DECRET 176/2000, de 15 de maig, de modificació del Decret 284/1996, de 23 de juliol, de regulació del Sistema Català de Serveis Socials.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

176/2000, de 15 de maig, de modificació del Decret 284/1996, de 23 de juliol, de regulació del Sistema Català de Serveis Socials.

El control de serveis i establiments de serveis socials a través de la inspecció de serveis socials prevista a la Llei 16/1996, de 7 de novembre, i l’aplicació del règim sancionador establert al Decret legislatiu 17/1994, de 16 de novembre, i els informes emesos pel Comitè d’Experts en Formació de Recursos Humans en l’àmbit dels serveis socials, recomanen adoptar determinades mesures encaminades a reforçar la protecció dels usuaris dels serveis socials quant a la qualitat dels serveis que reben dels establiments residencials, especialment pel que fa la capacitació dels responsables de la direcció i del funcionament del servei o establiment.

La funció de control realitzada a través de la inspecció de serveis socials també ha demostrat que cal accentuar les exigències d’atenció a la gent gran, en l’horari nocturn, en els establiments residencials, així com en la necessitat d’existència de pautes d’actuació per a l’acollida i l’adaptació i per a la correcta atenció d’incontinències, caigudes, contencions, lesions per pressió i higiene.

També es considera necessari fixar la dedicació i ampliar la funció del responsable de l’organització higienicosanitària dels establiments, més enllà de la seva relació amb el centre, per protegir tant la pròpia actuació com per garantir la continuïtat i permanència d’aquesta organització, assegurant l’atenció que ha de rebre l’usuari.

Igualment, per assegurar l’aplicació del codi de família aprovat per la Llei 9/1998, de 15 de juliol, es fa necessària l’adaptació del Decret 284/1996, de 23 de juliol, al seu contingut, pel que fa al control judicial previ a l’ingrés de les persones en establiments de serveis socials.

Basant-se en la concreció que el codi efectua en la regulació de la institució de la guarda de fet, convé que el Decret incorpori a les obligacions pròpies que corresponen als directors dels establiments residencials de serveis socials les del guardador de fet, amb la finalitat d’assegurar la cura personal i l’administració ordinària dels béns de la persona presumptament incapaç.

També és necessari determinar en quins supòsits una persona atesa pot estar subjecta a contenció física o medicamentosa per evitar perjudicis a la seva seguretat o salut, o a la de tercers.

Un altre aspecte que s’inclou en la modificació és la incompatibilitat del contracte assistencial amb qualsevol modalitat contractual que tingui per objecte la transferència de béns de l’usuari a l’entitat prestadora del servei residencial com a contraprestació. Això per evitar actuacions asseguradores fora del control d’activitats d’aquesta naturalesa en l’àmbit d’actuació que correspon al Departament de Benestar Social.

Per últim, la vigència del Decret 284/1996, de 23 de juliol, ha posat de manifest la necessitat de modificar certs aspectes de la tipologia dels serveis socials, en el sentit d’establir una millor definició d’alguns tipus de serveis per fer-los més eficients.

La modificació proposada ha estat informada favorablement pel Consell General de Serveis Socials i el text ha estat sotmès a informació pública, mitjançant Edicte de 19 d’octubre de 1999.

Per tant, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta de les conselleres de Justícia i de Benestar Social, en ús de les facultats que m’atorga la normativa vigent i d’acord amb el Govern,

Decreto:

Article 1

Objecte

Aquesta disposició té per objecte la modificació del Decret 284/1996, de 23 de juliol, en els articles 4, 5, 7, 16, 18, 20, 22, 23, 26 i 48; en les disposicions addicionals 5, 7, 9 i 10, així com en els epígrafs de l’annex 2.1.4, 2.3.1, 2.3.2, 2.4.1 i 2.4.2.

Article 2

Modificacions de l’articulat

Els articles 4, 5, 7, 16, 18, 20, 22, 23, 26 i 48 del Decret 284/1996, de 23 de juliol, queden redactats de la manera següent:

2.1 "Article 4

"Entitats i establiments socials

"4.1 Als efectes del present Decret, s’entén per entitat de serveis socials aquella persona física o jurídica, de qualsevol classe o naturalesa, pública o privada, titular dels serveis o establiments socials.

"No tenen la condició d’entitat de serveis socials les persones físiques o jurídiques que només ocasionalment i sense una organització estable realitzin activitats de les previstes a l’article 3.

"4.2 S’entén per establiment de serveis socials, als efectes d’aquest Decret, l’immoble o conjunt d’immobles, inclòs el seu equipament, on es presten serveis socials.

"4.3 Els establiments residencials de serveis socials són serveis substitutoris de la llar i tenen la consideració d’institucions assistencials obertes."

2.2 "Article 5

"Drets dels usuaris

"5.1 Totes les administracions públiques hauran de vetllar pel respecte dels drets dels usuaris de serveis i establiments socials reconeguts a les lleis i, especialment, els següents:

"a) Dret a rebre voluntàriament el servei social que correspongui.

"b) Dret a la informació en tots els serveis socials i a la participació democràtica dels usuaris o de llurs representants legals en aquells serveis que així s’estableixi en la norma que la reguli.

"c) Dret a la intimitat i a la no-divulgació de les dades personals que figurin en els seus expedients o historials.

"d) Dret a considerar com a domicili propi l’establiment residencial on viu i a mantenir la seva relació amb l’entorn familiar i social.

"e) Dret a la continuïtat en la prestació dels serveis en les condicions establertes o convingudes, sens perjudici de les clàusules d’estabilització que s’acordin en els contractes d’assistència.

"f) Dret a no ser discriminats en el tractament per raó de naixença, raça, sexe, religió, opinió, o qualsevol altra condició o circumstància personal o social, i a ser tractat amb el respecte i consideració deguda a la seva dignitat.

"g) Dret a no ser sotmès a cap tipus d’immobilització o restricció física o farmacològica sense prescripció mèdica i supervisió, llevat que existeixi perill imminent per la seguretat física de l’usuari o de terceres persones. En aquest darrer cas, les actuacions efectuades hauran de justificar-se documentalment a l’expedient assistencial de l’usuari.

"h) Dret a la tutela de les autoritats públiques per tal de garantir el gaudiment dels drets establerts.

"5.2 Tota persona té dret d’accés als serveis que integren la Xarxa Bàsica de Serveis Socials de Responsabilitat Pública en condicions d’igualtat tenint en compte el seu estat de necessitat.

"5.3 L’accés a cada servei de la Xarxa Bàsica de Serveis Socials de Responsabilitat Pública s’efectua respectant les prioritats determinades pels objectius, la dedicació, l’àmbit i les característiques de cada entitat, servei o establiment. El moment de l’accés quedarà condicionat a l’existència de recursos disponibles.

"5.4 La reglamentació de cada àrea d’actuació establirà les condicions necessàries per a l’accés a les prestacions, així com els criteris de valoració de l’estat de necessitat."

2.3 "Article 7

"Llibertat d’ingrés en establiment residencial

"7.1 Per efectuar l’ingrés en un establiment residencial serà condició necessària la prèvia i lliure manifestació de voluntat de la persona que hagi d’ingressar o la del seu representant legal

"7.2 A l’ingrés, l’entitat titular de l’establiment residencial haurà de disposar d’un informe mèdic, efectuat com a màxim en els tres mesos anteriors a l’ingrés, a excepció feta dels casos urgents, i que haurà de contenir com a mínim:

"a) Dades personals.

"b) Malalties actives.

"c) Al·lèrgies i contraindicacions.

"d) Medicació prescrita.

"e) Règim dietètic.

"f ) Atencions sanitàries o d’infermeria que necessita.

"g) Valoració de la disminució, quan sigui procedent.

"7.3 L’ingrés en establiments residencials de persones que no poden manifestar lliurement la seva voluntat, ja que per raó de les seves circumstàncies personals poden ser declarades incapaces, comporta que el director tècnic de l’establiment en sigui el guardador de fet quan l’ingrés de la persona s’hagi realitzat sense la intervenció d’alguna de les persones que s’indiquen a continuació:

"a) Cònjuge o parella estable convivent.

"b) Descendents majors d’edat, o altrament els ascendents.

"c) El cònjuge del pare o de la mare si hi ha hagut convivència durant tres anys amb la persona que ha d’ingressar.

"d) Germans.

"e) La persona que hagi assumit la guarda de fet, sempre que hagi comunicat el fet de la guarda al jutge o al ministeri fiscal.

Es deixarà constància en l’expedient assistencial dels familiars que han intervingut en l’ingrés, així com de la comunicació al jutge o ministeri fiscal efectuada per la persona que exerceix la guarda de fet.

"7.4 En aplicació del que preveu la Llei 9/1998, de 15 de juliol, del codi de família, quan el director tècnic de l’establiment assumeixi la guarda de fet per no haver intervingut en l’ingrés les persones que s’indiquen a l’apartat anterior, haurà de comunicar al jutge el fet de l’acolliment, en el termini màxim de 15 dies.

"A la notificació al jutge s’ha d’acompanyar, en relació amb la persona acollida, la documentació següent:

"a) Un informe mèdic amb indicació de les malalties o deficiències persistents de caràcter físic o psíquic.

"b) Un informe social amb indicació de les circumstàncies personals, familiars i socials.

"c) Relació de béns coneguts respecte els que es portarà l’administració ordinària o, si és el cas, circumstàncies que hi concorren.

"d) El contracte de prestació de serveis amb indicació del preu de l’estada mensual i dels serveis complementaris, i el reglament de règim interior de l’establiment.

D’aquesta notificació i documentació es trametrà còpia al ministeri fiscal, amb indicació del jutjat al que s’ha enviat."

2.4 "Article 16

"Autorització dels serveis i establiments privats

"16.1 L’autorització dels...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR