ORDEN ARP/216/2024, de 21 de octubre, por la que se aprueban las bases reguladoras de las ayudas de minimis destinadas a cooperativas, SAT y otras empresas agroalimentarias afectadas por la sequía persistente en la campaña 2023-2024.

Fecha de disposición21 Octubre 2024
Fecha de publicación24 Octubre 2024
ELIeli/es-ct/o/2024/10/21/arp216/dof
EmisorDepartament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació

La sequera que afecta Catalunya des de l'any 2022 és, sense cap mena de dubte, un fenomen excepcional que ha posat en evidència els reptes ambientals i econòmics que afronta la nostra regió. Aquesta situació ha ocasionat efectes especialment negatius en els rendiments dels cultius i en la subsistència dels agricultors i les empreses agràries durant la campanya 2023-2024, atesa la persistència del dèficit pluviomètric i l'acumulació dels seus efectes.

Segons diversos informes del Servei Meteorològic de Catalunya, les precipitacions anuals han estat significativament per sota de la mitjana històrica des de 2022, amb registres de pluja molt inferiors als nivells normals esperats per a la regió. A més, les temperatures mitjanes s'han mantingut per sobre dels valors habituals, fet que ha exacerbat encara més la manca d'aigua i les condicions de sequera. Aquestes circumstàncies climàtiques excepcionals han impactat directament en els recursos hídrics disponibles per a l'agricultura i la ramaderia i han provocat una disminució significativa de la producció de cultius, cosa que ha posat en perill la subsistència i la sostenibilitat dels agricultors, els ramaders i les cooperatives agràries de Catalunya.

Segons les últimes dades de l'Observatori del Cooperativisme Agrari de Catalunya, el cooperativisme agrari ha tingut un paper crucial en la producció final agrària del nostre país. Les dades mostren que les cooperatives agràries de Catalunya representen més del 35% de la transformació i la comercialització de la producció agrària total de la comunitat. Aquestes cooperatives no tan sols tenen una presència significativa en la producció de diversos cultius com ara la fruita, les hortalisses i les oliveres, sinó que també exerceixen una influència destacada en altres àmbits de l'agricultura, com la producció de formatges, embotits i altres productes agroalimentaris. Aquestes dades demostren clarament la importància del cooperativisme agrari en la cadena de valor agrícola de Catalunya i la seva contribució essencial a l'economia regional. En aquest sentit, és fonamental proporcionar suport a aquestes entitats per garantir-ne la continuïtat i el creixement, especialment en períodes de dificultats com la sequera persistent que ha afectat la regió en els últims anys.

És per això que es fa necessari implementar mesures urgents i específiques per abordar els impactes de la sequera i garantir la resiliència del sector agrícola català en un futur marcat per la incertesa climàtica.

Com a resposta a aquest efecte climatològic, s'han posat en marxa diferents mesures per pal·liar els efectes de la sequera d'aquests últims anys adreçades a les persones titulars d'explotacions agràries, a les organitzacions de productors de fruites i hortalisses, i a les almàsseres d'oli. Fora dels sectors esmentats, no s'ha pogut beneficiar d'un règim d'ajuts per compensar les pèrdues ocasionades per la sequera persistent en la campanya 2023-2024.

El règim d'aquests ajuts és el que estableix el Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis en el sector agrícola (DOUE L-2023-81820, de 15.12.2023).

En l'elaboració d'aquesta disposició s'han valorat les repercussions i els efectes de l'establiment d'aquests ajuts, i queden subjectes al compliment dels principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera que disposa l'article 7 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril.

Consegüentment, valorada la conveniència de donar suport a aquest sector mitjançant un ajut econòmic, d'acord amb l'article 92 del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, a proposta de la Direcció General d'Empreses Agroalimentàries, Qualitat i Gastronomia, i en ús de les atribucions que m'han estat conferides,

 

Ordeno:

 

Article 1

Aprovar les bases reguladores dels ajuts destinats a compensar parcialment les pèrdues de les cooperatives, les societats agràries de transformació (SAT) i altres empreses del sector agroalimentari que produeixen i comercialitzen productes agraris obtinguts en explotacions agràries afectades per la sequera de 2023-2024, la titularitat de les quals sigui dels seus membres o socis, en el cas de les cooperatives i SAT, o de productors amb qui mantenen una relació contractual continuada, en el cas d'altres empreses agroalimentàries, que han sofert una pèrdua important de facturació en la campanya 2023-2024 respecte de la mitjana de les tres campanyes anteriors com a conseqüència de la situació de sequera persistent, a fi de garantir la seva continuïtat i viabilitat econòmica, les quals es publiquen a l'annex 1 d'aquesta Ordre.

 

Article 2

Aprovar el procediment de participació per mitjans telemàtics en la convocatòria pública dels ajuts regulats en les bases reguladores aprovades en l'article 1, el qual consta a l'annex 2 d'aquesta Ordre.

 

 

Disposició final

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC).

 

Barcelona, 21 d'octubre de 2024

 

Òscar Ordeig i Molist

Conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació

 

 

Annex 1

Bases reguladores

 

–1 Objecte dels ajuts

L'objecte dels ajuts que estableix l'Ordre és compensar parcialment les pèrdues de les cooperatives, SAT i altres empreses agroalimentàries que produeixen i comercialitzen productes agraris, la titularitat de les quals sigui dels seus membres o socis, en el cas de les cooperatives i SAT, o de productors amb qui mantenen una relació contractual continuada, en el cas d'altres empreses agroalimentàries, que han sofert una pèrdua important de facturació en la campanya 2023-2024 respecte de la mitjana de les tres campanyes anteriors com a conseqüència de la situació de sequera persistent, a fi de garantir la seva continuïtat i viabilitat econòmica, les quals es publiquen a l'annex 1 d'aquesta Ordre. El termini que comprèn la campanya és el que estableix per a cada producte l'article 6 del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual es crea l'organització comuna de mercats dels productes agraris i pel qual es deroguen els Reglaments (CEE) núm. 922/72, (CEE) núm. 234/79, (CE) núm. 1037/2001 i (CE) núm. 1234/2007.

 

–2 Persones beneficiàries

Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les cooperatives, SAT o altres empreses agroalimentàries que produeixen i comercialitzen productes agraris que en un 50% o més es produeixin en explotacions agràries en la campanya 2023-2024:

   1. La titularitat de les quals sigui dels seus membres o socis, en el cas de cooperatives o SAT.

   2. De titulars que hi mantinguin una relació contractual des de, com a mínim, la campanya 2018-2019, en el cas d'altres empreses agroalimentàries.

Les persones beneficiàries han d'acreditar haver experimentat un decreixement de, com a mínim, el 30% del valor de la seva comercialització en la campanya 2023-2024 en aquelles produccions que s'han vist afectades per la sequera, corregit amb la inflació del 10,5% per al 2022-2023 i del 3,1% per al 2023-2024, respecte de la mitjana de les tres campanyes anteriors (2020-2021, 2021-2022, 2022-2023).

En el cas de les cooperatives i SAT, no es considerarà el valor corresponent a la producció obtinguda de terceres persones no sòcies, ni en la campanya 2023-2024 ni en les anteriors.

En el cas de les cooperatives i SAT que, com a conseqüència de la situació de sequera, no puguin acreditar que almenys el 50% de la producció que han comercialitzat en la campanya 2023-2024 prové d'explotacions dels seus membres o socis, podran ser beneficiàries d'aquests ajuts si poden justificar que en campanyes anteriors no afectades per la sequera s'assolia aquest percentatge i que en la campanya 2023-2024 s'ha cobert la producció comercialitzada amb producció obtinguda de terceres persones per satisfer els compromisos de mercat.

 

–3 Requisits i incompatibilitats

3.1 Per obtenir la condició de beneficiàries de les subvencions, les persones sol·licitants han de complir els requisits i les condicions generals que estableix l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i també els següents:

a) El compte on s'ha d'ingressar l'import de l'ajut inclòs en l'imprès de sol·licitud ha de pertànyer a la persona beneficiària de l'ajut.

b) Cal presentar declaració sobre si s'han demanat i/o s'han obtingut altres ajuts públics o privats per a la mateixa activitat, i s'hi ha de fer constar la relació detallada amb l'entitat concedent i la quantitat sol·licitada i/o obtinguda.

En el cas d'haver rebut ajuts de minimis en l'any actual i en els dos anys anteriors, cal que l'ajut global de minimis que s'hagi rebut no superi els límits establerts.

c) En el cas d'empreses amb 50 o més persones treballadores, s'ha de complir la quota legal de reserva de llocs de treball en la plantilla de l'empresa prevista a l'article 42.1 del Text refós de la Llei general de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, o les mesures alternatives de caràcter excepcional que preveuen el Reial decret 364/2005, de 8 d'abril, i el Decret 86/2015, de 2 de juny.

d) En el cas d'empreses de plantilla igual o superior a 25 persones, cal disposar de mitjans per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe i intervenir als seus centres de treball d'acord amb els agents socials, de conformitat amb la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista.

e) No s'ha de tenir la consideració d'empresa en situació de crisi, d'acord amb la definició continguda en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi (DOUE 2014/C 249/01, de 31.7.2014).

f) En el cas de realització de l'activitat objecte de la subvenció utilitzant...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR