ORDEN ACC/186/2024, de 1 de agosto, por la que se aprueban las bases reguladoras de las ayudas a las comunidades de regantes afectadas por la sequía de 2023.
Fecha de disposición | 01 Agosto 2024 |
Fecha de publicación | 06 Agosto 2024 |
ELI | eli/es-ct/o/2024/08/01/acc186/dof |
Emisor | Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural |
La greu sequera que ha afectat Catalunya durant el període 2021-2024 va ser declarada en estat d'excepcionalitat hidrològica mitjançant la Resolució ACC/747/2023, de 6 març, i, a excepció de les pluges registrades durant els mesos de març i abril de 2024, que han incrementat lleugerament el volum d'aigua en 24 hm3, fins a la data havien transcorregut 37 mesos sense pluges.
Aquesta sequera és la més severa que ha patit Catalunya des que es tenen registres (any 1905). Les reserves d'aigua als embassaments de les conques internes durant el mes de febrer de 2024 van arribar per sota del 15%, el que va comportar que Barcelona i l'àrea metropolitana estiguessin en emergència I per sequera i, a tot Catalunya, 226 municipis estiguessin en fase d'emergència per sequera, 12 municipis en fase d'emergència II per sequera i 297 en fase d'excepcionalitat.
Durant l'any 2023, l'Agència Catalana de l'Aigua va emetre diverses resolucions, amb les quals s'actualitzaven els estats de sequera de les diferents unitats d'explotació de les conques internes de Catalunya.
El Pla especial d'actuació en situació d'alerta i eventual sequera per a les conques internes de Catalunya (aprovat per l'Acord de Govern 1/2020, de 8 de gener) preveu una reducció del 80% de l'ús de l'aigua per a regadiu en l'escenari d'emergència, un 40% en l'escenari d'excepcionalitat i un 25% en l'escenari d'alerta.
Així doncs, durant la campanya de reg de 2023, moltes comunitats de regants de les conques internes de Catalunya van estar subjectes a greus restriccions en l'ús de l'aigua, la qual cosa va comportar greus afectacions als regants i al sector agrari.
En el cas de la conca de l'Ebre, l'any hidrològic 2022-2023 es va caracteritzar per escasses aportacions de pluja i neu, i la pujada de les temperatures al març avançant les reserves de neu van comportar restriccions a les campanyes de reg. De fet, el Pla de sequera de la part espanyola de la conca de l'Ebre de 2023 ja preveu la reducció de les dotacions als regadius en situació d'alerta.
En aquest context, a la conca del Segre, les reserves mínimes al sistema de regulació Oliana-Rialb al 12% durant la primavera de 2023 van comportar la declaració de situació excepcional per sequera extraordinària i el tancament dels canals de reg dels canals Segarra-Garrigues i Urgell. Aquest fet excepcional des que està operatiu l'embassament de Rialb des de l'inici dels anys 1990 va provocar que els productors de cereal d'hivern, de cereal d'estiu, de farratges i d'hortícoles renunciessin a regar per poder salvar els arbres fruiters.
El maig de 2023, les comissions de desembassament de l'Ebre, Segre i la Noguera Ribagorçana van determinar una reducció de les dotacions del 50% per als regants del Delta, un 75% per als regants des dels embassaments i un repartiment de l'aigua per a reg de supervivència de cultius llenyosos de 12,5 hm3 per al canal d'Urgell i 2 hm3 per al canal Segarra-Garrigues.
La Llei 9/2023, de 19 de maig, de mesures extraordinàries i urgents per afrontar la situació de sequera excepcional a Catalunya, estableix en la seva disposició addicional segona el Pla de xoc de suport a l'activitat agrària i habilitació dels recursos econòmics extraordinaris necessaris.
L'esmentada Llei 9/2023 estableix que el Govern, per mitjà del departament competent en matèria d'acció climàtica, alimentació i agenda rural, ha de dissenyar un pla de xoc de suport a l'activitat agrària, que ha d'incorporar mesures per garantir la supervivència de les explotacions agrícoles i ramaderes davant la gravetat de l'afectació provocada per la situació de sequera i ha de prioritzar, entre d'altres, l'establiment d'una línia d'ajuts directes per als sectors agraris i ramaders a fi de compensar les pèrdues produïdes per les restriccions. En segon lloc, estableix que el Govern ha d'habilitar la dotació pressupostària extraordinària necessària per dur a terme el pla de xoc.
Les comunitats de regants són molt sensibles a les restriccions definides en els plans de sequera de les conques internes de Catalunya i de la conca de l'Ebre, ja que en situació d'excepcionalitat en el regadiu s'apliquen reduccions en el subministrament d'aigua, mentre que en els usos urbà i industrial les reduccions són menys intenses.
Les comunitats de regants gestionen unes quantitats importants d'aigua destinada al regadiu. En les conques internes representa 360 hm3, un 36% de tots els usos, i en la conca de l'Ebre 2.375 hm3, un 95% dels usos. Per tant, en situació de sequera, han hagut de gestionar quantitats d'aigua inferiors, mentre que han hagut de mantenir la seva estructura i les mateixes instal·lacions, en molts casos pendent de modernització, i fins i tot afegir-hi diverses despeses extraordinàries no previstes per aquest fet.
En conseqüència, les comunitats de regants resulten especialment afectades i han concretat unes despeses extraordinàries que es materialitzen principalment en un augment del cost de gestió per increment de despeses de personal per poder gestionar amb més cura el repartiment de quantitats inferior d'aigua, petites obres d'interconnexió amb altres comunitats per millorar la distribució de l'aigua, altres obres d'adaptació de les instal·lacions per estalviar aigua i serveis informàtics per millorar el control del repartiment de l'aigua, entre d'altres.
Tenint en compte les greus conseqüències produïdes per aquests fenòmens climàtics extrems de caràcter excepcional assimilable a un desastre natural, el Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (DACC) considera necessari impulsar mesures urgents per aportar un ajut econòmic que pugui compensar les pèrdues de les comunitats de regants afectades pels plans de sequera ocasionades durant la campanya de 2023.
Atesa la naturalesa jurídica de les persones beneficiàries, el procediment de tramitació d'aquests ajuts és telemàtic, de conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, l'article 73 del Decret 76/2020, de 4 d'agost, d'Administració digital, i de conformitat amb la Llei 6/2020, d'11 de novembre, reguladora de determinats aspectes dels serveis electrònics de confiança.
En l'elaboració d'aquesta disposició s'han valorat les repercussions i efectes de l'establiment d'aquests ajuts, i se subjecten al compliment dels principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera establerts en l'article 7 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril.
En conseqüència, valorada la conveniència de donar suport a les comunitats de regants mitjançant un ajut econòmic, d'acord amb l'article 92 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat per Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i a proposta de la Secretaria d'Agenda Rural i en ús de les atribucions que m'han estat conferides,
Ordeno:
Article 1
Aprovar les bases reguladores dels ajuts destinats a les comunitats de regants i altres usuaris d'aigua vinculats amb el regadiu afectats per la sequera de 2023 que es publiquen en l'annex 1 d'aquesta Ordre.
Article 2
Aprovar el procediment de participació per mitjans telemàtics en la convocatòria pública dels ajuts regulats en les bases reguladores aprovades en l'article 1, el qual consta en l'annex 2.
Disposició final
Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC).
Barcelona, 1 d'agost de 2024
David Mascort Subiranas
Conseller d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural
Annex 1
Bases reguladores
–1 Objecte dels ajuts
L'objecte dels ajuts regulats en aquestes bases és la compensació econòmica de les despeses extraordinàries que han patit les comunitats de regants i altres usuaris d'aigua per poder adaptar-se als efectes de la sequera durant la campanya de 2023 per tal de fomentar la seva continuïtat.
–2 Persones beneficiàries
Les persones beneficiàries d'aquests ajuts poden ser les comunitats de regants o altres comunitats d'usuaris d'aigües que hagin suportat despeses extraordinàries com a conseqüència de la sequera de la campanya 2023 i les puguin repercutir en els comuners individuals, principalment vinculades al regadiu segons els articles 81 i 82 del Reial decret legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'aigües, que siguin titulars d'infraestructures de regadiu i que hagin patit reduccions en l'ús de l'aigua durant la campanya de reg 2023 per aplicació d'un pla de sequera.
–3 Condicions generals d'admissibilitat
Les entitats sol·licitants dels ajuts han d'haver estat afectades per l'aplicació d'un pla de sequera aprovat pels òrgans de conca amb restricció en l'ús de l'aigua dins de la demarcació hidrogràfica corresponent durant la campanya de reg 2023.
–4 Requisits i incompatibilitats
4.1 Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les entitats que defineix l'apartat 2 i que compleixin els requisits següents:
a) El compte on s'ha d'ingressar l'import de l'ajut inclòs en la sol·licitud ha de pertànyer a la persona beneficiària de l'ajut.
b) No estar sotmesa a les causes que impedeixin adquirir la condició de persona beneficiària que estableix l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 99 del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya.
c) Presentar declaració sobre si s'han demanat o s'han obtingut altres ajuts públics o privats per a la mateixa activitat, fent-hi constar la relació detallada amb l'entitat concedent i la quantitat sol·licitada o obtinguda.
d) En el cas d'empreses amb 50 o més treballadors, complir la quota legal de reserva de llocs de treball en la plantilla de l'empresa prevista a l'article 42.1 del Text refós de la Llei general de les persones amb discapacitat...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba