Llei 11/2010, de 2 de novembre, d'ordenació del transport marítim de les Illes Balears

Sección1.- Disposicions generals
EmisorPresidENcia de les Illes Balears
Rango de LeyLlei

Llei 11/2010, de 2 de novembre, d'ordenació del transport marítim de les Illes Balears EL PRESIDENT DE LES ILLES BALEARS Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de les Illes Balears ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que s'estableix a l'article 48.2 de l'Estatut d'Autonomia, promulg la següent:

LLEI ÍNDEX Exposició de motius Capítol I. Disposicions generals Article 1. Objecte Article 2. Àmbit d'aplicació Article 3. Definicions Article 4. Competència Capítol II. Règim de prestació dels transports marítims Secció 1a. Principis Article 5. Llibertat de prestació: limitacions i condicionants Article 6. Vaixells Secció 2a. Règim jurídic general de l'activitat Article 7. Comunicació prèvia Article 8. Requisits per exercir l'activitat Article 9. Incompliment dels requisits Article 10. Registre Balear de Naviliers Article 11. Obligacions d'informació Article 12. Modificació de les condicions de prestació dels serveis Article 13. Causes d'impossibilitat legal Secció 3a. Règim jurídic de l'activitat en casos especials Article 14. Establiment de línies d'interès estratègic Article 15. Obligacions específiques Article 16. Establiment d'obligacions de servei públic Article 17. Règim d'autorització prèvia Article 18. Requisits particulars per obtenir l'autorització prèvia Article 19. Contingut de l'autorització prèvia Article 20. Procediment d'atorgament de l'autorització Secció 4a. Contractes d'obligació de servei públic Article 21. Adjudicació i naturalesa Article 22. Contingut Capítol III. Règim particular dels transports marítims amb finalitat turística o recreativa Article 23. Règim del transport marítim de passatgers de caràcter turístic o recreatiu Article 24. Normes d'aquesta llei aplicables a aquest tipus de transport marítim Capítol IV. Drets i obligacions dels passatgers Article 25. Drets Article 26. Reclamacions Article 27. Obligacions Capítol V. Drets específics per als residents a la illa de Formentera Article 28. Drets dels residents empadronats a Formentera Capítol VI. Les potestats administratives de control, inspecció i sanció Secció 1a. Control i seguiment Article 29. Mesures de control Article 30. Documents de control Secció 2a. Inspecció Article 31. Òrgans d'inspecció Article 32. Exercici de la funció inspectora Secció 3a. Règim d'infraccions i sancions Article 33. Classes d'infraccions Article 34. Infraccions lleus Article 35. Infraccions greus Article 36. Infraccions molt greus Article 37. Responsabilitat per infraccions Article 38. Prescripció de les infraccions Article 39. Sancions Article 40. Prescripció de les sancions Article 41. Mesures excepcionals Secció 4a. Procediment sancionador Article 42. Règim jurídic i òrgan competent Article 43. Mesures cautelars provisionals Article 44. Termini màxim de resolució Disposició addicional primera. Mesures de salvaguarda Disposició addicional segona. Declaració de línia d'interès estratègic Disposició addicional tercera. Mesures per la modernització, eficiència i economia administratives Disposició addicional quarta. Mesures de foment de implantació de sistemes de gestió de qualitat ambiental Disposició addicional cinquena. Bonificacions a usuaris residents Disposició transitòria primera. Subsistència dels contractes d'obligació de servei públic Disposició transitòria segona. Conversió d'autoritzacions preexistents Disposició transitòria tercera. Freqüències horàries dels serveis de transport entre Formentera i Eivissa Disposició derogatòria única. Derogació normativa Disposició final primera. Desplegament reglamentari Disposició final segona. Actualització de sancions Disposició final tercera. Entrada en vigor EXPOSICIÓ DE MOTIUS I La regulació adequada del transport marítim de passatgers i de mercaderies és un instrument de política legislativa de gran importància per al foment del desenvolupament econòmic i la cohesió social a les Illes Balears.

L'article 30.6 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears recull la competència exclusiva en matèria de `transport marítim exclusivament entre ports o punts de la comunitat autònoma, sense connexió amb altres ports o punts d'altres àmbits territorials'.

L'exercici d'aquesta competència s'ha d'enllaçar en el marc més ampli de les competències de l'Estat i de la Unió Europea. La norma estatal bàsica, actualment vigent, és la Llei de ports i de la marina mercant, de 26 de desembre de 1997, que modificà la Llei 27/1992, de 24 de novembre. Pel que fa al dret comunitari, les dues normes fonamentals sobre aquesta matèria són el Reglament 4056/1986 del Consell, de 22 de desembre de 1986, pel qual es determinen les modalitats d'aplicació dels articles 85 i 86 del Tractat de la Comunitat Econòmica Europea als transports marítims (actuals articles 81 i 82

TUE); i, sobretot, el Reglament 3577/1992 del Consell, de 7 de desembre de 1992, pel qual s'aplica el principi de lliure prestació de serveis als transports marítims dins dels estats membres (cabotatge marítim).

Els conjunts normatius esmentats estableixen el principi de la llibertat de les empreses comunitàries per prestar serveis de transport marítim, llibertat que només pot ser limitada eventualment per raons d'ordre públic, seguretat, salut pública o per altres causes imperioses d'interès general.

A més, aquest quadre normatiu es completa amb la consolidada doctrina del Tribunal de Justícia de la Unió Europea sobre aquesta llibertat de prestació de serveis de transport marítim; la sentència més destacada és la de 20 de febrer de 2001, dictada en l'assumpte C-205/99, el denominat `cas Analir', en resoldre tres qüestions prejudicials sobre la interpretació dels articles 1, 2 i 4 del Reglament 3577/92, suscitades en el marc de quatre litigis contra l'Administració General de l'Estat espanyol, promoguts, entre d'altres, per una naviliera de les Illes Balears.

En suma, aquest és el marc jurídic en el qual s'insereix l'exercici de la competència exclusiva de la comunitat autònoma de les Illes Balears sobre el transport marítim a les nostres illes.

II Dins del marc esmentat, aquesta llei aborda la regulació de tots els serveis remunerats de transport marítim exclusivament entre ports i punts del litoral de les Illes, sota un principi bàsic: la lliure prestació d'aquests serveis. En conseqüència, el règim general per a tots els transports marítims és de simple comunicació prèvia, en el qual l'exercici de l'activitat no necessita autorització administrativa expressa sinó que només se sotmet a la càrrega de comunicar prèviament a l'administració pública competent l'inici de l'activitat, a fi de permetreli conèixer qui du a terme aquests transports i, a través de la documentació aportada, verificar el compliment de tots els requisits exigits per exercir-la, requisits que tendeixen a garantir la capacitat de l'empresa transportista, la seguretat i la regularitat dels serveis oferts, d'acord amb el que preveu l'article 1.1 del Reglament (CEE) 3577/1992.

Com a excepció d'aquest règim general, es preveu un règim d'autorització administrativa prèvia i reglada, amb la imposició d'obligacions de servei públic. La raó, tal com es disposa en l'exposició de motius del Reglament 3577/1992 del Consell, de 7 de desembre, és que la liberalització del cabotatge marítim pot donar lloc a situacions d'insuficiència de les comunicacions marítimes de les illes amb el continent i de les illes entre si. És per això que aquest cos normatiu permet que, en aquelles línies que es considerin essencials per garantir el transport marítim regular, quan l'oferta del mercat sigui insuficient, les autoritats competents puguin exigir el compliment de determinades obligacions de servei públic o, fins i tot, la subscripció d'un contracte de servei públic. La necessitat d'assegurar aquestes comunicacions regulars essencials és la raó d'interès general que excepcionalment legitima la restricció de la llibertat de prestació. Aquest és el fonament jurídic del règim dissenyat en aquesta llei per als serveis que atenguin línies d'interès estratègic de transport regular.

La llei declara d'interès estratègic aquelles línies de transport marítim regular, interinsular, de passatgers i de mercaderies que actualment son indispensables a les Illes Balears.

Així mateix, la llei atorga al Govern de les Illes Balears la facultat per declarar, si escau, noves línies estratègiques addicionals, així com per fixar les condicions de continuïtat, freqüència, capacitat de prestació i, en el seu cas, de preu que es considerin el mínim necessari per tal d'oferir uns serveis suficients.

La declaració de línia d'interès estratègic no altera el règim de lliure prestació ni imposa obligacions de cap tipus, però sí que permet que, en el cas que en condicions de lliure mercat aquestes condicions no s'acompleixin, amb la constatació prèvia de la insuficiència i amb audiència dels afectats, es pugui acordar la submissió d'aquests serveis a un règim d'autorització administrativa prèvia i reglada amb la imposició d'obligacions de servei públic que tendeixin a garantir la suficiència del servei. En suma, el règim d'autorització prèvia és un mitjà per imposar obligacions de servei públic, tal com sosté el Tribunal de Justícia de la Unió Europea. Amb tot, això no vol dir que el compliment de les obligacions de regularitat i freqüència no es reparteixi entre tots els operadors autoritzats, ja que l'autorització prèvia no confereix un dret a la prestació de caràcter exclusiu, i el manteniment d'aquest règim excepcional serà objecte de revisió periòdica a fi de constatar el manteniment, o no, de les circumstàncies que en varen determinar l'establiment.

Excepcionalment, quan mitjançant el règim de repartiment entre tots els operadors autoritzats tampoc no s'assoleixi la suficiència dels serveis, d'acord amb la normativa comunitària, la llei preveu la suspensió del règim d'autorització prèvia i la convocatòria pública d'un contracte de servei públic articulat sobre el dret a una contraprestació econòmica que asseguri la viabilitat de la prestació durant un període curt de temps, en condicions d'exclusivitat. Les condicions o els requisits que la llei imposa a aquest contracte --la concreció de les rutes afectades, l'obligació de la licitació pública d'àmbit comunitari, la limitació temporal de la durada, així com la possibilitat de concedir una compensació econòmica-- es basen en la Comunicació de 22 de desembre de 2003, de la Comissió de les Comunitats Europees al Parlament Europeu, al Consell, al Comitè Econòmic i Social Europeu i al Comitè de les Regions, d'interpretació del Reglament 3577/1992. I, pel que fa a les condicions de la contraprestació econòmica, s'atenen les fixades pel Ple del Tribunal de Justícia de la Unió Europea en la Sentència de 24 de juliol de 2003, C-280/2000, cas `Altmark', que resol una qüestió prejudicial plantejada pel Bundesverwaltungsgericht alemany sobre la interpretació dels articles 73 i 87 del Tractat CE i el Reglament del Consell 1191/69, de 26 juny de 1969, relatiu a l'acció dels estats membres en matèria d'obligacions inherents a la noció de servei públic en el sector dels transports per ferrocarril, carretera i via navegable.

A fi de dotar de mecanismes que garanteixin el compliment d'aquesta regulació dels transports marítims a les Illes Balears, la llei estableix i delimita les potestats de control, inspecció i sanció que l'administració necessita per actuar.

Quant a les infraccions i sancions, també seran aplicables al transport marítim interinsular les tipificades en la Llei 27/1992, de 24 de novembre, de ports de l'Estat i de la marina mercant.

III Altrament, la llei aprofita per introduir normes relatives als drets i deures dels passatgers i els dota d'un règim similar al del reglament europeu projectat, relatiu als drets dels passatgers que viatgen per mar i per vies navegables.

Així mateix, s'incorporen a aquesta llei els drets específics per als residents empadronats a l'illa de Formentera, donat que és exclusivament mitjançant serveis de transport marítim que es pot garantir la comunicació regular dels formenterers amb l'exterior i el subministrament ordinari de mercaderies a l'illa.

IV Finalment, cal emfatitzar que la comunicació àgil entre les Illes no és l'única finalitat d'interès públic a la qual ha de tendir l'ordenació del transport marítim. Tan important com aquesta és la protecció de l'ecosistema marí, de la fauna, de la flora i de la mateixa qualitat de les aigües i les costes de l'arxipèlag, davant l'alt risc de contaminació per hidrocarburs i substàncies perilloses que suposa el transport marítim, cosa que ha motivat que l'OMI declari la mar Mediterrània com a `àrea especial', és a dir, mereixedora de normes específiques de protecció més severes que altres mars.

És per aquest motiu, com també per la rellevància turística de les aigües i costes del país, que la llei declara que la llibertat de prestació de serveis de transport marítim també pot ser gravada amb la imposició de limitacions quan sigui necessari per protegir aquells béns. La llei fa una previsió general, però suficient, per poder legitimar, si arriba el cas, les mesures específiques que siguin necessàries per protegir el medi ambient pel qual es desenvolupa el transport marítim.

Capítol I Disposicions generals Article 1

Objecte Aquesta llei regula el transport per mar entre ports o punts situats exclusivament en el litoral de les Illes Balears, sense connexió amb altres ports o punts d'altres àmbits territorials.

Article 2

Àmbit d'aplicació Aquesta llei s'aplica a l'activitat de transport marítim de passatgers, de mercaderies o mixtos, en vaixells registrats degudament i a canvi d'una remuneració, sigui directa o indirecta, amb independència de la finalitat que tengui.

Per tant, queda fora de l'àmbit regulador el transport amb finalitats d'esbarjo que es faci sense contraprestació econòmica.

Article 3

Definicions A l'efecte d'aquesta llei s'entén per:

  1. Navilier o empresa naviliera: la persona física o jurídica que utilitza vaixells mercants propis o aliens i es dedica a explotar-los, encara que no constitueixi la seva activitat principal, sota qualsevol modalitat admesa pels usos internacionals.

  2. Armador comunitari: empresa naviliera que du a terme activitats de transport marítim remunerat i compleix els requisits establerts pel Reglament 3577/1992 del Consell, de 7 de desembre de 1992, pel qual s'aplica el principi de lliure prestació de serveis als transports marítims dins dels estats membres, o la norma que el substitueixi.

  3. Navegació interior: és la que transita exclusivament per aigües d'un únic port o badia o entre punts d'altres aigües interiors del litoral de les Illes Balears.

  4. Navegació de cabotatge: és aquella que no essent d'interior es realitza exclusivament entre ports o punts del litoral de les Illes Balears.

  5. Línia de transport marítim: trajecte cobert per serveis regulars de transport marítim. La denominació ha d'incloure el port d'origen i el de destinació, així com els ports d'escala intermedis.

  6. Modificació de la línia de transport marítim: canvi que afecta els horaris, les dates o les freqüències dels viatges establerts, o que suposa la substitució del vaixell o afegeix o suprimeix ports intermedis d'escala de la línia, en les condicions que s'estableixin reglamentàriament. Els canvis dels ports d'origen o de destinació es consideren creació de noves línies.

  7. Obligacions de servei públic: les obligacions relatives al transport establertes per l'administració i que el navilier no assumiria o no ho faria en la mateixa mesura ni en les mateixes condicions si en consideràs l'interès comercial.

  8. Port base d'un vaixell: el port del litoral de les Illes Balears elegit per l'armador, amb l'autorització prèvia de l'organisme gestor portuari, des del qual desenvolupa normalment les activitats de transport, incloent-hi l'oferiment dels seus serveis, o bé aquell que constitueix el lloc d'atracada durant més de sis mesos l'any.

  9. Transports de passatgers: els destinats principalment al transport de persones i, si s'escau, els seus equipatges i vehicles d'ús particular, mitjançant vaixells registrats per a aquesta finalitat.

  10. Transports marítims de passatgers de caràcter turístic o recreatiu:

    aquells en els quals l'activitat de transport s'acompanya d'altres activitats i serveis accessoris de caràcter turístic, hoteleria, lleure, educatius o de naturalesa anàloga, a canvi d'una contraprestació econòmica, amb independència de si ho és amb reiteració o no de l'itinerari, el calendari i l'horari, i de la modalitat de contractació.

  11. Transports de mercaderies: els destinats principalment al transport marítim de béns de qualsevol tipus mitjançant vaixells registrats per a aquesta activitat, sens perjudici que també puguin traslladar persones quan hi estiguin autoritzats.

  12. Transports mixtos: els destinats al desplaçament conjunt de persones i de mercaderies en vaixells habilitats per fer-ho, amb la separació deguda i registrats per a aquesta activitat.

  13. Línies regulars: els serveis de cabotatge que estan subjectes a itineraris, freqüències d'escales, tarifes i altres condicions de transport establertes prèviament i publicades.

    A aquests efectes, tenen la consideració de línies regulars els serveis de cabotatge que, sense denominar-se d'aquesta manera, s'ofereixen de forma general als possibles usuaris i es presten en condicions de regularitat, publicitat i contractació assimilables als serveis regulars de cabotatge.

  14. Navegació no regular: la que no es correspongui amb les determinacions de la definició de l'apartat anterior.

  15. Passatgers: les persones físiques que contracten qualsevol tipus de serveis de transport marítim, de passatgers o mixtos, tant regulars com ocasionals, i sigui quina sigui la modalitat de contractació.

  16. Circumstàncies excepcionals: es consideren circumstàncies excepcionals en el marc del transport marítim tots els esdeveniments que hagin entorpit l'execució del servei de transport i que no s'hagin pogut evitar, fins i tot després d'haver adoptat totes les mesures oportunes.

Article 4

Competència 1. La reglamentació, l'ordenació i la planificació del transport marítim entre ports i punts exclusivament del litoral de les Illes Balears i de les activitats que s'hi relacionen són competència del Govern de les Illes Balears, el qual les ha d'exercir d'acord amb el que preveuen aquesta llei i les disposicions que la despleguin.

  1. La gestió, la inspecció, el control i el règim sancionador del transport marítim i de les activitats que s'hi relacionen corresponen a la conselleria del Govern de les Illes Balears competent per raó de la matèria, en els termes que s'estableixen en aquesta llei.

    Capítol II Règim de prestació dels serveis de transport marítim Secció 1a Principis Article 5

    Llibertat de prestació: limitacions i condicionants 1. L'activitat econòmica de cabotatge es regeix pel principi general de la lliure prestació de serveis.

  2. Aquest principi general del punt 1 anterior únicament pot ser limitat o condicionat eventualment d'acord amb les disposicions previstes per aquesta llei, per tal de garantir la suficiència dels transports regular interior i de cabotatge insulars o interinsulars, o d'altres d'interès general mitjançant la imposició d'obligacions de servei públic, en els termes que estableix aquesta llei.

Article 6

Vaixells 1. Les activitats de transport amb finalitat mercantil a les quals fa referència aquesta llei, les poden fer únicament vaixells matriculats i abanderats en qualsevol dels estats membres de la Unió Europea o que pertanyin a l'Espai Econòmic Europeu.

  1. La condició de matriculació en un estat membre de la Unió Europea pressuposa que el registre en qüestió està situat en un territori en què són aplicables el Tractat de la UE i el dret que se'n deriva.

  2. En supòsits excepcionals, i d'acord amb el procediment que s'estableixi reglamentàriament, quan no hi hagi vaixells que compleixin el requisit de nacionalitat de l'apartat anterior, la conselleria competent, mitjançant resolució motivada, pot autoritzar les empreses navilieres per contractar i emprar vaixells mercants no comunitaris, sempre que aquests i la tripulació compleixin els requisits per exercir l'activitat prevists en aquesta llei i en d'altres aplicables.

    Secció 2a Règim jurídic general de l'activitat Article 7

    Comunicació prèvia 1. Les activitats de transport a què fa referència l'article 2 d'aquesta llei queden subjectes en general al règim de comunicació prèvia. A aquests efectes, les persones interessades han de notificar fefaentment la voluntat de dur-les a terme a la conselleria competent, amb una antelació mínima de quinze dies a l'inici de l'activitat, i han d'acreditar el compliment dels requisits legals preceptius per exercir-la.

  3. En la comunicació prèvia s'ha de determinar el tipus de servei que es vol prestar. Si es tracta d'un transport no regular o ocasional, s'hi han d'indicar la zona o les zones en què es preveu dur-lo a terme, els punts de partida i d'arribada i la previsió d'escales. Quan es pretengui prestar serveis de línia regular de cabotatge marítim, també s'hi han d'indicar el port base, l'itinerari o els itineraris que s'han de fer, els punts de partida i d'arribada, les escales, els horaris i les freqüències, i si es tracta d'un transport de passatgers, de mercaderies o mixt.

  4. La comunicació d'inici de les activitats no eximeix de l'obtenció de les autoritzacions, les llicències, els permisos o les concessions que calguin d'acord amb la legislació vigent, en particular els que afecten la seguretat dels vaixells i dels passatgers i la tripulació.

  5. El cessament en la prestació del servei regular s'ha de comunicar a la conselleria competent amb una antelació mínima de quinze dies.

Article 8

Requisits per exercir l'activitat 1. Els requisits per dur a terme serveis de transport marítim objecte d'aquesta llei que s'han de complir son els següents:

  1. Tenir la condició d'empresa naviliera espanyola o d'armador comunitari.

  2. Estar inscrites en un dels registres d'empreses navilieres regulats a la Llei 27/1992, de ports de l'Estat i de la marina mercant, o a la norma que la modifiqui.

  3. El títol de propietat, d'arrendament o de noliejament o d'altre per temps que asseguri la disponibilitat sobre el conjunt dels vaixells que es destinin a la línia.

  4. Acreditar que el vaixell o els vaixells que es destinen al transport compleixen els requisits exigits per la normativa vigent per poder navegar i els requeriments tècnics i de seguretat en funció de les característiques del transport que s'ha de dur a terme.

  5. La comunicació dels quadres de preus o tarifes previstos.

  6. La garantia d'una durada de la prestació del servei no inferior a dotze mesos, quan l'itinerari afecti una línia regular ja existent, excepte quan hi hagi causes excepcionals acreditades degudament.

  7. Disposar de les assegurances obligatòries de viatgers i de responsabilitat civil per danys a terceres persones amb ocasió del transport que exigeix la normativa mercantil vigent.

  8. Qualsevol altre requisit referent al vaixell, a la tripulació i a l'activitat de transport que es pretén desenvolupar que sigui legalment exigible.

  1. Els requisits c), e) i f), anteriors no seran exigibles al transport no regular.

  2. L'acreditació dels requisits anteriors per exercir l'activitat es pot fer també mitjançant els certificats oportuns de les administracions o de les empreses competents, i l'empresa queda obligada a comunicar, mitjançant declaració responsable o els certificats adients, qualsevol variació ulterior en aquests requisits.

Article 9

Incompliment dels requisits Si la conselleria competent en matèria de transport marítim constata l'incompliment dels requisits establerts en l'article anterior, una vegada hagi transcorregut el termini legal d'esmena atorgat a aquest efecte, ha de dictar resolució motivada que ordeni la prohibició de l'inici del servei o la paralització immediata fins que se'n corregeixi l'omissió, sens perjudici de les sancions administratives que pertoquin.

Article 10

Registre Balear de Naviliers 1. Es crea el Registre Balear de Naviliers com a registre públic de caràcter administratiu, d'àmbit autonòmic i d'accés públic, la gestió del qual correspon a la conselleria competent en matèria de transports marítims.

  1. El Govern regularà reglamentàriament l'objectiu i les funcions del Registre, que inclourà:

    1. Les empreses que hagin fet la comunicació prèvia de prestació de serveis de transport marítim objecte d'aquesta llei, amb els requisits legals.

    2. Els serveis que prestin aquestes empreses i les seves modificacions.

    3. Les autoritzacions prèvies i els contractes d'obligació de servei públic, d'acord amb el que preveuen els articles 20.3 i 21.4 d'aquesta llei.

    4. Qualssevol altres aspectes que es determinin reglamentàriament.

  2. En qualsevol cas, en el funcionament del Registre Balear de Naviliers es respectarà el que disposa la normativa legal de protecció de dades.

Article 11

Obligacions d'informació 1. Les empreses inscrites en el Registre Balear de Naviliers han de facilitar al Govern les dades i la informació dels serveis de transport marítim necessaris per al control, la gestió i les estadístiques sobre aquestes activitats.

  1. El reglament que desplegui aquesta llei determinarà la informació objecte de l'obligació de subministrament de dades.

    Quan la persona interessada ja hagi proporcionat formalment a algun departament del Govern dades dels serveis i les activitats del transport, no serà d'aplicació la regla d'obligació de subministrament d'aquest article a la informació i a les dades ja facilitades.

  2. La conselleria competent ha de garantir la confidencialitat de la informació subministrada per les empreses que pugui afectar el secret comercial i industrial i les matèries regulades per la Llei Orgànica de protecció de dades.

Article 12

Modificació de les condicions de prestació dels serveis 1. Amb caràcter general, la modificació de qualsevol de les condicions de prestació dels serveis regulars en matèria d'horari o de ruta s'ha de comunicar a la conselleria competent en la matèria amb deu dies d'antelació.

  1. El règim establert en el paràgraf anterior es pot exceptuar en els supòsits de cas fortuït o de força major a fi de garantir la prestació del servei en les millors condicions possibles fins que es normalitzi. De totes maneres, aquestes incidències s'han de comunicar en el termini de vint-i-quatre hores a la conselleria competent en la matèria.

Article 13

Causes d'impossibilitat legal Les causes d'impossibilitat legal de prestació del transport marítim són:

  1. El cessament de l'activitat de l'empresa naviliera, després d'haver-ho notificat a la conselleria competent.

  2. L'extinció de la personalitat del transportista.

  3. La sanció administrativa ferma que ho estableixi així.

    Secció 3a Règim jurídic de l'activitat en casos especials Article 14

    Establiment de línies d'interès estratègic 1. Es declaren d'interès estratègic per a les Illes Balears:

  4. Les línies regulars de transport marítim interinsular següents:

    1. Entre el port de la Savina de l'illa de Formentera i el port d'Eivissa de l'illa d'Eivissa.

    2. Entre el port d'Alcúdia de l'illa de Mallorca i el port de Ciutadella de l'illa de Menorca.

    3. Entre el port d'Eivissa de l'illa d'Eivissa i el port de Palma de l'illa de Mallorca.

  5. Per al transport marítim interinsular regular les instal·lacions portuàries següents: la Savina, Eivissa, Palma, Alcúdia, Ciutadella de Menorca, Maó, Sant Antoni i Cala Rajada.

    1. El Govern de les Illes Balears fixarà en el termini de dotze mesos les condicions de continuïtat, de freqüència, de capacitat i de preu que es considerin el mínim indispensable per garantir un servei suficient, amb esment especial dels costs derivats de la doble insularitat dels residents a les illes de Menorca i d'Eivissa, i de la triple insularitat dels residents a l'illa de Formentera.

    2. Queden exclosos de la determinació anterior els transports de viatgers amb illes sense nucli de població resident estable o amb illots.

    3. L'establiment de les línies que atenen línies d'interès estratègic de transport marítim regular no suposa per si mateix cap variació del règim de llibertat de prestació, ni la imposició d'obligacions de servei públic en aquests trajectes ni sobre els prestadors.

Article 15

Obligacions específiques 1. Excepcionalment, i amb independència del que disposa l'article anterior, el Govern de les Illes Balears, amb informe previ i favorable del Consell Econòmic i Social, pot establir obligacions específiques singulars a les empreses navilieres que presten els serveis de cabotatge a què fa referència aquesta llei, estrictament per motius de protecció mediambiental o per altres causes greus d'utilitat pública o d'interès social que són competència de la comunitat autònoma.

  1. Aquestes obligacions poden donar lloc a compensacions econòmiques a les empreses afectades pels costs addicionals especials en què incorrin.

  2. Queden sotmeses a informes previs davant el Consell Econòmic i Social les propostes d'obligacions específiques singulars i, en el seu cas, les de les compensacions econòmiques a empreses navilieres a què es refereix aquest article.

Quan les obligacions específiques singulars siguin motivades per qüestions mediambientals serà preceptiu l'informe de la Comissió Balear de Medi Ambient prèviament a instar els establerts al paràgraf anterior.

Article 16

Establiment d'obligacions de servei públic 1. El Govern de les Illes Balears establirà obligacions de servei públic per garantir un servei suficient de transport regular interinsular de passatgers, de mercaderies o mixt, en les línies que atenen línies d'interès estratègic de comunicació, només quan en el sistema de lliure mercat l'oferta dels armadors comunitaris, atesos els interessos comercials propis, no proporcioni un nivell o unes condicions de servei adequats.

  1. Les obligacions de servei públic definides en l'article 3.7 d'aquesta llei s'han de concretar mitjançant reglament, i s'han de limitar a requisits relatius als ports des dels quals s'ha de prestar el servei, a la regularitat, la continuïtat, la freqüència, la capacitat de prestació del servei, les tarifes aplicables i la tripulació del vaixell. Els requisits de regularitat i les tarifes poden ser motivats per la coordinació amb altres mitjans de transport.

  2. La imposició d'obligacions de servei públic s'ha de fer d'una manera objectiva, transparent, no discriminatòria i coneguda per endavant per part de les persones interessades, a fi de garantir que el servei es presta en condicions de competència lliure i lleial, i que tengui present, en tot cas, la realitat socioeconòmica afectada, tot això per tal d'aconseguir uns serveis de transport eficients i que obtenguin l'òptim social conjugant les qualitats dels vaixells i de l'explotació amb el manteniment d'unes tarifes raonables.

  3. Quan s'imposin obligacions de servei públic, els armadors interessats a prestar el servei en la mateixa línia poden complir els requisits de regularitat i freqüència de manera col·lectiva i no individualment, amb l'aprovació prèvia del pla per part de la conselleria competent i d'acord amb la normativa comunitària aplicable. La incorporació d'un nou armador exigeix l'adaptació del pla de prestació de serveis.

Article 17

Règim d'autorització prèvia 1. En el cas d'estimació d'insuficiència del mercat per assegurar el servei d'una o més línies de transport marítim interinsular regular, declarades estratègiques en aquesta llei, la conselleria competent, amb l'informe previ favorable del Consell Econòmic i Social, resoldrà la prestació del transport marítim d'aquestes línies pel règim d'autorització prèvia amb la imposició de les condicions mínimes necessàries per assegurar-ne el servei.

  1. La resolució a què fa referència l'apartat anterior s'ha d'adoptar amb l'audiència prèvia de les persones interessades i, una vegada adoptada, s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de les notificacions individuals que pertoquin.

  2. L'eficàcia del règim d'autorització prèvia es pot demorar el temps necessari per permetre a les persones interessades que puguin formular la sol·licitud d'autorització prèvia, sense que això afecti la continuïtat dels serveis que es prestin.

  3. L'estimació de la insuficiència de l'oferta, l'establiment del règim d'autorització prèvia i, si escau, la tramitació i l'atorgament d'aquest títol administratiu corresponen a la conselleria competent en matèria de transport marítim, d'acord amb aquesta llei.

  4. El règim d'autorització prèvia amb imposició d'obligacions de servei públic s'ha de revisar periòdicament, i, com a mínim, cada tres anys, a fi de verificar si subsisteixen les condicions d'insuficiència que en justificaren l'establiment o si, contràriament, pertoca tornar al règim general de lliure prestació amb comunicació prèvia.

Article 18

Requisits particulars per obtenir l'autorització prèvia El transportista que vulgui obtenir l'autorització ha d'acreditar el compliment dels requisits generals per exercir l'activitat de l'article 8 d'aquesta llei, el compliment de les condicions que, com a obligacions de servei públic, es fixin reglamentàriament i, a més, els requisits particulars següents:

  1. El programa detallat dels serveis que s'han de prestar.

  2. La solvència econòmica, mitjançant el compliment de les exigències que es fixin reglamentàriament, en particular, si escau, la constitució de la garantia o fiança que s'estableixi per al compliment de l'obligació de la prestació del servei per un termini no inferior a l'any natural, en els supòsits de l'article 8.1.f) d'aquesta llei.

  3. Estar al corrent del pagament de les obligacions de qualsevol índole envers la comunitat autònoma, l'administració estatal o local i la Seguretat Social. Aquesta exigència s'estén igualment en el cas d'arrendament o noliejament per temps a l'empresa arrendadora o noliejant.

  4. Qualsevol altre requisit que sigui necessari per assegurar la suficiència dels serveis de transport marítim que s'han de dur a terme.

Article 19

Contingut de l'autorització prèvia 1. L'autorització prèvia ha de determinar quines obligacions de servei públic, de les delimitades reglamentàriament, s'han de complir en la realització del servei de transport a què es refereixi. L'incompliment d'aquestes obligacions és causa de revocació de l'autorització.

  1. L'autorització prèvia no atorga exclusivitat en la línia de transport que afecti.

  2. Les autoritzacions administratives comporten les obligacions següents:

    1. Informar segons la previsió de l'article 11 d'aquesta llei.

    2. Col·laborar amb les autoritats en l'exercici de les seves funcions, d'acord amb el que disposa aquesta llei.

    3. Completar la quantia de la garantia econòmica quan es redueixi per aplicació a alguna de les seves finalitats legals, en els terminis i en les condicions que es fixin per reglament.

  3. Amb l'autorització prèvia de la conselleria competent, les autoritzacions prèvies són transmissibles a tercers operadors que compleixin els mateixos requisits exigits per obtenir-les, i la transmissió no determina l'extinció de les obligacions i les responsabilitats personals en què hagi incorregut la persona transmetent.

  4. La renúncia a l'autorització s'ha de comunicar a la conselleria competent amb tres mesos d'antelació a la interrupció del servei i en cap cas no és admissible la renúncia mentre no hagi transcorregut un any des de la concessió.

Article 20

Procediment d'atorgament de l'autorització 1. Reglamentàriament s'ha de regular el procediment d'atorgament i de revocació d'aquest títol administratiu, així com l'exigència dels informes que són preceptius.

  1. El termini màxim en què s'ha de notificar la resolució expressa és de tres mesos, i s'entén estimada en el cas que transcorri aquest termini sense resoldre. Formulada la sol·licitud, l'òrgan competent pot concedir una autorització provisional per a la prestació del servei quan sigui necessari per assegurar la continuïtat i la regularitat de la línia marítima.

  2. Les autoritzacions prèvies s'han d'inscriure en el Registre Balear de Naviliers.

    Secció 4a Contractes d'obligació de servei públic Article 21

    Adjudicació i naturalesa 1. Com a excepció al règim d'autorització administrativa, la conselleria competent pot sotmetre a contractació de servei públic les línies que atenen línies d'interès estratègic de transport marítim regular que no serveix adequadament cap empresa sota el règim previst en els articles precedents.

  3. L'adjudicació d'aquests contractes s'ha de fer sota els principis de concurrència i publicitat, mitjançant concurs públic en la forma que preveu la legislació vigent en matèria de contractació de les administracions públiques, i es pot acudir al procediment negociat en els supòsits prevists en la normativa esmentada per als contractes de gestió de serveis públics. Amb caràcter general, la licitació és objecte de publicitat en el Diari Oficial de la Unió Europea.

  4. Aquests contractes tenen naturalesa administrativa especial i es regeixen per la normativa comunitària, per aquesta llei, per les normes que la despleguin i per la legislació de contractes de les administracions públiques aplicable a aquesta comunitat autònoma.

  5. Els contractes d'obligació de servei públic s'han d'inscriure en el Registre Balear de Naviliers.

Article 22

Contingut 1. Els contractes d'obligació de servei públic poden comprendre, entre d'altres, els serveis següents:

  1. Serveis de transport que compleixin normes sobre continuïtat, regularitat, capacitat i qualitat.

  2. Serveis de transport complementaris.

  3. Serveis de transport a preus i condicions específics, en especial per a determinades categories de viatgers o per a connexions determinades.

  4. Adaptacions dels serveis prestats a les necessitats reals.

  1. Aquests contractes poden preveure una compensació econòmica, no han de tenir una durada superior a sis anys, incloses les pròrrogues, i només se'n pot adjudicar un per cada línia declarada d'interès públic.

  2. Els paràmetres per al càlcul de la compensació econòmica esmentada en l'apartat anterior s'han de fixar anteriorment a la convocatòria pública de manera objectiva i transparent. La quantia no pot superar la necessària per cobrir totalment o parcialment les despeses ocasionades per l'execució de les obligacions de servei públic, tenint en compte els ingressos corresponents i un benefici raonable per l'execució d'aquestes obligacions, d'acord amb l'ordenament comunitari.

  3. Els transportistes que siguin adjudicataris d'aquests contractes han de complir les obligacions previstes en l'article 11 d'aquesta llei.

  4. L'adjudicació d'aquests contractes determina la suspensió del règim d'autorització prèvia fins a l'extinció.

    Capítol III Règim particular dels transports marítims amb finalitat turística o recreativa Article 23

    Règim del transport marítim de passatgers de caràcter turístic o recreatiu 1. El transport marítim de passatgers de caràcter turístic o recreatiu definit en l'article 3.10 d'aquesta llei queda sotmès al règim de comunicació prèvia establert en la secció segona del capítol II d'aquesta llei amb les modificacions que s'estableixen en aquest capítol. Reglamentàriament, el Govern pot adaptar les exigències a les característiques de cada un d'aquests transports, sigui per simplificar-ne els requisits o bé per fer efectiva la coordinació necessària entre les administracions i els departaments que per raó de l'activitat complementària en poden resultar afectats.

  5. La comunicació no eximeix l'empresari de l'obtenció prèvia de totes les autoritzacions, les llicències o els permisos que siguin necessaris per dur a terme l'activitat turística, recreativa, de lleure, d'ensenyament o d'instrucció que es pretengui desenvolupar.

  6. Els transports regulats en aquest precepte s'han de fer en condicions diferenciades en relació amb els transports regulars que siguin, totalment o parcialment, coincidents amb el seu itinerari.

Article 24

Normes d'aquesta llei aplicables a aquest tipus de transport marítim Al transport marítim de passatgers de caràcter turístic o recreatiu, només li són aplicables els preceptes següents d'aquesta llei:

  1. Limitació del principi de llibertat de prestació: article 5.2.

  2. Vaixells: article 6.

  3. Comunicació prèvia: article 7 i el que preveu l'article 23.2.

  4. Requisits per exercir l'activitat: article 8.1, apartats a), c), d), g) i h) 5. L'activitat: article 9.

  5. Registre Balear de Naviliers: article 10.

  6. Impossibilitat legal: article 13.

  7. Drets dels passatgers: article 25.1, apartats a), b) i e).

  8. Reclamacions: article 26.

  9. Obligacions: article 27, apartats c) i e).

  10. Documents de control: article 30.

  11. Inspecció: articles 31 i 32.

  12. Infraccions: article 33; article 34, apartats b), c) i e); article 35, apartats a), b.2), b.3), b.5), c), d) i e); article 36, apartats a.1), a.2), c) i d); i articles 37 i 38.

  13. Sancions: article 39.1, 2, 3, 4 apartats a) i d), 5, 6 i 7; i article 40.

  14. Procediment sancionador: articles 42, 43 i 44.

    Capítol IV Drets i obligacions dels passatgers Article 25

    Drets 1. Els passatgers tenen dret a uns serveis de transport marítim segurs, assequibles i de qualitat. En particular a:

    1. Uns vaixells en les condicions necessàries de neteja i conservació per garantir la prestació correcta del servei de transport.

    2. Informació completa i detallada sobre els serveis oferts per les empreses navilieres i les condicions de prestació, inclosos preus, trajectes, horaris, vaixells per utilitzar i temps estimat del viatge.

    3. Informació detallada sobre les incidències que puguin afectar els serveis contractats, en particular en el cas de retard sobre l'horari previst, suspensió o cancel·lació i denegació d'embarcament, i sobre els drets que els assisteixen en aquestes situacions.

    4. En cas de retard, l'empresa naviliera ha d'informar dels horaris estimats de sortida i d'arribada tot d'una que disposi d'aquesta informació i, com a tard, trenta minuts després de l'horari de sortida programat. Si els passatgers perden una connexió a causa del retard, la naviliera ha d'adoptar les mesures que tengui a l'abast per informar-los sobre les connexions alternatives.

    5. Uns serveis accessibles i adaptats a les necessitats de les persones de mobilitat reduïda, d'acord amb la legislació aplicable i la normativa que la desplega, i a rebre gratuïtament l'assistència deguda.

  15. Quan una empresa naviliera preveu que un servei de transport marítim de passatgers es retardarà, els passatgers tenen el dret a ser assistits per la naviliera en els termes següents:

    1. Si el retard previst és de més de seixanta minuts, la naviliera ha d'oferir als passatgers menjar i refrigeris gratuïts en la mesura adequada al temps d'espera, si n'hi ha de disponibles dins el vaixell o en el port, o si es poden subministrar raonablement.

    2. Si el retard requereix una estada d'un vespre o de diversos o d'un de suplementari al previst pel passatger, s'ha d'oferir als passatgers de manera gratuïta, sempre que sigui materialment possible, allotjament en un hotel o residència i transport entre el port i l'allotjament, a més del menjar i els refrigeris indicats en l'apartat a).

    3. Si no es pot prosseguir el servei marítim, s'ha d'organitzar com més aviat millor un servei alternatiu per als passatgers, sempre que això sigui possible.

    4. Si el retard previst és de més de dues hores, l'empresa ha d'oferir immediatament als passatgers:

      d.1) Serveis de transport alternatiu en condicions raonables o, si això no és viable, informació sobre els serveis alternatius apropiats d'altres operadors de transport.

      d.2) El reembossament del preu del bitllet, excepte quan s'acceptin els serveis de transport alternatiu oferts. El reembossament s'ha d'efectuar en el termini màxim d'un mes a partir de la sol·licitud corresponent.

    5. Les persones amb discapacitat, mobilitat reduïda i els seus acompanyants han de ser objecte d'assistència especial.

  16. Sense renunciar al dret al transport, els passatgers poden sol·licitar a l'empresa naviliera:

    1. Una indemnització quan l'arribada a la seva destinació es pugui demorar per alguna cancel·lació o retard, en els termes següents:

      a.1) El 25% del preu del passatge en cas de retard comprès entre una i menys de dues hores.

      a.2) El 50% del preu del passatge en cas de retard de dues hores o més.

      a.3) El cent per cent del preu del passatge si el transportista no pot proporcionar el transport alternatiu o la informació sobre els serveis alternatius apropiats esmentats en l'apartat 2.d.1) d'aquest article.

    2. La indemnització s'ha d'abonar en el termini d'un mes a partir de la sol·licitud corresponent, i es pot pagar en forma de vals i/o altres serveis, sempre que les condicions del contracte siguin flexibles, especialment quant al període de validesa i la destinació, tret que el passatger exigeixi l'abonament en efectiu.

    3. Són inexigibles les indemnitzacions previstes en aquest apartat 3 quan el retard o la cancel·lació s'hagin ocasionat per circumstàncies excepcionals que hagin entorpit l'execució del servei de transport i que no s'hagin pogut evitar, fins i tot després d'haver adoptat totes les mesures oportunes.

  17. Els drets reconeguts en aquest article als passatgers regeixen encara que es tracti de serveis coberts per contractes de servei públic.

Article 26

Reclamacions 1. Els drets descrits ho són sense detriment dels que addicionalment els confereix la legislació de consumidors i usuaris.

  1. Les reclamacions que formulin els passatgers d'aquests serveis se sotmeten al que estableix la legislació de consumidors i usuaris, sens perjudici de les especialitats que estableixi el reglament de desplegament d'aquesta llei.

Article 27

Obligacions Els passatgers tenen les obligacions següents:

  1. Disposar del bitllet adequat per al trajecte, les condicions i la categoria del servei contractat.

  2. Estar proveïts del Document Nacional d'Identitat, del passaport o d'un altre document nacional d'identificació.

  3. Viatjar en els llocs habilitats a aquest efecte en cada vaixell.

  4. Exhibir els documents exigits en els apartats a) i b) d'aquest article a requeriment del personal autoritzat de l'empresa naviliera amb caràcter previ a l'embarcament i, si escau, dels inspectors de la conselleria competent en la matèria.

  5. Atendre les indicacions de la tripulació, especialment quant a les condicions de seguretat.

  6. Guardar un comportament respectuós amb els passatgers, la tripulació i les condicions de conservació i neteja del vaixell.

Capítol V Drets específics per als residents a la illa de Formentera Article 28

Drets dels residents empadronats a Formentera 1. Els residents empadronats a Formentera tenen dret a uns serveis mínims de transport marítim de passatgers, en dies feiners, de deu freqüències en cada sentit entre Formentera i Eivissa, i de cinc per al transport de mercaderies.

  1. Tots els residents empadronats a Formentera tenen dret que el preu màxim del transport marítim entre Formentera i Eivissa sigui el menor entre l'import que resulti de deduir del preu regular del servei del transport les bonificacions dels règims vigents a l'aprovació d'aquesta llei, i qualsevol altra derivada de la modificació dels sistemes de bonificacions o de l'establiment de preus màxims d'aplicació als residents.

  2. El desplegament reglamentari de la llei establirà el procediment per determinar variacions de les freqüències dels serveis de transport marítim per als residents de Formentera que, necessàriament, ha de preveure la participació del Consell de Formentera, dels representants econòmics i socials de l'illa i de les empreses transportistes.

    En cap cas les variacions no podran reduir les freqüències declarades mínimes en aquesta llei.

    L'establiment dels horaris ha de procurar facilitar els enllaços amb les connexions marítimes i aèries d'Eivissa amb l'exterior.

  3. Fins a l'aprovació de les freqüències i franges horàries previstes en el punt 3 anterior, regiran les que determina aquesta llei.

    Capítol VI Les potestats administratives de control, inspecció i sanció Secció 1a Control i seguiment Article 29

    Mesures de control Les empreses que duguin a terme els serveis de transport marítim regulats en aquesta llei s'han de sotmetre als mecanismes i a les exigències de control que estableixi la conselleria competent en matèria de transport. Aquestes mesures van dirigides a comprovar l'efectivitat dels serveis prestats, els preus aplicats, el nombre d'usuaris i, en general, tots els elements que calguin per a l'exercici eficaç de les competències de planificació i ordenació del transport marítim.

Article 30

Documents de control 1. Les empreses navilieres han de tenir en cada vaixell i establiment un llibre oficial de reclamacions a disposició dels usuaris, i han de trametre a les administracions competents en la matèria una còpia de totes les reclamacions en el termini dels deu dies següents a la formulació.

  1. A més del llibre de reclamacions, han de tenir a bord dels vaixells el certificat d'inscripció en el Registre Balear de Naviliers, les autoritzacions i els contractes d'obligació de servei públic, si s'escau, i la resta de documents de control exigits per la normativa d'aplicació, emplenats degudament, i que s'han d'exhibir a requeriment dels funcionaris que exerceixin funcions de control o d'inspecció.

  2. Les característiques dels fulls de reclamació, el procediment de tramitació de les reclamacions i qualssevol altres aspectes que calguin per a l'efectivitat del control s'han de regular pel que disposa la normativa vigent de la comunitat autònoma en matèria de consumidors i usuaris.

    Secció 2a Inspecció Article 31 Òrgans d'inspecció 1. Els serveis d'inspecció de la conselleria competent tenen la potestat d'inspecció i vigilància dels serveis de transport marítim, sens perjudici de les competències d'altres administracions públiques en matèria d'inspecció.

  3. Els fets continguts en les actes d'inspecció esteses pels inspectors en l'exercici del seu càrrec gaudeixen de presumpció iuris tantum de veracitat, sens perjudici de les proves que les persones interessades poden assenyalar o aportar en defensa dels drets i interessos respectius.

  4. Per a un compliment eficaç de la seva funció, els inspectors poden demanar el suport necessari de les forces i els cossos de seguretat.

Article 32

Exercici de la funció inspectora 1. La funció inspectora s'exerceix d'ofici, sigui per iniciativa pròpia o com a conseqüència d'una ordre superior, o bé a petició raonada d'altres òrgans o en virtut de denúncia.

  1. Les empreses inspeccionades i els capitans o patrons dels vaixells han de facilitar al personal dels serveis d'inspecció tota la documentació que requereixin en el marc d'aquesta llei, així com permetre'ls l'accés i l'examen dels vaixells destinats als serveis de transport, sempre que sigui necessari per verificar el compliment de la normativa aplicable.

  2. Les actes esteses pels serveis d'inspecció han de reflectir les dades identificatives de l'empresa naviliera, de la persona presumptament infractora i de la persona inspeccionada, i exposar amb claredat els fets o les activitats que poden ser constitutius d'infracció, amb totes les circumstàncies que siguin rellevants, així com les disposicions que es considerin infringides.

Secció 3a Règim d'infraccions i sancions Article 33

Classes d'infraccions Les infraccions administratives regulades en aquesta llei es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

Article 34

Infraccions lleus Tenen la consideració d'infraccions lleus:

  1. Les irregularitats comeses en la prestació dels serveis que afectin les freqüències i els horaris i no siguin qualificables com a greus.

  2. El tracte descortès dispensat als usuaris.

  3. La vulneració dels drets del passatger reconeguts en l'article 25 d'aquesta llei, amb independència de les compensacions i indemnitzacions a què tengui dret, d'acord amb el que preveu aquesta llei.

  4. La manca d'actualització de les dades contingudes en l'autorització administrativa o les que varen acompanyar la comunicació prèvia.

  5. L'incompliment del termini de remissió a la conselleria de les reclamacions formulades pels usuaris, segons la previsió de l'article 30.1 d'aquesta llei.

  6. Incomplir el deure d'informació a l'administració competent.

  7. No mantenir els vaixells en les condicions necessàries de neteja i conservació per garantir la correcta prestació del servei de transport.

  8. La realització de les activitats compreses en l'àmbit d'aplicació de l'article 2 d'aquesta llei, sense haver-ne fet la comunicació prèvia, sempre que es compleixin els requisits legals per dur a terme el servei.

Article 35

Infraccions greus Tenen la consideració d'infraccions greus:

  1. La realització de les activitats compreses en l'àmbit d'aplicació de l'article 2 d'aquesta llei, sense haver-ne fet la comunicació prèvia, sempre que no es compleixin els requisits legals per dur a terme el servei.

  2. L'incompliment de:

    b.1) Les condicions pròpies de les línies de transport regular, sigui per la modificació de les condicions de regularitat, el retard en l'inici de la prestació o la manca de comunicació dins del termini del cessament de la prestació.

    b.2) Els requisits per exercir l'activitat, llevat que aquesta conducta s'hagi de qualificar de molt greu perquè comporta perill greu o directe per a la seguretat de les persones o del medi ambient.

    b.3) El falsejament total o parcial de la informació subministrada a l'administració.

    b.4) L'obligació de completar la garantia econòmica establerta en l'article 19.3.c) d'aquesta llei, quan hagi resultat minorada o exhaurida per aplicació a qualsevol de les seves finalitats, inclòs el pagament de multes.

    b.5) L'obligació de trametre a la conselleria les reclamacions formulades pels usuaris, d'acord amb la previsió de l'article 30.1 d'aquesta llei quan, un cop expirat el termini legal, hagin transcorregut tres dies sense atendre el requeriment administratiu de remissió.

  3. La comissió d'alguna de les infraccions tipificades com a lleus quan el responsable ja ha estat sancionat mitjançant resolució ferma en via administrativa per la comissió de dues o més infraccions lleus l'any anterior.

  4. La negativa o l'obstrucció a l'actuació dels serveis d'inspecció que impedeixi l'exercici de les funcions que legalment o reglamentàriament els serveis tenguin atribuïdes.

  5. No tenir contractades les assegurances exigibles, amb cobertura o import suficient o sense estar al corrent de pagament.

Article 36

Infraccions molt greus Tenen la consideració d'infraccions molt greus:

  1. L'incompliment de les normes que reserven a:

    a.1) Vaixells mercants de bandera de qualsevol dels estats membres de la Unió Europea la realització de transports marítims d'acord amb el que preveu aquesta llei.

    a.2) Empreses de nacionalitat de qualsevol dels estats membres de la Unió Europea la realització de transports marítims.

  2. La prestació de serveis de transport marítim regulars sense autorització administrativa prèvia quan sigui necessària d'acord amb aquesta llei.

  3. La reiteració en la negativa o l'obstrucció a l'actuació dels serveis d'inspecció que impedeixi l'exercici de les funcions que legalment o reglamentàriament els serveis tenguin atribuïdes.

  4. La comissió d'alguna de les infraccions tipificades com a greus quan el responsable ja ha estat sancionat mitjançant resolució ferma en via administrativa per la comissió de dues o més infraccions greus en els dos anys anteriors.

Article 37

Responsabilitat per infraccions 1. Les persones físiques o jurídiques a les quals siguin imputables les accions o omissions tipificades com a infraccions en aquesta llei en són responsables.

  1. Si les accions o omissions tipificades com a infraccions en aquesta llei són imputables a diverses persones conjuntament n'han de respondre totes de manera solidària.

Article 38

Prescripció de les infraccions 1. El termini de prescripció de les infraccions és d'un any per a les lleus, de dos anys per a les greus i de tres anys per a les molt greus, i el termini es computa des de la realització de l'acte o l'omissió infractor.

  1. El termini de prescripció s'interromp amb la iniciació, amb coneixement de la persona interessada, del procediment sancionador.

Article 39

Sancions 1. La responsabilitat declarada per la comissió de les infraccions tipificades en aquesta llei comporta la imposició d'una sanció.

  1. Les sancions per imposar són les següents:

    1. Advertència.

    2. Multa.

  2. S'ha d'imposar la sanció:

    1. D'advertència, en els supòsits d'infraccions lleus, la persona responsable de les quals no hagi estat sancionada en ferm amb anterioritat.

    2. De multa, en la resta de casos.

  3. En cas de reiteració o concurrència de dues o més circumstàncies agreujants d'infraccions greus i molt greus, es poden imposar les sancions accessòries següents:

    1. Cessament o suspensió de l'activitat.

    2. Caducitat de l'autorització.

    3. Resolució del contracte d'obligació de servei públic.

    4. Inhabilitació per al transport marítim.

  4. Les multes s'han d'imposar en l'escala següent:

    1. Infraccions lleus, fins a 5.000 euros.

    2. Infraccions greus, des de 5.001 fins a 100.000 euros.

    3. Infraccions molt greus, des de 100.001 fins a 200.000 euros.

  5. La quantia de les multes fixades de conformitat amb les regles establertes en els números anteriors es pot temperar mitjançant acord de l'òrgan competent per imposar-les, i sempre que la persona infractora hagi procedit a corregir la situació creada per la comissió de la infracció, amb el requeriment previ i en el termini que reglamentàriament es determini. La quantia de les multes i l'aplicació de les sancions accessòries es determina en funció del benefici obtingut per la comissió de la infracció, la rellevància externa de la conducta infractora, la negligència o intencionalitat del subjecte infractor, el nombre d'infraccions comeses, el dany causat, el caràcter de línia bàsica de transport regular, el perjudici al medi ambient marí, així com per qualsevol altra circumstància que pugui incidir en el grau de retret de la infracció, en un sentit atenuant o agreujant.

    S'han d'aplicar analògicament, en la mesura que sigui possible i amb les matisacions i adaptacions que exigeixi la peculiaritat del sector administratiu de què es tracta, les regles penals sobre exclusió de l'antijuridicitat i de la culpabilitat, sens perjudici d'atendre, als mateixos efectes, altres circumstàncies rellevants en aquest sector.

  6. En vista dels criteris de graduació expressats en l'apartat anterior la comissió de:

    1. Les infraccions greus previstes en els apartats a), b.3), b.4), b.5) i c) de l'article 35 d'aquesta llei, a més de la sanció de la multa que correspongui, poden donar lloc a la suspensió de l'activitat per un termini no superior a un any.

    2. Les infraccions molt greus a què es refereixen els apartats a.1), a.2), b) i d) de l'article 36, amb independència de la multa que correspongui, poden donar lloc al cessament de l'activitat, a la caducitat de l'autorització corresponent per un termini màxim de tres anys, i fins i tot, excepcionalment, quan concorrin tres o més circumstàncies agreujants, a la inhabilitació per a l'exercici del transport marítim o l'activitat d'arrendament per un termini no superior a cinc anys.

Article 40

Prescripció de les sancions 1. Les sancions prescriuen:

  1. Les lleus, a l'any.

  2. Les greus, als dos anys.

  3. Les molt greus, als tres anys.

  1. L'inici del termini de prescripció de les sancions es computa des de l'endemà del dia en què adquireix fermesa la resolució que les imposa, i s'interromp per la iniciació, amb coneixement de la persona sancionada, del procediment d'execució de la resolució sancionadora.

Article 41

Mesures excepcionals En els supòsits d'infraccions esdevingudes en el marc de contractes de servei públic, si el compliment de la sanció de resolució del contracte produeix un trastorn greu a la continuïtat del servei, l'òrgan competent suspendrà temporalment l'execució i ordenarà que es mantengui provisionalment la vigència del contracte, d'acord amb les mateixes clàusules, fins que s'adoptin mesures urgents que evitin el perjudici esmentat.

Secció 4a Procediment sancionador Article 42

Règim jurídic i òrgan competent 1. El procediment per imposar les sancions fixades en aquesta llei s'ha d'ajustar al que estableixen les normes de procediment administratiu aplicables en cada moment a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

  1. L'exercici de la potestat sancionadora correspon a la conselleria amb competències en matèria de transport marítim, concretament l'han d'exercir:

  1. Les resolucions per infraccions lleus corresponen a la persona titular de la direcció general.

  2. Les resolucions per infraccions greus o molt greus corresponen a la persona titular de la conselleria.

Article 43

Mesures cautelars provisionals 1. Incoat el procediment sancionador, l'òrgan competent en la matèria pot adoptar, a proposta de la persona que instrueix i mitjançant resolució motivada, les mesures cautelars provisionals que siguin necessàries per assegurar l'eficàcia de la resolució que es pugui dictar, per preservar els interessos generals o per evitar el manteniment dels efectes de la infracció. La resolució que adopti la mesura ha de fixar un termini perquè el responsable adeqüi la seva actuació a la legalitat.

  1. Es pot acordar la suspensió temporal de la prestació del servei de transport fins al compliment dels requisits exigits quan es produeixi l'incompliment de les condicions de prestació per causes imputables a la persona titular, amb l'audiència prèvia d'aquesta.

Article 44

Termini màxim de resolució El termini màxim en què s'ha de dictar i notificar la resolució del procediment sancionador és d'un any des de la data d'incoació. Transcorregut aquest termini sense que hi hagi recaigut resolució expressa, s'ha d'acordar la caducitat de l'expedient.

Disposició addicional primera Mesures de salvaguarda 1. En el cas que la liberalització del transport marítim produeixi pertorbacions greus en els transports marítims a què fa referència aquesta llei, el Govern de les Illes Balears, a través de les vies necessàries, es pot dirigir a la Comissió Europea per sol·licitar mesures de salvaguarda, d'acord amb el que preveu la normativa comunitària.

  1. Quan la manca de servei en una línia determini la incomunicació per via marítima d'una illa, la conselleria competent en matèria de transport marítim podrà acordar la concessió d'una compensació econòmica a l'armador que, mitjançant una autorització provisional, es comprometi a restablir la comunicació en les condicions mínimes fins a l'adjudicació del contracte d'obligació de servei públic. En el cas que siguin diversos els operadors disposats a fer aquest servei, l'autorització ha de ser accessible a tots ells, sense discriminació, sens perjudici que, en aquest cas, la naviliera beneficiària pugui ser seleccionada de conformitat amb els procediments establerts per la legislació de contractes per als supòsits d'urgència. En cap cas l'autorització provisional no s'ha de perllongar més enllà de sis mesos en benefici d'una sola naviliera.

    Disposició addicional segona Declaració de línia d'interès estratègic La declaració de línia d'interès estratègic per a línies regulars de transport marítim interinsular no establertes a l'article 14 d'aquesta llei correspon al Consell de Govern, a proposta motivada de la persona titular de la conselleria competent en matèria de transport marítim.

    Disposició addicional tercera Mesures per a la modernització, l'eficiència i l'economia administratives El Govern ha de promoure i facilitar l'ús de l'ofimàtica i de totes les mesures d'economia administrativa que siguin possibles per tal de fer més eficient la gestió administrativa, i facilitar els compliments formals dels administrats davant l'administració i d'altres obligacions com ara el subministrament de dades, els controls documentals o les inspeccions.

    Disposició addicional quarta Mesures de foment de implantació de sistemes de gestió de qualitat ambiental El Govern promourà i facilitarà, mitjançant convocatòries d'ajuda pública, la implantació de sistemes de gestió de qualitat ambiental en el sector del transport marítim que opera en els ports i punts del litoral de les Illes Balears.

    Disposició addicional cinquena Bonificacions a usuaris residents 1. A l'efecte de la percepció de les bonificacions en els transports de viatgers establertes per raó de la residència a les Illes Balears, cal ajustar-se al Reial Decret 1340/2007, d'11 d'octubre, o a la norma que el substitueixi.

  2. El Govern instarà de l'Administració de l'Estat, oferint la col·laboració necessària, la modificació del Reial Decret 1340/2007 d'11 d'octubre, per tal d'incorporar al transport marítim regular de viatgers de les Illes Balears un tractament informatitzat del control de la condició de resident similar al del transport aeri, amb la finalitat de simplificar i agilitar la tramitació del dret a la bonificació en el preu del transport marítim.

    Disposició transitòria primera Subsistència dels contractes d'obligació de servei públic Els contractes d'obligació de servei públic vigents a l'entrada en vigor d'aquesta llei mantenen la vigència fins que expirin.

    Disposició transitòria segona Conversió d'autoritzacions preexistents 1. A partir de l'entrada en vigor d'aquesta llei, les autoritzacions atorgades amb anterioritat, excepte per a les línies declarades d'interès públic, queden convertides en comunicacions prèvies, i s'han d'inscriure d'ofici amb aquest caràcter en el Registre Balear de Naviliers.

  3. La conversió anterior no eximeix els transportistes de l'obligació d'acreditar el compliment dels requisits legals no exigits per la normativa anterior.

    Transcorregut un any des de l'entrada en vigor d'aquesta llei sense que es compleixi aquest deure d'adaptació, amb requeriment previ per part de la conselleria competent i transcorreguts quinze dies naturals sense que es faci aquesta acreditació, s'acordarà la suspensió de l'activitat de transport que duien a terme, amb les conseqüències previstes en aquesta llei per a l'activitat sense títol.

    Disposició transitòria tercera Freqüències horàries dels serveis de transport entre Formentera i Eivissa Fins a l'aprovació de freqüències horàries dels serveis de transport entre Formentera i Eivissa d'acord amb l'article 28.3 d'aquesta llei, les franges horàries en cada sentit dels serveis de transport marítim entre Formentera i Eivissa seran com a mínim les següents:

    - Una sortida primerenca des de Formentera, a les 6.00 h. del matí. Amb el servei a la demanda.

    - Dues connexions matinals, amb sortides entre les 7.30 h. i les 10.30 h.

    - Una connexió a mig matí, amb sortida entre les 10.30 h. i les 12.00 h.

    - Dues connexions al migdia, amb sortides entre les 12.00 h. i les 15.30 h.

    - Dues connexions a la tarda, amb sortides entre les 16.00 h. i les 18.00 h.

    - Dues connexions vespertines, amb sortides entre les 18.00 h. i les 20.00 h.

    - Una sortida nocturna des d'Eivissa, a les 21.30 h.

    Disposició derogatòria única Derogació normativa 1. Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que estableix aquesta llei.

  4. L'Ordre de la Conselleria de Mobilitat i Ordenació del Territori de 25 d'octubre de 2007, que regula l'activitat d'arrendament de vaixells d'esbarjo, manté la vigència.

    Disposició final primera Desplegament reglamentari El Govern de les Illes Balears ha de dictar les normes reglamentàries i les disposicions administratives que requereixin el desplegament i l'aplicació d'aquesta llei en el termini de sis mesos des que entri en vigor.

    Disposició final segona Actualització de les sancions S'autoritza el Govern de les Illes Balears per actualitzar anualment les sancions previstes en aquesta llei en la quantia que resulti de l'evolució de l'Índex de Preus de Consum (IPC) o de l'índex que el substitueixi.

    Disposició final tercera Entrada en vigor Aquesta llei entra en vigor als dos mesos d'haver-la publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

    Per tant, ordén que tots els ciutadans guardin aquesta llei i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin guardar.

    Palma, dos de novembre de dos mil deu EL PRESIDENT,

    Francesc Antich Oliver El conseller de Medi Ambient i Mobilitat Gabriel Vicens i Mir

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR