIVERSARY
Abstract
* L’autor expressa el seu agraïment a les persones encarregades de dur a terme les avaluacions cegues del treball, per les sempre
**
Citació recomanada
Revista Catalana de Dret
Oscar Capdeferro Villagrasa
36
Sumari
1 Introducció
úncia anònima
4 Conclusions: balanç i propostes de reforma
Oscar Capdeferro Villagrasa
37
1 Introducció
La creació d’agències o organismes especialitzats contra la corrupció ha estat una pràctica freqüent des de
la dècada de 1990 com a eina per a lluitar contra la corrupció,1 si bé el discret impacte en la reducció de la
corrupció aconseguit per algunes d’elles ha originat un debat: estem davant d’instruments irrellevants o,
.
la primera agència especialitzada en anticorrupció de l’Estat espanyol,2
En un dels primers estudis publicats sobre l’organisme anticorrupció català, la professora Gifreu es
del Parlament de Catalunya, sobre una república amb corrupció zero, de juny de 2016, s’indica el següent:
i materials en la investigació de la corrupció i el frau i de lluita
o el coneixement d’irregularitats comptables i en la incorporació
4
i, per l’altra, el procés de reforma de la
1
establerta per la inclòs a la mateixa pàgina
2
í
l’
Consultable a la web del Parlament
àmbit d
Per a una exposició més detallada sobrememòria
Oscar Capdeferro Villagrasa
38
6
és un bon moment per
esdevenir un actor central en la construcció d’un reforçat sistema català d’integritat que busqui prevenir i
8
indicant fortaleses i debilitats detectades en algunes actuacions; i a continuació, exposaré quin paper hauria
i recomanacions tant acadèmiques com formulades per les principals instàncies anticorrupció, tot incloent
2 Les funcions d’investigació de l’OAC
a dades globals de la seva actuació i, especialment, a l’anàlisi més detallada de les dades d’actuacions més
2.1 La funció investigadora de l’OAC: algunes dades generals
9
la percepció que es té també des del Parlament de Catalunya10
els recursos humans i materials en la investigació de la corrupció i el frau i que s’erigeixi en un autèntic
ús
o destinació irregulars de fons públics, i també les conductes oposades a la probitat o contràries als principis
per informe raonat d’un altre ens, sempre fent una prèvia comprovació de versemblança dels fets
6 Es pot consultar la notícia inicial i, per a major informació sobre la proposta, se’n poden consultar els expedients
la notícia a La Vanguardia
8
notícia i els documents
del Govern de la Generalitat de Catalunya, la qual, després d’un procés participatiu, va ser aprovada per nou acord de Govern el dia
9
10és pertinent recordar, d
Oscar Capdeferro Villagrasa
39
11
és
més rellevants, ho és
12 Es podria dir, doncs, que desenvolupa un paper merament auxiliar en la tasca d’investigar
és la de computar el nombre de casos que
és sabut
actuacions d’investigació, la qual cosa, sens dubte, contribueix a obtenir una idea més precisa de l’impacte
un jutjat penal de Barcelona ha condemnat a sis mesos de suspensió d’ocupació pública un alt càrrec, director
ordenat l’obertura de judici oral contra un alcalde i nou persones més, entre elles personal tècnic municipal,
inclòs el secretari interventor de la corporació, en apreciar delicte en l’adjudicació de dues obres públiques”,
una persona electa d’un municipi serà jutjada per presumptes delictes de malversació impròpia i apropiació
indeguda” o bé que un “jutjat penal de Lleida ha admès com a prova en el judici oral l’informe raonat emès
11 Consultable a la
12
Consultables a la
Oscar Capdeferro Villagrasa
40
derivin i, en ocasions, aquestes actuacions investigadores són les que descobreixen irregularitats que després
14
ulterior sanció dels casos més greus de corrupció, no podem passar per alt que, quantitativament, en relació
i, encara menys, els casos que segueixen amb una denúncia als jutjats o tribunals corresponents i conclouen
sobre incompatibilitats”, la iniciació d’un “procediment de prohibició de contractar” a una empresa per
Evidentment, aquesta visió obvia, com a mínim, una meitat de la potencial efectivitat de l’actuació
sinó que, d’acord amb el seu disseny normatiu actual, també està creada amb
l’objectiu d’incidir directament en el funcionament ordinari de les organitzacions del sector públic mitjançant
l’elaboració dels informes raonats resultants de les investigacions, en els quals assenyala les recomanacions i
Convé, novament, fer una breu anàlisi, qualitativa i quantitativa, d’aquesta segona vessant de la funció
creixent, ja que s’observa un increment rellevant en la darrera memòria, on el nombre de mesures adoptades
16 les quals, si restem les sancionadores que hem comentat anteriorment,
18
14
16
Oscar Capdeferro Villagrasa
41
d’actuació en la tramitació i la gestió de l’expedient de contractació dels contractes menors per tal d’evitar i
en un ajuntament i la promoció de la decisió de difondre, internament en un departament de la Generalitat de
Catalunya, els criteris interpretatius sobre l’autorització de compatibilitats, així com l’adopció de mesures
intern en un ajuntament i la quantitat de personal que pot treballar en tot un departament de la Generalitat de
positiu en els pressupostos de les entitats públiques, com per exemple quan s’indica que a conseqüència
formals d’aquest òrgan”, o quan s’assenyala que, per un incompliment en matèria d’incompatibilitats, un ens
Com es pot apreciar, aquestes mesures tenen un impacte molt més puntual i limitat que les preventives,
concretes, ja detectades, sense que això suposi o impliqui cap canvi en les pràctiques, protocols o actuacions
hem pogut veure, tot i l’impacte reduït d’aquest tipus de mesures, les conseqüències poden ser rellevants, ja
2.2 Les denúncies: l’espai de la denúncia anònima
19 entre els anys 2011 i 2019 s’han rebut un total
que el principal nombre de denú
20
21
19 Consultable a la
20 ’empleats públics denunciants d’irregularitats és
21 Part del material generat es troba a la
Oscar Capdeferro Villagrasa
42
22 de tal manera que ja des d’inicis
del 2018 és possible presentar, electrònicament i de forma totalment anònima i segura, denúncies sobre
de denúncia ha fet que el 2018 augmentés molt notablement el nombre total de denúncies, anònimes i no
Les dades parlen per si soles: des de la posada en funcionament del canal anònim de denúncies, el nombre
d’aquestes s’ha incrementat moltíssim,24 i no s’ha tractat merament d’un increment de denúncies sense base
un cas de corrupció del qual té coneixement?”, les persones enquestades van contestar majoritàriament
de l’obtenció de proves poca incidència pot tenir el canal, sí que convé apuntar que la bústia de denúncies
26
de corrupció a l’Estat espanyol han patit assetjament laboral i el que l’autora anomena “assetjament
de responsabilitat penal o civil, com ara a través de demandes per danys a l’honor o per dany moral de les
persones presumptament autores dels fets denunciats, o bé la presentació de denúncies en àmbit penal per
anònim evita totes aquestes freqüents i perjudicials conseqüències de la denúncia de casos de corrupció,
l’ordenament jurídic espanyol, en el qual, es podria pensar, és prohibida d’acord amb l’article 62 de la Llei
28
que aquesta normativa, la legislació administrativa, és, convé recordar, la que s’aplica també a l’actuació
que aporta menys informació la denú
24
a l’increment de denúncies: “l’acumulació greu del nombre d’expedients d’investigació derivada de l’augment de denúncies i de la
denunciants o
institucions davant les quals es denuncia o de les que duran a terme ulteriors investigacions, també s’han apuntat inconvenients que
28
Oscar Capdeferro Villagrasa
43
29
d’ i, en conseqüència, la seva actuació està subjecta, en termes generals, al dret
e
i aquest criteri també és seguit per la
de justícia i els mateixos legisladors o reguladors en alguns àmbits han acceptat les denúncies anònimes
29
qüestió cal recordar que, com ja hem dit abans, ens trobem davant d’un expedient materialment administratiu i, per tant, la principal
conseqüència d’aquest fet és que són traslladables al cas que ens ocupa els drets dels ciutadans en les seves relacions amb les
“En aquest sentit, dins el concepte d’ s’integren aquelles entitats que, essent administracions públiques
per tenir personalitat jurídica pròpia, naturalesa pública, funcions públiques, defensar l’interès públic, estar sotmeses al dret
independència del Govern, i prenen les seves decisions d’una manera neutral i tenen atribuïdes un important conjunt de potestats
Oscar Capdeferro Villagrasa
44
de forma extraprocedimental, de tal manera que les investigacions originades per denúncies anònimes eren
ser problemàtiques, ja que es poden inferir una sèrie de conseqüències perjudicials tant per a persones
versemblança de la denúncia implicaria que decaigui l’estatut jurídic privilegiat de la persona denunciant que
cal recordar que la decisió d’iniciar o no un procediment d’investigació o sanció implica l’exercici d’una
és vinculant per a l’Estat espanyol, a través de l’
petició raonada no vincula l’
indicada es podria dir que si l’òrgan competent realitza actuacions prèvies per a comprovar indiciàriament la versemblança i veracitat
dels fets que fonamenten la petició, ja no estaríem en l’àmbit d
comunicar motivadament a l’
Oscar Capdeferro Villagrasa
45
potestat discrecional i
40 són
de denúncies anònimes s’incardinen plenament dins les anomenades , al marge del
que, com en el cas de les agències o organismes anticorrupció que aquí estem veient, la comprovació dels fets
irregulars és justament l’objecte central del procediment inspector o de comprovació que realitza l’organisme
una tasca central del procediment com és la comprovació dels fets a un estadi extraprocedimental implica, de
jurídics diferenciats, adaptats a les particularitats de les diferents circumstàncies que condueixen a la iniciació
de
el nucli del procediment, no són vinculades necessàriament a un únic tipus d’iniciació i, per tant, el
tendents a una comprovació preliminar de la denúncia, estaríem davant d’un procediment iniciat a partir
d’una denúncia, llevat que no sigui possible entendre que jurídicament estem davant d’una denúncia segons
procediment a iniciativa pròpia degut al “coneixement indirecte” de les circumstàncies, conductes o fets que
41
42
d’una petició raonada formulada per un òrgan administratiu que no sigui un superior jeràrquic de l’òrgan competent per a iniciar el
40
41
i a partir únicament de les dades contingudes a una denúncia anònima, acordar discrecionalment la iniciació d’un procediment
42
Oscar Capdeferro Villagrasa
46
és
internament les institucions l’anomenin , alerta o , no és a efectes jurídics administratius
jurídic associat a aquesta, el qual, sobretot, es caracteritza perquè porta associades diverses obligacions de
aportar elements de prova que permetin iniciar el procediment o comprovar la infracció, sempre que no
el perjudici causat; sempre que la persona denunciant cessi en la participació en la infracció i no hagi
les condicions exigides per a l’exempció però la persona denunciant ha aportat elements de prova que
persona denunciant cessi en la participació en la infracció i no hagi destruït elements de prova relacio
denunciats, de tal manera que no podem entendre que la tasca de comprovar els fets denunciats anònimament
permetre que tota l’actuació procedimental, quan té com a objecte comprovar la realització d’uns fets
denunciats, pugui ser en essència substituïda per actuacions informals desenvolupades al marge de les
evidentment, però aquestes mai generarien el dret del denunciant a l’exempció del pagament de l’eventual
multa, ni el dret a rebre resolució motivada referida a l’eventual arxiu de la seva denúncia si en aquesta
del règim de la denúncia, referida als drets del denunciant, van associades al coneixement de la identitat del
estrany, doncs, que aquest règim de drets del denunciant vagi associat a una denúncia amb un o una denunciant
obligació legal, posa en coneixement d’un òrgan
informin sobre infraccions del dret de la Unió, la qual indica que “las personas que denuncien de forma anónima o hagan revelaciones
Oscar Capdeferro Villagrasa
47
aplicar aquest règim de drets, l’ordenament considera que no estem a efectes jurídics administratius davant
44 però, insisteixo, el fet que una comunicació a
pugui, eventualment, constituir la base per a dur a terme actuacions prèvies de comprovació o versemblança
; i en podem afegir d’altres, com ara l’article 24 de la
, d’acord amb el qual
creación y mantenimiento de sistemas de información a través de los cuales pueda ponerse en conocimiento
actuación de terceros que contratasen con ella, de actos o conductas que pudieran resultar contrarios a la
normativa general o sectorial que le fuera aplicable”
úbliques
la Unió, preveu un règim de protecció per a les persones que denuncien anònimament o revelen de forma
pública i anònima informació sobre infraccions del dret de la Unió Europea, si bé assenyala, en el seu article
2.3 El vertader valor de les funcions investigadores de l’OAC
46
-
rellevant, per a lluitar contra la corrupció, que s’intenti prevenir, controlar i sancionar tota pràctica
44
para los Estados miembros decidir si se requiere a las entidades jurídicas de los sectores privado y público y a las autoridades
46
Oscar Capdeferro Villagrasa
48
-
per a dur a terme el control participen en la pràctica irregular o no exerceixen les seves funcions de forma
serveix per a detectar, comprovar i controlar o corregir la pràctica irregular, i cal que sigui una institució
-
d’investigació o inspecció que accepten i tramiten denúncies anònimes, i, com hem dit, l’anonimat
pot afavorir la presentació de denúncies de persones que es podrien plantejar no denunciar per por a
possibles represàlies, ja que l’anonimat funciona, en certa mesura, com una mesura de protecció de les
-
públic català, coneixement que necessàriament ha d’informar les activitats de prevenció i consultives
investigats no només serveix, tal vegada, per a facilitar als òrgans competents una eventual sanció de
la pràctica irregular,48 sinó que també serveix per a nodrir d’una informació d’alt valor als tècnics i
- Per últim, i molt possiblement sigui aquest el valor principal de la funció investigadora, d’aquestes
49
irrellevant perquè hem vist que una de les seves principals funcions és poder proposar mesures correctores,
més que no pas aconseguir una eventual sanció, i no és una duplicitat perquè, tal com hem vist, té un espai
propi, un àmbit en el qual la conducta investigada no ha de ser sancionada per cap altre òrgan però s’hi
detecta igualment una mala pràctica, un exemple de mala administració que requereix ser corregida i evitada
3 Les funcions de prevenció de l’OAC
a
3.1 Les al·legacions a normes
i informació pública
especialment subjectes a riscos de corrupció, com són les relatives a contractació pública, subvencions i
48
Oscar Capdeferro Villagrasa
49
per la lluita contra la corrupció, com pot ser la transparència, l’adopció de codis ètics i de conducta o la
jurídiques tinguin en compte el seu impacte sobre la integritat pública i minimitzin la generació de riscos de
centrals per tal de reforçar la prevenció de possibles conductes fraudulentes o irregulars en el camp de les
concessió o bé recomanacions sobre com regular la possibilitat de concedir de forma directa la subvenció
o imprecisos o incorporant, com a bona pràctica, “l’obligació d’incorporar a l’expedient un informe raonat
és notablement rellevant: si considerem només els
es tracta d’introduir criteris anticorrupció a normes jurídiques, és a dir, a regulacions o criteris normatius
estables, amb vocació de permanència en l’ordenament jurídic al llarg del temps, i amb capacitat per a
de llei català del procediment d’elaboració de normes, ja que regula amb quins criteris i paràmetres s’han
incorporació de canals de denú
amb els estàndards anticorrupció vigents, prenent cura que s’evitin, per exemple, els excessos de discrecionalitat, l’acumulació de
potestats, la preferència d’
del prisma de la integritat, de l’ètica en l
Consultable a la
Oscar Capdeferro Villagrasa
50
d’elaborar d’altres normes, o les formulades als reglaments orgànics dels ajuntaments, que regulen el
variable: algunes són desestimades en la seva pràctica totalitat;
si bé en alguns casos es detecta que la ignorància absoluta de les recomanacions es deu al moment en què es
En conseqüència, tot i que aquesta eina té una gran capacitat per a incidir en la millora de la prevenció de la
i cal, també, que les administracions respectin els terminis d’informació pública, analitzin detingudament
3.2 La consulta no vinculant: una eina de prevenció de la corrupció inexplicablement oblidada
empreses privades que siguin concessionàries de serveis o perceptores de subvencions públiques, a través dels
males pràctiques, ja que en ocasions la norma no sempre és clara, i cal, per al correcte compliment, disposar
consulta de 2018, un secretari municipal preguntava sobre la possibilitat de participar, ell mateix, com a
licitador en una subhasta pública que realitzaria properament l’ajuntament on prestava els seus serveis, en
En termes generals, en l’àmbit local la selecció de normes objecte d
8/2019 i 4/2019
Consultable a la
Oscar Capdeferro Villagrasa
51
el seu parer sobre la compatibilitat de la tasca de regidor electe amb l’ocupació principal d’un regidor en
particular, que treballa com a personal d’administració i serveis en una universitat, on realitza tasques de
públic, sempre que desenvolupi la tasca com a electe fora del seu horari laboral i sense superar els límits
La darrera consulta de 2019 fa referència a la possibilitat que un càrrec electe municipal tingui una dedicació
la normativa, s’ha de limitar a aportar recomanacions basades en la integritat, exemplaritat i transparència en
o els mateixos càrrecs i empleats públics a aplicar i a complir de forma adequada l’ordenament jurídic en
aquelles matèries referides a la integritat pública, amb l’objectiu d’evitar possibles casos de corrupció i
funció, tan necessària i positiva contra la corrupció, es troba amb una gran limitació: el nombre total de
Certament, bona part del fracàs d’aquesta eina rau en el fet que els subjectes concernits no l’han emprat,
60 En tots aquests casos,
3.3 Sobre la rellevància de la formació
61 que en les seves tasques de formació hi
60
consultes no vinculants, amb una interpretació
61 Informació consultable a la
Oscar Capdeferro Villagrasa
52
local la formació ha arribat de forma desigual als servidors públics i s’ha concentrat en els municipis més
banda, serveix per a evitar casos de corrupció inconscient, quan, per exemple, una persona actua d’acord
element rellevant en la pràctica d’irregularitats és el que es coneix com a , que és un conjunt
de les persones assistents, sembla que la formació és útil, que esvaeix dubtes sobre diferents aspectes de la
3.4 Els riscos de corrupció en la contractació pública
62
Parlament, busca elaborar una diagnosi en profunditat dels riscos per a la integritat en la contractació per tal
i recomanacions als òrgans de contractació, així com oferir una sèrie d’eines de suport per a la prevenció de
tal manera que la conclusió de la important tasca realitzada és a prop de
62
Oscar Capdeferro Villagrasa
53
64
Voldria insistir en el fet que aquest projecte s’alinea perfectament amb la principal recomanació per a lluitar
de forma efectiva contra la corrupció que des de fa anys s’ha anat consolidant, al llarg del segle , com
la corrupción, cada Estado Parte, de conformidad con los principios fundamentales de su derecho interno,
a la guia tècnica de la Convenció, en la qual s’indica que
para una evaluación de los riesgos o la vulnerabilidad que establezca las tendencias, las causas, los tipos,
sectores expuestos a ella, y a sentar las bases para elaborar una estrategia preventiva apuntalada por políticas
It
considers the analysis of integrity risks and integrity dilemmas as a cornerstone and starting point of an
d’integritat pública, tot indicant que és recomanable
un enfoque estratégico de la gestión de riesgos que comprenda la evaluación de riesgos en el de la
calidad del sistema de gestión de riesgos”
La Unió Europea ha mantingut també el mateix criteri en el seu únic informe de lluita contra la corrupció,
en anticorrupció del Consell d’Europa, ha començat a exigir enfocaments preventius basats en l’anàlisi i
feta a l’Estat espanyol, podem mencionar que a l’informe sobre la cinquena ronda avaluadora, relativa a la
lamenta que
por la indignación pública; no se basaron en ninguna evaluación de riesgos previa y no forman parte de
64 Consultable a la
Oscar Capdeferro Villagrasa
54
4 Conclusions: balanç i propostes de reforma
En el moment d’avaluar l’actuació d’una agència anticorrupció, és fàcil que el balanç es vegi desdibuixat
el fet que sovint és vista, principalment, com el que no és, o com el que no hauria de ser: una mena de
i el frau i
més aviat estem davant d’un òrgan de bon govern, de promoció de la integritat i la bona administració,
ajudaria a avaluar la seva actuació de manera més raonable, ajustant el que se n’espera amb les funcions que
problemes de la ciutadania de Catalunya, que considera majoritàriament que la corrupció és un problema
funcions investigadores, mentre que, per altra banda, no se la tingui en compte com a institució especialitzada
per a orientar sobre el compliment de determinades obligacions d’integritat i transparència, demostrat amb el
pràcticament nul ús que han fet les administracions de les consultes no vinculants, amb el limitat seguiment
4.1 Sobre les denúncies presentades a l’OAC
Com ja s’ha indicat, un dels grans problemes associats amb la corrupció en el nostre entorn és que la denúncia
de casos és desincentivada, entre d’altres motius, per les reiterades i freqüents pràctiques d’assetjament
de castigar l’informant, i incentivar, així, les denúncies de pràctiques irregulars, proposo una reforma que
incideixi en dos aspectes: la possibilitat de formular denúncies anònimes i l’ampliació de l’àmbit material,
àrea de formació amb d’altres institucions dedicades a funcions formatives, com ara les
Oscar Capdeferro Villagrasa
55
Per això, la denúncia anònima es presenta com una bona forma de vehicular la comunicació de presumptes
corrupció 66
possible la denúncia anònima, per tal d’afegir seguretat jurídica al funcionament de la bústia anònima de
Per altra banda,
de la transposició de la directiva europea relativa a la protecció de denunciants de vulneracions del dret de
68
66 : “Cada Estado
órganos pertinentes de lucha contra la
órganos, cuando proceda, para la denuncia,
Si
68
problemes interpretatius i que les conseqüències d’algunes d’aquestes interpretacions poden ser vertaderament perjudicials per a
Oscar Capdeferro Villagrasa
56
davant les autoritats competents les accions correctores o de restabliment que calguin, de les quals ha de
d’incloure la investigació de possibles represàlies contra persones denunciants de casos de frau o corrupció
69 ja que aquesta no constitueix l’únic
si les mesures perjudicials adoptades contra la persona denunciant són conseqüència de la mera denúncia
persona que ha formulat la denúncia;
denunciant, s’hauria de plantejar la possibilitat d’incorporar l’exercici de la potestat sancionadora, atribuint
4.2 Sobre la potestat sancionadora: la necessitat d’incloure infraccions lligades a les activitats
investigadores i preventives de l’OAC
Em remeto, doncs, al citat treball i ometo aquí reiteracions sobre la potestat sancionadora que pot assumir
trobar certa correcció a través d’un règim sancionador i que no
treball referit
69
de Catalunya, en l’
possibles casos d’ús o destinació irregulars de fons públics, i també les conductes oposades a la probitat o contràries als principis
d
àmbit local, regulat a l
En aquest cas seria recomanable la incorporació d’articles en reconeixement i desenvolupament de la potestat sancionadora a la
les accions correctores o de restabliment que calguin, de les quals ha de deixar constància en tot cas a la memòria anual,
Oscar Capdeferro Villagrasa
57
informes, els documents o els expedients que els siguin requerits incorren en les responsabilitats que la
la proposta de memòria anual o d’informe extraordinari que l’afecti, a la persona o l’
extraordinari, i en tot cas, promoure l’aplicació de l’ordenament jurídic si aquesta actitud pot ser objecte de
que, ‘atesos els diversos requeriments que us hem adreçat sense que els hàgiu complert o sense que n’hàgiu
en matèria de lluita contra la corrupció no és en absolut estranya, com es pot apreciar, per exemple, a l’article
públic instrumental;
i és la via preferible i prèvia a reconduir la
qüestió a l’ordenament penal, el qual és
Es proposa, per tant, afegir un nou article amb infraccions i un amb sancions en l’àmbit d
responsabilitats que
llei, quan d’això es deriven perjudicis per a tercera persona, per a l’administració o per a la investigació”, i una de greu consistent
casos en què aquestes proposen l’esmena d’infraccions a la legalitat i se’n deriven perjudicis provats per a l’administració o per a
Oscar Capdeferro Villagrasa
58
no tenen caràcter vinculant, però es podria, sens dubte, considerar una infracció objecte de sanció la manca
única garantia,
4.3 Sobre les consultes no vinculants
de gran
físiques i entitats i empreses privades que siguin concessionàries de serveis o perceptores de subvencions
l’admissió de les consultes no vinculants, amb una interpretació que les faci accessibles a
En efecte, comparteixo l’opinió que és necessària una reforma normativa que ampliï els subjectes legitimats
preveure, també, la inclusió dels òrgans de control del compliment dels codis ètics i de conducta del sector
La segona opció, i probablement la millor a hores d’ara, seria la d’ampliar la legitimitat activa a tots
de comunicació, càrrecs electes com regidors i òrgans de control com els secretaris i interventors, i tot i així
ja s’està fent
d’ampliar o suspendre el termini de resolució de les consultes, la possibilitat de poder respondre amb una
Ètica, i a
l
Oscar Capdeferro Villagrasa
59
Per descomptat, amb una mera ampliació del nombre de subjectes legitimats tampoc s’aconseguirà,
d’aquesta eina, i donar a conèixer aquest instrument entre els òrgans legitimats per a la seva formulació,
4.4 Sobre la modernització tecnològica de la lluita contra la corrupció a Catalunya
Probablement, si s’hagués de traçar a dia d’avui un pla estratègic anticorrupció, aquest hauria d’anar marcat
de dades i de la informació s’ha posat de manifest el potencial de l’anàlisi de dades per a evitar les males
teòric o hipotètic, sinó que el mateix sector públic ja ha començat a utilitzar noves i prometedores eines
diversos projectes en
o el sistema d’alertes
80
81 eines
intel·ligents
succeeixi un cas d’irregularitat o corrupció en un expedient administratiu encara obert, ja que fan una anàlisi
banda, formalment, el programa no inicia per si mateix procediments sancionadors o actuacions d’inspecció
sinó que es limita a aportar informació sobre l’anàlisi de riscos de corrupció realitzada a un cos d’inspectors
article
Consultable a la
Consultable a la
Consultable a la web de la Comissió Europea
80
81
a l’ , publicat per la Generalitat de Catalunya el 2019: “La
és una disciplina de la informàtica, dedicada al desenvolupament d’algorismes, que permet a una màquina
titulat web de la Comissió Europea
Oscar Capdeferro Villagrasa
60
que podria fer, evidentment, és ser la titular d’un programa d’aquesta mena, com a eina de suport en la
clarament en línia amb les més recents i prometedores innovacions en el camp de la lluita contra la corrupció,
82
i orientacions expertes, assenyalant quins són els principals àmbits de risc de corrupció o mala praxi en les
administracions catalanes, indicant les vulnerabilitats i senyals d’alerta que hauria de tenir en compte el
a la detecció de patrons de males pràctiques en el marc d’un procediment subjecte a riscos de corrupció i
l’impuls de l’administració electrònica són peces de gran valor per al correcte funcionament d’aquestes eines
En segon lloc, una altra eina de gran interès són els és un programa informàtic
conversacional, que interactua amb la persona usuària mitjançant llenguatge natural, en un o diversos
L’interès pels en el servei públic ha augmentat considerablement en els últims anys, gràcies a la
, al setembre de 2019
la Comissió Europea va publicar un complet informe titulat , en
el qual a més s’ofereixen interessants recomanacions per al disseny de
per exemple, que a més d’emprar la llengua local també puguin operar en anglès, que siguin fàcilment
La utilització de pot arribar a suposar una millora en la prestació dels serveis públics, sobretot
en l’àmbit informatiu i, en alguns casos, pot facilitar la realització automatitzada, demanada per l’usuari,
d’algunes actuacions senzilles com la formulació de queixes, que el mateix s’encarrega d’enviar al
82
, 2019, accessible a la web
Oscar Capdeferro Villagrasa
61
84 que permetés presentar denúncies
sobre irregularitats en la prestació d’algun servei, en algun procediment o en la realització d’alguna actuació
, com a eina per a facilitar la formulació de denúncies
d’irregularitats en el servei, incrementa el seu impacte en la millora del servei públic i en la garantia de la
bona administració i el bon govern, doncs, més enllà de les seves possibilitats com a eina d’informació al
ús de ad intra, cosa certament excepcional, ja que la gran
majoria de són eines de l
maneig d’informació en línia i per a orientar àgilment la persona usuària cap al lloc en el qual pot trobar la
intern, que
aquest pot ser especialment útil si, a més d’aportar informació a l’autoritat o empleat públic que
subjecte a risc de corrupció o altres males pràctiques, de tal manera que inclogui advertiments sobre aquests
mateix, el
través dels esmentats podria consistir, en primer lloc, en la realització d’un propi que, per
exemple, guiï els usuaris per tal de trobar les eines que necessiten o, eventualment, els informes o consultes
usuària; o en l’elaboració del
per a la integritat i contra la corrupció en virtut de les seves potestats d’autoorganització i dins
el marc de les seves competències, oferint informació i recomanacions o guia, per exemple, sobre com
gestionar denúncies d’irregularitats o d’incompliments de codis ètics i de conducta a través de
e Integridad,
contratación ,
Revista Catalana de Dret P,
,
84 Com succeeix amb el
Oscar Capdeferro Villagrasa
62
,
, ,
,
,
, 14
, 12
Estudios Penales ,
,
,
Los denunciantes como instrumento de lucha contra la corrupción:
a propósito de la denuncia administrativa en las leyes “anticorrupción, 1
,
,
40
Oscar Capdeferro Villagrasa
63
,
.
í
, 104
, 100
,
,
10
,
de lucha contra la corrupción
d
Oscar Capdeferro Villagrasa
64
1
pública ,