Memòria de la minorització. Recensió de: Galindo, Mireia; de Rosselló, Carles; Bernat, Francesc. (2021). 'El castellà a la Catalunya contemporània: història d'una bilingüització'. Benicarló: Onada

AutorDaniel Escribano Riera
Páginas362-364
REVISTA DE LLENGUA I DRET #76
JOURNAL OF LANGUAGE AND LAW
MEMÒRIA DE LA MINORITZACIÓ
RECENSIÓ DE
GALINDO, MIREIA; DE ROSSELLÓ, CARLES; BERNAT,
FRANCESC. (2021). EL CASTELLÀ A LA CATALUNYA
CONTEMPORÀNIA: HISTÒRIA D’UNA BILINGÜITZACIÓ.
BENICARLÓ: ONADA
Daniel Escribano Riera*

LANGUAGE MINORITISATION MEMORY
REVIEW OF
GALINDO, MIREIA; DE ROSSELLÓ, CARLES; BERNAT, FRANCESC. (2021). EL CASTELLÀ A LA CATALUNYA
CONTEMPORÀNIA: HISTÒRIA D’UNA BILINGÜITZACIÓ. BENICARLÓ: ONADA

Daniel Escribano Riera, doctor en sociologia, traductor i tècnic de normalització lingüística al Centre de Normalització Lingüística

Citació recomanada: [Recensió de l’obra El castellà a la Catalunya
contemporània: història d’una bilingüitzacióRevista de Llengua i Dret,
Journal of Language and Law, 76
Daniel Escribano Riera
Memòria de la minorització. [Recensió de l’obra El castellà a la Catalunya contemporània: història d’una bilingüització...]
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 76, 2021 363
La recerca que és a la base d’aquest llibre constitueix un saludable exercici d’història oral, gens freqüent en

la història contemporània catalana: el procés de castellanització, a partir del testimoni de seixanta persones

autors ens fan memòria de la dinàmica dels processos de minorització i substitució lingüístiques, recordatori
especialment pertinent, per tal com importants obres de la història social de la llengua catalana s’han centrat
en el paper de les elits socials i econòmiques, mentre que «les classes populars» hi han estat «les grans





col·loquialització de la llengua dominant, l’erosió creixent de la llengua minoritzada com a codi diferenciat


excepcional per la «reacció pública i social contra aquest procés de subordinació, liderada pel catalanisme
politicocultural», el qual «ha aconseguit frenar o alentir la minorització citada, ha reintroduït la llengua en






nacional per a estendre la competència en l’idioma «nacional» dels ciutadans de llengües altres, el sistema


palesà tant en el caràcter no gratuït de l’educació, en la limitada durada de l’ensenyament obligatori i en el
 

etapes històriques anteriors al franquisme», el castellà era més ensenyat com a matèria i en «els usos escrits»

el català es mantingué a les escoles com a llengua d’ús, ans també alguns informants reporten que, àdhuc

Tot això, ensems amb l’escassa immigració procedent de fora del domini lingüístic català, fa conjecturar als


















Daniel Escribano Riera
Memòria de la minorització. [Recensió de l’obra El castellà a la Catalunya contemporània: història d’una bilingüització...]
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 76, 2021 364



Nuevo Estado




en les interaccions intergrupals, ja sigui per manca de competència en aquesta llengua, ja sigui per resistència






és a partir d’aquest moment que podem afegir el terme norma
a dir, «la tria lingüística no marcada
La conclusió central de la recerca és clara i inapel·lable: «la bilingüització generalitzada dels habitants del






Balears i Pitiüses i la Franja, atesos tant llurs índexs més grans d’analfabetisme com la menor immigració







sociolingüístic, la qual encobreix el que no és més que la lògica dels processos de minorització lingüística



major part d’aquest espai polític, per ignorància o oportunisme, ha assumit aproblemàticament la imposició


VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR