DECRET 242/2000, de 7 de juliol, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior de fabricació i transformació de productes de vidre.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

242/2000, de 7 de juliol, pel qual s’estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior de fabricació i transformació de productes de vidre.

El Reial decret 2039/1995, de 22 de desembre, ha establert el títol de tècnic superior en fabricació i transformació de productes de vidre i els corresponents ensenyaments mínims, en consonància amb el Reial decret 676/1993, de 7 de maig, que fixa les directrius generals sobre els títols de formació professional i els seus ensenyaments mínims.

El Reial decret 777/1998, de 30 d’abril, ha desenvolupat determinats aspectes de l’ordenació de la formació professional en l’àmbit del sistema educatiu, alguns d’aquests aspectes modifiquen el Reial decret que va establir el títol corresponent a aquest cicle formatiu.

De conformitat amb l’article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre, d’ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives competents establir el currículum del cicle formatiu pertinent.

D’acord amb el Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya l’establiment del currículum dels ensenyaments de formació professional.

El currículum dels cicles formatius de formació professional específica s’estableix tenint present les necessitats generals de qualificació de cada àmbit professional detectades a Catalunya i les diverses mesures que permeten adequacions del currículum a les necessitats específiques de l’àmbit socioeconòmic dels centres docents.

L’autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i el treball en equip del professorat permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currículum en cada centre docent. El currículum establert en aquest Decret ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l’equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau de l’alumnat i han de respondre al requisit d’integració dels continguts del cicle formatiu.

En virtut d’això, a proposta de la consellera d’Ensenyament, amb l’informe del Consell Escolar de Catalunya, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Aquest Decret estableix el currículum per a l’ensenyament de formació professional vinculat al títol de tècnic superior en fabricació i transformació de productes de vidre regulat pel Reial decret 2039/1995, de 22 de desembre, pel qual s’aproven els ensenyaments mínims.

Article 2

2.1 La denominació, el nivell i la durada del cicle formatiu són els que s’estableixen a l’apartat 1 de l’annex d’aquest Decret.

2.2 El perfil professional és el que s’indica a l’apartat 2 de l’annex.

2.3 Els objectius generals del cicle formatiu són els que s’estableixen a l’apartat 3.1 de l’annex.

2.4 Els continguts del currículum s’estructuren en els crèdits que s’estableixen a l’apartat 3.2 de l’annex.

2.5 Els objectius terminals són els criteris que serveixen de referència per a l’avaluació.

2.6 Les hores a disposició del centre s’estableixen a l’apartat 3.3 de l’annex.

Article 3

La relació dels crèdits en què s’estructuren els mòduls professionals de l’ensenyament corresponent al títol de tècnic superior en fabricació i transformació de productes de vidre s’estableix a l’apartat 3.4 de l’annex.

Article 4

Les especialitats exigides al professorat que imparteix els crèdits corresponents a aquest cicle formatiu són les que s’expressen a l’apartat 4 de l’annex.

Article 5

5.1 Els mòduls susceptibles de convalidació per estudis de formació professional ocupacional o de correspondència amb la pràctica laboral són els que s’especifiquen, respectivament, en els apartats 5.1 i 5.2 de l’annex.

5.2 Els estudis universitaris als quals dóna accés aquest títol són els indicats a l’apartat 5.3 de l’annex.

Disposicions addicionals

—1 El professorat de l’especialitat de processos i productes de vidre i ceràmica del cos de professors d’ensenyament secundari podrà impartir les matèries de tecnologia industrial I i tecnologia industrial II del batxillerat.

—2 La consellera d’Ensenyament pot desplegar el currículum a què es refereix aquest Decret tant en la modalitat d’educació presencial com en la d’educació a distància, el pot adequar a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i el pot adaptar a les característiques singulars de col·lectius d’alumnat.

—3 La consellera d’Ensenyament pot autoritzar la realització d’experimentacions sobre aquest currículum d’acord amb el que disposa el capítol 6 del Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya.

Disposició final

Aquest Decret entra en vigor l’endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 7 de juliol de 2000

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Carme-Laura Gil i Miró

Consellera d’Ensenyament

Annex

—1 Identificació del títol

1.1 Denominació: fabricació i transformació de productes de vidre.

1.2 Nivell: formació professional de grau superior.

1.3 Durada del cicle formatiu: 1.400 hores.

1.3.1 Formació en el centre educatiu: 990 hores (crèdits de l’1 al 7).

1.3.2 Formació en centres de treball: 410 hores (crèdit 8).

—2 Perfil professional

2.1 Competència general.

És competència general d’aquest tècnic intervenir en els projectes de fabricació de productes de vidre, realitzar-ne el desenvolupament i coordinar-los. Organitzar i controlar la fabricació i la transformació de productes de vidre, amb el control de les diferents fases del procés productiu i la provisió dels mitjans necessaris. Supervisar el compliment de les normes de qualitat, seguretat i ambientals establertes.

2.2 Competències professionals.

Les competències i les actuacions més rellevants que ha de manifestar el professional són:

a) Desenvolupar productes de vidre:

  1. Intervenir en la definició de les característiques tècniques i estètiques que ha de tenir el nou producte, a partir de la informació procedent del departament tècnic, departament comercial o directament del client mateix.

  2. Organitzar i supervisar els recursos tècnics i humans necessaris per a la realització dels treballs de desenvolupament de productes.

  3. Programar i realitzar proves de laboratori, planta pilot o planta industrial i avaluar-ne els resultats, amb l’objectiu de definir o millorar productes de vidre.

  4. Elaborar, al seu nivell, la informació del procés necessària per a la fabricació o la transformació de productes de vidre, i assegurar la viabilitat de la fabricació, la qualitat, el cost i la seguretat establertes, i optimar els recursos.

    b) Gestionar i controlar la fusió i la conformació de vidre:

  5. Programar la fabricació en petites instal·lacions de fusió i conformació de vidre, conjugant la informació tècnica del procés, les càrregues de treball, el pla de producció i les condicions de proveïment, per tal de realitzar la producció en el termini i amb la qualitat previstos, i optimar els recursos disponibles.

  6. Definir i supervisar l’emmagatzematge dels materials i els mitjans auxiliars i determinar-ne el proveïment, per tal de portar a terme la fabricació en instal·lacions de fusió i conformació de productes de vidre en el termini i amb la qualitat especificats en el programa de fabricació.

  7. Dirigir, al seu nivell, els treballs de preparació i posada al punt de les línies de flotació i d’estenedor i realitzar el llançament de la producció, a partir d’informació tècnica del procés, seguint les normes establertes de qualitat i seguretat.

  8. Dirigir, al seu nivell, els treballs de preparació i posada al punt de les línies de fusió i conformació i realitzar el llançament de la producció, a partir d’informació tècnica del procés, seguint les normes establertes de qualitat i seguretat.

  9. Supervisar el procés de fabricació, per tal d’obtenir la producció en les condicions de qualitat i productivitat establertes.

  10. Organitzar i controlar l’ús i el tractament de residus.

  11. Instruir sobre la tecnologia, els procediments i les normes de seguretat que intervenen en les tasques assignades als tècnics i els operaris que actuen sota la seva responsabilitat.

  12. Gestionar o generar la informació del procés necessària per organitzar, conduir i supervisar la fabricació, d’acord amb els plans de producció i de qualitat de l’empresa.

  13. Actuar segons el pla de seguretat, participant amb els responsables de l’empresa en la seva elaboració, instruint els seus col·laboradors, supervisant i aplicant les mesures establertes, i també supervisant i utilitzant els equips de seguretat assignats al seu equip.

  14. Crear, mantenir i intensificar relacions de treball en l’àmbit de producció, resolent els conflictes interpersonals que es presentin i participant en la posada en pràctica de procediments de reclamacions i disciplinaris.

    c) Gestionar i controlar la transformació d’articles de vidre:

  15. Programar la fabricació en petites instal·lacions de transformació de productes de vidre, conjugant la informació tècnica del procés, les càrregues de treball, el pla de producció i les condicions de proveïment, per tal de realitzar la producció en el termini i amb la qualitat previstos, i optimar els recursos disponibles.

  16. Definir i supervisar l’emmagatzematge dels materials i els mitjans auxiliars i determinar-ne el proveïment, per tal de portar a terme la fabricació de productes de vidre transformat en el termini i amb la qualitat especificats en el programa de fabricació.

  17. Dirigir, al seu nivell, els treballs de preparació i posada a punt de les línies de fabricació de productes de vidre transformat i realitzar el llançament de la producció, a partir d’informació tècnica del procés, seguint les normes establertes de qualitat i seguretat.

  18. Supervisar el procés de fabricació, per tal d’obtenir...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR