DECRETO LEY 22/2021, de 5 de octubre, de modificación del artículo 211 de la Ley 2/2014, de 27 de enero, de medidas fiscales, administrativas, financieras y del sector público, relativo a la acreditación de una tercera lengua por parte de los estudiantes de grado de las universidades catalanas.

ELIeli/es-ct/dl/2021/10/05/22/dof
Fecha de disposición05 Octubre 2021
Fecha de publicación06 Octubre 2021
EmisorDepartament de la Presidència

El president de la Generalitat de Catalunya

L'article 67.6.a) de l'Estatut preveu que els decrets llei siguin promulgats, en nom del rei, pel president o presidenta de la Generalitat.

D'acord amb l'anterior, promulgo el següent

DECRET LLEI

Exposició de motius

En el marc del multilingüisme promogut per la Unió Europea, l'Administració de la Generalitat i les universitats han adoptat en els darrers anys mesures per impulsar la presència de les terceres llengües en la comunitat universitària. Una d'aquestes mesures està prevista a l'article 211 de la Llei 2/2014, del 27 de gener, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic, modificat per la Llei 1/2018, de 8 de maig, en què s'estableix que l'estudiantat que iniciï els estudis universitaris de grau en una universitat catalana el curs 2018-2019 i posteriors ha d'acreditar, en acabar-los, el coneixement d'una llengua estrangera d'entre les establertes en les proves per a l'accés a la universitat (PAU), amb un nivell equivalent al B2 del Marc europeu comú de referència per a les llengües (MECR) del Consell d'Europa.

L'article 211 de la Llei 2/2014 encomana al departament competent en matèria d'universitats vetllar, a través del Consell Interuniversitari de Catalunya, pel desenvolupament del procediment d'acreditació. En exercici d'aquesta atribució, la Comissió de Política Lingüística del Consell Interuniversitari de Catalunya ha constatat que l'exigència d'acreditació del nivell B2 d'una tercera llengua per a tot l'estudiantat universitari en acabar els estudis no s'ajusta a la situació actual de les universitats i al grau de coneixements de terceres llengües de l'estudiantat, i no permet garantir adequadament, per a tot l'estudiantat que finalitza els seus estudis, que progressi i assoleixi les competències en terceres llengües que són necessàries per al seu desenvolupament acadèmic, personal i professional.

Per aquest motiu, el Consell Interuniversitari de Catalunya, en la sessió de la seva Junta celebrada el 26 de març de 2021, ha aprovat l'Acord sobre l'aprenentatge i l'acreditació de les terceres llengües en el sistema universitari de Catalunya. Aquest Acord s'ha pres per unanimitat de tots els rectors i la rectora del sistema universitari de Catalunya.

L'Acord conté diverses propostes de mesures i actuacions: potenciar els plans de formació lingüística de l'estudiantat i els programes d'incentivació i increment de la docència en terceres llengües; modificar el model actual d'ajuts per a la formació i l'acreditació lingüístiques, a fi de millorar-ne l'efectivitat i facilitar al màxim l'accés a la formació i l'acreditació lingüístiques, garantint especialment l'equitat i la igualtat d'oportunitats; proposar la flexibilització de les vies que permetin demostrar els coneixements i les competències en terceres llengües; promoure el reconeixement de les millores aconseguides per l'estudiantat en les competències i els coneixements lingüístics, i impulsar la millora de la informació i la disponibilitat de dades estadístiques sobre el nivell de coneixement d'idiomes de l'estudiantat. Aquestes mesures requereixen ser implementades sense demora i disposar de la necessària cobertura legal amb la màxima urgència, atès que van adreçades a l'estudiantat universitari i a les mateixes universitats, que en són l'instrument principal, de conformitat amb la seva autonomia.

Finalment, l'Acord insta el Govern de la Generalitat a presentar al Parlament de Catalunya la modificació de la normativa sobre l'aprenentatge i l'acreditació de coneixements i competències en terceres llengües, a l'efecte d'avançar en l'exigència actual d'un únic nivell per a tot l'estudiantat universitari en acabar els seus estudis, oferint, de manera coordinada, una regulació més flexible, més àmplia i adaptable a les possibilitats i les necessitats de l'estudiantat i incrementant l'autonomia universitària.

Aquest objectiu s'ha d'acompanyar de l'adopció de mesures complementàries per part del Departament de Recerca i Universitats, juntament amb el Consell Interuniversitari de Catalunya, que el facin assumible per al col·lectiu d'estudiants tenint en consideració la seva pluralitat i diversitat, mitjançant l'actualització i el nou impuls del programa d'ajuts a la formació i l'acreditació lingüístiques de l'estudiantat universitari de grau. El programa ha de ser accessible a tot l'estudiantat amb la introducció de noves modalitats d'ajuts i altres incentius eficients. L'assoliment de competències lingüístiques i d'habilitats comunicatives és essencial en l'avanç cap a la societat del coneixement, i la universitat n'ha de ser potenciadora a tots els nivells.

Aquest Decret llei s'estructura en un article únic que modifica l'article 211 de la Llei 2/2014, en una disposició transitòria i en una única disposició final que en preveu l'entrada en vigor. L'article únic estableix que l'estudiantat que ha iniciat els estudis universitaris de grau en una universitat catalana el curs 2021-2022 i posteriors ha d'assolir els coneixements i les competències suficients en, com a mínim, una llengua estrangera, en els termes que estableixi la normativa aplicable als plans d'estudis i altra normativa interna de la universitat. Aquest coneixement es pot acreditar amb la presentació de certificats i títols acreditatius, i també es pot demostrar per les vies alternatives que estableixi el Consell Interuniversitari de Catalunya, amb les adaptacions o les exempcions que siguin necessàries per atendre els supòsits en què hi hagi dificultats importants per a l'adquisició de competències lingüístiques, respectant la diversitat. La llengua estrangera ha de ser una de les establertes en les proves per a l'accés a la universitat (PAU) o altres llengües que pugui acordar el Consell Interuniversitari de Catalunya.

La disposició transitòria única preveu que la nova regulació també s'apliqui a l'estudiantat que va iniciar els estudis de grau del curs 2018-2019 al curs 2020-2021, a l'efecte de garantir la igualtat de tracte a tot el col·lectiu d'estudiants que estan cursant estudis de grau.

El decret llei és un recurs extraordinari i se n'ha de fer un ús limitat en les situacions que realment mereixen la consideració d'urgents i convenients. El caràcter extraordinari de la mesura es fonamenta en la necessitat de flexibilitzar la regulació actual de l'acreditació del coneixement de terceres llengües de l'estudiantat universitari de grau, que s'ha fet palesa amb la petició del Consell Interuniversitari de Catalunya de modificar la normativa vigent, percebuda com a necessària pel conjunt de les universitats del sistema universitari de Catalunya. Aquesta mesura també és congruent, atès que respon a les demandes de les universitats d'adaptar l'acreditació i la demostració dels coneixements i les competències en terceres llengües de l'estudiantat de grau a allò que estableixi la normativa aplicable als plans d'estudis i altra normativa interna de la universitat, d'acord amb la seva autonomia universitària. Amb aquesta disposició, d'una banda, es dona compliment a l'Acord del Consell Interuniversitari de Catalunya, que no pot ser ajornat en el temps atès el calendari acadèmic universitari, i, de l'altra, es dona resposta al requeriment d'adaptació urgent de la normativa.

La urgència es fonamenta en la necessitat de garantir que l'estudiantat que va iniciar els seus estudis de grau el curs 2018-2019 pugui conèixer al més aviat possible els canvis en la normativa sobre l'acreditació de coneixements i competències en terceres llengües que l'afecten directament. Aquesta informació també és important per a l'estudiantat que va iniciar els estudis de grau amb posterioritat, atès que li permet disposar de tota la informació necessària en l'organització de la seva activitat acadèmica. Finalment, també és indispensable per a les mateixes universitats, per als centres d'ensenyament no universitari, i per a l'estudiantat que ha iniciat els seus estudis de grau en una universitat catalana el curs acadèmic 2021-2022. Els diversos instruments legislatius d'urgència o de tramitació ràpida, com les tramitacions urgents o la tramitació per lectura única, no permeten que la modificació legal es pugui aprovar i pugui entrar en vigor a l'inici d'aquest curs acadèmic. L'únic instrument normatiu que permet la celeritat requerida és el decret llei.

La seguretat jurídica que ha de regir la relació entre l'estudiant i la seva universitat i, també, els requisits que haurà d'atendre en la seva trajectòria acadèmica fins a l'obtenció del títol s'han de conèixer des de l'inici d'aquesta vinculació. Així mateix, l'estudiant també ha de tenir coneixement, com més aviat millor, dels canvis que puguin produir-se durant aquesta trajectòria, que han de tendir a facilitar-li la consecució dels seus objectius acadèmics i l'obtenció del títol de grau.

Tot el que s'ha exposat connecta la mesura adoptada amb el pressupòsit de necessitat extraordinària i urgent que habilita per aprovar aquest Decret llei, els objectius del qual no podrien ser assolits mitjançant la tramitació d'un procediment legislatiu ordinari.

Aquest Decret llei s'empara en la competència compartida de la Generalitat, sense perjudici de l'autonomia universitària, relativa a l'avaluació i a la garantia de la qualitat i de l'excel·lència de l'ensenyament universitari —article 172.2.f) de l'Estatut d'autonomia de Catalunya.

Per tant, en ús de l'autorització que concedeix l'article 64 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, de conformitat amb l'article 38 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, a proposta de la consellera de Recerca i Universitats i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Article únic

Modificació de l'article 211 de la Llei 2/2014, del 27 de gener

Es modifica l'article 211 de la Llei 2/2014, del 27 de gener, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic, que resta redactat de la manera següent:

“1. L'estudiantat que ha iniciat els estudis universitaris de grau en una universitat catalana el curs 2021-2022 i posteriors ha d'assolir els coneixements i les competències suficients en, com a mínim, una llengua estrangera, en els termes que estableixi la normativa aplicable als plans d'estudis i altra normativa interna de la universitat. La llengua estrangera ha de ser una de les establertes en les proves per a l'accés a la universitat (PAU) o altres llengües que pugui acordar el Consell Interuniversitari de Catalunya.

2. L'assoliment a què fa referència l'apartat 1 s'ha d'acreditar amb la presentació de certificats i títols acreditatius de la competència en llengües estrangeres que tinguin reconeguda l'equivalència amb el Marc europeu comú de referència per a les llengües, o s'ha de demostrar per les vies alternatives per a l'assoliment de la competència que estableixi el Consell Interuniversitari de Catalunya, que també ha de disposar les adaptacions o les exempcions que siguin necessàries per atendre els supòsits en què hi hagi dificultats importants per a l'adquisició de competències lingüístiques, respectant la diversitat. El departament competent en matèria d'universitats, per mitjà del Consell Interuniversitari de Catalunya, ha de vetllar pel desenvolupament d'aquest procediment.

3. Els departaments competents en matèria d'universitats i d'educació han d'instrumentar de manera coordinada les mesures necessàries i el calendari d'aplicació per facilitar que l'estudiantat accedeixi a la universitat amb els coneixements i les competències en terceres llengües que li permetin l'assoliment a què fa referència l'apartat 1.”

Disposició transitòria única

Aquesta disposició és aplicable a l'estudiantat que va iniciar els estudis universitaris de grau en una universitat catalana del curs 2018-2019 al curs 2020-2021.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquest Decret llei entra en vigor l'endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans i ciutadanes als quals sigui aplicable aquest Decret llei cooperin per complir-lo i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui el facin complir.

Barcelona, 5 d'octubre de 2021

Pere Aragonès i Garcia

President de la Generalitat de Catalunya

Gemma Geis i Carreras

Consellera de Recerca i Universitats

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR