DECRETO LEY 9/2022, de 5 de julio, de medidas urgentes en materia de alquiler de vehículos con conductor.

ELIeli/es-ct/dl/2022/07/05/9/dof
Fecha de disposición05 Julio 2022
Fecha de publicación07 Julio 2022
EmisorDepartament de la Presidència

El president de la Generalitat de Catalunya

Sia notori a tots els ciutadans i ciutadanes que el Govern ha aprovat i jo, d'acord amb l'article 67.6.a de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, promulgo el següent

DECRET LLEI

Preàmbul

I

L'article 169 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableix que correspon a la Generalitat la competència exclusiva sobre els transports terrestres de viatgers per carretera que transcorrin íntegrament dins el territori de Catalunya.

En exercici d'aquesta competència, la Generalitat de Catalunya, mitjançant el Decret llei 5/2017, d'1 d'agost, de mesures urgents per a l'ordenació dels serveis de transport de viatgers en vehicles de fins a nou places, va fixar un conjunt de normes d'ordenació dels serveis de transport de viatgers realitzats en la modalitat de lloguer de vehicles amb conductor, a l'empara de les autoritzacions denominades VTC.

Posteriorment, es va promulgar el Reial decret llei 13/2018, de 28 de setembre, pel qual es modifica la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'ordenació dels transports terrestres, en matèria d'arrendament de vehicles amb conductor.

D'aquesta disposició normativa té una especial transcendència la modificació de l'article 91 de la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'ordenació dels transports terrestres, que determina que l'autorització d'arrendament de vehicles amb conductor d'àmbit nacional habilita, exclusivament, per dur a terme serveis de caràcter interurbà.

Així mateix cal destacar la disposició addicional primera del Reial decret llei esmentat, precepte que habilita les comunitats autònomes que, com Catalunya, són competents per atorgar autoritzacions d'arrendament de vehicles amb conductor per modificar les condicions d'explotació que disposa l'article 182.1 del Reglament de la Llei d'ordenació de transports terrestres, aprovat pel Reial decret 1211/1990, de 28 de setembre.

En aquest marc de transició normativa, es va promulgar el Decret llei 4/2019, de 29 de gener, de mesures urgents en matèria de transport de viatgers mitjançant el lloguer de vehicles amb conductor.

II

El Reial decret llei 13/2018, en la seva disposició transitòria única, estableix que les autoritzacions d'arrendament de vehicles amb conductor existents a l'entrada en vigor del Reial decret llei se subjecten, durant els quatre anys següents a l'entrada en vigor de la disposició normativa, a un règim específic que implica que en aquest període transitori els seus titulars poden continuar prestant, a la seva empara, serveis d'àmbit urbà.

Un cop està proper el moment en què haurà transcorregut el termini de transitorietat de quatre anys establert pel Reial decret llei 13/2018, la Generalitat, com a Administració competent en matèria de transport, ha d'arbitrar les mesures pertinents en relació amb el lloguer de vehicles amb conductor que es desenvolupin en el seu àmbit territorial per a la prestació de serveis de naturalesa urbana.

La urgència de la regulació continguda en aquest Decret llei es fonamenta, com ja va succeir amb la promulgació dels dos decrets llei esmentats abans, en la necessitat que Catalunya disposi d'un nou instrument normatiu que permeti, en aquesta ocasió, garantir el manteniment de les activitats de lloguer de vehicles amb conductor en l'àmbit urbà, sempre d'acord amb les condicions que es determinen.

El fet que a partir de la data en què es compleixen aquests quatre anys els actuals titulars d'autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor no puguin continuar prestant serveis de caràcter urbà justifica que el Govern faci ús de la facultat legislativa excepcional del decret llei establerta en l'article 64 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, ja que es dona el supòsit de fet que l'habilita, és a dir, la necessitat extraordinària i urgent de dictar una disposició legislativa de manera immediata.

El buit normatiu que es genera quant a la prestació dels serveis de lloguer de vehicles amb conductor de naturalesa urbana fa necessària aquesta intervenció normativa del poder executiu per fer front als objectius de governabilitat.

Els objectius de governabilitat que convergeixen en aquesta situació requereixen aquest tractament normatiu: es tracta d'articular, en el context competencial propi, les modificacions legislatives necessàries per reaccionar davant el nou escenari de regulació del lloguer de vehicles amb conductor.

En aquest aspecte, les mesures legislatives establertes en aquest Decret llei tenen una relació directa i congruent amb la situació descrita i els termes en què es vol afrontar des del Govern, és a dir, garantir que en els entorns urbans es continuï prestant aquest servei de lloguer de vehicles amb conductor.

A Catalunya, el lloguer de vehicles amb conductor és una modalitat de transport de viatgers en vehicles de fins a nou places que s'ha de prestar tant en l'àmbit interurbà com en l'urbà i que està subjecte a l'obtenció prèvia del títol habilitant corresponent.

III

El caràcter de disposició normativa provisional que té el Decret llei és conseqüència, d'una banda, del fet que es troben pendents de resolució judicial, tant en els tribunals estatals com europeus, un seguit de procediments que afecten aspectes importants del règim jurídic aplicable a l'activitat. I, de l'altra, que la regulació definitiva de l'activitat haurà de ser establerta per una llei futura que reguli de manera integral les activitats de transport en vehicles de fins a nou places, inclòs el conductor.

És per aquests motius que la vigència de les autoritzacions d'àmbit urbà es fixa, en l'article 6, en un termini inicial de dos anys, comptadors des de la data del seu atorgament, sens perjudici de la possibilitat de pròrroga establerta en el seu apartat segon, que determina que el termini esmentat es pot prorrogar, per una sola vegada, per 2 anys més, si en aquest termini no s'ha aprovat una llei que, com s'ha assenyalat, reguli de manera integral el transport amb aquesta tipologia de vehicles.

IV

Pel que fa a l'estructura i contingut, aquest decret llei s'estructura en 15 articles, tres disposicions addicionals, una disposició transitòria, una disposició derogatòria i dues disposicions finals.

L'article 1 del Decret llei determina que el seu objecte és establir condicions per a la realització de l'activitat de lloguer de vehicles amb conductor a Catalunya.

I, pel que fa al seu àmbit d'aplicació, aquest precepte disposa que el Decret llei s'aplica als serveis de transport de viatgers mitjançant el lloguer de vehicles amb conductor de caràcter urbà i interurbà que transcorrin íntegrament a Catalunya.

És d'especial importància el fet que es doni una cobertura legal als serveis de transport urbà que, altrament, quedarien en una situació de buit normatiu que en podria comprometre l'existència.

A aquest respecte cal assenyalar que la regulació de les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit urbà, partint de la base de les competències locals reconegudes per l'article 38.3 de la Llei 12/1987, de 28 de maig, de regulació del transport de viatgers per carretera mitjançant vehicles de motor, té com a objectiu fixar uns continguts aplicables al conjunt d'ens locals de Catalunya, a partir dels quals aquests poden desenvolupar les seves facultats d'ordenació de l'activitat si així ho estimen necessari i procedent.

En altres àmbits del transport, com és el cas dels serveis que es presten amb vehicles de fins a nou places en la modalitat de taxi, aquesta ha estat la forma en que s'han ordenat les competències en la matèria. La llei 19/2003, de 4 de juliol, del taxi, també regula les llicències que atorguen els ens locals per a l'exercici de l'activitat, de forma que, establerts els seus principis bàsics, els ens municipal o metropolità completen aquesta regulació mitjançant ordenances que singularitzen les condicions en que s'ha de prestar el servei en l'àmbit territorial corresponent.

Aquest règim jurídic ha esdevingut pacífic al llarg dels anys que està vigent, sense que en cap cas s'hagi plantejat cap conflicte derivat d'una hipotètica invasió competencial, i per aquest motiu s'ha pres de referència.

D'acord amb aquest punt de partida, l'article 2 del Decret llei estableix, amb caràcter genèric, que la realització de l'activitat de lloguer de vehicles amb conductor requereix l'obtenció d'una autorització emesa per l'Administració competent en funció del caràcter urbà o interurbà del servei a prestar.

I, en concret, pel que fa als serveis de caràcter interurbà, afegeix que es poden dur a terme a l'empara de les autoritzacions VTC atorgades per l'Administració de la Generalitat de Catalunya en ús de les facultats delegades per l'Administració General de l'Estat.

És d'especial importància el que determina el Decret llei quan es tracta de donar cobertura a la prestació de serveis de caràcter urbà. L'article 3 crea una nova modalitat d'autorització VTC, la de caràcter estrictament urbà. El precepte estableix el principi general pel qual l'atorgament de les autoritzacions per a la realització de lloguer de vehicles amb conductor de caràcter urbà correspon als ajuntaments o als ens metropolitans legalment constituïts.

Aquesta previsió s'ajusta a la distribució competencial en la matèria, i concretament al que sobre això estableix la Llei 12/1987, de 28 de maig, de regulació del transport de viatgers per carretera mitjançant vehicles de motor, que en l'apartat 3 del seu article 38 declara de manera expressa que correspon als ajuntaments o als ens metropolitans legalment constituïts l'ordenació i gestió de les diferents modalitats de serveis urbans de transport amb vehicles amb capacitat màxima de fins a nou places, inclosa la del conductor, sempre que tinguin origen i destinació dins l'àmbit municipal o metropolità.

El Decret llei omple, encara que sigui provisionalment, el buit regulatori generat per la normativa...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR