ORDEN EMT/187/2024, de 1 de agosto, por la que se aprueban las bases reguladoras que deben regir la convocatoria de subvención de los proyectos, actividades de dinamización y organización de acontecimientos para potenciar e impulsar el desarrollo y el uso de la tecnología de cadena de bloques (blockchain) en el marco de la Estrategia blockchain de Cataluña.
Fecha de disposición | 01 Agosto 2024 |
Fecha de publicación | 06 Agosto 2024 |
ELI | eli/es-ct/o/2024/08/01/emt187/dof |
Emisor | Departament d'Empresa i Treball |
Amb la creixent digitalització de la societat i l'economia, són necessàries eines i tecnologies que aportin més seguretat i confiança i permetin fer transaccions amb persones i entitats amb qui no hi ha una relació prèvia de confiança. També calen eines que permetin certificar i verificar certes informacions sense necessitat d'una autoritat central que ho gestioni, així com també empoderar la ciutadania perquè pugui gestionar els seus recursos digitals de manera autònoma sense dependre de terceres parts.
Segons l'estudi “L'economia digital a Catalunya”, elaborat per l'Agència per la Competitivitat de l'Empresa (ACCIÓ) es calcula que el 2026 la despesa digital a escala global duplicarà la xifra registrada el 2021 i arribarà als 3,4 bilions de dòlars. L'economia digital és una de les indústries més grans de Catalunya i d'ampli creixement internacional. De fet, Barcelona és la millor ciutat tecnològica del món que no és capital d'estat (Tech Cities, Savills Index 2019) i és la segona ciutat europea amb el millor enfocament d'ecosistema tecnològic eficaç.
Un total de 22.041 empreses formen l'economia digital a Catalunya el 2022, una xifra que representa un augment del 15% respecte l'any anterior. Es tracta d'un sector que representa el 12% del PIB, amb una facturació de més 30.000 M€ i que dona feina a 182.820 persones. Més de la meitat d'aquestes empreses (el 53,8%) es van establir fa menys de 10 anys i, a més, el 8,6% són empreses emergents (startups).
Aquesta Ordre pretén donar resposta a l'estratègia marcada pel Pla de Govern de la XIV legislatura, i en concret amb l'objectiu d'aconseguir un país basat en una economia del coneixement, digital i emprenedora, i impulsar la competitivitat de l'economia catalana apostant pel talent, la innovació i la digitalització del teixit productiu, amb sinergies amb la iniciativa privada i social, que situï Catalunya com a plataforma (hub) digital i tecnològic referent en ciència i recerca.
El Pla estratègic de subvencions del Departament d'Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya per al període 2022-2025 preveu l'objectiu consistent a fomentar el progrés del país mitjançant una economia digital i digitalitzada, basada en el talent, la innovació, l'emprenedoria i la circularitat, i estableix com a mesura consolidar les polítiques d'impuls de les tecnologies digitals avançades, entre les quals es preveu la tecnologia de la cadena de blocs (blockchain), augmentant la dotació pressupostària actual i impulsant programes per enfortir l'ecosistema digital i tecnològic català.
Una cadena de blocs (blockchain) és una tecnologia que permet realitzar un conjunt de transaccions sense que hi hagi una confiança prèvia entre les parts i sense necessitat d'intermediaris, atès que garanteix les transaccions, les fa irrevocables i també les fa transparents.
Aquesta tecnologia permet mantenir un registre de transaccions permanent, immutable i de forma segura, fent ús de claus criptogràfiques que distribueix entre milers d'ordinadors o nodes. Això suposa molts avantatges pel que fa a la seguretat davant de possibles manipulacions i fraus.
Per altra banda, aquesta nova tecnologia té el potencial per modificar a escala global la forma en què els serveis digitals tradicionals es proveeixen als sectors públics, a les indústries i a la ciutadania.
La Comissió Europea dona suport a aquesta tecnologia amb una Estratègia blockchain basada en els següents elements:
- Construint un conjunt de serveis de cadenes de blocs en l'àmbit europeu (principalment EBSI, European Blockchain Services Infraestructure).
- Promovent la seguretat jurídica en àrees com els actius digitals o els contractes intel·ligents, amb nova regulació i un entorn controlat de proves (sandbox) regulatori.
- Finançant la recerca i la innovació.
- Promovent la sostenibilitat.
- Impulsant la interoperabilitat i els estàndards.
- Fomentant el desenvolupament de capacitats.
- Interaccionant amb la comunitat.
Les subvencions atorgades a l'empara d'aquesta Ordre tenen per objecte dur a terme projectes, activitats de dinamització i organització d'esdeveniments per impulsar el desenvolupament i l'ús de la tecnologia de cadena de blocs (blockchain), i pretenen enfortir l'ecosistema català en aquesta tecnologia, difondre-la i transferir-ne el coneixement.
Atès el Decret 184/2022, de 10 d'octubre, de denominació i determinació de l'àmbit de competència dels departaments en què s'organitza el Govern i l'Administració de la Generalitat de Catalunya, que atribueix al Departament d'Empresa i Treball les competències en societat digital, i la confecció i la direcció de les polítiques d'innovació del sector de les tecnologies digitals avançades referents a les ciutats intel·ligents, dades massives i tecnologies del mòbil;
Atès que l'article 160 del Decret 56/2024, de 12 de març, de reestructuració del Departament d'Empresa i Treball, atribueix a la Secretaria de Polítiques Digitals, entre d'altres, la funció d'impulsar el desplegament i la integració de les tecnologies digitals en tots els àmbits de la societat catalana, i estableix planificar i coordinar amb el departament competent en matèria de recerca l'impuls i les actuacions derivades de les polítiques digitals, de l'economia, de la innovació i de la societat digital, promoure les polítiques d'innovació i transformació digital per al desenvolupament de la societat digital avançada i integrada, impulsar iniciatives per millorar l'ecosistema digital català i afavorir el creixement del sector de les tecnologies digitals a Catalunya, i impulsar l'ecosistema d'innovació digital a Catalunya;
Atès que l'article 163 del mateix Decret estableix que la Direcció General d'Innovació i Economia Digital té les funcions següents: a) Coordinar les polítiques i estratègies d'innovació que siguin competència del Departament als departaments de l'Administració de la Generalitat i al seu sector públic institucional. b) Promoure les polítiques d'innovació i transformació digital per al desenvolupament de la societat digital avançada i integrada. c) Fomentar el creixement del teixit econòmic i del sector de les tecnologies digitals. d) Fomentar la recerca i la innovació referents a les tecnologies digitals avançades. e) Fomentar la coordinació i l'alineament dels centres tecnològics i de recerca en l'àmbit de les tecnologies digitals avançades. f) Impulsar i organitzar esdeveniments, fòrums i congressos nacionals i internacionals en l'àmbit de les tecnologies digitals. g) Impulsar les iniciatives que fomentin el desenvolupament del sector de tecnologies digitals a Catalunya, promoguin Catalunya com a plataforma (hub) digital i potenciïn el creixement de sectors econòmics digitals emergents. h) Impulsar iniciatives per millorar l'ecosistema digital català i afavorir el creixement del sector de les tecnologies digitals a Catalunya. i) Coordinar les actuacions en matèria d' internacionalització de les polítiques digitals de Catalunya. j) Iniciar els procediments de responsabilitat patrimonial i nomenar l'instructor o la instructora del procediment. k) Qualsevol altra funció de naturalesa anàloga que se li encomani;
Atès l'Acord GOV/65/2018, de 24 de juliol, pel qual s'impulsa la implementació de la tecnologia de cadena de blocs a l'activitat de les administracions públiques catalanes;
Atès l'Acord de Govern de 18 de juny de 2019 pel qual s'aprova l'Estratègia blockchain de Catalunya;
Atès l'Acord GOV/85/2016, de 28 de juny, pel qual s'aprova la modificació del model tipus de bases reguladores dels procediments per a la concessió de subvencions en règim de concurrència competitiva, tramitats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic, i se n'aprova el text íntegre;
Atesa l'Ordre VEH/79/2020, de 9 de juny, per la qual es modifica l'Ordre ECO/172/2015, de 3 de juny, sobre les formes de justificació de subvencions;
Atesa l'Ordre PDA/21/2019, de 14 de febrer, per la qual es determina el sistema de notificacions electròniques de l'Administració de la Generalitat de Catalunya i del seu sector públic;
Atesa la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, que regula la transparència de l'activitat pública i el dret d'accés de les persones a la informació i la documentació pública;
Atès el Decret 8/2021, de 9 de febrer, sobre la transparència i el dret d'accés a la informació pública;
Atès el Decret 76/2020, de 4 d'agost, d'Administració digital;
Atesa la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals;
Ateses la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, i la Llei 17/2015, de 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes;
Atesa la Llei 19/2020, de 30 de desembre, d'igualtat de tracte i no discriminació;
Atesa la Llei 13/2014, de 30 d'octubre, d'accessibilitat;
Atès el Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis;
Atès el que preveuen el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre; els preceptes bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reglament de desplegament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol;
Vist que aquesta actuació està prevista al Pla estratègic de subvencions (PES22-25_EMT0XXX) i que es considera que contribueix a assolir-ne els objectius, ja que les bases tenen com a objectiu final posicionar Catalunya com a capdavantera en l'ús i en el desenvolupament de les tecnologies blockchain i DLT; impulsar l'ús, per part de l'Administració pública, de les tecnologies de cadena de blocs i DLT; potenciar la formació i creació de talent en l'àmbit de les tecnologies blockchain i DLT; impulsar la recerca i la innovació en aquesta matèria per part dels agents de R+D+I involucrant-hi els agents de la quàdruple...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba