ORDEN ECO/142/2021, de 29 de junio, por la que se dictan las normas para elaborar los presupuestos de la Generalitat de Catalunya para el año 2022.

Fecha de publicación01 Julio 2021
Fecha de disposición29 Junio 2021
ELIeli/es-ct/o/2021/06/29/eco142/dof
EmisorDepartament d'Economia i Hisenda

La pandèmia de la COVID-19 ha impactat en tots els àmbits de la nostra societat. El que es va iniciar com una crisi sanitària ràpidament es va convertir en una crisi econòmica i social. Les finances de la Generalitat de Catalunya tampoc no han estat alienes a aquests impactes i s'han vist afectades tant pel que fa als ingressos com a les despeses. Per la banda dels ingressos, s'ha produït la pèrdua d'ingressos vinculats a l'activitat econòmica i de les mesures aprovades per reduir la càrrega impositiva. Per la banda de les despeses, el pressupost s'ha hagut d'adaptar per atendre totes les emergències del 2020 i 2021, no només la sanitària i sociosanitària, sinó també l'emergència educativa, social i econòmica. En l'àmbit sanitari i sociosanitari, les despeses addicionals, fruit de l'impacte de la COVID-19, han estat quantificades en 2.000 milions d'euros l'any 2020 i, en l'àmbit econòmic, el Govern de la Generalitat ha destinat 2.800 milions d'euros en ajudes directes a empreses, treballadors i treballadores autònoms, treballadors i treballadores i associacions, per compensar els efectes de la COVID-19 des de l'inici de la pandèmia.

El 24 d'abril del 2020 el Parlament de Catalunya va aprovar el pressupost per a aquell any, amb la pandèmia ja iniciada i amb l'estat d'alarma declarat pel Govern de l'Estat el 14 de març de 2020. Aquell pressupost no reflectia les necessitats urgents i les noves prioritats que van aflorar posteriorment. Tanmateix, els mecanismes que permet la normativa pressupostària van fer possible incorporar els fons extraordinaris que es van habilitar per abordar els impactes directes i indirectes de la COVID-19, tant en l'àmbit sanitari i sociosanitari, com en l'adaptació necessària a les escoles o els ajuts que es van posar en marxa per a empreses, treballadors i treballadores autònoms i treballadors i treballadores dels sectors més afectats i per a famílies i persones que han necessitat suport.

La priorització necessària de la lluita per fer front als efectes de la COVID-19 i la convocatòria d'eleccions al Parlament de Catalunya, celebrades el 14 de febrer de 2021, no han fet possible la presentació dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2021 dins els terminis establerts. En conseqüència, s'ha procedit a la pròrroga pressupostària mitjançant el Decret 146/2020, de 15 de desembre, pel qual s'estableixen els criteris d'aplicació. En aquest exercici també s'habiliten tots els mecanismes per modificar i adaptar el pressupost, per seguir fent front als efectes de la COVID-19 i per incorporar-hi també els fons extraordinaris, com els Fons Next Generation EU. Així mateix, s'estan reprioritzant també els recursos per poder fer front a les noves necessitats.

Els pressupostos per a l'any 2022 s'inscriuen en l'escenari pressupostari 2022-2025 i es plantegen com una eina fonamental per a la recuperació i la transformació de Catalunya i per obtenir el potencial màxim dels Fons Next Generation EU.

L'estratègia pressupostària s'orienta a aconseguir que les decisions pressupostàries que es prenguin siguin sostenibles en el temps i resolguin les necessitats i problemes de la ciutadania de la forma més eficient i eficaç possible. D'acord amb les previsions econòmiques de la Comissió Europea de la primavera del 2021, la clàusula general de salvaguarda del Pacte d'estabilitat i creixement seguirà vigent el 2022 i s'espera que es desactivi a partir del 2023. Durant el 2022, per tant, les regles fiscals continuaran suspeses, tot i que s'espera que s'estableixi una taxa de referència de dèficit que permeti accedir a un nou endeutament per finançar-lo. Aquesta taxa de referència de dèficit, així com els recursos del model de finançament no han estat comunicats encara pel Govern de l'Estat espanyol, la qual cosa dificulta molt l'elaboració de qualsevol escenari.

La priorització en l'assignació de recursos durant el 2022 ha de respondre a dos grans objectius: afrontar les urgències i desigualtats socials que la pandèmia ha agreujat, i impulsar una reconstrucció econòmica vers un nou model productiu que garanteixi la prosperitat i el benestar per a tothom.

Les actuacions que es proposin s'han d'alinear amb els cinc eixos del Pla de reactivació econòmica i protecció social (CORECO): economia de la vida; transició ecològica; transformació digital; societat del coneixement; vector transversal.

Els pressupostos incorporen diverses visions transversals en la seva anàlisi i presentació de la informació. Entre aquestes visions destaquen l'anàlisi de la perspectiva de gènere i el pressupost d'infància. El pressupost amb perspectiva de gènere esdevé una eina indispensable per avançar cap a la transversalització del gènere en les polítiques públiques i, en el context dels programes pressupostaris, permet visualitzar el grau de compromís de les polítiques que conté el pressupost per assolir la igualtat efectiva entre homes i dones. El pressupost d'infància posa en relleu la despesa dels pressupostos destinada a la infància, com a mesura de l'esforç pressupostari realitzat en relació amb aquest col·lectiu, seguint les recomanacions d'institucions internacionals com el Comitè dels Drets dels Infants de les Nacions Unides i l'UNICEF. Per diversos motius d'índole social i econòmica, ben coneguts, la infància és una etapa vital que s'ha de protegir de manera singular i prioritària i, per això, es presenta aquesta anàlisi des de l'esfera dels pressupostos públics.

El text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, del 24 de desembre, determina, en l'article 31, les normes a què s'ha d'ajustar l'elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya.

D'acord amb aquest context normatiu, la present Ordre dicta les normes d'elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2022 i estableix els criteris generals a què s'ha d'ajustar l'assignació dels recursos públics, l'àmbit institucional, el procediment d'elaboració i la documentació annexa al pressupost.

El període d'elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya i la seva tramitació parlamentària exigeixen posar ja en marxa aquest procés per tal de poder disposar dels pressupostos aprovats abans de l'inici de l'any vinent.

En aquest context, comença l'elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a l'any 2022 en el marc normatiu constituït per l'Estatut d'autonomia de Catalunya, aprovat mitjançant la Llei orgànica 6/2006, del 19 de juliol; el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, del 24 de desembre; la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera aprovada en compliment de les previsions del marc del Pacte d'estabilitat i creixement europeu i la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

D'acord amb les facultats conferides en el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, s'aproven les normes següents, a les quals s'ha d'ajustar l'elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2022.

Per tot això,

Ordeno:

Article 1

Criteris generals de pressupostació

1.1. El pressupost de la Generalitat per al 2022 ha de donar compliment als principis establerts a la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera. Els objectius de dèficit, deute i regla de despesa estan suspesos per a l'exercici 2022, per tal que els pressupostos públics puguin donar una millor resposta a la crisi sanitària, econòmica i social provocada per la COVID-19, però s'ha d'establir una taxa de referència del dèficit sobre el PIB que en el moment d'elaborar aquesta ordre encara no ha estat comunicada pel Govern de l'Estat espanyol.

1.2 L'assignació dels recursos ha de tenir lloc en el marc del compliment de la disciplina fiscal, tot vetllant per l'eficiència i l'eficàcia dels recursos públics.

Els criteris de priorització i d'assignació de la despesa han de tenir dos grans objectius:

- Afrontar les urgències i desigualtats socials que la pandèmia ha agreujat.

- Impulsar una reconstrucció econòmica vers un nou model productiu que garanteixi la prosperitat i el benestar per a tothom.

Es prioritzaran les actuacions que s'alineïn amb els cinc eixos del Pla per a la reactivació econòmica i protecció social (CORECO):

- Eix 1: Economia per la vida

- Eix 2: Transició ecològica

- Eix 3: Transformació digital

- Eix 4: Societat del coneixement

- Eix 5: Vector transversal

Les prioritats han d'orientar-se a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS).

1.3. El pressupost per al 2022 s'inscriu en el marc de l'escenari pressupostari 2022-2025, i qualsevol nova proposta de despesa o d'ingrés ha de tenir en compte l'impacte en els exercicis futurs i el seu encaix dins dels límits de despesa no financera d'aquest escenari.

Article 2

Àmbit institucional

2.1. Els pressupostos del sector públic de la Generalitat de Catalunya per al 2022 han d'incloure els pressupostos dels organismes següents:

a) L'Administració de la Generalitat, en la qual s'inclouen el Parlament i els organismes estatutaris i consultius que no disposen de pressupost propi, els departaments del Govern i els fons pressupostaris no departamentals.

b) Les entitats autònomes de caràcter administratiu i el Servei Català de la Salut.

c) Les entitats autònomes de caràcter comercial i financer.

d) Les entitats de dret públic sotmeses a l'ordenament jurídic privat i les entitats assimilades a efectes pressupostaris.

e) Les societats mercantils en què la Generalitat participa d'una manera total o majoritària.

f) Els consorcis amb participació majoritària de la Generalitat, els que té adscrits i les entitats assimilades.

g)...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR