La modificació del llibre III del Codi civil de Catalunya impulsarà la creació de fundacions i n'agilitarà l'organització i el funcionament

AutorPilar Fernández Bozal
CargoConsellera de Justícia de la Generalitat de Catalunya
Páginas6-8

Page 6

La reforma de la qual els parlaré en aquest article, i que ara proposem des del Govern de la Generalitat, no neix d’una intenció preconcebuda i establerta al programa electoral de Convergència i Unió, sinó de la petició reiterada que les mateixes fundacions han anat fent arribar a la Conselleria de Justícia des del mes de gener de 2011, moment en el qual em vaig fer càrrec del Departament.

La reforma -tal com s’ha concebut- afectarà només una part del llibre III del Codi civil de Catalunya i, fonamentalment, pretén orientar-se a millorar l’eficiència, l’agilitat i l’autonomia de gestió de les fundacions.

És una proposta que pretén evitar l’intervencionisme desmesurat i l’excessiva regulació de la normativa actu- alment en vigor, que, a més a més, i per diversos motius, ha suposat un fre a la creació de noves fundacions. En aquesta mateixa línia, la nova regulació intenta recollir les reivindicacions més importants del sector, però sense renunciar al control i la supervisió de les entitats.

La regulació de la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre III del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques, es va promulgar amb l’objectiu de refondre, sistematitzar i harmonitzar la legislació catalana en matèria d’associacions i fundacions; no obstant això, es va aprofitar l’impuls codificador per actualitzar alguns aspectes substancials del seu règim jurídic.

La perspectiva que atorga el període transcorregut des de l’entrada en vigor del llibre III posa de manifest un intervencio- nisme excessiu en la regulació de l’organització i el funcionament de les esmentades entitats, el qual ha contribuït en gran mesura a la davallada de la iniciativa de creació de noves fundacions. De fet, les dades són contundents: només vint-i-una noves fundacions s’han inscrit a Catalunya durant el 2011, i cinquanta-nou durant tot l’any 2010. Aquestes xifres encara són més impactants si es tenen en compte les inscripcions en exercicis anteriors: l’any 2008, per exemple, es van inscriure a Catalunya cent quaranta-vuit noves fundacions. El Legislador ha de reaccionar davant d’aquestes situacions i, precisament per posar fre a aquesta tendència a la baixa, el Govern ha impulsat la modificació de la normativa sectorial.

Els canvis més importants introduïts pel nou text normatiu impulsat pel Go-

Page 7

vern de la Generalitat responen a la voluntat de guanyar agilitat i autonomia en la gestió de les fundacions i, alhora, simplificar els procediments administratius, sense renunciar a l’indispensable control de la seva activitat. La voluntat subjacent de les mesures proposades s’encamina a incentivar la constitució de noves fundacions -mitjançant la reducció de la dotació inicial- i a incrementar l’autonomia de gestió de les que es troben actualment en funcionament, atès que permeten compatibilitzar la condició de patró amb la prestació de serveis a la fundació sota determinades condicions. Altres mesures introduïdes seguint la mateixa línia són la possibilitat que el càrrec de secretari recaigui sobre una persona que no tingui la condició de patró i flexibilitzar el règim...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR