Ley 1/2025, de 8 de enero, del Fondo Agrario y Ganadero

Fecha de disposición08 Enero 2025
Fecha de publicación09 Enero 2025
ELIeli/es-ct/l/2025/01/08/1/dof
EmisorDepartament de la Presidència

El president de la Generalitat de Catalunya

Els articles 65 i 67 de l'Estatut preveuen que les lleis de Catalunya són promulgades, en nom del rei, pel president o presidenta de la Generalitat. D'acord amb l'anterior promulgo la següent

LLEI

Preàmbul

I

El sector agrari i ramader català passa per moments complexos que, prolongats en el temps, posen en risc la viabilitat d'un sector vital per a Catalunya.

El nombre d'explotacions agràries i ramaderes experimenta una tendència a la baixa. Segons l'Institut d'Estadística de Catalunya, en el període 2009-2020 les explotacions agràries i ramaderes han disminuït més d'un 8% i un 19% respectivament, malgrat l'augment en el nombre d'unitats ramaderes. Així, l'any 2020 hi havia a Catalunya 54.972 explotacions agràries i 10.890 explotacions ramaderes.

De les 46.302 explotacions agràries existents el 2022, segons dades de la declaració única agrària (DUN), el 87% eren gestionades per persones físiques i el 13% per persones jurídiques. Tanmateix, s'observa que la superfície agrària tendeix a ésser explotada per les persones jurídiques en detriment de les persones físiques.

Pel que fa a l'edat de les persones físiques titulars de les explotacions, els majors de seixanta-cinc anys representen el 56,03% del total, mentre que els menors de quaranta-un anys només el 12%. Són dades especialment preocupants que evidencien un dels problemes principals que afronta el sector: la manca de relleu generacional. A més, segons dades de l'Observatori dels Joves Agricultors i Agricultores de Catalunya, el percentatge de joves que van ser perceptors d'ajuts directes de la política agrària comuna (PAC) l'any 2022 no va arribar al 12%, i els que van sol·licitar ajuts per a la primera instal·lació van passar dels 677 el 2015 als 212 el 2022.

Aquestes dades mostren les dificultats que pateix el sector agrari i ramader i les greus conseqüències directes i indirectes que se'n deriven: el despoblament del món rural i, consegüentment, de la Catalunya interior, la pèrdua de sobirania alimentària i l'impacte ambiental o envers la biodiversitat. Són problemes reals que afecten Catalunya i que només es podran resoldre amb polítiques que donin suport al sector agrari i ramader, entre d'altres.

Aquestes polítiques, si bé és cert que s'estan duent a terme amb programes pluriennals i amb mesures de suport al sector per mitjà de la política agrària comuna i del departament competent en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i alimentació, són insuficients per a revertir la situació. Per aquest motiu, cal garantir un finançament complementari i sostingut en el temps per a dotar el sector de la capacitat de suport màxima permesa per la política agrària comuna.

II

La programació de desenvolupament rural és un dels instruments principals per a organitzar la política territorial i fomentar el món rural. Està formada, per al període 2023-2027, pel Pla estratègic de la política agrària comuna (PEPAC), que compta amb cofinançament del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel programa complementari de desenvolupament rural de Catalunya (PDR.DARPA), dotat íntegrament amb fons de la Generalitat de Catalunya.

Aquesta programació és fruit del treball conjunt de la Generalitat de Catalunya, la Comissió Europea i el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, i de la participació de les organitzacions agràries i ramaderes i les entitats mediambientals més importants.

L'import total de la programació és de 687,8 milions d'euros, dels quals 527,8 milions corresponen al PEPAC i 160 milions al programa complementari PDR.DARPA de Catalunya. Aquesta doble línia respon a la voluntat de l'Administració catalana de mantenir un esforç financer adequat per al desenvolupament dels sectors agrari, ramader i forestal, que han vist com es reduïen les aportacions de fons europeus arran de la inestabilitat internacional dels darrers anys.

Tanmateix, davant les dificultats que pateix el sector, la programació de desenvolupament rural és insuficient. En conseqüència, aquesta llei crea el Fons Agrari i Ramader, un fons complementari que es dota amb part dels ingressos provinents de l'impost sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient relacionats amb les activitats de producció, emmagatzematge i transformació d'energia elèctrica d'origen nuclear.

III

Aquesta llei consta de set articles, distribuïts en tres capítols, una disposició addicional, una disposició transitòria i tres disposicions finals. El capítol I regula el Fons Agrari i Ramader; el capítol II estableix el finançament addicional a què es destina el Fons, i el capítol III determina les mesures per a afavorir el relleu generacional en les explotacions agràries i ramaderes.

L'article 1 regula la creació i les finalitats del Fons Agrari i Ramader, l'article 2 estableix com es finança i l'article 3 en determina els beneficiaris.

En l'article 4 s'encomana al departament competent en matèria d'agricultura, ramaderia i desenvolupament rural d'incloure en el finançament estatal addicional del programa de desenvolupament rural que sigui aplicable a Catalunya amb posterioritat al Pla estratègic de la política agrària comuna 2023-2027 (PEPAC 2023-2027) un increment en els percentatges d'ajut en les inversions de millora de la competitivitat de les explotacions agràries i ramaderes i de mitigació del canvi climàtic en aquestes explotacions respecte dels percentatges aplicats al PEPAC 2023-2027, de manera que s'arribi al nivell de finançament que permetin els fons que s'hi puguin habilitar i es doni compliment als llindars permesos pel Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajut als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrària comuna (plans estratègics de la PAC), finançat amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) 1305/2013 i (UE) 1307/2013.

Els articles 5 i 6 fan referència a les mesures contingudes en el programa complementari de desenvolupament rural de Catalunya (PDR).

D'una banda, respecte als ajuts estatals de mitigació del canvi climàtic en explotacions agràries i ramaderes i de diversificació agrària i ramadera, s'incrementa el percentatge mínim dels ajuts respecte als actuals, considerant els llindars que estableix el Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajut en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea.

De l'altra, respecte als ajuts d'inversió en millora i modernització dels regadius, es finança un ajut específic per a les comunitats de regants de zones de reg d'iniciativa privada que estaven incloses en l'anterior programa de desenvolupament rural, però que no han estat incloses en el del període 2023-2027, a fi d'assolir els percentatges màxims permesos d'acord amb les Directrius aplicables als ajuts estatals als sectors agrícola i forestal i a les zones rurals (2022/C 485/01).

L'article 7 estableix destinar una part del Fons Agrari i Ramader a incentivar la cooperació per a la successió en les explotacions agràries i ramaderes amb cessió de l'explotació a joves. D'acord amb l'article 77.6 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, i amb la lletra c de l'article 32.4 del Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, aquesta mesura ha de comportar la cessió dels drets de la política agrària comuna als joves que vulguin dedicar-se a l'activitat agrària i ramadera, i ha de permetre a les persones jubilades o que estan a punt de jubilar-se d'obtenir una compensació per cedir l'explotació i facilitar que els joves que es vulguin incorporar a l'activitat o que s'hi hagin incorporat els darrers cinc anys ho facin en una explotació que està funcionant i, per tant, puguin consolidar-ne la dimensió.

Finalment, la Llei clou amb una disposició addicional, una disposició transitòria i tres disposicions finals. En concret, la disposició final primera modifica l'article 8 de la Llei 5/2020, de 29 d'abril, de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic i de creació de l'impost sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient, i estableix l'afectació del 30% dels ingressos relacionats amb les activitats de producció, emmagatzematge i transformació d'energia elèctrica d'origen nuclear al Fons Agrari i Ramader.

Capítol I. Fons Agrari i Ramader

Article 1. Creació i finalitats

1. Es crea el Fons Agrari i Ramader.

2. El Fons Agrari i Ramader té les finalitats següents:

a) Dotar de finançament addicional les mesures d'ajut a les inversions en les explotacions agràries i ramaderes en el marc de la programació de desenvolupament rural i de la programació complementària de desenvolupament rural a Catalunya, per mitjà dels instruments vigents.

b) Finançar una línia d'ajut per a la millora i la modernització dels regadius de les comunitats de regants de zones de reg d'iniciativa privada.

c) Crear una línia d'ajut per a incentivar la cooperació per a la successió en les explotacions agràries i ramaderes amb cessió de l'explotació a joves, que ha d'incloure la cessió dels drets de la política agrària comuna.

Article 2. Dotació

El Fons Agrari i Ramader es dota amb fons propis d'un import equivalent al 30% dels ingressos relacionats amb les activitats de producció, emmagatzematge i transformació d'energia elèctrica d'origen nuclear.

Article 3. Beneficiaris

Són beneficiaris del Fons Agrari i Ramader:

a) Els que tenen aquesta condició en la programació de desenvolupament rural a Catalunya.

b) En el cas dels ajuts per a afavorir el relleu generacional mitjançant la cooperació per a la successió a què fa referència l'article 7, els agricultors i ramaders professionals que estiguin en situació de poder fer una cessió de l'activitat.

Capítol II. Finançament addicional

Article 4. Inversions de millora de la competitivitat de les explotacions agràries i ramaderes i de mitigació del canvi climàtic

El departament competent en matèria d'agricultura, ramaderia i desenvolupament rural ha d'incloure en el finançament addicional a la programació per al desenvolupament rural a Catalunya, per mitjà dels instruments establerts per la normativa vigent, un increment del percentatge d'ajut de fins a un màxim del 10% o el 15%, d'acord amb els llindars que estableix la normativa europea aplicable, per a les inversions de millora de la competitivitat de les explotacions agràries i ramaderes i de mitigació del canvi climàtic en aquestes explotacions.

Article 5. Ajuts de mitigació del canvi climàtic en explotacions agràries i ramaderes i de diversificació agrària i ramadera

El departament competent en matèria d'agricultura, ramaderia i desenvolupament rural ha d'incloure en el finançament de la programació complementària de desenvolupament rural a Catalunya un increment del percentatge d'ajut de fins a un màxim del 65%, 80% o 85% per als ajuts de mitigació del canvi climàtic en explotacions agràries i ramaderes i de diversificació agrària i ramadera, d'acord amb els llindars que estableix la normativa europea aplicable.

Article 6. Ajuts per a la millora i la modernització dels regadius

El departament competent en matèria d'agricultura, ramaderia i desenvolupament rural ha d'incloure en el finançament de la programació complementària de desenvolupament rural a Catalunya una línia d'ajuts per a la millora i la modernització dels regadius de les comunitats de regants de zones de reg d'iniciativa privada, d'acord amb els llindars que estableix la normativa europea aplicable.

Capítol III. Mesures per a afavorir el relleu generacional

Article 7. Ajut per a afavorir el relleu generacional mitjançant la cooperació per a la successió en les explotacions agràries i ramaderes

El departament competent en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca, alimentació i desenvolupament rural ha d'incloure una dotació en el seu pressupost per a habilitar una línia d'ajut que incentivi la cooperació per a la successió en les explotacions agràries i ramaderes amb la cessió de l'explotació a joves que vulguin dedicar-se a l'activitat agrària i ramadera, que permeti a les persones jubilades o que estan a punt de jubilar-se d'obtenir una compensació per cedir l'explotació als joves que es vulguin incorporar a l'activitat o que s'hi hagin incorporat els darrers cinc anys, de manera que ho facin en una explotació que està funcionant i que puguin consolidar-ne la dimensió.

Disposició addicional. Destinació de la dotació restant del Fons Agrari i Ramader

Una vegada el finançament addicional s'hagi incorporat a la programació de desenvolupament rural i a la programació complementària de desenvolupament rural a Catalunya, s'habilita el departament competent en matèria d'agricultura, ramaderia i desenvolupament rural per a destinar la dotació restant del Fons Agrari i Ramader, amb l'acord previ de les organitzacions membres de la Taula Agrària, a reforçar altres intervencions de desenvolupament rural que beneficiïn les explotacions agràries i ramaderes de Catalunya.

Disposició transitòria. Destinació del Fons Agrari i Ramader per a prevenir i pal·liar els problemes causats per la sequera, les adversitats climàtiques i altres problemes sobrevinguts

Mentre el finançament addicional a què fa referència aquesta llei no s'incorpori a la programació de desenvolupament rural a Catalunya, s'habilita el departament competent en matèria d'agricultura, ramaderia i desenvolupament rural per a destinar la dotació del Fons Agrari i Ramader, amb l'acord previ de les organitzacions membres de la Taula Agrària, al reforçament de les mesures econòmiques projectades pel Govern per a prevenir i pal·liar els efectes de la sequera i de les adversitats climàtiques que afectin els productors del sector agrari i ramader de Catalunya, i per a fer front a altres problemes sobrevinguts que en posin en risc la viabilitat econòmica.

Disposicions finals

Primera. Modificació de la Llei 5/2020

S'afegeix una lletra, la d, a l'apartat 4 de l'article 8 de la Llei 5/2020, de 29 d'abril, de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic i de creació de l'impost sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient, amb el text següent:

«d) El 30% dels ingressos relacionats amb les activitats de producció, emmagatzematge i transformació d'energia elèctrica d'origen nuclear s'han de destinar a finançar el Fons Agrari i Ramader.

»Correspon al departament competent en matèria d'agricultura, ramaderia i desenvolupament rural la gestió d'aquests ingressos.»

Segona. Habilitació pressupostària

L'afectació econòmica que eventualment produeixi aquesta llei sobre els pressupostos de la Generalitat té efectes a partir de l'entrada en vigor de la llei de pressupostos corresponent a l'exercici pressupostari immediatament posterior a la data d'aprovació de la present llei.

Tercera. Entrada en vigor

Aquesta llei entra en vigor l'endemà d'haver estat publicada en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Per tant, ordeno que tota la ciutadania a la qual sigui aplicable aquesta Llei cooperi al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin complir.

Palau de la Generalitat, 8 de gener de 2025

Salvador Illa i Roca

President de la Generalitat de Catalunya

Desbloqueá el acceso completo con una prueba gratuita de 7 días

Transformá tu investigación legal con vLex

  • Acceso completo a la mayor colección de jurisprudencia de common law en una sola plataforma

  • Genera resúmenes de casos con IA que destacan al instante los puntos legales clave

  • Capacidades de búsqueda avanzada con opciones precisas de filtrado y ordenación

  • Contenido legal completo con documentos de más de 100 jurisdicciones

  • Confiado por 2 millones de profesionales, incluidos los principales despachos jurídicos del mundo

  • Accede a investigación potenciada por IA con Vincent AI: Consultas en lenguaje natural con citas verificadas

vLex

Desbloqueá el acceso completo con una prueba gratuita de 7 días

Transformá tu investigación legal con vLex

  • Acceso completo a la mayor colección de jurisprudencia de common law en una sola plataforma

  • Genera resúmenes de casos con IA que destacan al instante los puntos legales clave

  • Capacidades de búsqueda avanzada con opciones precisas de filtrado y ordenación

  • Contenido legal completo con documentos de más de 100 jurisdicciones

  • Confiado por 2 millones de profesionales, incluidos los principales despachos jurídicos del mundo

  • Accede a investigación potenciada por IA con Vincent AI: Consultas en lenguaje natural con citas verificadas

vLex

Desbloqueá el acceso completo con una prueba gratuita de 7 días

Transformá tu investigación legal con vLex

  • Acceso completo a la mayor colección de jurisprudencia de common law en una sola plataforma

  • Genera resúmenes de casos con IA que destacan al instante los puntos legales clave

  • Capacidades de búsqueda avanzada con opciones precisas de filtrado y ordenación

  • Contenido legal completo con documentos de más de 100 jurisdicciones

  • Confiado por 2 millones de profesionales, incluidos los principales despachos jurídicos del mundo

  • Accede a investigación potenciada por IA con Vincent AI: Consultas en lenguaje natural con citas verificadas

vLex

Desbloqueá el acceso completo con una prueba gratuita de 7 días

Transformá tu investigación legal con vLex

  • Acceso completo a la mayor colección de jurisprudencia de common law en una sola plataforma

  • Genera resúmenes de casos con IA que destacan al instante los puntos legales clave

  • Capacidades de búsqueda avanzada con opciones precisas de filtrado y ordenación

  • Contenido legal completo con documentos de más de 100 jurisdicciones

  • Confiado por 2 millones de profesionales, incluidos los principales despachos jurídicos del mundo

  • Accede a investigación potenciada por IA con Vincent AI: Consultas en lenguaje natural con citas verificadas

vLex

Desbloqueá el acceso completo con una prueba gratuita de 7 días

Transformá tu investigación legal con vLex

  • Acceso completo a la mayor colección de jurisprudencia de common law en una sola plataforma

  • Genera resúmenes de casos con IA que destacan al instante los puntos legales clave

  • Capacidades de búsqueda avanzada con opciones precisas de filtrado y ordenación

  • Contenido legal completo con documentos de más de 100 jurisdicciones

  • Confiado por 2 millones de profesionales, incluidos los principales despachos jurídicos del mundo

  • Accede a investigación potenciada por IA con Vincent AI: Consultas en lenguaje natural con citas verificadas

vLex

Desbloqueá el acceso completo con una prueba gratuita de 7 días

Transformá tu investigación legal con vLex

  • Acceso completo a la mayor colección de jurisprudencia de common law en una sola plataforma

  • Genera resúmenes de casos con IA que destacan al instante los puntos legales clave

  • Capacidades de búsqueda avanzada con opciones precisas de filtrado y ordenación

  • Contenido legal completo con documentos de más de 100 jurisdicciones

  • Confiado por 2 millones de profesionales, incluidos los principales despachos jurídicos del mundo

  • Accede a investigación potenciada por IA con Vincent AI: Consultas en lenguaje natural con citas verificadas

vLex