Decret 85/2019, de 8 de novembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària per a les persones adultes

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

Preàmbul

El desenvolupament educatiu de la ciutadania permet la participació social, democràtica, responsable i lliure, per la qual cosa es fa palès, cada cop més, que cal garantir que totes les persones rebin un nivell formatiu de qualitat per actualitzar les seves competències i coneixements que els permeti adaptar-se en una societat avançada en la qual estan immerses.

Els ensenyaments d'educació secundària per a persones adultes (ESPA) tenen la finalitat de proporcionar a l'alumnat formació, maduresa intel·lectual i humana, i coneixements i habilitats que els permetin desenvolupar funcions socials i participar de la vida activa amb responsabilitat i competència; per això s'ha de possibilitar que les persones puguin combinar la formació amb l'activitat laboral o altres activitats socials i culturals.

La Recomanació 2006/962/CE, del Parlament Europeu i del Consell d'Europa, de 18 de desembre de 2006, insta els estats membres a desenvolupar l'oferta de les competències clau com una combinació de coneixements, de capacitats o destreses i d'actituds adequades al context, i les identifica com aquelles que totes les persones requereixen per a la seva realització i desenvolupament professional, així com per a la ciutadania activa, la inclusió social i l'ocupació.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, en la redacció donada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix a l'article 68.1 que les persones adultes que vulguin adquirir les competències i els coneixements corresponents a l'educació bàsica han de comptar amb una oferta adaptada a les seves condicions i necessitats.

La mateixa Llei orgànica 2/2006, a l'apartat 9 de l'article 67, introduït per la Llei orgànica 8/2013, disposa que, en atenció a les seves especials circumstàncies, per via reglamentària es podran establir currículums específics per a l'educació de les persones adultes que condueixin a l'obtenció de les titulacions establertes en la mateixa Llei orgànica. Aquest aspecte també està establert en la disposició addicional quarta del Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, pel qual s'estableix el currículum bàsic de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat, modificat pel Reial decret 562/2017, de 2 de juny, pel qual es regulen les condicions per a l'obtenció dels títols de graduat en educació secundària obligatòria i de batxiller, d'acord amb el que es disposa en el Reial decret llei 5/2016, de 9 de desembre, de mesures urgents per a l'ampliació del calendari d'implantació de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.

La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix a l'article 36.2 que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desplegament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

La Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística i l'article 7 del Decret 92/1997, de 4 de juliol, que regula l'ús i l'ensenyament de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en els centres docents no universitaris de les Illes Balears, en concordança amb els articles 4 i 35 de la Llei orgànica 1/2007, reconeixen la llengua catalana com a pròpia de les Illes Balears i, com a tal, llengua vehicular en l'àmbit de l'ensenyament i oficial en tots els nivells educatius.

La Llei 4/2006, de 30 de març, d'educació i formació permanents de persones adultes de les Illes Balears determina els principis generals de l'educació i la formació permanents de les persones adultes, estableix les característiques generals, els programes i les modalitats dels ensenyaments adreçats a la població adulta, i és el marc de referència que s'ha de tenir en compte per al desplegament normatiu relatiu a les accions educatives i formatives per a les persones adultes.

La disposició addicional primera del Decret 34/2015, de 15 de maig, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears, modificat pel Decret 29/2016, de 20 de maig, pel qual es modifica el Decret 34/2015, de 15 de maig, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears, disposa que el conseller d'Educació, Cultura i Universitats ha d'establir mitjançant la normativa corresponent els currículums, l'estructura, l'organització i l'avaluació dels ensenyaments per a persones adultes que condueixen a l'obtenció del títol de graduat en educació secundària obligatòria.

Així, l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 20 de maig de 2015 per la qual es desplega el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears, modificada per l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 23 de maig de 2016, va desplegar alguns dels articles del Decret 34/2015, de 15 de maig.

El Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, amb les modificacions incorporades a l'Acord del Consell de Govern de 27 de maig de 2011, indica que tots els alumnes, amb independència de les seves especificitats individuals o de caràcter social, tenen dret a una educació adequada a les seves necessitats i característiques. Les mesures d'atenció a la diversitat han d'orientar-se a donar resposta a les necessitats educatives dels alumnes perquè puguin assolir els objectius i, si és el cas, les competències bàsiques de les diverses etapes educatives, i en cap cas poden suposar cap discriminació que dificulti aquest assoliment i la titulació corresponent. L'atenció a la diversitat s'ha de regir pels principis de qualitat, equitat, igualtat d'oportunitats, normalització, integració i inclusió i igualtat entre dones i homes, i ha de garantir l'accessibilitat universal i la cooperació de la comunitat educativa.

D'altra banda, pel que fa a la titulació de graduat en educació secundària obligatòria, el Reial decret llei 5/ 2016, de 9 de desembre, de mesures urgents per a l'ampliació del calendari d'implantació de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, modifica la disposició final cinquena d'aquesta llei i estableix en el punt 2 que fins a l'entrada en vigor de la normativa resultant del Pacte d'Estat Social i Polític per a l'Educació, l'avaluació regulada a l'article 29 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, es considerarà mostral i tindrà una finalitat diagnòstica. Així, s'avaluarà el grau d'adquisició de la competència matemàtica, la competència lingüística i la competència social i cívica tenint com a referència principal les matèries generals del bloc de les assignatures troncals cursades a quart d'educació secundària obligatòria, i aquesta avaluació no tindrà efectes acadèmics.

Per mitjà d'aquest Decret s'estableix la regulació i organització de l'educació secundària per a les persones adultes, amb un currículum basat en les característiques, interessos i peculiaritats de la població adulta. A més, permet que aquesta etapa pugui ser cursada en règim presencial, semipresencial i de distància, de manera que es doni resposta a les diferents condicions i necessitats de l'alumnat.

Així, es pretén actualitzar els ensenyaments de l'educació secundària per a les persones adultes de cara a les necessitats i demandes de la societat d'avui i d'un futur i es proposa una ordenació curricular que faciliti i potenciï la formació de les persones adultes partint de la idea d'un individu socialitzat amb un bagatge divers, pressuposant que l'interès per la formació és una decisió personal, no obligatòria, i que aquesta formació, generalment, no consisteix en la seva activitat principal, fet que incideix en el temps que es pot dedicar a l'estudi. És per això que cal organitzar els ensenyaments de manera flexible per facilitar l'adaptació de l'oferta a la diversitat d'interessos, ritmes i estils d'aprenentatge.

Aquesta organització de l'educació secundària per a persones adultes (ESPA) permet reprendre la formació a totes aquelles persones que, per diferents motius, abandonaren el seu procés formatiu o no aconseguiren acabar l'educació secundària obligatòria amb èxit als centres ordinaris, per la qual cosa facilita l'obtenció de la titulació necessària i una major confiança i autoestima personal per encarar nous reptes formatius o laborals.

En una societat intercultural i integradora l'ESPA permet a les persones nouvingudes integrar-se en el nostre sistema educatiu i accedir a una formació reglada que els garanteixi noves expectatives i oportunitats.

El currículum establert en aquest Decret comprèn els principis essencials de la proposta educativa. Als annexos es descriuen, per a cada àmbit de coneixement, els continguts, els criteris d'avaluació, els estàndards d'aprenentatge avaluables, els objectius, les orientacions metodològiques i la contribució de la matèria al desenvolupament de les competències clau. Aquests elements del currículum han de ser desplegats, completats i aplicats pels centres docents, d'acord amb el principi d'autonomia pedagògica i en funció de les característiques del grup d'alumnes, de l'equip docent responsable d'aplicar-los, de les característiques del centre i de l'entorn on està ubicat.

El present Decret s'ajusta als principis de bona regulació en l'exercici de la potestat reglamentària que recull l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu de les administracions públiques.

Així, s'ajusta al principi de necessitat, ja que el desenvolupament del...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR