DECRET 2/2012, de 3 de gener, pel qual es regula el contracte global d'explotació.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'AGRICULTURA, RAMADERIA, PESCA, ALIMENTACIÓ I MEDI NATURAL
Rango de LeyDecret

DECRET

2/2012, de 3 de gener, pel qual es regula el contracte global d'explotació.

El marc competencial en matèria d'agricultura, ramaderia i pesca derivat de l'article 116, en concordança amb l'article 110 de l'Estatut, atribueix a la Generalitat, en l'àmbit de les seves competències exclusives i d'una manera íntegra, la potestat legislativa, la reglamentària i la funció executiva mitjançant les quals pot establir polítiques pròpies.

La Llei 18/2001, de 31 de desembre, d'orientació agrària, en els seus capítols primer, tercer i sisè estableix la conveniència d'establir contractes entre l'administració agrària i les explotacions, amb l'adopció d'un règim jurídic de contractes d'explotació, fent ús dels recursos disponibles de la Unió Europea, de l'Estat i de la modulació, amb l'objectiu de fomentar les activitats respectuoses amb el medi i promoure models específics d'activitat agrària.

En aquest sentit es va aprovar el Decret 50/2007, de 27 de febrer, pel qual es regula el contracte global d'explotació, que va ser posteriorment modificat pel Decret 253/2007, de 20 de novembre.

L'experiència en la gestió dels contractes globals d'explotació assolida en l'aplicació dels esmentats decrets ha posat de relleu la necessitat de modificar determinats aspectes, amb l'objectiu de facilitar la competitivitat i la productivitat en l'àmbit econòmic, i aplicar la racionalització administrativa. Per aquest motiu, s'aprecia la necessitat de derogar aquesta normativa i establir una nova regulació, amb la finalitat de simplificació global de les normes, i per tal d'aconseguir un impacte en el sector agrari que afavoreixi la reactivació econòmica.

D'altra banda, en la Resolució 671/VIII del Parlament de Catalunya sobre el món agrari, renovada per la Moció 2/IX del Parlament de Catalunya, es va explicitar la necessitat de racionalització i simplificació, que s'ha tingut en compte a l'hora de revisar els requisits i compromisos associats al contracte global d'explotació.

Des del punt de vista de la normativa europea, el Reglament CE 1698/2005, del Consell, de 20 de setembre, relatiu a les ajudes al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), estableix que s'han d'assolir els objectius de desenvolupament rural per un sistema d'eixos que aniran dirigits a la millora de la competitivitat del sector agrícola i forestal, a la millora del medi ambient i de l'entorn rural i a la millora de la qualitat de vida en les zones rurals i la diversificació de l'economia rural. En el marc d'aquest Reglament es preveu l'establiment de contractes territorials d'explotació per gestionar les mesures que es preveuen, les quals hauran de quedar definides en els programes de desenvolupament rural.

En relació amb el Decret 50/2007, de 27 de febrer, i el Decret 253/2007, de 20 de novembre, que ara es deroguen, el nou Decret regula el contracte global d'explotació a Catalunya, i manté moltes de les disposicions previstes en els esmentats decrets que han demostrat millores en l'aplicació dels ajuts associats a aquest model contractual. Així, la integració i unificació en la gestió dels ajuts de desenvolupament rural dirigits a les explotacions agràries ha esdevingut una millora substancial que cal preservar.

El Decret té com a objecte l'adopció del règim jurídic dels contractes entre l'Administració i les explotacions agràries, que tinguin com a finalitat el foment d'activitats agrícoles i ramaderes que siguin respectuoses amb el medi ambient i la promoció de models específics d'activitat agrària, amb la finalitat d'orientar les explotacions agràries catalanes cap a la consecució d'una major competitivitat i multifuncionalitat, implantant una nova manera de gestionar els ajuts que consideri l'explotació en la seva globalitat.

Aquest contracte defineix uns compromisos que adquireixen els titulars de les explotacions que tenen com a contrapartida els ajuts públics que s'associen al contracte.

El contracte global d'explotació articula els drets i deures derivats de la normativa europea i preveu la producció de beneficis més amplis per a les explotacions agràries, relacionats amb la millora econòmica, social i ambiental, i, en contrapartida, es preveuran ajuts diversos a les explotacions en el marc de la política agrària comuna en desenvolupament rural.

Els ajuts previstos s'integren en el Programa de desenvolupament rural i s'estableixen per ordre del/de la conseller/a competent en matèria de desenvolupament rural per un període de cinc anys.

Finalment, el Decret preveu un procediment d'elaboració i de subscripció del contracte, amb la possibilitat d'un procediment abreujat per als contractes que no impliquin ajuts associats en matèria d'inversions. En aquest procediment abreujat es prescindeix d'alguna fase procedimental com és la diagnosi prèvia i el pla d'explotació.

En el text del Decret s'ha tingut en compte el que s'estableix en la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, i en la Llei 29/2010, de 3 d'agost, de l'ús dels mitjans electrònics al sector públic de Catalunya, pel que fa a l'impuls de la incorporació de mitjans electrònics del sector públic de Catalunya en les seves relacions amb les empreses i els ciutadans.

El text ha estat objecte del preceptiu dictamen del Consell de Treball, Econòmic i Social.

A proposta del conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural;

D'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora;

D'acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol 1

Disposicions generals

Article 1

Concepte i finalitats

1.1 El contracte global d'explotació és un acord que defineix els compromisos de la persona titular de l'explotació agrària a través de les corresponents ordres d'ajut i la naturalesa i modalitats dels ajuts públics que en constitueixen la contrapartida, fent ús dels recursos públics disponibles de la Unió Europea i de les administracions públiques.

1.2 El contracte global d'explotació es materialitza mitjançant una sol·licitud de contracte signada pel titular d'explotació i una resolució aprovatòria de l'Administració.

1.3 L'objectiu del contracte global d'explotació és incentivar el desenvolupament d'un projecte global integrador de les funcions productives, econòmiques, mediambientals i socials de l'agricultura, amb la finalitat de fomentar la viabilitat de les explotacions agràries i assolir un desenvolupament rural sostenible.

1.4 El contracte global d'explotació se subscriu sempre sense perjudici de tercers.

Article 2

Parts signatàries

Són parts signatàries en el contracte global d'explotació l'Administració de la Generalitat de Catalunya, mitjançant la resolució a què fa referència l'article 19 d'aquest Decret, i les persones, físiques o jurídiques, així com les comunitats de béns, que siguin titulars d'una explotació agrària, que ho sol·licitin.

Article 3

Condicions generals d'admissibilitat

Les explotacions agràries que són objecte d'un contracte global d'explotació han de reunir les condicions de caràcter general següents:

  1. Estar integrades en l'àmbit territorial de Catalunya. Les unitats productives fora d'aquest àmbit territorial no formen part del contracte global d'explotació pel que fa als ajuts associats, però sí que es consideraran en la globalitat de l'explotació per valorar aspectes tecnicoeconòmics.

  2. Estar incloses a la declaració única agrària (DUN) que ha d'haver presentat el titular en els termes establerts per la normativa reguladora de l'esmentada declaració i constar en el Sistema integrat de dades de l'explotació agrària de Catalunya, gestionat pel departament competent en matèria de desenvolupament rural.

  3. Han de pertànyer al titular de l'explotació a títol de propietat, arrendament o de qualsevol altre títol jurídic que habiliti per a l'exercici de l'activitat agrària.

Article 4

Condicions i requisits específics

4.1 Les condicions i els requisits establerts amb caràcter general en aquest Decret ho són sens perjudici dels que, si escau, s'estableixin amb caràcter específic per a cada una de les accions objecte de finançament públic. Aquestes condicions i requisits específics s'han d'establir en l'ordre de convocatòria i d'aprovació de les accions objecte de finançament públic i/o en l'ordre de regulació de la declaració única agrària (DUN).

4.2 Els agricultors joves que pretenguin instal·lar-se poden subscriure un contracte global d'explotació, d'acord amb els criteris d'admissibilitat que estableixi la convocatòria dels ajuts.

Article 5

Obligatorietat i efectes del contracte

5.1 El contracte global d'explotació que regula aquest Decret preveu la producció de beneficis més amplis per part de les explotacions agràries, relacionats amb la millora econòmica, social i ambiental del món rural. En contrapartida, preveu ajuts diversos a les explotacions, d'acord amb el que estableix la normativa comunitària en...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR