LLEI 15/2007, del 5 de desembre, de l'Agència Catalana de Turisme.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyLlei

LLEI

15/2007, del 5 de desembre, de l'Agència Catalana de Turisme.

El President

de la Generalitat de Catalunya

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de Catalunya ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que estableix l'article 65 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, promulgo la següent

LLEI

Preàmbul

I

L'article 171 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya atorga a la Generalitat la competència exclusiva en matèria de turisme.

Catalunya és una de les principals potències turístiques del món. L'activitat turística té per a Catalunya una gran importància, no solament econòmica, sinó també social, cultural i mediambiental. El caràcter transversal d'aquesta activitat, que desplega els seus efectes sobre una gran diversitat de sectors, territoris i agents, fa que el turisme requereixi un tractament diferent del que demanen altres tipus de productes o indústries.

D'altra banda, l'activitat turística es desenvolupa en un entorn cada vegada més competitiu. Moltes destinacions turístiques han arribat a quotes de maduresa i d'estancament importants, ja que els canvis en el comportament de la demanda són cada vegada més dinàmics. Aquesta situació planteja la necessitat ineludible que la Generalitat potenciï i coordini la promoció turística de Catalunya portada a terme pel conjunt d'ens públics i privats que actuen en aquesta matèria, i també l'exercici de l'activitat de foment dirigida a assolir un model coherent amb els principis i els criteris del Pla estratègic de Catalunya, amb tot l'abast i capacitat d'actuació que li atorguen els apartats 1 i 2 de l'article 114 de l'Estatut d'autonomia.

En aquest context ha sorgit, en els darrers anys, el debat sobre quin és el model de promoció turística que respon amb més eficàcia, eficiència i agilitat a les característiques de la situació descrita. En concret, una de les qüestions principals que es plantegen és la relativa al paper del sector públic i del sector privat en les activitats de promoció turística. En el model tradicional el sector públic assumeix la major part del finançament i, per tant, de la gestió de la promoció turística. A aquest model ha respost, fins a la data d'aprovació d'aquesta llei, el consorci Turisme de Catalunya.

Tot i que el model tradicional esmentat ha comportat un avenç important en la promoció turística i ha aconseguit objectius destacats en aquest àmbit, les noves circumstàncies aconsellen adoptar un nou model que fomenti una participació més gran del sector privat en la promoció turística. Es tracta de posar a disposició del sector privat una eina que li faciliti una implicació més gran en les accions promocionals, sens perjudici de l'important paper de garants de l'interès general que han de continuar fent les administracions públiques en aquest àmbit.

Així, aquesta llei té per objecte crear l'Agència Catalana de Turisme, un nou ens de promoció turística que ha de permetre donar un impuls quantitatiu i qualitatiu al turisme de Catalunya. L'Agència, adscrita al departament competent en matèria de turisme, adopta la forma jurídica d'una entitat de dret públic sotmesa al dret privat, instrument àgil, flexible, eficient i modern, que facilita la col·laboració entre el sector públic i el sector privat, la descentralització de la gestió i, en definitiva, la màxima rendibilitat i la màxima racionalització dels recursos destinats a la promoció turística.

II

Aquesta llei s'estructura en cinc capítols. El primer estableix el règim jurídic, els objectius i les funcions de l'Agència Catalana de Turisme, que giren al voltant de la promoció turística. L'objectiu general del nou ens és la promoció de Catalunya com a destinació de referència internacional d'acord amb la seva qualitat i la seva rendibilitat social i econòmica. Entre els diversos objectius específics destaca el de situar i desenvolupar la marca .Catalunya. com a referent de destinació turística de qualitat amb identitat pròpia i com a aglutinador de la diversitat de marques territorials que conformen l'oferta turística de Catalunya.

El segon capítol regula l'estructura orgànica de l'Agència, en la qual destaquen dos òrgans. D'una banda, el Consell General de Participació, òrgan de participació, consulta, debat i proposta, que integra representants de totes les administracions públiques competents en matèria de turisme, o que hi estan interessades directament o indirectament, i de tots els sectors professionals, econòmics i socials interessats directament o indirectament en aquesta matèria. El Consell General de Participació, que neix amb la vocació de servir de fòrum de trobada, reflexió i impuls, és orientat a promoure la màxima participació i col·laboració del sector públic i del sector privat. D'altra banda, el Consell de Direcció, que és l'òrgan de decisió, direcció i control, assumeix el paper de motor de la gestió de l'Agència Catalana de Turisme per mitjà del disseny i l'execució d'un programa d'actuació en matèria de promoció turística. Una de les novetats més destacades d'aquesta llei consisteix a condicionar la participació en el Consell de Direcció a la realització d'una aportació econòmica a l'Agència. D'aquesta manera es pretén fomentar una implicació financera i un poder de decisió més grans del sector públic i del sector privat en la promoció turística, en la línia de les propostes de coresponsabilitat i cofinançament plantejades des del mateix sector privat.

El tercer capítol s'ocupa del règim de personal, econòmic i patrimonial de l'Agència i, en concret, explicita els recursos econòmics disponibles, la possibilitat de signar convenis de col·laboració amb entitats públiques o privades, el control financer i el règim de contractació i del personal.

El quart capítol regula els mecanismes de relació amb el departament al qual s'adscriu l'Agència, que ha d'exercir les seves funcions per mitjà d'un contracte programa pluriennal, respectant els àmbits competencials del departament competent en matèria de turisme.

El cinquè capítol es dedica al règim de contractació i al règim d'impugnació d'actes.

Finalment, completen la llei tres disposicions addicionals, quatre de transitòries, una disposició derogatòria i tres disposicions finals, que, entre altres aspectes, pretenen assegurar, en virtut del principi de seguretat jurídica, una transició correcta i eficaç del consorci Turisme de Catalunya a l'Agència Catalana de Turisme creada per aquesta llei, especialment pel que fa al personal laboral que en la data de constitució de l'Agència presti serveis en el consorci Turisme de Catalunya.

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Creació i naturalesa jurídica

  1. Es crea l'Agència Catalana de Turisme, com a entitat de dret públic de la Generalitat que actua subjecta al dret privat, amb personalitat jurídica pròpia, plena capacitat d'obrar i patrimoni propi per al compliment dels seus objectius.

  2. L'Agència Catalana de Turisme s'adscriu al departament competent en matèria de turisme i actua sota les directrius d'aquest. El departament exerceix el control d'eficàcia i d'eficiència sobre l'activitat de l'Agència, per garantir la màxima diligència en el compliment de les seves funcions i en la prestació dels seus serveis.

Article 2

Règim jurídic

  1. L'Agència Catalana de Turisme es regeix per aquesta llei; pel Decret Legislatiu 2/2002, del 24 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei 4/1985, del 29 de març, de l'Estatut de l'empresa pública catalana; pels seus estatuts, i per la resta de lleis i disposicions aplicables.

  2. L'Agència Catalana de Turisme sotmet la seva activitat en les relacions externes, amb caràcter general, a les normes de dret civil, mercantil i laboral que li són aplicables, llevat dels actes que impliquen l'exercici de potestats públiques, que resten sotmesos al dret públic.

  3. Se sotmeten a les normes de dret públic el règim d'adopció d'acords i de funcionament del Consell General de Participació i del Consell de Direcció de l'Agència, als quals és aplicable la normativa general sobre òrgans col·legiats de l'Administració de la Generalitat, i també la resta de matèries que d'acord amb aquesta llei resten subjectes al dret públic.

Article 3

Objectius

  1. L'objectiu de l'Agència Catalana de Turisme és promocionar Catalunya com a destinació turística de referència internacional d'acord amb la seva diversitat, la seva qualitat i la seva rendibilitat social i econòmica.

  2. L'Agència Catalana de Turisme té els objectius específics següents:

  1. Situar i desenvolupar la marca .Catalunya. com a referent de destinació turística de qualitat amb identitat pròpia, i també altres marques, denominacions o signes que identifiquin la realitat turística de Catalunya.

  2. Promoure l'oferta turística adaptada a les necessitats dels turistes reals i potencials, dels professionals i dels intermediaris vinculats directament o indirectament al mercat turístic.

  3. Cercar la màxima col·laboració entre tots els agents turístics vinculats a la promoció turística, tant en l'àmbit de les administracions com en el sector privat, i també la coordinació amb els organismes locals i supralocals.

  4. Donar prioritat als segments i als mercats prioritaris, atenent els interessos socials, econòmics i territorials de Catalunya.

  5. Optimar les accions de promoció des de la perspectiva de l'eficiència i amb vista a obtenir bons resultats promocionals.

  6. Cercar la màxima notorietat en les accions de comunicació i publicitat.

  7. Facilitar al conjunt dels agents turístics i, especialment, a les empreses proveïdores de béns i serveis al turisme la informació de mercat i comercial i l'assistència tècnica adequada en l'àmbit de la promoció turística, en concret, per a optimar-ne la implantació i el desenvolupament empresarials en els mercats emissors, sens perjudici de les funcions de la unitat directiva competent en matèria de turisme i en coordinació entre aquesta unitat i l'Agència.

  8. Analitzar i graduar la presència i la realització d'accions promocionals en els diversos mercats emissors de curta, mitjana i llarga distància, atenent la importància quantitativa i qualitativa d'aquests mercats.

  9. Potenciar la promoció dels productes, serveis, segments de mercat i territoris que afavoreixen l'equilibri territorial, socioeconòmic i mediambiental de Catalunya.

  10. Portar a terme accions de promoció que contribueixin a l'objectiu general establert per l'apartat 1.

Article 4

Funcions

  1. Per a la consecució dels seus objectius, l'Agència Catalana de Turisme pot exercir les funcions següents:

    1. Planificar, executar, coordinar i impulsar les accions de promoció de l'activitat turística de Catalunya.

    2. Fomentar les relacions entre les administracions que actuïn en matèria de promoció turística, ajustades als principis de coordinació, col·laboració, cooperació, informació mútua i ple respecte a llurs àmbits competencials.

    3. Gestionar, directament o indirectament, establiments o altres recursos, productes i serveis turístics de titularitat pública que li siguin encomanats, o li siguin adscrits per norma amb rang de llei, amb ple respecte pels àmbits d'actuació propis dels operadors privats, i també participar en la gestió d'establiments, recursos, productes i serveis turístics de titularitat d'altres ens públics.

    4. Afavorir processos de comercialització de productes i serveis turístics que fomentin l'equilibri territorial, la diversificació de l'oferta, la desestacionalització de la demanda i la identitat cultural, en col·laboració amb el sector privat i amb ple respecte per l'àmbit d'actuació que li és propi, per a assolir un model de desenvolupament turístic de qualitat, competitiu i sostenible.

    5. Informar dels productes turístics de Catalunya i fer-ne difusió.

    6. Qualsevol altra funció que li pugui encomanar la persona titular del departament o de la direcció general competent en matèria de turisme, d'acord amb els objectius a què fa referència l'article 3.

  2. L'Agència Catalana de Turisme pot dur a terme les seves activitats per mitjà de convenis, societats, fundacions o altres fórmules de col·laboració amb entitats públiques o privades, amb l'autorització prèvia del Govern i en els termes que resulten del Decret legislatiu 2/2002, del 24 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei 4/1985, del 29 de març, de l'Estatut de l'empresa pública catalana i per la resta de la normativa aplicable. L'Agència pot constituir o participar en el capital de qualsevol entitat que adopti la forma de societat mercantil i l'objecte social de la qual estigui relacionat amb les finalitats i els objectius de l'Agència.

  3. El Govern pot delegar en l'Agència Catalana de Turisme la representació en els consorcis, els ens o els òrgans mixtos, ja constituïts o que es constitueixin, l'objecte dels quals estigui directament relacionat amb l'activitat turística i, en especial, amb la promoció turística.

    Capítol II

    Estructura orgànica de l'Agència Catalana de Turisme

Article 5

Òrgans

  1. Els òrgans de l'Agència Catalana de Turisme són:

    1. El Consell de Direcció.

    2. El Consell General de Participació.

    3. La Presidència.

    4. La Vicepresidència.

    5. La Direcció.

  2. La composició i les funcions dels òrgans de l'Agència Catalana de Turisme i les relacions entre aquests òrgans s'han de desenvolupar per decret, d'acord amb les prescripcions d'aquesta llei.

Article 6

El Consell de Direcció

  1. El Consell de Direcció és l'òrgan de decisió, direcció i control de l'activitat de l'Agència Catalana de Turisme.

  2. El Consell de Direcció és integrat pels següents membres, que han d'ésser com a mínim deu i com a màxim divuit:

    1. El president o presidenta.

    2. El vicepresident o vicepresidenta.

    3. El director o directora de l'Agència Catalana de Turisme.

    4. Representants del departament competent en matèria de turisme, nomenats pel conseller o consellera d'aquest departament.

    5. Representants de les entitats de promoció turística més representatives de caràcter territorial i sectorial, i en especial de les entitats titulars de les marques turístiques més significatives.

    6. Representants del Consell General de les Cambres Oficials de Comerç, Indústria i Navegació de Catalunya, representatius de les empreses turístiques d'allotjament, de restauració i de mediació i de la resta de principals branques del sector turístic.

    7. Un secretari o secretària, amb veu però sense vot, nomenat pel president o presidenta del Consell de Direcció.

  3. El nombre de membres representants de la Generalitat en el Consell de Direcció ha d'ésser el mateix que el de la resta de membres que el componen. Altrament, la Generalitat pot delegar en els seus representants un nombre de vots igual al que correspon a la resta de membres.

  4. L'organització, la composició i el funcionament del Consell de Direcció s'ha de desenvolupar per mitjà d'un decret. Aquest decret pot establir que s'incorporin com a membres del Consell de Direcció representants de les empreses o les associacions d'empreses interessades en la promoció turística per mitjà d'entitats sense ànim de lucre.

  5. La participació com a membres del Consell de Direcció de representants de les entitats no pertanyents a la Generalitat resta condicionada a l'aportació econòmica que aquestes entitats facin a l'Agència, en els termes establerts pel decret a què fa referència l'apartat 4. La quantia de l'aportació s'ha de determinar per decret, d'acord amb els criteris següents:

    1. Els recursos econòmics i financers de les entitats esmentades.

    2. La vinculació, directa o indirecta, d'aquestes entitats a l'activitat turística, segons el que es desprengui dels estudis que faci la Generalitat en aquest àmbit i el pes de l'activitat turística del territori sobre el qual operen, mesurada amb ràtios d'especialització o concentració.

  6. Les funcions del Consell de Direcció són les següents:

    1. Establir les directrius generals d'actuació de l'Agència Catalana de Turisme, d'acord amb els objectius establerts per aquesta llei i en el marc dels objectius generals de la política turística del Govern.

    2. Aprovar el programa d'actuació, inversions i finançament.

    3. Aprovar el contracte programa.

    4. Aprovar el pressupost d'explotació i de capital.

    5. Aprovar els comptes anuals i la liquidació del pressupost.

    6. Aprovar la plantilla i el règim retributiu del personal.

    7. Aprovar els convenis de col·laboració a què fa referència l'article 13.2.

    8. Informar de la proposta de nomenament del director o directora de l'Agència, a proposta del president o presidenta.

    9. Proposar al departament competent en matèria de turisme l'aprovació, el desplegament i l'execució de mesures de promoció del turisme.

    10. Exercir totes les funcions de promoció que no estiguin atribuïdes expressament a un altre òrgan de l'Agència.

  7. El Consell de Direcció s'ha de reunir, amb caràcter ordinari, sis vegades l'any, com a mínim, convocat pel president o presidenta. Amb caràcter extraordinari s'ha de reunir sempre que sigui convocat pel president o presidenta o ho sol·liciti una tercera part dels membres, com a mínim.

Article 7

El Consell General de Participació

  1. El Consell General de Participació és l'òrgan de participació, consulta, debat i proposta de les administracions competents i dels sectors privats vinculats directament o indirectament amb el turisme a Catalunya.

  2. El Consell General de Participació és integrat pels membres següents:

    1. El president o presidenta.

    2. El vicepresident o vicepresidenta.

    3. El director o directora de l'Agència Catalana de Turisme.

    4. Representants del departament competent en matèria de turisme, nomenats pel conseller o consellera d'aquest departament.

    5. Representants d'altres departaments o organismes la competència dels quals tingui relació amb el turisme, de manera directa o indirecta.

    6. Representants de les entitats de promoció turística més representatives de caràcter territorial i sectorial, i en especial de les entitats titulars de les marques turístiques més significatives.

    7. Representants del Consell General de les Cambres Oficials de Comerç, Indústria i Navegació de Catalunya, de manera que se'n garanteixi una presència territorial equitativa.

    8. Representants dels col·lectius professionals, les empreses i les entitats més representatius del sector turístic.

    9. Representants dels sindicats de treballadors més representatius del sector turístic.

    10. Dos representants de les entitats municipalistes de Catalunya.

    11. Un secretari o secretària, amb veu però sense vot, nomenat pel president o presidenta del Consell General de Participació.

  3. La Generalitat té el mateix nombre de representants que el que conformen la resta de membres del Consell General de Participació.

  4. L'organització, la composició i el funcionament del Consell General de Participació s'han de desenvolupar per mitjà d'un decret. Aquest decret pot establir que s'incorporin com a membres del Consell General de Participació representants de les empreses o les associacions d'empreses interessades en la promoció turística per mitjà d'entitats sense ànim de lucre.

  5. Les funcions del Consell General de Participació són les següents:

    1. Assessorar el departament competent en matèria de promoció del turisme de Catalunya.

    2. Debatre la proposta de programa d'actuació, inversions i finançament de l'Agència Catalana de Turisme i informar-ne abans que s'aprovi.

    3. Debatre la proposta de pressupost d'explotació i de capital de l'Agència Catalana de Turisme i informar-ne abans que s'aprovi.

    4. Debatre els comptes anuals i la liquidació del pressupost de l'Agència Catalana de Turisme i informar-ne abans que s'aprovin.

    5. Formular propostes i recomanacions en matèria de promoció del turisme de Catalunya.

    6. Emetre els informes que li sol·liciti el president o presidenta de l'Agència Catalana de Turisme i atendre'n les consultes.

    7. Exercir les funcions que li són atribuïdes per reglament o encomanades pel president o presidenta de l'Agència Catalana de Turisme.

  6. El Consell General de Participació s'ha de reunir, amb caràcter ordinari, dues vegades l'any, com a mínim, convocat pel president o presidenta. Amb caràcter extraordinari s'ha de reunir sempre que sigui convocat pel president o presidenta o ho sol·liciti la meitat dels membres, com a mínim.

Article 8

La presidència

  1. La presidència de l'Agència Catalana de Turisme, que és també la del Consell General de Participació i la del Consell de Direcció, correspon al conseller o consellera del departament competent en matèria de turisme.

  2. El president o presidenta de l'Agència Catalana de Turisme exerceix les funcions que li corresponen d'acord amb la normativa reguladora d'òrgans col·legiats i, en concret, les següents:

    1. Exercir la més alta representació de l'Agència.

    2. Presidir i dirigir els debats del Consell General de Participació i del Consell de Direcció.

    3. Convocar les sessions del Consell General de Participació i del Consell de Direcció.

    4. Exercir, si escau, el vot de qualitat en la presa de decisions del Consell General de Participació i del Consell de Direcció.

    5. Informar el Govern i el Parlament de les actuacions dutes a terme per l'Agència, quan li sigui requerit.

  3. El president o presidenta de l'Agència Catalana de Turisme pot delegar l'exercici de les seves funcions en el vicepresident executiu o vicepresidenta executiva del Consell General de Participació i del Consell de Direcció; en el director o directora de l'Agència Catalana de Turisme, o, si escau, en la persona titular de la secretaria sectorial o de la direcció general en matèria de turisme.

Article 9

La vicepresidència

  1. El director o directora general de Turisme, en qualitat de vicepresident o vicepresidenta del Consell General de Participació i del Consell de Direcció, ha d'adoptar les mesures adequades per a impulsar, garantir i vetllar per l'efectivitat dels acords i les decisions preses en l'àmbit d'aquests òrgans, i també per al compliment dels objectius de l'Agència.

  2. El decret de desplegament d'aquesta llei ha d'establir les funcions concretes necessàries per a atendre el mandat expressat per l'apartat 1.

Article 10

La direcció

  1. La direcció de l'Agència Catalana de Turisme correspon a la persona nomenada pel conseller o consellera del departament competent en matèria de turisme.

  2. El director o directora de l'Agència Catalana de Turisme exerceix les funcions directives i gerencials de l'entitat i les que li encomana o delega el Consell de Direcció, i, en concret, les següents:

    1. Elaborar les propostes de programa d'actuació, inversions i finançament i trametre-les al departament competent en matèria de turisme.

    2. Elaborar la proposta de pressupost d'explotació i de capital i trametre-la al departament competent en matèria de turisme.

    3. Elaborar la proposta de comptes anuals i de liquidació del pressupost i trametre-la al departament competent en matèria de turisme.

    4. Elaborar la proposta de la plantilla i el règim retributiu del personal de l'Agència.

    5. Executar el programa d'actuació.

    6. Proposar, quan calgui, als òrgans superiors competents les mesures pertinents per a la bona marxa de l'Agència.

    7. Exercir les funcions d'òrgan de contractació i de cap de personal.

    8. Autoritzar les despeses d'acord amb els límits fixats pel Consell de Direcció.

    9. Proposar al president o presidenta del Consell General de Participació i del Consell de Direcció la llista d'assumptes de l'ordre del dia de les reunions d'aquests òrgans.

    10. Executar els acords del Consell General de Participació i del Consell de Direcció, sens perjudici de les potestats que a aquest efecte corresponen a la Presidència i a la Vicepresidència, en l'exercici de llurs funcions.

    11. Donar compte de la seva gestió al Consell de Direcció.

    12. Assumir la representació legal ordinària de l'Agència, tant judicial com extrajudicial.

  3. Les funcions descrites per les lletres a, b, c i d de l'apartat 2 s'han d'exercir amb l'aprovació prèvia de les propostes pel Consell de Direcció.

Article 11

La secretaria

  1. El secretari o secretària del Consell General de Participació i del Consell de Direcció és designat pel president o presidenta del Consell General de Participació, a proposta del director o directora de l'Agència.

  2. Les funcions del secretari o secretària són:

  1. Trametre, per ordre del president o presidenta, les convocatòries de les reunions del Consell General de Participació i del Consell de Direcció.

  2. Assistir a les reunions del Consell General de Participació i del Consell de Direcció, amb veu i sense vot, i estendre'n les actes corresponents.

  3. Expedir els certificats relatius als acords adoptats pel Consell General de Participació i el Consell de Direcció, a petició de qualsevol de llurs membres.

  4. Assessorar la Presidència, el Consell General de Participació i el Consell de Direcció.

  5. Qualsevol altra que li encomani la Presidència o la Direcció.

Capítol III

Règim de personal, econòmic i patrimonial

Article 12

Personal

  1. El personal de l'Agència Catalana de Turisme es regeix pel dret laboral.

  2. La selecció de personal de l'Agència Catalana de Turisme s'ha de fer d'acord amb els principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.

Article 13

Recursos econòmics

  1. L'Agència Catalana de Turisme disposa dels recursos econòmics següents:

    1. Les assignacions que li corresponguin amb càrrec als pressupostos de la Generalitat.

    2. Les aportacions dels membres.

    3. Els rendiments procedents de les tarifes percebudes per serveis prestats directament, que tenen la consideració de preus privats.

    4. Les quantitats obtingudes per l'alienació d'actius fixos i pel rendiment dels béns i els valors que constitueixen el seu patrimoni.

    5. Les subvencions, les donacions i qualsevol altra aportació voluntària d'entitats públiques i privades o de particulars.

    6. Els procedents dels crèdits, els préstecs i les altres operacions financeres que es puguin concertar i estiguin reflectides en la Llei de pressupostos de la Generalitat.

    7. Qualsevol ingrés compatible amb la naturalesa i les finalitats de l'Agència.

    8. La resta d'ingressos que s'autoritzin.

  2. L'Agència Catalana de Turisme pot signar, en els termes i les condicions establerts per la normativa aplicable a l'Administració de la Generalitat, convenis de col·laboració amb entitats públiques pertanyents a altres administracions en els àmbits d'actuació que, directament o indirectament, li són propis. Així mateix, pot subscriure convenis amb entitats privades que tinguin un interès específic en la realització de determinades accions de promoció, sempre que aquestes s'adeqüin al programa d'actuació de l'Agència.

  3. Els recursos econòmics de l'Agència Catalana de Turisme tenen caràcter finalista, atès que són destinats a la consecució dels objectius de l'entitat.

Article 14

Pressupost, comptabilitat i control econòmic

  1. El pressupost de l'Agència Catalana de Turisme és anual i se subjecta al Decret legislatiu 3/2002, del 24 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya; al Decret legislatiu 2/2002, del 24 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei 4/1985, del 29 de març, de l'Estatut de l'empresa pública catalana, i a les successives lleis de pressupostos de la Generalitat.

  2. L'Agència Catalana de Turisme ha d'ordenar la seva comptabilitat d'acord amb el Pla general comptable.

  3. El control financer de l'Agència Catalana de Turisme té per objecte comprovar-ne el funcionament economicofinancer i s'efectua pel procediment d'auditoria, el qual substitueix la intervenció prèvia de les operacions corresponents. L'auditoria s'ha de fer o bé directament per la Intervenció General de la Generalitat o bé sota la direcció d'aquesta.

Article 15

Patrimoni

  1. Constitueixen el patrimoni de l'Agència Catalana de Turisme els béns i els drets de tota mena que li adscrigui la Generalitat, i els béns i els drets propis, de qualsevol naturalesa, que adquireixi per qualsevol títol, d'acord amb aquesta llei.

  2. L'Agència Catalana de Turisme ha d'establir la comptabilitat i els registres que permetin conèixer la naturalesa, la titularitat i la destinació dels seus béns i drets, propis o adscrits, sens perjudici de les competències dels altres ens i organismes en matèria de turisme.

  3. Els béns i els drets que la Generalitat adscrigui a l'Agència Catalana de Turisme s'han de reincorporar al patrimoni de la Generalitat en les mateixes condicions que tenien en el moment de produir-se l'adscripció, en el cas que l'Agència s'extingeixi o modifiqui les seves funcions i sempre que aquesta modificació tingui incidència en els dits béns i drets. Els béns i els drets adscrits per la Generalitat a l'Agència també es reincorporen al patrimoni de la Generalitat en el cas que no es dediquin al compliment de les finalitats establertes. En aquest cas, la Generalitat, amb la taxació del llur valor pericial, n'ha d'exigir els detriments avaluats.

  4. Els béns adscrits a l'Agència Catalana de Turisme que tenen la consideració de béns de domini públic gaudeixen de les exempcions tributàries que corresponen als béns d'aquesta naturalesa. Els béns adquirits d'una altra manera s'han d'incorporar al patrimoni de l'Agència.

  5. La gestió del patrimoni de l'Agència Catalana de Turisme s'ha d'ajustar al Decret legislatiu 1/2002, del 24 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de patrimoni de la Generalitat de Catalunya; al Decret legislatiu 2/2002, del 24 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei 4/1985, del 29 de març, de l'Estatut de l'empresa pública catalana, i a la legislació sobre patrimoni de la Generalitat.

Capítol IV

Relacions amb el departament d'adscripció

Article 16

Contracte programa

  1. Les relacions entre l'Agència Catalana de Turisme i el departament d'adscripció s'articulen per mitjà d'un contracte programa de caràcter pluriennal, autoritzat prèviament pel Departament d'Economia i Finances pel que fa a les actuacions econòmiques i financeres que incorpori, sens perjudici del que estableix l'article 53 del Decret legislatiu 3/2002, del 24 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya.

  2. El contracte programa ha d'incloure, com a mínim, la definició dels objectius que s'han d'assolir, la previsió dels resultats que s'han d'obtenir en la gestió i els instruments de seguiment i control a què s'ha de sotmetre l'activitat de l'Agència Catalana de Turisme.

  3. Poden participar en el contracte programa, i subscriure'l conjuntament amb l'Agència Catalana de Turisme, els departaments que el departament d'adscripció consideri adequats, per llur presència en els òrgans de govern de l'Agència o per llur àmbit de competències.

Article 17

Relacions amb la unitat directiva competent en matèria de turisme

La determinació dels objectius i les tasques de l'Agència Catalana de Turisme s'ha d'entendre sens perjudici de l'estructura i les funcions de la unitat directiva competent en matèria de turisme. L'Agència Catalana de Turisme porta a terme la seva activitat de manera coordinada amb la Direcció General de Turisme i sens perjudici de la seva autonomia.

Capítol V

Contractació i règim d'impugnació d'actes

Article 18

Contractació

  1. El règim de contractació de l'Agència Catalana de Turisme es regeix pel que estableix la Llei de contractes de les administracions públiques, i ha de garantir, en qualsevol cas, els principis de publicitat i de lliure concurrència.

  2. L'òrgan de contractació de l'Agència Catalana de Turisme és el director o directora.

Article 19

Recursos i reclamacions

  1. Les resolucions de caràcter administratiu dictades pels òrgans col·legiats de l'Agència Catalana de Turisme exhaureixen la via administrativa. Contra aquestes resolucions es pot interposar recurs potestatiu de reposició o bé, directament, recurs contenciós administratiu davant la jurisdicció competent.

  2. Els actes administratius dictats pel director o directora de l'Agència Catalana de Turisme són recurribles en alçada davant el conseller o consellera del departament competent en matèria de turisme, en els termes i les condicions establerts en la legislació sobre el règim jurídic de les administracions públiques i el procediment administratiu comú.

  3. Els recursos extraordinaris de revisió s'han d'interposar d'acord amb la normativa vigent en matèria de procediment administratiu.

  4. L'exercici d'accions civils i laborals es regeix pel que disposa la normativa vigent.

  5. Els actes dictats en aplicació del règim economicofinancer establert per aquesta llei poden ésser objecte de reclamació davant els òrgans de la Generalitat competents per a conèixer les reclamacions economicoadministratives, en la forma i els termes establerts per la legislació aplicable.

    Disposicions addicionals

    Primera

    Constitució i inici de les activitats de l'Agència Catalana de Turisme

    La constitució i l'inici de les activitats de l'Agència Catalana de Turisme resten sotmesos a l'aprovació dels seus estatuts per decret del Govern. El Govern ha de desplegar i completar les disposicions organitzatives, funcionals i de règim jurídic establertes per aquesta llei.

    Segona

    Béns i mitjans de l'Agència Catalana de Turisme

    El Govern i el departament competent en matèria de turisme han d'adscriure a l'Agència Catalana de Turisme els béns i els mitjans materials i pressupostaris necessaris per al funcionament de l'Agència, que, si escau, mantenen la qualificació jurídica originària.

    Tercera

    Logotip de la marca .Catalunya.

    El logotip de la marca .Catalunya. ha d'ésser aprovat pel Govern a proposta del conseller o consellera del departament competent en matèria de turisme.

    Disposicions transitòries

    Primera

    Dissolució del consorci Turisme de Catalunya

    El consorci Turisme de Catalunya es dissol en el moment de constitució de l'Agència Catalana de Turisme, la qual se subroga en la titularitat dels béns, els drets i les obligacions del consorci, tant a Catalunya com a l'exterior. El consorci Turisme de Catalunya manté l'estructura, la composició i les funcions fins que es constitueixi l'Agència Catalana de Turisme.

    Segona

    Adscripció del personal del consorci Turisme de Catalunya

    El personal laboral que en la data de constitució de l'Agència Catalana de Turisme estigui prestant serveis en el consorci Turisme de Catalunya s'integra a l'Agència pel mecanisme de successió d'empresa, la qual resta subrogada en els drets i les obligacions laborals en els termes que estableix l'article 44 de l'Estatut dels treballadors. Aquest personal continua exercint les seves funcions mentre no es desplegui l'estructura orgànica de l'Agència Catalana de Turisme i no es defineixin i s'adaptin els llocs de treball corresponents a aquesta estructura.

    Tercera

    Personal de les oficines de turisme

  6. S'habilita, amb caràcter excepcional i transitori, un torn de reserva especial, amb dues convocatòries, per a accedir a la condició de funcionari o funcionària del cos de diplomats, especialitat d'intèrprets informadors turístics, amb les funcions d'assessorar i atendre el turista, informar-lo, promoure el conjunt del territori i estructurar el producte turístic. Aquests llocs es creen amb un nivell de base 21.

  7. El procediment de selecció dels aspirants als llocs a què fa referència l'apartat 1 és el de concurs oposició. Les bases de les convocatòries han d'establir la valoració dels serveis prestats dins l'Administració pública en exercici de les funcions esmentades, en el grup corresponent o en d'altres, sempre que s'hagin produït en l'àmbit funcional de les oficines de turisme. Els serveis prestats en oficines de turisme de la Generalitat es valoren a raó de 0,30 punts per mes treballat; els serveis prestats a la resta d'oficines de titularitat d'altres administracions públiques es valoren a raó de 0,20 punts per mes treballat. En qualsevol cas, la puntuació dels mèrits per serveis prestats no pot superar el 30% de la puntuació màxima total.

  8. Les bases de les convocatòries han d'establir que els aspirants poden al·legar com a mèrits els serveis prestats a què fa referència l'apartat 2 solament en una de les dues convocatòries. Així mateix, les bases de les convocatòries han d'establir les titulacions exigibles amb relació a l'especialitat convocada; els mèrits assignats a formació, que han d'estar directament relacionats amb les funcions de l'especialitat, i les titulacions relacionades amb les funcions de l'especialitat. Les bases també han de fixar el temari específic per a aquesta especialitat, amb un nombre total de temes que no pot ésser superior al dels temaris exigibles en proves d'accés als cossos del grup B.

    Quarta

    Continuïtat en les funcions del personal de les oficines de turisme

    El personal que presta serveis a les oficines de turisme continua exercint les seves funcions mentre no es proveeixin els llocs de treball corresponents mitjançant el procés selectiu establert per la disposició transitòria tercera.

    Disposició derogatòria

    Resten derogades totes les normes que s'oposin al que estableix aquesta llei, sens perjudici de la vigència de les disposicions següents, la relació de les quals es fa a títol enunciatiu, o de les que les modifiquen o les substitueixen, sempre que no contradiguin aquesta llei i mentre no se n'aprovin les normes de desplegament i aplicables:

    1. El Decret 13/1986, del 16 de gener, de constitució del Consorci de Promoció Turística de Catalunya.

    2. El Decret 40/1990, del 23 de gener, pel qual es modifiquen els estatuts del Consorci de Promoció Turística de Catalunya.

    3. El Decret 83/1997, de l'1 d'abril, pel qual es canvia la denominació del Consorci de Promoció Turística de Catalunya per la de Turisme de Catalunya i se'n modifiquen els estatuts.

    4. El Decret 110/2000, del 6 de març, pel qual es modifiquen els estatuts del consorci Turisme de Catalunya.

    Disposicions finals

    Primera

    Aprovació dels estatuts i desplegament normatiu

    En el termini de sis mesos a comptar de l'entrada en vigor d'aquesta llei, el Govern ha d'aprovar els estatuts de l'Agència Catalana de Turisme i les normes necessàries per al desplegament d'aquesta llei.

    Segona

    Modificacions pressupostàries

  9. S'autoritza el Govern perquè porti a terme les modificacions pressupostàries necessàries per a traspassar a l'Agència Catalana de Turisme els recursos del consorci Turisme de Catalunya.

  10. S'autoritza els òrgans competents en matèria de turisme a portar a terme les modificacions en els crèdits i les aplicacions pressupostàries que siguin necessàries per a la constitució i entrada en funcionament de l'Agència Catalana de Turisme.

    Tercera

    Entrada en vigor

    Aquesta llei entra en vigor l'endemà d'haver estat publicada en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

    Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin complir.

    Palau de la Generalitat, 5 de desembre de 2007

    José Montilla i Aguilera

    President de la Generalitat de Catalunya

    Josep Huguet i Biosca

    Conseller d'Innovació, Universitats i Empresa

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR