ORDEN EMT/223/2021, de 30 de noviembre, por la que se aprueban las bases reguladoras para la concesión de las ayudas extraordinarias directas de apoyo a la solvencia empresarial en respuesta a la pandemia de la COVID-19, en relación con la Orden ECO/209/2021, de 9 de noviembre (3ª convocatoria).

ELIeli/es-ct/o/2021/11/30/emt223/dof
Fecha de disposición30 Noviembre 2021
Fecha de publicación02 Diciembre 2021
EmisorDepartament d'Empresa i Treball

En data 13 de març de 2021 fou publicat i entrà en vigor el Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la COVID-19, basat en el Marc nacional temporal notificat a la Comissió Europea i autoritzat mitjançant la Decisió de la Comissió Europea SA.56851 (2020/N), de 2 d'abril de 2020, i les seves modificacions.

El Reial decret llei 5/2021 esmentat conté tot un seguit de mesures per a treballadors i treballadores autònoms i empreses finançades amb fons provinents del Govern d'Espanya. Entre aquestes mesures, n'hi ha una la gestió de la qual s'assigna a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla. En concret, es tracta de la línia COVID d'ajuts directes per a treballadors i treballadores autònoms i empreses, prevista al títol I (articles 1 a 3), de la qual les comunitats autònomes han de tramitar la convocatòria, la gestió i la resolució de les sol·licituds, i efectuar-ne l'abonament i els controls previs i posteriors al pagament.

La finalitat d'aquesta línia és donar suport a la solvència del sector privat no financer del territori de la comunitat autònoma corresponent, atorgant ajuts directes de caràcter finalista que permetin el pagament a proveïdors, el pagament de costos fixos, la reducció de deutes derivats de l'activitat econòmica i, en cas de romanent, deutes amb creditors bancaris.

Els requisits dels ajuts d'aquesta línia que permeten la concessió són que les persones sol·licitants siguin treballadors i treballadores autònoms i empreses amb seu social a la comunitat autònoma corresponent, el volum d'operacions anual de l'exercici 2020 dels quals hagi caigut un mínim del 30% a l'exercici 2020 respecte de l'exercici 2019, en cas de règim d'estimació directa i que, en tots els casos, tinguin deutes amb proveïdors, creditors financers i no financers, i deutes relatius a costos fixos, sempre que aquestes obligacions s'hagin generat entre l'1 de març de 2020 i el 31 de maig de 2021 i procedeixin de contractes anteriors a la data d'entrada en vigor del Reial decret llei, és a dir, anteriors al 13 de març de 2021. A aquest efecte es van establir criteris per determinar la quantia màxima dels ajuts directes que es modulen en funció de la caiguda del volum d'operacions entre 2019 i 2020, entre altres criteris.

Així mateix, es va establir un model de relació mitjançant un Conveni de col·laboració entre el Ministeri d'Hisenda, l'Agència Estatal d'Administració Tributària i les corresponents comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla. Pel que fa a Catalunya, el Conveni es va publicar l'1 de maig de 2021, mitjançant l'Ordre HAC/424/2021, de 29 d'abril. En virtut d'aquest Conveni de col·laboració s'efectua l'intercanvi preceptiu de dades tributàries, a l'efecte de determinar si les persones sol·licitants reuneixen els requisits exigits per aquesta línia d'ajuts. Al mateix temps, aquesta actuació dona la informació i les dades necessàries per disposar d'un univers cert de persones destinatàries que poden ser beneficiàries dels ajuts. Dins d'aquest model de relació s'estableix la necessitat d'identificar un interlocutor únic amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, i, en el cas de la Generalitat de Catalunya, aquesta funció correspon a la Secretaria d'Hisenda del Departament d'Economia i Hisenda.

Una vegada formalitzat el Conveni a què s'ha fet referència, es va procedir a la transferència dels fons al Departament d'Economia i Hisenda, atesa la seva competència en matèria de finances públiques, així com la relativa a l'establiment de criteris procedimentals, direcció i control dels ajuts i subvencions, que li atorga el Decret 21/2021, de 25 de maig, de creació, denominació i determinació de l'àmbit de competència dels departaments de l'Administració de la Generalitat de Catalunya.

Atesa la necessària celeritat en la tramitació dels ajuts es va utilitzar el tràmit d'inscripció prèvia previst al Decret llei 46/2020, de 24 de novembre, de mesures urgents de caràcter administratiu, tributari i de control financer, i a aquests efectes, en data 16 de juny, es va publicar l'Ordre ECO/127/2021, de 14 de juny, per la qual es va obrir el primer tràmit d'inscripció prèvia dels ajuts extraordinaris directes de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la COVID-19 destinats a determinats sectors d'activitat econòmica.

D'altra banda, i a la vista dels resultats obtinguts amb el tràmit d'inscripció prèvia dels quals es desprenia la necessitat d'ampliar la destinació dels ajuts a tots els sectors d'activitat econòmica i atesa la disponibilitat de crèdit existent, en data 20 de juliol de 2021, es va publicar l'Ordre ECO/153/2021, de 16 de juliol, per la qual es va obrir un segon tràmit d'inscripció prèvia dels ajuts extraordinaris directes de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la COVID-19, que es va ampliar a tots els sectors d'activitat econòmica en ús de l'habilitació atorgada pel Reial decret 5/2021, de 12 de març, en virtut de la modificació efectuada pel Reial decret llei 6/2021, de 20 d'abril, pel qual s'adopten mesures complementàries de suport a empreses i treballadors i treballadores autònoms afectats per la pandèmia de la COVID-19, que permet incloure sectors d'activitat que hagin estat particularment afectats en l'àmbit del seu territori.

El primer bloc de sectors d'activitat econòmica auxiliats més afectats per la situació generada per la COVID-19 es va establir fruit del pacte entre el Govern de la Generalitat de Catalunya i els agents socials en el marc del Consell del Diàleg Social (CDS), format per CCOO, UGT, Foment i Pimec. Com a resultat de l'Acord, el Govern de la Generalitat va ampliar els sectors d'activitat que es podran acollir a aquesta línia d'ajuts, i va passar dels 95 sectors previstos al Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, a 191 sectors d'activitat, que van sumar un total de 189.861 empreses. A aquests efectes, el criteri de selecció objectiva dels sectors es va efectuar tenint en compte els criteris preceptius del Reial decret 5/2021, de 12 de març, de manera que es va determinar auxiliar els sectors amb una afectació mínima del 25% de descens del volum d'operacions anual d'acord amb les dades proporcionades per l'Institut d'Estadística de Catalunya (IDESCAT).

El segon bloc de sectors d'activitat econòmica auxiliats inclou tots els sectors d'activitat previstos al Reial decret 475/2007, de 13 d'abril, pel qual s'aprova la Classificació nacional d'activitats econòmiques 2009 (CNAE-2009), i igualment que en el primer bloc, excloïa el sector financer –secció K, “Activitats financeres i d'assegurances” i secció U, “Activitats d'organitzacions i organismes extraterritorials”. La decisió de la inclusió de tots els sectors d'activitat va sorgir fruit del pacte entre el Govern de la Generalitat de Catalunya i els agents socials, en el marc del Consell del Diàleg Social (CDS), format per CCOO, UGT, Foment i Pimec, motivat pels fets següents: l'existència de subsectors inclosos en sectors d'activitat que han experimentat una caiguda molt rellevant en la seva activitat; treballadors i treballadores autònoms (empresaris i professionals) i empreses no financeres fortament afectats per la pandèmia que actuen en sectors globalment menys afectats, però que estan inclosos en les complexes cadenes de valor de l'economia que generen efectes indirectes en altres sectors, de manera que les restriccions a l'activitat empresarial acaben afectant indirectament altres àmbits de manera important i sectors econòmics que han estat especialment objecte de restriccions fruit de les decisions del Govern de la Generalitat per evitar contagis de la COVID-19 en la població i controlar així l'evolució de la pandèmia.

Fins aquest moment han estat publicades i concedides dues convocatòries relatives a aquests ajuts i les bases reguladores respectives. D'una banda, les bases reguladores i la convocatòria procedents del primer tràmit d'inscripció prèvia regulat a l'Ordre ECO/127/2021, de 14 de juny, publicades mitjançant l'Ordre EMT/159/2021, de 23 de juliol, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió dels ajuts extraordinaris directes de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la COVID-19, i la Resolució EMT/2373/2021, de 23 de juliol, per la qual s'obre la convocatòria per a la concessió dels ajuts extraordinaris directes de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la COVID-19 (ref. BDNS 576808). De l'altra, les bases reguladores i la convocatòria procedents del segon tràmit d'inscripció prèvia, regulat a l'Ordre ECO/153/2021, de 16 de juliol, publicades mitjançant l'Ordre EMT/198/2021, de 21 d'octubre, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió dels ajuts extraordinaris directes de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la COVID-19 i la convocatòria respectiva aprovada per Resolució EMT/3172/2021, de 22 d'octubre, per la qual es fa pública la segona convocatòria per a la concessió dels ajuts extraordinaris directes de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la COVID-19 (ref. BDNS 591478).

Tanmateix, en data 15 de setembre de 2021 ha estat publicat el Reial decret llei 17/2021, de 14 de setembre, de mesures urgents per mitigar l'impacte de l'escalada de preus de gas natural en els mercats minoristes de gas i electricitat que, mitjançant la seva disposició final tercera, modifica l'apartat 3 de l'article 1 del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març. La modificació consisteix a ampliar quatre mesos l'àmbit temporal cobert pels ajuts, des del 31 de maig fins al 30 de setembre, i establir que dins del concepte de costos fixos incorreguts, com són els arrendaments, subministrament d'energia elèctrica, gas o altres, assegurances, telefonia i internet, pagats o no, sous i salaris...

Para continuar leyendo

Comienza Gratis

Desbloqueá el acceso completo con una prueba gratuita de 7 días

Transformá tu investigación legal con vLex

  • Acceso completo a la mayor colección de jurisprudencia de common law en una sola plataforma

  • Genera resúmenes de casos con IA que destacan al instante los puntos legales clave

  • Capacidades de búsqueda avanzada con opciones precisas de filtrado y ordenación

  • Contenido legal completo con documentos de más de 100 jurisdicciones

  • Confiado por 2 millones de profesionales, incluidos los principales despachos jurídicos del mundo

  • Accede a investigación potenciada por IA con Vincent AI: Consultas en lenguaje natural con citas verificadas

vLex

Desbloqueá el acceso completo con una prueba gratuita de 7 días

Transformá tu investigación legal con vLex

  • Acceso completo a la mayor colección de jurisprudencia de common law en una sola plataforma

  • Genera resúmenes de casos con IA que destacan al instante los puntos legales clave

  • Capacidades de búsqueda avanzada con opciones precisas de filtrado y ordenación

  • Contenido legal completo con documentos de más de 100 jurisdicciones

  • Confiado por 2 millones de profesionales, incluidos los principales despachos jurídicos del mundo

  • Accede a investigación potenciada por IA con Vincent AI: Consultas en lenguaje natural con citas verificadas

vLex

Desbloqueá el acceso completo con una prueba gratuita de 7 días

Transformá tu investigación legal con vLex

  • Acceso completo a la mayor colección de jurisprudencia de common law en una sola plataforma

  • Genera resúmenes de casos con IA que destacan al instante los puntos legales clave

  • Capacidades de búsqueda avanzada con opciones precisas de filtrado y ordenación

  • Contenido legal completo con documentos de más de 100 jurisdicciones

  • Confiado por 2 millones de profesionales, incluidos los principales despachos jurídicos del mundo

  • Accede a investigación potenciada por IA con Vincent AI: Consultas en lenguaje natural con citas verificadas

vLex

Desbloqueá el acceso completo con una prueba gratuita de 7 días

Transformá tu investigación legal con vLex

  • Acceso completo a la mayor colección de jurisprudencia de common law en una sola plataforma

  • Genera resúmenes de casos con IA que destacan al instante los puntos legales clave

  • Capacidades de búsqueda avanzada con opciones precisas de filtrado y ordenación

  • Contenido legal completo con documentos de más de 100 jurisdicciones

  • Confiado por 2 millones de profesionales, incluidos los principales despachos jurídicos del mundo

  • Accede a investigación potenciada por IA con Vincent AI: Consultas en lenguaje natural con citas verificadas

vLex

Desbloqueá el acceso completo con una prueba gratuita de 7 días

Transformá tu investigación legal con vLex

  • Acceso completo a la mayor colección de jurisprudencia de common law en una sola plataforma

  • Genera resúmenes de casos con IA que destacan al instante los puntos legales clave

  • Capacidades de búsqueda avanzada con opciones precisas de filtrado y ordenación

  • Contenido legal completo con documentos de más de 100 jurisdicciones

  • Confiado por 2 millones de profesionales, incluidos los principales despachos jurídicos del mundo

  • Accede a investigación potenciada por IA con Vincent AI: Consultas en lenguaje natural con citas verificadas

vLex

Desbloqueá el acceso completo con una prueba gratuita de 7 días

Transformá tu investigación legal con vLex

  • Acceso completo a la mayor colección de jurisprudencia de common law en una sola plataforma

  • Genera resúmenes de casos con IA que destacan al instante los puntos legales clave

  • Capacidades de búsqueda avanzada con opciones precisas de filtrado y ordenación

  • Contenido legal completo con documentos de más de 100 jurisdicciones

  • Confiado por 2 millones de profesionales, incluidos los principales despachos jurídicos del mundo

  • Accede a investigación potenciada por IA con Vincent AI: Consultas en lenguaje natural con citas verificadas

vLex