DECRETO LEY 8/2024, de 30 de julio, de concesión de un suplemento de crédito a los presupuestos de la Generalitat de Catalunya para el 2023 prorrogados para el 2024 en el ámbito de la salud y una medida administrativa.
Fecha de disposición | 30 Julio 2024 |
Fecha de publicación | 01 Agosto 2024 |
ELI | eli/es-ct/dl/2024/07/30/8/dof |
Emisor | Departament de la Presidència |
El president de la Generalitat de Catalunya,
L'article 67.6.a de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableix que els decrets llei els promulga, en nom del rei, el president o presidenta de la Generalitat.
D'acord amb això, promulgo aquest
DECRET LLEI
Exposició de motius
La Llei orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de finançament de les comunitats autònomes (LOFCA), disposa, a l'article 21 apartat 2, que si els pressupostos no s'han aprovat abans del primer dia de l'exercici econòmic corresponent, automàticament, queda prorrogada la vigència dels anteriors.
En aquest mateix sentit, l'article 33 del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, estableix que, si per qualsevol motiu, l'1 de gener el pressupost no està aprovat, es considera prorrogat automàticament el de l'any anterior en els seus crèdits inicials fins a l'aprovació i la publicació dels nous al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.
Mitjançant la Llei 2/2023, del 16 de març, s'aproven els pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2023 i atès que no va ser possible que l'Avantprojecte de pressupostos per al 2024 entrés en vigor l'1 de gener del mateix any, s'han prorrogat els crèdits mitjançant el Decret 222/2023, de 19 de desembre, pel qual s'estableixen els criteris d'aplicació de la pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2023, mentre no entrin en vigor els del 2024.
Atès que el passat 13 de març el Projecte de llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2024 va ser rebutjat pel Parlament de Catalunya, és necessari atendre i finançar despesa de l'any 2024, que no es pot ajornar a l'exercici següent per fer front a despeses en l'àmbit de salut, derivades de les actuacions essencials en la compra de serveis assistencials dels centres concertats, i que en un context definitiu de pròrroga pressupostària, no es preveuen i per a les quals, no hi ha crèdit adient en el pressupost de la Generalitat de Catalunya.
Davant d'aquesta situació, des del punt de vista pressupostari, l'escenari actual del pressupost 2023, prorrogat per al 2024, no preveu les dotacions de crèdit suficients per fer front, per una banda, a la millora de l'equitat territorial en atenció especialitzada d'aguts i en atenció primària i, per l'altra, a l'adequació de la contractació de les entitats proveïdores a les necessitats poblacionals.
Les previsions de tancament dels centres pel 2024 són molt negatives i dificulten les possibles reassignacions de recursos dins del mateix sector. En aquest sentit, es planteja incrementar un cert equilibri territorial a través d'aquesta operació, incrementant el preu d'estructura dels hospitals complementaris, generals bàsics i de referència tipus A i augmentar la dotació per a la consolidació de la xarxa territorial de Lleida i l'Alt Pirineu, atès que són territoris infradotats actualment.
Després de l'aplicació de les mesures de xoc derivades de la pandèmia es considera que el sector ja ha recuperat l'activitat que es va deixar de fer durant aquest període i es decideix recuperar les marginalitats d'abans de la pandèmia. No obstant això, durant aquests quatre anys, el creixement de la població i l'impacte de la cronicitat i de les noves tècniques han incrementat les necessitats de serveis. En la revisió feta durant el 2024, dels paràmetres de contractació de les entitats proveïdores en termes poblacionals, s'ha detectat la dificultat d'aquestes entitats per no atendre aquesta demanda creixent, fet que origina que es vegin afectats els ingressos però no les despeses. Davant aquesta situació es pretén cobrir una part important de les despeses derivades de l'activitat per fer front a les necessitats de la població, i continuar operant les regles de marginalitat que actuen com a mecanismes regulador de la demanda.
En resum, és imprescindible poder comptar amb un suplement de crèdit per atendre totes les despeses de les mesures esmentades en els paràgrafs anteriors.
L'estimació d'ingressos que ha de percebre la Generalitat permet finançar el suplement de crèdit necessari per atendre aquests compromisos de despesa, tot garantint el compliment de la normativa d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.
Actualment, la pròrroga del pressupost compta amb una previsió d'ingressos i uns crèdits prorrogats que comporten un superàvit pressupostari d'un 0,9% del PIB, és a dir, 2.621,0 milions d'euros, però el bon comportament de la recaptació dels tributs propis i els majors recursos procedents de l'actualització de les bestretes i la liquidació del model de finançament permeten finançar un nou suplement de crèdit de 142 milions d'euros.
També es necessari atès que no s'ha aprovat la Llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2024, la regulació de l'increment de les pensions reconegudes per la Llei 18/1984, del 20 de març, sobre el personal eventual, contractat i interí al servei de la Generalitat en el període anterior al 1939, per no crear un perjudici a les persones beneficiaries d'aquestes pensions.
Per tot el que s'exposa i atès que no hi ha un crèdit adequat ni suficient en el pressupost per al 2023 prorrogat per al 2024, cal concedir un suplement de crèdit als pressupostos de la Generalitat de Catalunya, d'acord amb el que estableix la lletra a de l'article 5 del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, del 24 de desembre, i complint els tràmits de l'article 39 del text refós esmentat.
Ateses les necessitats extraordinàries i urgents descrites, juntament amb l'estat de pròrroga actual, fa que sigui imprescindible aquesta intervenció normativa urgent del Govern, mitjançant aquest Decret llei.
En ús de l'autorització concedida per l'article 64 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, de conformitat amb l'article 38 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, a proposta de la consellera d'Economia i Hisenda i d'acord amb el Govern,
Decreto:
Article 1
Suplement de crèdit
Es concedeix un suplement de crèdit als pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2023, prorrogats per al 2024, per un import màxim de 142 milions d'euros, al servei pressupostari DD10 “Despeses de diversos departaments. Fons extraordinaris”, aplicació pressupostària D/226005100/1250/0032 “Fons extraordinaris”.
Article 2
Finançament del suplement de crèdit
La despesa derivada del suplement de crèdit a què fa referència l'article 1 es finança amb els ingressos més alts previstos en l'estat d'ingressos de la Generalitat de Catalunya, prorrogat mitjançant el Decret 222/2023, de 19 de desembre, pel qual s'estableixen els criteris d'aplicació de la pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2023, mentre no entrin en vigor els del 2024, provinents de la liquidació del model de finançament de l'exercici 2022, de les bestretes del model de finançament respecte de l'exercici 2024 i de la major recaptació dels ingressos tributaris.
Article 3
Pensions
La quantia per al 2024 de les pensions reconegudes per la Llei 18/1984, del 20 de març, sobre el personal eventual, contractat i interí al servei de la Generalitat en el període anterior al 1939, s'incrementa en el percentatge que s'estableixi per a les pensions del sistema de la Seguretat Social per a l'any 2024. L'assignació inicial i la percepció d'aquestes pensions estan subjectes a les limitacions establertes per la concurrència de pensions públiques fixada per la legislació estatal.
Disposicions finals
Primera
Autorització
S'autoritza el Departament d'Economia i Hisenda a fer les modificacions pressupostàries necessàries, d'acord amb la Llei 2/2023, del 16 de març, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2023, prorrogats per al 2024, i d'acord amb els termes i condicions previstos pel principi d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, per desplegar i executar aquest Decret llei.
Segona
Entrada en vigor
Aquest Decret llei entra en vigor l'endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.
Per tant, ordeno que tota la ciutadania a la qual sigui aplicable aquest Decret llei cooperi a complir-lo i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui el facin complir.
Barcelona, 30 de juliol de 2024
Pere Aragonès i Garcia
President de la Generalitat de Catalunya
Natàlia Mas i Guix
Consellera d'Economia i Hisenda