L'ampliació jurisprudencial del concepte de comptedant

AutorMontse Polidura
CargoAdvocada de la Generalitat
Páginas17-20
17
La funció jurisdiccional del Tribunal de Comptes, especial per raó de la matèria, i que aquest exerceix
ààà à à à à à à à à Cà à tala
sobre una figura jurídica essencial: el comptedant, al voltant del qual gira la seva raó de ser. Des del
àààààààààààààààà
del Tribunal de Comptes, del Tribunal Suprem i del Tribunal Constitucional, han vinculat la
responsabilitat comptable a un requisit ineludible: només es pot reclamar la responsabilitat
comptable als gestors dels cabdals i efectes públics que tinguin la condició de comptedant, i aquesta
la té únicament la persona física que manega cabdals o efectes públics.
La figura del comptedant apareix clarament delimitada als articles 2.b) i 15 de la Llei orgànica del
Tribunal de Comptes (LOTCu): tots aquells que recaptin, intervinguin, administrin, custodiïn,
maneguin o utilitzin béns, cabdals o efectes públics. És a dir, qualsevol persona que manega un
ààààààààLààà àààà
àààààLààFààTl de Comptes (LFTCu), que preveu que també
es pugui exigir responsabilitat comptable als perceptors (persones físiques o jurídiques) de les
subvencions, crèdits, avals i altres ajuts públics.
El concepte de comptedant que ha anat configurant el Tribunal àCàààà
de la Sala de Justícia del Tribunal de Comptes de 31 de març de 2009) és diferent i més ampli que el
concepte que apareix a la Llei General Pressupostària. És comptedant aquella persona que té
àààtes en relació amb la seva gestió dels béns o fons públics, essent indiferent
ààà àà ààààà àà ààà ààààà
facto de la funció. I no es requereix tenir disponibilitat directa sobre els fons públics, és suficient tenir
àààààEààààààààààTààCàà
ààEàààààà ààààààààà
públics que li van ser encomanats. I tot això, per la elemental raó de què es tracten de béns i efectes
aliens, en clara correspondència amb el dret del seu titular a exigir quin ha estat el seu destí; dret i
obligació especialment qualificats per la naturalesa pública quests.
Pàà ààà àà àà à àààà
amb la figura del cooperador necessari o extraneusààààààààà
subjectiu de la responsabilitat comptable justament perquè no ostenta la condició de gestor de fons
à à àEà à à à à à à à àà à
addicionals per a la seva imputació que no coincideixen stricto sensu àààààà
del Codi Penal. La responsabilitat comptable està sempre vinculada al maneig de fons públic i, per
ààààà ààà  A és el criteri sostingut
sense fissures pel Tribunal de Comptes i avalat reiteradament per la Sala 3a del Tribunal S uprem
ààààààààààààààààQàààààà
públics no pot ser enjudiciat per la Jurisdicció comptable, encara que hagi estat inductor o hagi
participat activament en el dany. Podrà ser enjudiciat pels òrgans de la jurisdicció penal, en el cas
L’ampliació jurisprudencial del concepte de comptedant

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR