DECRET 17/2012, de 21 de febrer, de modificació del Decret 285/2006, de 4 de juliol, pel qual es desenvolupa la Llei 14/2003, de 13 de juny, de qualitat agroalimentària.

Fecha de Entrada en Vigor14 de Marzo de 2012
SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'AGRICULTURA, RAMADERIA, PESCA, ALIMENTACIÓ I MEDI NATURAL
Rango de LeyDecret

La Directiva 2006/123/CE, del Parlament i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior, estableix les disposicions generals necessàries per facilitar l’exercici de la llibertat d’establiment dels prestadors de serveis i la lliure circulació de serveis, mantenint, alhora, un nivell elevat de qualitat en els serveis, amb l’objectiu principal d’estrènyer cada cop més els llaços entre els estats i els pobles d’Europa i de garantir el progrés econòmic i social mitjançant la creació d’un espai únic, sense fronteres interiors, en el qual resti garantida la lliure circulació dels serveis.

Amb aquesta finalitat, la Directiva esmentada estableix directrius per simplificar els procediments administratius, fomentar una bona qualitat dels serveis, promoure un marc regulador transparent, predictible i favorable per a l’activitat econòmica i impulsar la modernització de les administracions públiques per tal de respondre a les necessitats de les empreses i millorar la protecció dels drets de les persones consumidores i usuàries. L’article 44.1 de la Directiva estableix que els estats membres han de posar en vigor les disposicions legals, reglamentàries i administratives necessàries per complir el que estableix la Directiva.

L’Estatut d’autonomia de Catalunya, al seu article 113, en el capítol referit a la tipologia de les competències, determina que correspon a la Generalitat el desenvolupament, l’aplicació i l’execució de la normativa de la Unió Europea quan afecta l’àmbit de les seves competències. Aquest mateix principi es recull en l’article 189 del Text estatutari que preveu que la Generalitat, en l’àmbit de les seves competències, aplica i executa el dret de la Unió Europea. A l’empara d’aquests preceptes s’han aprovat la Llei 5/2010, de 26 de març, de bases de delegació en el Govern de la potestat legislativa per a l’adequació de les normes amb rang de llei vigents de Catalunya a la Directiva, i el Decret legislatiu 3/2010, de 5 d’octubre, per a l’adequació de normes amb rang de llei a la Directiva. Alhora, el procés d’implementació de la Directiva requereix també adaptar la normativa amb rang reglamentari als criteris i principis de la Directiva, a la Llei 5/2010, de 26 de març, i al Decret legislatiu 3/2010, de 5 d’octubre.

A l’empara dels preceptes esmentats i de les competències exclusives de la Generalitat que es reconeixen en els articles 116.1 i 128.1 de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya en matèria d’agricultura i de denominacions d’origen i indicacions geogràfiques i de qualitat, la modificació del Decret 285/2006, de 4 de juliol, pel qual es desenvolupa la Llei 14/2003, de 13 de juny, de qualitat agroalimentària, s’efectua per incorporar els requeriments de la Directiva i alhora les previsions del Decret 106/2008, de 6 de maig, de mesures per a l’eliminació de tràmits i la simplificació de procediments per facilitar l’activitat econòmica, el qual preveu la necessitat de revisar els processos administratius per adequar la gestió administrativa als requeriments d’eficàcia i eficiència que han de presidir l’activitat de l’Administració pública. Així mateix, s’insereix en el marc del procés d’implantació de la finestreta única empresarial a Catalunya referida en l’Acord de Govern de 15 de març de 2011, pel qual s’adopten mesures per a la implantació d’aquest òrgan com a principal punt d’informació, tramitació i assessorament empresarial a Catalunya, i en el procés de desenvolupament de l’ús dels mitjans electrònics al sector públic de Catalunya, tal com preveu la Llei 29/2010, de 3 d’agost.

Amb la modificació proposada s’han eliminat requisits prohibits o que no s’ajusten al que preveuen els articles 15 i 16 de la Directiva, supressió que inclou, entre d’altres, el reconeixement de la durada indefinida d’autoritzacions o habilitacions, la no-exigència de documents originals o còpies compulsades o la modalitat d’acreditació del compliment de determinats requisits mitjançant declaració responsable, entre d’altres. El reconeixement de les autoritzacions o documents emesos per les autoritats o entitats competents de qualsevol comunitat autònoma o estat membre de la Unió Europea constitueix també una de les principals mesures d’adaptació a la Directiva que s’ha considerat convenient introduir expressament.

Entre les principals modificacions que introdueix aquest Decret destaquen la reestructuració del Registre d’entitats de control i certificació en dos seccions: la Secció a), en la qual s’inscriuen, amb autorització prèvia, les entitats de control i certificació per a l’actuació de les quals els reglaments comunitaris 882/2004 i 834/2007 estableixen que la verificació del compliment del plec de condicions és un control oficial que l’ha de realitzar l’autoritat competent o mitjançant la delegació d’aquesta competència en un organisme de control; i la Secció b), en la que s’inscriuen, amb comunicació prèvia, les entitats de control i certificació per a l’actuació de les quals la normativa no estableix que la verificació del compliment del plec de condicions sigui un control oficial ni que s’hagi de realitzar per l’autoritat competent o mitjançant delegació d’aquesta competència en un organisme de control.

D’altra banda, es redueix substancialment el nombre de membres que constitueixen la Comissió Catalana de la Marca de Qualitat Agroalimentària, que passa de 15 membres amb dret a vot a només 7, tot respectant els mínims de composició establerts per l’article 21 de la Llei 14/2003. Aquesta reducció comporta suprimir la participació dels representants dels adjudicataris de la Marca Q, designats/des per aquests, per considerar-ho contrari a l’article 14 de la Directiva, que prohibeix la intervenció directa o indirecta de competidors en la concessió d’autoritzacions o en l’adopció de decisions de les autoritats competents.

Respecte a l’artesania alimentària, s’han introduït un canvi en la designació d’empreses artesanals alimentàries que deixa de basar-se en un règim d’autorització, el qual se substitueix per un règim de comunicació prèvia.

Cal assenyalar especialment que, en els termes de l’article 21.1 del Decret 106/2008, de 6 de maig, s’incorpora la Xarxa d’oficines de gestió empresarial com a un frontal més de presentació de les comunicacions prèvies, declaracions responsables o sol·licituds relatives als tràmits relacionats amb l’activitat empresarial regulats en aquest Decret.

Aquest Decret inclou finalment, a banda de les disposicions finals, dues disposicions addicionals mitjançant les quals el departament competent en matèria agroalimentària habilitarà els mitjans necessaris per tal que els tràmits i els procediments regulats en el Decret 285/2006 es puguin anar tramitant progressivament per via electrònica, i no s’exigirà la documentació prevista per aquesta norma si es pot obtenir d’altres òrgans o administracions per mitjans telemàtics.

Per tot això exposat, a proposta del conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural; vist el dictamen del Consell de Treball, Econòmic i Social; d’acord amb el dictamen de la Comissió...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR