LLEI 10/2007, de 30 de juliol, de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyLlei

LLEI 10/2007, de 30 de juliol, de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya. El President de la Generalitat de Catalunya Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de Catalunya ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que estableix l'article 65 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, promulgo la següent LLEI Preàmbul L'Estatut d'autonomia de Catalunya garanteix a la Generalitat una pluralitat de títols competencials des dels quals es pot abordar la matèria de la seguretat. L'Estatut estableix les competències de la Generalitat en aquesta matèria, tant pel que fa a la seguretat pública com a la privada. Els darrers anys el Parlament, en l'àmbit de les seves competències, ha elaborat un seguit de lleis que donen testimoni d'aquest fet, relatives a la Policia de la Generalitat-Mossos d'Esquadra, a les policies locals, a la prevenció i extinció d'incendis i als salvaments, a la protecció civil, al trànsit i al medi natural. En aquest context, una fita important ha estat l'aprovació de la Llei 4/2003, del 7 d'abril, d'ordenació del sistema de seguretat pública de Catalunya, la qual representa un pas qualitatiu indubtable en la consideració de la seguretat com un sistema integral capaç d'assegurar als ciutadans de Catalunya la llibertat i la tranquil·litat en l'actual societat del risc. Aquesta garantia ha de provenir d'iniciatives i polítiques transversals modernes que valorin alhora el respecte dels valors democràtics i la llibertat i la seguretat de les persones i de llurs béns. Les polítiques transversals s'han de sustentar en institucions també transversals que estructurin el sistema de seguretat integral que Catalunya mereix. És en aquest sentit que es pretén la creació d'un únic centre de formació i recerca per a l'adquisició de qualificacions i competències professionals en l'àmbit de la seguretat, capaç de crear col·lectivament i compartir coneixement tècnic en els àmbits de la selecció, la formació i el desenvolupament professional i, en general, capaç de promoure l'estudi i la recerca en l'àmbit de la seguretat. Aquesta institució ha d'unificar els serveis de l'Escola de Policia de Catalunya i l'Escola de Bombers i Seguretat Civil de Catalunya emplaçats a la ciutat de Mollet del Vallès i ha de garantir polítiques de selecció, formació i carrera per als diferents cossos que integren el sistema de seguretat, en col·laboració amb els òrgans directius responsables en aquestes matèries propis de l'estructura departamental de la mateixa Generalitat o dels ens locals del seu àmbit territorial. D'aquesta manera s'aprofundeix en la cultura de la col·laboració i la coresponsabilitat, que ha de fonamentar un sistema de seguretat pública més eficaç i eficient, tècnicament més desenvolupat i més ben preparat. El contingut d'aquesta llei s'estructura en tres capítols, relatius a les disposicions generals, els òrgans de govern i el règim jurídic de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya, completats amb diverses disposicions addicionals, una de transitòria, una de derogatòria i una de final. El capítol I, dedicat a les disposicions generals, defineix la naturalesa i el règim jurídic de l'Institut, les seves finalitats, l'àmbit d'actuació, les funcions i les relacions de cooperació amb altres institucions i entitats públiques. El capítol II té per objecte el règim orgànic de l'Institut, integrat pel president o presidenta, els vicepresidents, el Consell de Direcció i el director o directora. Aquesta llei identifica les persones titulars dels òrgans, la composició d'aquests i les funcions que tenen atribuïdes. L'esquema orgànic es completa amb la creació del Consell Pedagògic i Científic, que ha de garantir l'assessorament de les autoritats de l'Institut; de la Comissió de Relacions amb els Sindicats, que ha de canalitzar la comunicació amb les organitzacions sindicals representatives del personal de les administracions públiques que rep formació a l'Institut, i de la Comissió de Relacions amb Entitats, Centres i Professionals de Seguretat Privada, que ha de canalitzar la comunicació amb les federacions i associacions d'empreses de seguretat privada, els centres de formació homologats i els professionals col·legiats. El capítol III estableix el règim jurídic de l'Institut pel que fa als recursos econòmics, la contractació, el personal i el règim de recursos administratius. Les disposicions addicionals regulen la successió de l'Escola de Policia de Catalunya i de l'Escola de Bombers i Seguretat Civil de Catalunya per l'Institut. La disposició transitòria estableix la pròrroga del règim orgànic existent en aquestes institucions fins que sigui substituït pel nou sistema d'òrgans que estableix aquesta llei. Finalment, la disposició derogatòria introdueix les modificacions que demana la coherència de l'ordenament jurídic, i la disposició final estableix la data d'entrada en vigor d'aquesta llei. Capítol I Disposicions generals Article 1 Naturalesa i règim jurídic 1. Es crea l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya com a entitat autònoma de caràcter administratiu adscrita al departament competent en matèria de seguretat pública. 2. L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya té personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar per al compliment de les seves finalitats. 3. L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya ha de disposar de recursos suficients per a complir les seves funcions. A aquest efecte, té pressupost propi, d'acord amb el que estableix la legislació reguladora de les finances públiques de Catalunya. 4. L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya es regeix per aquesta llei, per les disposicions que la despleguen, per la legislació general d'entitats autònomes que li sigui aplicable i per les normes generals de dret públic. Article 2 Finalitat Les finalitats essencials de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya són les següents: a) La formació dels membres dels serveis de seguretat públics o privats, de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments, d'emergències, de protecció civil i de vigilància, control i protecció ambientals. b) La creació, la gestió, la difusió i l'aplicació del coneixement tècnic per a seleccionar, promoure i desenvolupar els col·lectius professionals a què fa referència la lletra a, d'acord amb la normativa que els regula. c) La promoció de l'estudi i la recerca en l'àmbit de la seguretat. Article 3 Àmbit d'actuació 1. Als efectes d'aquesta llei, s'entén per cossos de policia de Catalunya la Policia de la Generalitat-Mossos d'Esquadra i les policies dels ajuntaments, d'acord amb el que estableix l'article 5 de la Llei 4/2003, del 7 d'abril, d'ordenació del sistema de seguretat pública de Catalunya. 2. Als efectes d'aquesta llei, s'entén per personal d'emergències el personal que integra els serveis de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments de Catalunya, d'acord amb el que estableix l'article 5 de la Llei 5/1994, del 4 de maig, de regulació dels serveis de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments de Catalunya; el personal dels serveis de protecció civil, i el personal propi del centre d'atenció i gestió d'emergències de la Generalitat a què fa referència l'article 30 de la Llei 4/2003 i el que hi és adscrit. 3. L'àmbit d'actuació de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya comprèn els col·lectius professionals següents: a) Els membres dels cossos de policia de Catalunya, els vigilants i els auxiliars de la policia local, i els integrants de les altres estructures professionals que compleixin funcions en l'àmbit de la seguretat pública al servei de les institucions pròpies de Catalunya. b) Els membres dels cossos, les escales, les classes i les categories que integren el personal de protecció civil i el de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments. c) El personal de les estructures professionals que compleixin funcions en l'àmbit de la seguretat viària, del trànsit, de la mobilitat i de la seguretat ambiental. d) El personal facultatiu i tècnic que doni cobertura i suport a la funció pròpia dels cossos de policia i del personal de protecció civil i de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments. e) El personal de les estructures professionals que tenen com a funció garantir la protecció i l'ajuda als ciutadans i la vigilància i la seguretat en els espais i els serveis públics. f) Els membres del Cos d'Agents Rurals. 4. Correspon a l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya la formació, el perfeccionament i la capacitació del voluntariat i dels actors directament relacionats amb els serveis de seguretat i emergències. 5. Les activitats de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya es poden estendre a altres serveis de seguretat prestats per personal al servei de les administracions públiques catalanes, en règim de complementarietat i en col·laboració amb les autoritats i els òrgans als quals siguin adscrits o dels quals depenguin. Amb aquestes condicions, correspon a l'Institut la formació del personal penitenciari en procediments, intervencions i tècniques de seguretat. 6. Correspon a l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya autoritzar els centres de formació del personal de la seguretat privada, homologar-ne els programes formatius i avaluar-ne l'activitat. També pot realitzar activitats de formació prèvia i de formació permanent del personal de la seguretat privada, d'acord amb la legislació. Article 4 Funcions 1. Corresponen a l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya les funcions següents: a) Estudiar, identificar i definir els programes, els continguts i l'estructura dels processos selectius dels cossos de policia i del personal de protecció civil i de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments en col·laboració amb els centres directius competents en aquesta matèria. b) Estudiar, identificar i definir les competències, els perfils professionals exigibles i els mètodes de selecció i avaluació més adequats per a l'accés als cossos de policia i als col·lectius específics del personal de protecció civil i de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments en col·laboració amb els centres directius competents en aquesta matèria. c) Estudiar, identificar i definir els protocols d'avaluació per a dur una arma de foc, coordinar-ne l'aplicació i avaluar les condicions psicològiques que han de complir els membres dels cossos de policia de Catalunya per a dur una arma de foc. d) Prestar col·laboració i assistència tècnica en els processos de selecció del personal que pertany a cossos de policia o a cossos, escales, classes i categories del personal de protecció civil i de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments, i prestar als òrgans de selecció la col·laboració material i el suport tècnic necessaris per a l'exercici de llurs competències, organitzant i gestionant, si escau, les proves que li siguin encomanades. e) Participar en els òrgans de selecció dels processos d'accés als cossos de policia de Catalunya i a les estructures professionals del personal de protecció civil i de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments, d'acord amb el que estableix la legislació i, si escau, les disposicions de les bases de les convocatòries. f) Executar els processos selectius per a l'ingrés als cossos de policia i als cossos, les escales, les classes o les categories del personal de protecció civil i de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments, sempre que li ho encomani l'autoritat competent i que un acord específic o un conveni dels òrgans o les entitats que hi intervenen fixi les condicions de l'encàrrec de gestió. g) Estudiar i definir instruments de detecció de les necessitats formatives i dissenyar i aplicar mètodes d'avaluació i revisió tècnica relacionats amb la qualitat de la formació dels col·lectius professionals específics a què fa referència l'article 3.3, procurant que s'apliquin en col·laboració amb els centres directius competents en aquesta matèria. h) Establir i desenvolupar les polítiques generals de formació relatives als cossos de policia de Catalunya i al personal de protecció civil i de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments, assenyalar les directrius i els criteris tècnics per a l'elaboració dels plans de formació dels ens locals en matèria de personal de seguretat, coordinar-ne el desenvolupament i prestar-los assistència en l'execució dels dits plans. i) Participar en l'elaboració de polítiques de reclutament actives i procurar que els processos de selecció per a l'accés als cossos de policia i a les estructures professionals del personal de protecció civil i de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments siguin efectius. j) Programar, organitzar i desenvolupar la formació bàsica, la formació per a la promoció i el comandament, la formació per a l'especialització i la formació contínua dels col·lectius professionals específics a què fa referència l'article 3.3. k) Elaborar els plans de carrera dels cossos de policia de les institucions pròpies de Catalunya i del personal de protecció civil i de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments en col·laboració amb els centres directius competents en aquesta matèria. l) Desenvolupar, afavorir i orientar l'autoprotecció dels ciutadans per mitjà de programes d'informació, educació i conscienciació social en matèria de seguretat, prestant una atenció especial a la formació escolar i a la població juvenil, d'acord amb la legislació. m) Promoure i realitzar activitats d'estudi, recerca i assessorament relacionades amb l'àmbit de la seguretat. n) Elaborar publicacions de caràcter científic, tècnic, formatiu i informatiu relacionades amb l'àmbit de la seguretat. o) Organitzar activitats de debat i divulgació en matèria de seguretat. p) Promoure la col·laboració amb institucions, centres i establiments docents nacionals, estatals i internacionals, i mantenir-hi relacions d'intercanvi de coneixements i de professionals en les matèries pròpies de la seva competència. q) Desenvolupar programes de formació sectorial de representants d'elecció pública i directius públics vinculats a l'àmbit de la seguretat en llurs institucions i organitzacions. r) Les que li reconeguin les altres lleis i disposicions i les que li encomani el Govern. 2. L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya ha d'actuar, en l'exercici de les seves funcions, en coordinació amb els òrgans responsables en matèria de seguretat i emergències i amb subjecció estricta a les directrius generals que emanin dels òrgans superiors del departament competent en matèria de seguretat pública. 3. Les activitats de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya s'han de fonamentar en un pla estratègic, en una carta de serveis, en un pla director de formació i recerca i en uns plans anuals d'activitats. 4. L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya, amb l'acord exprés dels corresponents centres directius, pot encomanar a les unitats dels diferents cossos de policia i del personal de protecció civil i de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments dependents de la Generalitat la realització concreta d'activitats de formació consistents en l'aprenentatge de tècniques, destreses i habilitats vinculades amb el lloc de treball. 5. L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya ha d'acreditar l'assistència als cursos de formació no selectius i la participació en aquests per mitjà de l'expedició de diplomes o certificats, que poden ésser reconeguts com a mèrits en els processos selectius i en els sistemes de provisió de llocs de treball de les diverses administracions públiques amb competències en matèria de seguretat. 6. L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya és el responsable de la determinació dels requisits i els procediments d'homologació dels programes de formació en matèria de seguretat pública, especialment pel que fa a la valoració com a mèrit per a l'accés, la promoció interna i la provisió de llocs de treball dels cossos de policia i de bombers. 7. Com a requisit per a autoritzar i homologar els centres de formació de seguretat privada, els responsables i el personal docent d'aquests centres han de fer obligatòriament cursos específics de formació i reciclatge impartits per l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya. Article 5 Cooperació amb altres institucions i entitats 1. L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya ha de promoure la cooperació i la col·laboració amb les universitats, el poder judicial i altres entitats públiques o privades per a complir millor les finalitats i les funcions que té atribuïdes. 2. L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya ha de promoure especialment la subscripció, amb les institucions i entitats a què fa referència l'apartat 1, de convenis que facin possible l'estructuració adequada en el terreny educatiu i formatiu de la carrera professional dels col·lectius específics a què fa referència l'article 3.3. 3. L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya ha de promoure, amb caràcter preferent, davant les autoritats educatives i universitàries, el reconeixement i la convalidació acadèmica de la formació impartida als cossos de policia i de bombers de les institucions públiques de Catalunya, a l'efecte d'impulsar-ne la carrera professional. Capítol II Estructura orgànica Article 6 Òrgans de govern Els òrgans de govern de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya són el president o presidenta, els vicepresidents, el Consell de Direcció i el director o directora. Article 7 Presidència i vicepresidència 1. El president o presidenta de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya és el conseller o consellera del departament competent en matèria de seguretat pública. 2. Corresponen al president o presidenta de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya les funcions següents: a) Exercir l'alta representació i la direcció superior de l'Institut. b) Presidir el Consell de Direcció de l'Institut, convocar-ne les sessions, fixar l'ordre del dia d'aquestes, dirigir les reunions i dirimir els empats amb el vot de qualitat. c) Supervisar les actes i els certificats dels acords del Consell de Direcció. d) Tutelar la realització de les activitats de l'Institut, garantint que es compleix la legislació i vetllant perquè es compleixin els acords del Consell de Direcció. e) Disposar les despeses i ordenar els pagaments si llur quantia excedeix el 20% dels pressupostos de l'Institut. f) Nomenar els membres dels òrgans de govern i dels òrgans complementaris de l'Institut, si escau, a proposta de les administracions, entitats i organitzacions respectives. g) Exercir les funcions inherents a la condició de president o presidenta de l'òrgan col·legiat. 3. El vicepresident primer o vicepresidenta primera de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya substitueix el president o presidenta en cas d'absència o malaltia i exerceix les funcions que aquest li delegui de manera expressa. 4. El vicepresident segon o vicepresidenta segona de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya substitueix el president o presidenta en cas d'absència o malaltia si no ho pot fer el vicepresident primer o vicepresidenta primera i exerceix les funcions que el president o presidenta li delegui. Article 8 Consell de Direcció 1. El Consell de Direcció de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya és integrat pel president o presidenta i pels vocals titulars següents: a) El secretari o secretària competent en matèria de seguretat ciutadana. b) El director o directora de serveis del depar-tament competent en matèria de seguretat pública. c) El director o directora competent en matèria de policia. d) El director o directora competent en matèria de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments. e) El director o directora competent en matèria de protecció civil. f) El director o directora de l'Institut. g) El director o directora competent en matèria de medi natural. h) El director o directora del Servei Català de Trànsit. i) Tres vocals designats pel conseller o consellera del depar-tament competent en matèria de seguretat pública. j) Cinc vocals en representació dels ens locals, a proposta de les associacions representatives de municipis. k) Dos vocals en representació de l'Ajuntament de Bar-celona, a proposta de l'alcalde o alcaldessa. 2. El secretari o secretària competent en matèria de seguretat ciutadana i un dels representants dels ens locals, escollit entre ells, tenen la condició de vicepresident primer o vicepresidenta primera i vicepresident segon o vicepresidenta segona, respectivament, de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya i del Consell de Direcció. 3. Un funcionari o funcionària de carrera de l'Administració de la Generalitat adscrit a l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya i designat pel Consell de Direcció exerceix la secretaria del dit consell, amb veu però sense vot. Article 9 Funcions del Consell de Direcció 1. Corresponen al Consell de Direcció de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya les funcions següents: a) Fixar els objectius de l'Institut i aprovar-ne el pla estratègic i la carta de serveis públics. b) Aprovar el pla director de formació del personal del sistema de seguretat pública de Catalunya, que ha de comprendre les directrius i els criteris tècnics als quals s'han d'ajustar els plans anuals d'activitats de l'Institut i els plans de formació dels ajuntaments per al personal de seguretat. c) Aprovar el pla director de recerca en matèria de seguretat, que ha de comprendre les directrius, els criteris tècnics i les línies de recerca als quals s'han d'ajustar els plans anuals d'activitats de l'Institut. d) Aprovar els plans anuals de formació, recerca i publicacions i vetllar perquè es compleixin. e) Aprovar els plans d'estudis dels cursos selectius que imparteixi l'Institut. f) Emetre un informe sobre l'avantprojecte de pressupost i aprovar la memòria anual de l'Institut. g) Informar sobre els esquemes dels plans de carrera dels cossos de policia de Catalunya i del personal d'emergències. h) Informar sobre les disposicions de caràcter general relatives al règim interior i a l'estructura orgànica. i) Informar sobre els requisits per a autoritzar i homologar els centres de formació de seguretat privada. j) Rebre informació dels convenis que l'Institut subscrigui amb altres entitats públiques o privades. k) Informar anualment sobre la determinació dels drets de matrícula i, si escau, sobre el projecte de taxes i preus públics. l) Aprovar anualment els barems reguladors de les remuneracions de les activitats docents. m) Rebre informació del nomenament i la separació del director o directora i exercir el control de la funció de direcció. n) Informar sobre els nomenaments dels membres del Consell Pedagògic i Científic. o) Deliberar i informar sobre els assumptes que el president o presidenta de l'Institut sotmeti a la seva consideració. 2. El Consell de Direcció ha de vetllar especialment perquè s'incorpori la perspectiva de gènere en el compliment de les finalitats i funcions de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya i ha de fer el seguiment i la validació permanents de l'ús de la variant de gènere en els instruments i els indicadors utilitzats per a desenvolupar les polítiques, els projectes i els plans proposats. Article 10 Funcionament del Consell de Direcció 1. El funcionament del Consell de Direcció, en tot allò que aquesta llei o la normativa que la desplega no estableixi, es regeix per les disposicions relatives al funcionament dels òrgans col·legiats que estableix la legislació de procediment i règim jurídic de les administracions públiques aplicable a Catalunya. 2. El Consell de Direcció es reuneix en sessió ordinària dues vegades l'any, convocat pel president o presidenta, i en sessió extraordinària sempre que ho decideixi el president o presidenta o a instància d'una tercera part dels seus membres. Article 11 Director o directora 1. El Govern, a proposta del conseller o consellera del departament competent en matèria de seguretat pública, nomena i separa el director o directora de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya. 2. El director o directora de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya té la consideració d'alt càrrec assimilat al rang orgànic de director o directora general. Article 12 Funcions del director o directora Corresponen al director o directora de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya les funcions següents: a) Exercir la representació i la direcció de l'Institut, d'acord amb les directrius del president o presidenta i del Consell de Direcció, impulsant, coordinant i planificant les activitats necessàries per al compliment de les seves finalitats i l'exercici de les funcions que té atribuïdes. b) Executar els acords del Consell de Direcció i vetllar pel compliment de les instruccions i les decisions dels òrgans de govern de l'Institut, particularment del president o presidenta. c) Dirigir, coordinar i supervisar els serveis de l'Institut. d) Elaborar i presentar al Consell de Direcció els projectes de pla estratègic, el projecte de pla director de formació del personal del sistema de seguretat pública de Catalunya, el projecte de pla director de recerca en matèria de seguretat i els projectes de plans anuals d'activitats. e) Elaborar i presentar al Consell de Direcció l'avantprojecte de pressupost i de memòria anual. f) Exercir la direcció del personal de l'Institut, contractar el personal laboral i donar-ne compte al Consell de Direcció. g) Autoritzar les despeses i fer els pagaments dins dels límits establerts. h) Exercir les competències sobre patrimoni i contractació que l'ordenament jurídic atribueix a les entitats autònomes administratives. i) Proposar plans d'estudi i formació, programes d'actuació, projectes de recerca, títols, sistemes i processos de selecció, i esquemes de plans de carrera i de desenvolupament professional perquè l'òrgan competent els aprovi, tenint en compte, si escau, les recomanacions del Consell Pedagògic i Científic. j) Elaborar i subscriure convenis amb altres entitats públiques i privades. k) Aplicar les normes, en matèria de disciplina acadèmica, als participants en les activitats organitzades per l'Institut. l) Expedir els certificats, els títols, les habilitacions i els diplomes acreditatius dels estudis fets a l'Institut. m) Proposar al Consell de Direcció els barems per a remunerar les activitats de formació i fixar les retribucions per a les col·laboracions puntuals en les tasques de l'Institut, en el marc de les consignacions pressupostàries i per a les finalitats pròpies de l'Institut. n) Aprovar les instruccions i les circulars que es considerin necessàries per a regular el funcionament de l'activitat de l'Institut i l'ús de les dependències, les instal·lacions i els serveis que hi estan associats. o) Les que li siguin atribuïdes per llei o reglament i les que siguin competència pròpia de l'Institut i no estiguin atribuïdes a un altre òrgan. Article 13 Naturalesa i composició del Consell Pedagògic i Científic 1. El Consell Pedagògic i Científic és un òrgan col·legiat assessor de naturalesa consultiva de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya, amb funcions de formulació de propostes relatives a l'elaboració i l'aplicació dels programes de les activitats docents i de recerca que es duguin a terme. 2. El Consell Pedagògic i Científic de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya és integrat pels membres següents: a) El president o presidenta, que és el director o directora de l'Institut. b) Cinc vocals designats pel conseller o consellera del departament competent en matèria de seguretat pública. c) Un vocal o una vocal designat pel conseller o consellera del departament competent en matèria d'educació. d) Un vocal o una vocal designat pel conseller o consellera del departament competent en matèria penitenciària. e) Un vocal o una vocal designat pel conseller o consellera del departament competent en matèria de medi ambient. f) Un vocal o una vocal designat pel conseller o consellera del departament competent en matèria d'universitats. g) Un vocal o una vocal designat pel conseller o consellera del departament competent en matèria de salut. h) Un vocal o una vocal designat pel conseller o consellera del departament competent en matèria de política territorial i obres públiques. i) Tres vocals en representació dels ens locals, a proposta de les associacions representatives dels municipis. j) Dos vocals en representació de l'Ajuntament de Barcelona, a proposta de l'alcalde o alcaldessa. k) Dos vocals en representació de les universitats, a proposta del Consell Interuniversitari de Catalunya. 3. El Consell Pedagògic i Científic pot constituir comissions per a estudiar assumptes la complexitat dels quals ho requereixi. Poden participar en les comissions persones que no siguin membres del Consell. Article 14 Funcions del Consell Pedagògic i Científic Corresponen al Consell Pedagògic i Científic de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya les funcions següents: a) Informar sobre el pla director de formació del personal del sistema de seguretat pública de Catalunya. b) Informar sobre el pla anual d'activitats de l'Institut en matèria de formació i recerca. c) Informar sobre els plans d'estudi de tots els cursos selectius que imparteixi l'Institut. d) Analitzar el funcionament acadèmic i la qualitat de la formació de l'Institut. e) Informar sobre els assumptes que el Consell de Direcció li encomani. f) Elevar al Consell de Direcció les recomanacions que consideri necessàries per al compliment de les finalitats de l'Institut. Article 15 Comissió de Relacions amb els Sindicats L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya es relaciona amb els sindicats representatius del personal de les administracions públiques que rep formació a l'Institut per mitjà de la Comissió de Relacions amb els Sindicats. Aquesta comissió és un òrgan col·legiat de participació institucional de caràcter complementari i consultiu. Article 16 Comissió de Relacions amb Entitats, Centres i Professionals de Seguretat Privada L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya es relaciona amb les federacions i associacions d'empreses de seguretat privada, els centres de formació homologats i els professionals col·legiats de l'àmbit de la seguretat privada per mitjà de la Comissió de Relacions amb Entitats, Centres i Professionals de Seguretat Privada. Aquesta comissió és un òrgan col·legiat de participació institucional de caràcter complementari i consultiu. Capítol III Règim jurídic Article 17 Recursos econòmics de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya 1. L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya té els recursos econòmics següents: a) Les dotacions que es consignin en els pressupostos de la Generalitat. b) Els rendiments dels béns que li siguin adscrits i dels que adquireixi en l'exercici de les seves funcions. c) Les subvencions, les aportacions voluntàries i les donacions que li facin les persones o les entitats públiques o privades. d) Els ingressos que obtingui per la prestació de serveis o la realització d'activitats en l'àmbit de les seves competències. e) Els que li siguin atribuïts. 2. Constitueixen el patrimoni de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya els béns i drets que li són adscrits per al compliment de les seves finalitats i els propis que adquireixi per qualsevol títol. Article 18 Comptabilitat i fiscalització L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya resta sotmès al règim de comptabilitat pública i de fiscalització que la legislació reguladora de les finances públiques de Catalunya estableix per a les entitats autònomes de caràcter administratiu dependents de la Generalitat. Article 19 Contractació 1. El règim jurídic de contractació de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya és el que estableix la legislació sobre contractes de les administracions públiques. 2. El director o directora de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya actua com a òrgan de contractació dins dels límits que estableix la legislació sobre contractes de les administracions públiques. Article 20 Personal 1. Els llocs de treball de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya poden ésser ocupats per personal funcionari de l'Administració de la Generalitat o de qualsevol altra administració, d'acord amb la normativa de la funció pública de l'Administració de la Generalitat i les especificacions de la relació de llocs de treball corresponent. 2. L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya, en els termes que estableix la legislació general de la funció pública, pot contractar el personal laboral necessari per a ocupar els llocs de treball i complir les funcions que no s'hagin de reservar a funcionaris. 3. En consideració a llur contingut i especialitat, s'han de determinar els llocs de treball que tinguin atribuïdes funcions de caràcter selectiu o de formació i que hagin d'ésser ocupats per funcionaris dels cossos de policia o de bombers o per personal facultatiu i tècnic que hi estigui vinculat. 4. Es pot atribuir als funcionaris dels cossos de policia i de bombers i als facultatius i tècnics que hi estiguin vinculats l'exercici temporal de funcions de caràcter docent, que s'han de complir en règim de comissió de serveis. 5. L'adscripció de personal en comissió de serveis té caràcter temporal. Es concedeix per un període no superior a dos anys, prorrogable excepcionalment per un altre període d'igual durada màxima. L'adscripció requereix una convocatòria pública prèvia i s'ha de concedir atenent els principis d'igualtat, de mèrit i d'idoneïtat per a exercir la funció encomanada. 6. El personal adscrit en comissió de serveis depèn funcionalment de la direcció de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya i percep les retribucions íntegres que tenia assignades en el lloc d'origen, incrementades amb un factor del complement específic per a compensar la dificultat tècnica del nou lloc i la dedicació que requereix. 7. Hom pot disposar, excepcionalment, per necessitats del servei justificades degudament, l'adscripció forçosa en comissió de serveis de membres dels cossos de policia i de bombers de la Generalitat a llocs de treball de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya per una durada màxima d'un any, sense convocatòria prèvia i amb la conformitat dels òrgans competents. L'adscripció forçosa en comissió de serveis, si implica un canvi de residència, dóna dret a percebre les indemnitzacions que s'estableixin per reglament. 8. L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya pot contractar professionals per mitjà de plans de recerca, d'acord amb el que disposa la Llei de l'Estat 13/1986, del 14 d'abril, de foment i coordinació general de la recerca científica i tècnica. 9. L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya pot rebre en estades d'estudi o formació membres qualificats de la comunitat acadèmica o altres experts relacionats amb l'estudi i la recerca en l'àmbit de la seguretat. Aquest personal es regeix pel conveni subscrit en cada cas amb la institució corresponent d'acord amb els criteris fixats pel Consell de Direcció. Article 21 Règim de recursos i reclamacions 1. Els actes administratius que provenen dels òrgans de govern de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya poden ésser objecte d'un recurs d'alçada davant el conseller o consellera del departament competent en matèria de seguretat pública, excepte els actes del president o presidenta, que esgoten la via administrativa, contra els quals es pot interposar un recurs potestatiu de reposició. 2. El recurs extraordinari de revisió s'ha d'interposar davant l'òrgan que ha dictat l'acte que s'impugna en els supòsits regulats per la legislació de procediment administratiu. El dit òrgan és també l'òrgan competent per a resoldre'l. 3. La interposició del recurs contenciós administratiu és procedent d'acord amb el que estableix la llei d'aquest ordre jurisdiccional. 4. L'exercici d'accions civils es regeix per les normes que regulen aquesta matèria. La reclamació prèvia a la via civil s'ha de presentar davant el conseller o consellera del departament competent en matèria de seguretat pública, que és també el competent per a resoldre-la. 5. L'exercici d'accions laborals es regeix per les normes que regulen aquesta matèria. La reclamació prèvia a la via laboral s'ha de presentar davant el secretari o secretària general del departament competent en matèria de seguretat pública, que és també el competent per a resoldre-la. Disposicions addicionals Primera Referències a l'Escola de Policia de Catalunya i a l'Escola de Bombers i Seguretat Civil de Catalunya Les referències que la legislació vigent fa a l'Escola de Policia de Catalunya i a l'Escola de Bombers i Seguretat Civil de Catalunya s'entenen fetes a l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya. Segona Successió de l'Escola de Policia de Catalunya i a l'Escola de Bombers i Seguretat Civil de Catalunya 1. L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya succeeix l'Escola de Policia de Catalunya i l'Escola de Bombers i Seguretat Civil de Catalunya en tots els drets, el patrimoni, els recursos, els contractes, els deutes i les corresponents obligacions. 2. El personal de l'Escola de Policia de Catalunya i de l'Escola de Bombers i Seguretat Civil de Catalunya que mantingui la condició de funcionari públic o funcionària pública es regeix per les disposicions que li són aplicables, d'acord amb la procedència i la naturalesa de la relació d'ocupació que tingui, i es considera adscrit a l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya un cop fetes les adaptacions pertinents. Pel que fa al personal laboral, l'Institut subroga els contractes subscrits per l'Escola de Policia de Catalunya i pel Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació pel que fa, en aquest darrer cas, als treballadors que presten serveis a l'Escola de Bombers i Seguretat Civil de Catalunya. 3. La documentació i els expedients de l'Escola de Policia de Catalunya i de l'Escola de Bombers i Seguretat Civil de Catalunya, tant en tràmit com conclosos, s'han de lliurar a l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya per a garantir la continuïtat normal del funcionament dels serveis. Tercera Modificacions pressupostàries El Departament d'Economia i Finances ha de fer les modificacions pressupostàries que calguin per a complir el que estableix aquesta llei. Quarta Règim disciplinari dels alumnes de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya 1. S'ha d'establir per reglament el règim disciplinari dels alumnes de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya assenyalant les faltes, les sancions i el procediment disciplinari docent. 2. La tipificació de les faltes ha de considerar els actes que comportin incompliments de les obligacions acadèmiques d'assistència, estudi i avaluació i ha d'incloure les conductes contràries a les normes de convivència, seguretat, uniformitat, conservació de recursos i actuació dels alumnes de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya. Les sancions disciplinàries han de consistir en amonestacions i en privacions de drets inherents a la condició d'alumne o alumna. 3. S'ha d'aplicar, supletòriament o directament, el règim disciplinari del cos o de l'estructura professional a què es vulgui accedir o a què es pertanyi als supòsits en què els fets es puguin considerar faltes de caràcter greu no constitutius de falta de disciplina acadèmica. Cinquena Ús de la denominació Escola de Policia de Catalunya L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya pot utilitzar la denominació Escola de Policia de Catalunya en les activitats formatives que tinguin com a destinataris els cossos de policia, els vigilants i els auxiliars de la policia local de Catalunya. Sisena Ús de la denominació Escola de Bombers de Catalunya L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya pot utilitzar la denominació Escola de Bombers de Catalunya en les activitats formatives que tinguin com a destinatari el personal que integra els serveis de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments de Catalunya. Disposició transitòria Pròrroga del règim orgànic Els òrgans de govern i administració de l'Escola de Policia de Catalunya i de l'Escola de Bombers i Seguretat Civil de Catalunya han de continuar exercint llurs funcions fins que no siguin substituïts pels òrgans de govern i administració de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya, amb la finalitat de garantir que llurs activitats es realitzin normalment. Disposició derogatòria Es deroguen la Llei 27/1985, del 27 de desembre, de l'Escola de Policia de Catalunya, i els articles 55 i 56 de la Llei 5/1994, del 4 de maig, de regulació dels serveis de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments de Catalunya. Disposició final Entrada en vigor Aquesta llei entra en vigor un mes després de l'endemà d'haver estat publicada en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin complir. Palau de la Generalitat, 30 de juliol de 2007 José Montilla i Aguilera President de la Generalitat de Catalunya Joan Saura i Laporta Conseller d'Interior, Relacions Institucionals i Participació (07.208.038)

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR