DECRET 279/2003, de 4 de novembre, de desplegament de determinats aspectes de la Llei 10/2003, de 13 de juny, sobre mutualitats de previsió social.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Economia i Finances
Rango de LeyDecret

DECRET 279/2003, de 4 de novembre, de desplegament de determinats aspectes de la Llei 10/2003, de 13 de juny, sobre mutualitats de previsió social.

La Llei 10/2003, de 13 de juny, (d'ara en endavant, la Llei) sobre mutualitats de previsió social, regula les competències que corresponen a la Generalitat de Catalunya en matèria de mutualitats de previsió social. La Llei té en compte els desenvolupaments normatius que s'han produït a la normativa comunitària i a la normativa bàsica estatal, i dissenya un marc normatiu propi de la comunitat autònoma catalana per tal de fomentar el mutualisme facilitant la presència de les mutualitats al mercat assegurador, reforçant la seva solvència i establint una nova regulació dels òrgans de govern.

Diversos preceptes de la Llei fan referència expressa a la necessitat del seu desenvolupament reglamentari amb el fi de completar els seus efectes jurídics i donar compliment a les seves previsions.

Aquest és el cas del règim dels socis protectors (article 10.2 de la Llei); la fixació del número de socis per tenir assemblea de compromissaris (article 17.1 de la Llei); les limitacions a la retribució dels administradors (article 19.3 de la Llei); els requisits previs a complir per a l'extensió de les prestacions (article 22.2 de la Llei); el programa d'activitats (article 23 de la Llei); el detall dels procediments a seguir per portar a terme la fusió, escissió i transformació de les mutualitats (article 27.5 de la Llei); l'obligació de remetre els comptes de l'exercici econòmic a l'autoritat de supervisió (article 31.2 de la Llei); els criteris per establir les provisions tècniques, el marge de solvència i el fons de garantia, així com el dret d'adquisició preferent en la reglamentació de les quotes participatives (article 33 de la Llei); el Servei de Reclamacions (article 40 de la Llei), la possibilitat d'adaptació de les mutualitats a un altre règim associatiu (disposició addicional segona), així com la determinació de les garanties financeres i les obligacions de tramesa d'informació a l'autoritat de supervisió.

A tal efecte, s'ha redactat aquest Reglament en desenvolupament dels preceptes legals que així ho requereixen expressament.

Així mateix, analitzat el conjunt d'articles de la Llei, sembla necessari el seu desenvolupament en alguns aspectes, amb l'objecte que la seva aplicació pugui ser plenament efectiva, per a la qual cosa està autoritzat el govern, conforme al mandat contingut a la disposició addicional quarta de la referida Llei.

En conseqüència, vist el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i per tal de donar compliment als preceptes citats de la Llei, a proposta del conseller d'Economia i Finances i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Article 1

Programa d'activitats

  1. Per la inscripció d'una mutualitat de previsió social al Registre de mutualitats de previsió social de Catalunya caldrà, apart de la documentació esmentada a l'article 8 de la Llei, sobre mutualitats de previsió social, la presentació a la Direcció General d'Assegurances d'un programa d'activitats ajustat a la normativa vigent.

  2. El conseller o la consellera d'Economia i Finances podrà fixar els models a que s'haurà d'ajustar el programa d'activitats citat a l'apartat anterior.

  3. Durant els tres primers exercicis d'activitat, la mutualitat haurà de presentar anualment a la Direcció General d'Assegurances un informe, juntament amb la rendició de comptes de l'exercici, sobre l'execució del programa d'activitats. Si l'activitat de la mutualitat no s'ajusta al programa, la Direcció General d'Assegurances podrà adoptar les mesures oportunes per a protegir els interessos dels prenedors, assegurats i beneficiaris dels contractes d'assegurances.

  4. Sens perjudici del que s'estableix a l'apartat anterior, les modificacions del programa d'activitats requeriran la comunicació corresponent de la mutualitat a la Direcció General d'Assegurances, en els termes que preveu la normativa bàsica d'aplicació, que podrà adoptar les mesures oportunes per protegir els interessos dels prenedors, assegurats i beneficiaris si el programa no s'ajusta al que preveu la normativa vigent o no existeix l'adequada correlació entre els medis de què es disposa i els riscos que es pretén cobrir.

  5. S'haurà de comunicar a la Direcció General d'Assegurances l'adopció de nous reglaments o pòlisses quan comportin l'atorgament de prestacions no previstes en el programa d'activitats per tal d'obtenir l'autorització administrativa de l'esmentat programa, prèvia a la seva posta en circulació. La resta de reglaments o pòlisses, juntament amb les corresponents bases tècniques i tarifes, quedaran a disposició de la citada Direcció General en el domicili social de la mutualitat.

Article 2

Conflicte d'interessos

Els estatuts de les mutualitats de previsió social han de regular el règim de conflicte d'interessos dels membres de la junta directiva i de les persones que exerceixen funcions directives. S'entén que es produeix una situació de conflicte d'interessos quan aquestes persones, directament o per mitjà de societats en què tinguin una participació significativa, representin interessos contraris o en competència directa amb els de la mutualitat. S'entén que no hi ha competència directa en el cas que les persones en qüestió siguin designades o proposades pel soci protector o per societats en les quals aquest hi tingui una participació significativa

Article 3

Socis protectors

Els socis protectors poden participar, d'acord amb el que estableixin els estatuts, en l'assemblea i la junta directiva de la mutualitat, sense que puguin assolir-ne el control.

Article 4

Assemblea de compromissaris

L'assemblea general pot ser substituïda per una assemblea de compromissaris en aquelles entitats amb un número de socis superior a mil, si així ho estableixen els estatuts, en els termes que preveu la Llei.

Article 5

Limitacions a la retribució dels administradors per la seva gestió

  1. Els estatuts socials podran determinar la gratuïtat o remuneració dels membres de la junta directiva per llur gestió, tenint en compte que, si els estatuts no estableixen una altra cosa, s'entén que l'exercici del càrrec és gratuït. La remuneració, segons determinin els estatuts, pot ser fixa o consistir en una participació en el resultat comptable abans d'impostos de la mutualitat, desprès de detreure les provisions i reserves que corresponguin segons la normativa vigent. També pot utilitzar-se un sistema mixt, que inclogui una part de retribució fixa i una part de variable.

  2. La remuneració de la junta directiva forma part de les despeses d'administració, les quals, en el seu conjunt, no poden superar els límits establerts en l'apartat següent. L'import conjunt de la remuneració dels administradors ha de constar a la memòria.

  3. Les despeses d'administració no podran excedir de la quantitat més gran entre el 25% de les quotes i derrames de l'exercici i el 2,6% anual de l'import de les provisions tècniques. Per ordre del Departament d'Economia i Finances es determinaran els conceptes a incloure com a despeses d'administració i quotes.

  4. Quan es tracti d'una mutualitat de petita dimensió o, amb caràcter excepcional i transitori en casos de mutualitats de nova creació o per canvis fonamentals en la seva estructura, degudament justificats en la corresponent memòria explicativa, la Direcció General d'Assegurances podrà autoritzar un percentatge superior a petició de la mutualitat.

Article 6

Indelegabilitat de funcions de la junta directiva al director general

El director o la directora general exerceix, sota el control de la junta directiva, les facultats i els poders que aquesta li delega, amb les excepcions que preveu la Llei. Així mateix, seran indelegables les decisions referides a la compra i venda d'actius patrimonials de la mutualitat en què estiguin invertides les provisions tècniques, el marge de solvència o el fons de garantia quan es tracti de béns immobles qualsevol que sigui el seu import, o actius financers el valor comptable dels quals representi més del 35% de la magnitud de més quantia de les referides. Als efectes del que estableix aquest article, s'entén per decisions de la junta directiva la política d'inversions immobiliàries o financeres establerta, l'execució de la qual pot delegar-se al director o directora general. En el cas d'inversions financeres, no estaran subjectes al límit esmentat les reinversions en la mateixa cartera com a resultat de l'amortització dels actius corresponents, sempre que aquesta reinversió no signifiqui un canvi de la política d'inversions que ha acordat la junta.

Article 7

Actualització dels límits de les prestacions aplicables a les mutualitats de previsió social

Les prestacions econòmiques que es garanteixin en el cas de riscos sobre les persones no podran ultrapassar la xifra de 21.636 euros com a renda anual ni el seu equivalent actuarial com a percepció única de capital, llevat del cas d'aquelles entitats que es trobin en causa de dissolució o d'adopció de mesures de control especial, en què les noves prestacions econòmiques que es garanteixin no podran excedir de 18.000 euros com a renda anual ni de 78.000 euros com a percepció única de capital.

Article 8

Modificacions de prestacions que impliquin una reducció dels drets econòmics dels socis

  1. Per raons de solvència justificades tècnicament, tals com manca de cobertura del marge de solvència, fons de garantia o de les provisions tècniques acreditades pels mecanismes previstos a la normativa vigent, es poden acordar modificacions de prestacions que impliquin una reducció dels drets econòmics dels socis, assegurats o beneficiaris, que han de ser aprovades per l'assemblea, en l'ordre...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR