Dret i polítiques ambientals en la Regió de Múrcia

AutorSantiago M. Álvarez Carreño - Eduardo Salazar Ortuño
CargoProfessor titular de Dret Administratiu. Universidad de Murcia - Advocat
Páginas15-26

Page 15

1. Reflexions introductòries: la postergació de la política ambiental en la CARM

Les últimes eleccions municipals i autonòmiques del 22 de maig han alentit la producció normativa. D’aquesta manera, el període de juny a desembre de 2011, objecte d’aquesta crònica, ha estat marcat igualment per l’absència de normes autènticament rellevants en matèria de protecció del medi ambient.

No obstant això, el procés de reorganització de l’Administració regional, subsegüent al procés electoral, sí que ha tingut un impacte negatiu en la política i en la legislació ambiental en aquesta comunitat. En efecte, actualment, en l’organigrama organitzatiu, les matèries ambientals, en altre temps competència de la conselleria, queden reduïdes a la direcció general. D’aquesta manera, el Decret del president de la Comunitat

Page 16

Autònoma 12/2011, de 27 de juny, de reorganització de l’Administració regional, i el Decret 24/2011, de 28 de juny de 2011, pel qual s’estableixen l’ordre de prelació de les conselleries de l’Administració regional i les seves competències, van modificar el nombre, la denominació i les competències de les diferents conselleries, i van realitzar una nova distribució competencial entre els departaments de l’Administració regional. Els òrgans directius de les noves conselleries s’estableixen mitjançant els corresponents decrets del Consell de Govern. En concret, el Decret 141/2011, de 8 de juliol, pel qual s’estableixen els òrgans directius de la Conselleria de Presidència hi atribueix les competències en matèria de medi ambient amb rang de direcció general46.

Algunes qüestions de la política i legislació ambiental queden, de forma dispersa, a càrrec de les conselleries d’Agricultura i Aigua, la d’Obres Públiques i Ordenació del Territori i, en fi, la de Cultura i Turisme. Sens dubte, la crisi econòmica que patim i l’aprimament de les estructures administratives en el marc de la política d’austeritat en la despesa pública, justifiquen una mesura que no fa presagiar "bons temps" per a l’acció ambiental a la CARM. Confiem que el treball diligent de l’escàs personal dedicat a aquestes tasques pugui suplir, en part, la penúria evident dels mitjans estructurals, materials i humans que s’han posat a la seva disposició.

En aquesta crònica, per tant, informem dels avenços -pocs- i dels retrocessos - alguns d’importants- del dret i de la política ambiental en l’àmbit territorial de la Regió de Múrcia.

2. Manifestacions de la política i legislació ambiental de l’Administració regional a Múrcia
2.1. La protecció del patrimoni cultural

En un primer moment, hem de deixar constància de la continuïtat de mesures en matèria de protecció del patrimoni cultural, de les quals ja vam informar en la nostra segona crònica47. Aquesta nota positiva ressenyable en la política i normativa ambiental de la CARM està representada per la declaració com a béns catalogats o inventariats d’interès cultural, mitjançant la resolució de la Direcció General de Belles Arts i Béns Culturals,

Page 17

dels jaciment arqueològics de "Cabezo Beaza" (Cartagena)48, "El Altico de Arriba" (Caravaca de la Cruz )49, "Aries" (La Unión)50, "Los Villares" (Cehegín)51, "Atamaría" (Cartagena)52, "Rompesparteñas" (Caravacade la Cruz)53, "Los Terreros" (Campos del Río)54, "El Descargador" (La Unión)55, "Los Gallaros" (La Unión)56, "Desamparados" (La Unión)57, "Fundición Roma" (La Unión)58, "Eloisa" (La Unión )59, "La Pura" (La Unión)60, "Casa del Manco" (Aledo)61, "Cerro de los Baños" (Fortuna)62, "Bancales de la Sra. Moya" (Cehegín)63, "Villa de los Ruices" (Cartagena)64, "Los Nietos Viejos I" (Cartagena)65, "El Richu" (Lorca)66, "Cueva del Berro" (Mula)67, "Cueva Medieval de Percheles" (Mazarrón)68, "Villa de la Playa de Percheles" (Mazarrón)69i, en fi, "Fuente de la Zarza" (Abanilla)70.

Un conjunt de mesures, en definitiva, que expressen la voluntat mantinguda de protecció del ric patrimoni cultural de la CARM que contrasta amb la postergació que havia patit al llarg dels últims anys.

Page 18

2.2. Caça i pesca

En aquest període s’han aprovat les normes següents referents a caça i pesca:

  1. Períodes hàbils de caça (Ordre de 10 de maig de 2011 de la Conselleria d’Agricultura i Aigua sobre períodes hàbils de caça per a la temporada 2011-2012 a la CARM)71

    L’Ordre estableix els períodes hàbils, les modalitats de caça, les zones i les espècies susceptibles d’aprofitament cinegètic. S’intenta, d’aquesta manera, compatibilitzar aquesta activitat amb la protecció de l’hàbitat de la fauna silvestre d’acord amb la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i de biodiversitat i, en l’àmbit de la CARM, en desplegament de la Llei 7/2003, de 12 de novembre, de caça i pesca fluvial. En aquest sentit, destaquen les restriccions addicionals imposades per a la caça en espais naturals (disp. adic. 1a) i les previsions sobre fauna amenaçada (disp. adic. 2a).

  2. Pesca fluvial (Ordre de 10 de maig de 2011 de la Conselleria d’Agricultura i Aigua, per la qual es regula l’exercici de la pesca fluvial per a la temporada 2011-2012 i les reglamentacions per a la conservació de la fauna ictícola de la CARM)72

    Aquesta ordre estableix els períodes hàbils, les modalitats de pesca, les zones, les limitacions i les espècies susceptibles d’aprofitament piscícoles, i tracta de compatibilitzar aquesta activitat amb la protecció dels ecosistemes en el marc del règim jurídic bàsic establert per la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i de la biodiversitat.

  3. Mol·luscos bivalves (Ordre de 30 de maig de 2011 de la Conselleria d’Agricultura i Aigua, per la qual es prorroga la veda per a la pesca de mol·luscos bivalves en aigües interiors de la Regió de Múrcia establerta per l’Ordre de 16 de juny de 2005)73

    Page 19

    La falta de recuperació de les espècies afectades fa aconsellable una nova pròrroga de la veda declarada el 2005.

  4. Pesca al mar Menor (Ordre de 30 de maig de 2011 de la Conselleria d’Agricultura i Aigua, per la qual s’estableix la veda temporal per a l’exercici de la pesca professional i recreativa en determinades companyies de pesca del mar Menor)74

    En concret, aquesta última, dictada en exercici de les facultats que la Llei 2/2007, de 12 de març, de pesca marítima i aqüicultura de la Regió de Múrcia atribueix a la Conselleria d’Agricultura i Aigua per aprovar mesures dirigides a la conservació i millora dels recursos pesquers. En relació específica amb el mar Menor, el Decret 91/1984, de 2 d’agost, pel qual s’aprova el Reglament de pesca del mar Menor (modificat posteriorment mitjançant el D.36/1987) preveu expressament la possibilitat d’establir vedes en les zones d’aquest mar que es considerin convenient. Es tracta, com va posar de manifest la sol·licitud de la Confraria de Pescadors de San Pedro del Pinatar, d’afavorir els recursos pesquers de la zona i impedir-ne la pesca en l’època de més concentració d’individus immadurs de les espècies "orada" i "magre".

2.3. Foment

La CARM ha aprovat diverses disposicions que, d’una manera o d’una altra, contribueixen a fomentar la protecció ambiental. Durant el període de referència són ressenyables les següents:

  1. Forests privats (Ordre de 18 d’abril de 2011 de la Conselleria d’Agricultura i Aigua, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les ajudes per a inversions no productives en forests privats de Xarxa Natura 2000 de la Regió de Múrcia)75

    La propietat forestal privada suposa el 68% dels forests murcians, i les masses arborades d’aquestes muntanyes constitueixen un valor estratègic fonamental per a la

    Page 20

    sostenibilitat de la política de l’aigua, de conservació de la biodiversitat i la social en matèria de desenvolupament local. A més, aquests forests exerceixen un paper fonamental com a muralles enfront de l’avanç del desert i enfront de les avingudes que tants danys provoquen en les conques òrfenes de boscos. D’aquesta...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR