DECRET 192/2009, de 9 de desembre, d'aprovació dels Estatuts de l'Agència Catalana de Turisme.

Fecha de Entrada en Vigor 1 de Enero de 2010
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Innovacio, Universitats i Empresa
Rango de LeyDecret

BODY LINK="#0000ff" VLINK="#800080">

DECRET

192/2009, de 9 de desembre, d'aprovació dels Estatuts de l'Agència Catalana de Turisme.

La Llei 15/2007, de 5 de desembre, de l'Agència Catalana de Turisme, crea aquesta entitat de dret públic de la Generalitat de Catalunya que, amb el nom d'Agència Catalana de Turisme, té com objectiu la promoció de Catalunya com a destinació turística de referència basada en la seva qualitat i rendibilitat social i econòmica, d'acord amb les competències que l'article 171 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya atorga en matèria de turisme.

L'Agència Catalana de Turisme es desenvolupa sobre la base d'un model turístic de col·laboració activa i efectiva entre els agents públics i privats turístics del nostre país: d'una banda la coordinació i cooperació de les administracions publiques amb competències pròpies i impròpies en matèria turística a Catalunya, és a dir, l'Administració de la Generalitat de Catalunya i els ens locals catalans i, de l'altra, la corresponsabilitat del sector públic i el sector privat en la definició de polítiques de foment i, especialment, de promoció turística del nostre país.

Per aquesta raó, el vigent Pla estratègic de turisme a Catalunya marca, com a objectiu específic del Programa d'actuació número 4, dedicat al màrqueting i a la promoció turística, el de potenciar i incentivar les relacions transversals i intersectorials (públic-públic, públic-privat, privat-privat) per tal d'assegurar la màxima integració d'objectius i d'actuacions i la consegüent optimització en l'ús dels recursos.

La conseqüència d'aquest objectiu específic és l'acció 3 del programa 4, que determina la creació de l'Agència Catalana de Turisme.

L'Agència Catalana de Turisme, per tant, es crea respectant els principis de codecisió i de cofinançament o corresponsabilitat dels agents públics i dels privats. Es tracta de dos principis que s'han d'entendre de forma conjunta. La codecisió, en la mesura que facilita la intervenció dels agents privats en la definició de les politiques i estratègies promocionals de l'Agència, ha de permetre millorar la coordinació dels esforços promocionals que desenvolupen els esmentats agents i, per tant, ha d'ajudar a incrementar l'eficiència dels recursos que es dediquen a la promoció turística de Catalunya. El cofinançament facilita una major disponibilitat de recursos financers per a la promoció turística, al mateix temps que implica de forma directa els agents privats en el govern de l'Agència Catalana de Turisme.

La participació de les entitats públiques i privades en l'Agència Catalana de Turisme s'estableix a través de dos òrgans de govern: el Consell General de Participació i el Consell de Direcció. El primer d'aquests, de caràcter ampli i general, incorpora entre les seves persones membres un nombre important d'agents socials, econòmics i institucionals, garantint la pluralitat de visions sobre la promoció turística de Catalunya.

Quant al Consell de Direcció, tal com defineix la Llei, és l'òrgan decisiu de l'Agència. El concepte de corresponsabilitat, eix principal i novetat del model desenvolupat per l'Agència, és el fonament bàsic de l'exigència d'aportació econòmica a l'Agència a les persones membres del Consell de Direcció, previ a la seva integració efectiva en el Consell de Direcció.

D'altra banda, aquest model de corresponsabilitat amb els sectors que es beneficien de l'activitat turística constitueix una fórmula que, en essència, esdevé més redistributiva i socialment més justa, atès que la promoció turística de Catalunya, tot i presentar clarament un interès públic general facilita, d'una banda, un benefici directe a l'activitat econòmica del sector turístic, i de l'altra, un benefici indirecte a l'activitat d'un important nombre de sectors econòmics que participen de forma indirecta de l'activitat turística, tal i com recullen les corresponents taules input-output sectorials.

Aquesta regulació defineix, doncs, un model innovador de participació privada a l'Agència Catalana de Turisme mitjançant entitats sense ànim de lucre per a la promoció turística de Catalunya, a les quals es garanteix la presència als òrgans de govern de l'Agència. Aquestes entitats sense ànim de lucre són obertes a totes les institucions, corporacions i empreses dels diferents sectors econòmics implicats directament o indirecta en l'activitat turística al nostre país.

Els estatuts de l'Agència Catalana de Turisme es formulen de conformitat amb el mandat de desplegament reglamentari previst a la disposició final primera de la Llei 15/2007, del 5 de desembre, de l'Agència Catalana de Turisme. En coherència amb aquest desenvolupament, i d'acord amb el marc normatiu definit per la Llei mateixa, els estatuts de l'Agència conceptualitzen i estructuren les funcions, tasques i serveis encomanats legalment a l'Agència, així com la naturalesa de la participació dels ens i entitats cridats a formar part dels òrgans de decisió de l'Agència, concretament en el Consell de Direcció. El motiu d'aquesta conceptualització és fer possible la millor identificació i claredat en relació amb les tasques que ha de desenvolupar l'Agència i les fórmules d'integració de les entitats alienes a la pròpia Administració de la Generalitat de Catalunya en el Consell de Direcció de l'Agència.

En aquest sentit, en el context normatiu de les funcions, tasques i activitats que ha de desenvolupar l'Agència, cal entendre per productes i serveis propis de l'Agència aquells que s'ofereixen i presten, íntegrament, a partir de recursos materials i humans adscrits a l'Agència Catalana de Turisme. Per contra, entenem com a productes i serveis externs vinculats a l'activitat de gestió i impuls de la comercialització de l'Agència Catalana de Turisme tots aquells productes i serveis aliens que l'Agència ofereixi a terceres persones com a producte i servei propi i específic, ja sigui a través de plataformes pròpies de comercialització d'aquests productes i serveis, de la combinació de productes i serveis aliens o la seva integració en un producte i servei propi de l'Agència.

Aquests estatuts agrupen en dos blocs conceptuals les entitats externes a l'Administració de la Generalitat de Catalunya amb dret a integrar-se en el Consell de Direcció de l'Agència Catalana de Turisme, amb l'aportació econòmica efectiva prèvia a l'Agència mateixa. Aquests blocs es diferencien per la manera en què les entitats que agrupen s'integren en el Consell de Direcció. Així, el primer bloc correspon a les entitats de participació pública. Cal entendre per entitats de participació pública els ens de promoció pública de caràcter local, d'una banda, i el Consell General de Cambres de Catalunya, de l'altra. Aquestes entitats participen i s'integren directament, a través de qui s'encarregui de la seva representació, en el Consell de Direcció, amb substantivitat pròpia. Per contra, les entitats de participació privada són totes aquelles entitats, mercantils o no, que es poden integrar en el Consell de Direcció de forma indirecta, és a dir, sense personalitat jurídica pròpia, a través d'entitats sense ànim de lucre que les representen en el Consell de Direcció de l'Agència en la forma prevista en aquets estatuts, amb l'aportació econòmica efectiva prèvia.

Finalment, en relació amb els criteris d'aportació econòmica a l'Agència per part de les entitats de participació privada, val a dir que l'article 9 d'aquests estatuts concreta l'article 6.5 de la Llei 15/2007, de 5 de desembre, de l'Agència Catalana de Turisme, tot imposant dos criteris fonamentals que, necessàriament, cal que atenguin les parts que convinguin la quantitat econòmica concreta que aquestes entitats aportin, prèviament i de forma efectiva, a la integració de qui s'encarregui de la seva representació en el Consell de Direcció de l'Agència: el pes de l'activitat turística en l'economia global de l'entitat concreta i el seu territori o àmbit de representació, mesurades tant en criteris pressupostaris i nombre de pernoctacions en el territoris respectiu, en relació amb l'esforç pressupostari que la Generalitat de Catalunya destina promoció turística respecte el pressupost assignat a les seves àrees sectorials de caràcter econòmic. Els criteris i paràmetres d'aportació econòmica definits en l'article 9.2.1 i 9.2.2 són els que han de determinar les quantitats finals resultants que es pactaran via conveni. L'aportació econòmica concreta que les entitats amb dret a integrar-se en el Consell de Direcció de l'Agència convinguin amb l'Agència serà sens perjudici de la possibilitat de concertar mútuament amb l'Agència, i de manera separada, plans de promoció específics. Les aportacions concertades només tindran caràcter de contributives quan, excepcionalment, les parts així ho especifiquin de mutu acord. En aquest darrer cas, doncs, les aportacions concertades contributives es consideren com a part de l'aportació de l'entitat a l'Agència Catalana de Turisme.

El procés de formulació d'aquest Decret ha estat caracteritzat per la voluntat d'assolir un ample consens amb tots els sectors implicats. No obstant això, el profund canvi en el model de promoció turística pública que comporta aquest Decret, així com la imperiosa necessitat d'atendre els objectius inherents a aquest canvi de model aconsellen no demorar-ne la seva entrada en vigor.

Així doncs, en virtut de l'habilitació continguda a la disposició final primera de la Llei 15/2007, del 5 de desembre, de l'Agència Catalana de Turisme, i atès el que estableix la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern s'aproven, mitjançant aquest Decret, els estatuts de l'Agència Catalana de Turisme.

D'acord amb el...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR