DECRET 9/2012, de 17 de gener, relatiu al Sistema d'assessorament agrari a Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'AGRICULTURA, RAMADERIA, PESCA, ALIMENTACIÓ I MEDI NATURAL
Rango de LeyDecret

DECRET

9/2012, de 17 de gener, relatiu al Sistema d'assessorament agrari a Catalunya.

L'Estatut d'autonomia assenyala en el seu article 116 que la Generalitat, en l'àmbit de les seves competències exclusives i d'una manera íntegra, té competència exclusiva en matèria d'agricultura, ramaderia i desenvolupament rural.

En exercici de les esmentades competències i d'acord amb la Llei 18/2001, de 21 de desembre, d'orientació agrària, que en el seu article 7 preveu la constitució d'agrupacions de persones productores per facilitar l'assoliment dels objectius de sostenibilitat i respecte mediambiental, la integració d'innovacions per a la millora sanitària, la promoció de programes de prevenció i lluita contra agents nocius vegetals, i programes de gestió de residus, i al seu article 13.d), que estableix com a objectiu de les polítiques agràries millorar la qualificació de les persones professionals del sector agrari mitjançant programes de formació i, com a línies d'actuació, determina als articles 8.b) i 10.h) el foment i la promoció d'agrupacions tècniques agràries, i a l'article 14, apartats f) i g), les referències als programes de formació que tinguin en compte la millora de la gestió tècnica i econòmica de les explotacions i el pla integral de formació agrària, l'any 2006 es va aprovar el Decret 392/2006, de 17 d'octubre, pel qual es regula el Sistema d'assessorament agrari de Catalunya.

L'experiència pràctica assolida al llarg d'aquests anys en l'aplicació de l'esmentat Decret 392/2006 ha posat de manifest la necessitat de millorar alguns aspectes de la regulació establerta, la necessitat d'adequar-se a la normativa comunitària i catalana publicada amb posterioritat i que l'afecta directament, i la necessitat de millorar la seguretat jurídica i facilitar-ne l'aplicació, circumstàncies que motiven la necessitat de regular de nou l'assessorament agrari i derogar el Decret 392/2006, de 17 d'octubre.

Entre la nova normativa europea es troben la Directiva 2006/123/CE del Parlament europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior, i el Reglament CE 73/2009 del Consell, de 19 de gener de 2009, en virtut del qual s'estableixen disposicions comunes aplicables als règims d'ajuda directa als agricultors en l'àmbit de la política agrària comú i s'instauren determinats règims d'ajuda als agricultors i pel qual es modifiquen els reglaments CE núm. 1290/2005, 247/2006 i 378/2007, i es deroga el Reglament CE 1782/2003.

Malgrat l'esmentada derogació del Reglament CE 1782/2003, el Reglament CE 73/2009 ratifica l'objectiu que, per ajudar a les persones agricultores a ajustar-se a les exigències d'una agricultura moderna i d'elevada qualitat, és necessari que els estats membres continuïn aplicant el sistema complet que preveu el Reglament 1782/2003 per oferir assessorament a les explotacions agràries i reitera l'obligació dels estats membres d'instaurar un sistema d'assessorament agrari, que estarà a càrrec d'autoritats designades o d'organismes privats.

Mitjançant aquest Decret es vol donar compliment també a la Directiva 2006/123 CE del Parlament europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior, i a l'efecte s'adeqüen les disposicions en matèria d'assessorament agrari a les seves prescripcions.

En relació amb el Decret 392/2006, de 17 d'octubre, que ara es deroga, aquest Decret regula el Sistema d'assessorament agrari a Catalunya establint únicament els canvis necessaris per adaptar-se a la normativa actual i aquells altres que han de permetre millorar la qualitat del sistema mateix i de l'assessorament que han de rebre les explotacions agràries catalanes, per tal de fer-les més competitives. Per això, encara que moltes de les disposicions previstes en l'esmentat Decret 392/2006, de 17 d'octubre, no han sofert modificació, atès que s'ajusten a la normativa actual i han demostrat la seva eficàcia en l'aplicació del sistema al llarg d'aquests anys, es considera convenient aprovar un nou decret per tal de facilitar als ciutadans la tasca de conèixer i complir les normes que regulen el Sistema d'assessorament agrari a Catalunya.

Així mateix, pels mateixos motius, el Decret manté i actualitza, en el seu articulat, la vigència del Registre d'entitats d'assessorament agrari de Catalunya, del fitxer de dades d'entitats d'assessorament agrari de Catalunya i de la Comissió coordinadora d'assessorament agrari de Catalunya, creats pel Decret 392/2006, de 17 d'octubre, encara que aquest quedi derogat.

Les principals modificacions introduïdes en aquest nou Decret respecte al Decret 392/2006, de 17 d'octubre, que han fet necessària aquesta nova regulació són les següents:

L'accés al Sistema d'assessorament agrari de Catalunya deixa de basar-se en un règim d'autorització, i se substitueix per un règim de comunicació en compliment del que s'estableix a l'article 9) de la Directiva 2006/123, de 12 de desembre de 2006.

S'ha establert una nova tramitació per a la inscripció al Registre d'entitats d'assessorament agrari de Catalunya, per adaptar-se al nou règim de comunicació, i aquesta passa a tenir una validesa indefinida d'acord amb el que estableix l'article 11.1 de la Directiva esmentada.

A més, les entitats d'assessorament agrari inscrites o acreditades per altres comunitats autònomes o estats membres de la Unió Europea s'inscriuen automàticament en el Registre mitjançant la presentació del certificat o document que acrediti aquesta situació per adequar-se al que s'estableix a l'article 16 de la Directiva 2006/123, de 12 de desembre de 2006.

D'altra banda se suprimeixen les limitacions territorials en l'àmbit de treball de les entitats derivades de l'aplicació dels articles 14.3 i 16.2.c) de la Directiva 2006/123, de 12 de desembre de 2006.

S'ha inclòs igualment la Xarxa d'Oficines de Gestió Empresarial com un frontal més de presentació de la comunicació d'inscripció al Registre per donar resposta a les indicacions de l'article 21.1 del Decret 106/2008, de 6 de maig.

En el text del Decret s'ha tingut en compte el que s'estableix a la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, i la Llei 29/2010, de 3 d'agost, de l'ús dels mitjans electrònics al sector públic de Catalunya, pel que fa a l'impuls de la incorporació de mitjans electrònics del sector públic de Catalunya en les seves relacions amb les empreses i els ciutadans.

En ésser aquest Decret continuador del Decret 392/2006, de 17 d'octubre, el qual es deroga, és necessari que no hi hagi cap període de discontinuïtat entre ambdós decrets, pel fet que la nova normativa continguda en aquest Decret cal que sigui aplicada conjuntament amb altres normes relacionades, que s'han modificat, com és la relativa al contracte global d'explotació, per la qual cosa la disposició final determina la seva entrada en vigor l'endemà de la seva publicació.

A proposta del conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural;

D'acord amb el dictamen del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya;

D'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora;

D'acord amb el Govern,

Decreto:

Article 1

Objecte

L'objecte d'aquest Decret és la regulació del Sistema d'assessorament agrari de Catalunya, als efectes del que estableix el Reglament CE 73/2009 del Consell de 19 de gener de 2009, al qual podran accedir totes les persones físiques i jurídiques que siguin titulars d'explotacions agràries a Catalunya.

Article 2

Sistema d'assessorament agrari i entitats d'assessorament agrari

2.1 El Sistema d'assessorament agrari de Catalunya integra els serveis que ofereixen les entitats d'assessorament agrari.

2.2 A efectes d'aquest Decret poden ser entitats d'assessorament agrari les agrupacions de persones productores, les cooperatives o entitats privades o les seves unions o federacions, així com qualsevol altra persona jurídica, que desenvolupin la seva activitat en alguna de les àrees de coneixement relacionades amb la producció agrícola, producció ramadera i que alhora tinguin per objecte la prestació d'assistència i assessorament a persones agricultores, ramaderes i titulars d'empreses agràries.

Article 3

Nivells d'assessorament

Les entitats d'assessorament agrari que estiguin inscrites al Registre que regula l'article 4 han d'oferir els serveis d'assessorament d'acord amb el/s nivell/s següent/s:

  1. Assessorament en producció agrícola: inclou les àrees de coneixement en relació amb la producció agrícola, gestió ambiental i condicionalitat.

  2. Assessorament en producció ramadera: inclou les àrees de coneixement en relació amb la producció ramadera, gestió ambiental i condicionalitat.

  3. Assessorament integral agrari i rural: inclou les àrees de coneixement en relació amb la producció agrícola, producció ramadera, transformació, comercialització, gestió empresarial, diversificació de l'economia agrària, gestió ambiental i condicionalitat.

Article 4

Registre i fitxer d'entitats d'assessorament agrari de Catalunya

4.1 En el Registre d'entitats d'assessorament agrari de Catalunya s'han d'inscriure les entitats que presten serveis d'assessorament a les explotacions agràries de Catalunya, i que vulguin formar part del Sistema d'assessorament agrari de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR