DECRET 339/2006, de 5 de setembre, de desplegament de la Llei 10/1997, de 3 de juliol, de la renda mínima d'inserció.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyDecret

DECRET

339/2006, de 5 de setembre, de desplegament de la Llei 10/1997, de 3 de juliol, de la renda mínima d'inserció.

La renda mínima d'inserció (en endavant, RMI), regulada per la Llei 10/1997, de 3 de juliol, és una acció de solidaritat de caràcter universal envers els ciutadans i les ciutadanes amb greus dificultats econòmiques i socials que reuneixin els requisits per ser-ne beneficiaris/àries, amb la finalitat que les persones ateses puguin assolir la plena autonomia personal, familiar, econòmica i social.

Aquest Decret té dos clars objectius: d'una banda, la modificació de determinats preceptes que figuren en el vigent Decret 306/1998, d'1 de desembre, modificat pel Decret 118/2001, de 2 de maig, i pel Decret 316/2001, de 20 de novembre, als efectes d'aconseguir una estimulació de la inserció laboral de determinats col·lectius que formen l'RMI, un tractament més lax en els requisits d'accés i/o manteniment de la prestació per al col·lectiu de persones que es troben en pobresa severa i, per últim, una millora en les prestacions econòmiques que reben les persones destinatàries traduïda en uns canvis en els requisits d'accés o permanència de determinats ajuts complementaris a la prestació econòmica que van ser fixats pel Decret 316/2001, abans esmentat.

D'altra banda, el segon objectiu consistiria en disposar d'un únic text legal de referència com a desenvolupament de la Llei de la renda mínima d'inserció, que fos el resultat de la fusió dels tres decrets abans esmentats juntament amb la inclusió dels canvis proposats en el paràgraf anterior com a conseqüència de l'experiència obtinguda en els darrers anys en la gestió de la prestació, així com de l'evolució del mercat de treball i de l'economia en general, que han provocat la notable precarietat en què es troben moltes famílies perceptores de la prestació econòmica de l'RMI. Així mateix, s'ha aprofitat aquesta circumstància per modificar els noms dels organismes implicats en la gestió de l'RMI que figuraven en els anteriors decrets com a conseqüència de les noves denominacions derivades dels decrets de reestructuració de departaments de la Generalitat de Catalunya. També s'aprofita aquest nou Decret per incloure la modificació d'un dels requisits d'accés dels catalans emigrats i retornats que va establir la disposició addicional segona de la Llei 25/2002, de mesures de suport al retorn dels catalans emigrats i llurs descendents i de segona modificació de la Llei 18/1996.

Fins a la publicació de la Llei, la renda mínima d'inserció havia estat regulada pel Decret 144/1990, de 28 de maig, que va establir el programa interdepartamental de la renda mínima d'inserció, el qual va ser modificat pel Decret 213/1991, d'1 d'octubre. Posteriorment, el Decret 228/1995, de 25 de juliol, va actualitzar i refondre els decrets esmentats i va introduir algunes modificacions derivades de l'experiència acumulada durant cinc anys de funcionament del programa interdepartamental de la renda mínima d'inserció (PIRMI). El Decret 47/1997, de 18 de febrer, va modificar l'import de les prestacions econòmiques de l'RMI. L'esmentat Decret 47/1997, en primer lloc, va recuperar de manera esglaonada el poder adquisitiu de les prestacions que es van establir originàriament l'any 1990, en un període de quatre anys (1997-2000) i, en segon lloc, va establir que la prestació econòmica de l'RMI s'incrementaria anualment d'acord amb la previsió d'augment de l'índex de preus al consum.

Posteriorment a l'aprovació de la Llei 10/1997, es van aprovar els decrets 306/1998, d'1 de desembre, de desplegament de la Llei; el 118/2001, de 2 de maig, i el 316/2001, de 20 de novembre, pels quals es modifica el Decret 306/1998, abans esmentat.

Des de l'aprovació dels decrets abans esmentats hi ha hagut canvis en els noms dels organismes gestors de la renda mínima d'inserció. Així, doncs, s'han de tenir en compte, entre altres, els decrets de reestructuració parcial del Departament de Treball i Indústria, i la darrera reestructuració parcial del Departament d'Ensenyament efectuada pel Decret 282/2004, d'11 de maig, que reestructura parcialment el Departament d'Ensenyament i el de Benestar i Família, i mitjançant el qual es donen competències a la Direcció General de Formació Professional i Educació Permanent del Departament d'Educació i Universitats en allò relatiu a les accions de formació d'adults que abans tenia assignades el Departament de Benestar i Família, la qual cosa ha de quedar recollida en aquest nou Decret.

De l'experiència obtinguda en la gestió de l'RMI dels darrers anys i d'acord amb els criteris fixats per la Comissió Interdepartamental de l'RMI, es detecten determinats aspectes de la normativa que han de modificar-se i que donen la seva fonamentació a la redacció d'aquest nou Decret, tot i mantenint-se el restant contingut d'articles ja existents en els decrets 306/1998, 118/2001 i 316/2001 abans esmentats i fins ara vigents. Les modificacions estimulen la inserció laboral a través de l'increment de l'edat de no-deducció dels ingressos procedents de contractes de treball durant els sis primers mesos dels/de les fills/es menors de 25 anys fins als 30 anys i la deducció de només el 50% dels ingressos a partir del setè mes de contracte, així com la no-deducció en cap cas quan es tracti d'una persona amb discapacitat. Aquestes mesures responen, entre altres, al fet constatat que l'edat d'emancipació dels/de les joves s'ha endarrerit per diverses causes alienes a la seva voluntat.

D'altra banda, es fa necessari prendre accions destinades a millorar l'adaptació a la flexibilitat laboral que hi ha, cosa que es podrà assolir traient el caràcter acumulatiu dels contractes que puguin obtenir aquelles persones amb retribucions inferiors a l'RMI i a les quals se'ls deduirà el 75% de la nòmina durant sis mesos; també mitjançant la no-deducció de qualsevol ingrés derivat d'un contracte a temps parcial inferior al 25% de la jornada laboral i a través de la no-deducció dels contractes de treball fragmentats que assoleixin 30 dies cotitzats i fer-ho únicament en el tram entre 30 i 60 dies quan hagin acumulat els segons trenta dies. Així mateix, en el cas de contractes de treball a temps parcial, cal considerar, a efectes de càlcul de l'RMI, com a dies treballats aquells efectivament cotitzats, atès que de l'observació del mercat de treball es comprova que sovintegen els contractes de curta durada.

Una altra mesura amb la qual es pretén incentivar la inserció laboral és la de millorar el tractament de les famílies monoparentals, realitat cada cop més palesa a la nostra societat i més necessitada de protecció, millora que ja va iniciar-se amb el Decret 316/2001 i que continua ara amb el nou Decret, de manera que aquestes famílies puguin continuar percebent els ajuts complementaris de fills/es menors i de monoparentalitat durant un any després que la prestació econòmica hagi estat suspesa o extingida per inserció laboral.

Igualment i atenint-se a la disposició addicional segona de la Llei 25/2002, de 25 de novembre, de mesures de suport al retorn dels catalans emigrats i llurs descendents i de segona modificació de la Llei 18/1996, aquest nou Decret incorpora aquesta disposició addicional, amb la finalitat de facilitar la seva integració sociolaboral a Catalunya, recollint l'exempció d'acreditar l'any de residència continuada i efectiva a Catalunya.

D'altra banda, aquest nou Decret amplia les excepcions en la concessió o manteniment de la prestació econòmica en els supòsits de pobresa severa, com seria que la persona sol·licitant que per motius de separació es trobi en la situació esmentada, pugui mantenir la seva prestació econòmica de l'RMI encara que els ingressos conjunts de les persones que formen part del nucli de convivència familiar superin, per a cada membre, la prestació bàsica de la renda mínima.

Pel que fa al còmput d'ingressos per a l'accés a la prestació econòmica de l'RMI, en el qual es té en compte com a referència la mitjana dels ingressos obtinguts durant els dotze mesos anteriors a la sol·licitud, no s'aplicarà en els casos en què la persona sol·licitant acrediti que es troba en una situació de pobresa severa, i només es tindran en compte els ingressos obtinguts un mes abans de la sol·licitud.

Així mateix, si la persona sol·licitant acredita que es troba en situació de pobresa severa podrà tenir accés a la prestació encara que en el nucli de convivència familiar de la persona sol·licitant hi hagi altres destinataris/àries de la renda mínima.

L'elevat nombre de famílies monoparentals, algunes de les quals perceben pensions d'aliments i d'altres estan pendents d'execució de sentència, fa decidir que es concedirà l'ajut complementari de monoparentalitat també a aquelles famílies monoparentals que percebin pensió d'aliments igual o inferior als 180 euros mensuals, cosa no permesa fins a la data d'avui.

A més, es redefineix l'ajut complementari per a persona sola dependent .que s'atorgava només per a una situació prolongada de més d'un any sense haver obtingut un contracte de treball. i s'obre la possibilitat d'atorgar-la en els supòsits de contractes que no superin els tres mesos, en prioritzar més la situació sociolaboral de les persones destinatàries de l'RMI que no la durada del contracte.

També s'amplia la possibilitat de pròrroga anual dels pagaments de la prestació econòmica de la renda mínima d'inserció a les prestacions complementàries, que no havien estat contemplades al Decret 316/2001.

Per últim, s'aprofita l'aprovació d'aquest Decret per fixar els imports de la prestació econòmica i de les prestacions complementàries que són vigents durant l'any 2006 en aplicació del sistema de revalorització fixat per l'article 21 de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR