Decret 85/2019, de 8 de novembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària per a les persones adultes
Sección | I. Disposicions generals |
Emisor | CONSELL DE GOVERN |
Rango de Ley | Decret |
Preàmbul
El desenvolupament educatiu de la ciutadania permet la participació social, democràtica, responsable i lliure, per la qual cosa es fa palès, cada cop més, que cal garantir que totes les persones rebin un nivell formatiu de qualitat per actualitzar les seves competències i coneixements que els permeti adaptar-se en una societat avançada en la qual estan immerses.
Els ensenyaments d'educació secundària per a persones adultes (ESPA) tenen la finalitat de proporcionar a l'alumnat formació, maduresa intel·lectual i humana, i coneixements i habilitats que els permetin desenvolupar funcions socials i participar de la vida activa amb responsabilitat i competència; per això s'ha de possibilitar que les persones puguin combinar la formació amb l'activitat laboral o altres activitats socials i culturals.
La Recomanació 2006/962/CE, del Parlament Europeu i del Consell d'Europa, de 18 de desembre de 2006, insta els estats membres a desenvolupar l'oferta de les competències clau com una combinació de coneixements, de capacitats o destreses i d'actituds adequades al context, i les identifica com aquelles que totes les persones requereixen per a la seva realització i desenvolupament professional, així com per a la ciutadania activa, la inclusió social i l'ocupació.
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, en la redacció donada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix a l'article 68.1 que les persones adultes que vulguin adquirir les competències i els coneixements corresponents a l'educació bàsica han de comptar amb una oferta adaptada a les seves condicions i necessitats.
La mateixa Llei orgànica 2/2006, a l'apartat 9 de l'article 67, introduït per la Llei orgànica 8/2013, disposa que, en atenció a les seves especials circumstàncies, per via reglamentària es podran establir currículums específics per a l'educació de les persones adultes que condueixin a l'obtenció de les titulacions establertes en la mateixa Llei orgànica. Aquest aspecte també està establert en la disposició addicional quarta del Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, pel qual s'estableix el currículum bàsic de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat, modificat pel Reial decret 562/2017, de 2 de juny, pel qual es regulen les condicions per a l'obtenció dels títols de graduat en educació secundària obligatòria i de batxiller, d'acord amb el que es disposa en el Reial decret llei 5/2016, de 9 de desembre, de mesures urgents per a l'ampliació del calendari d'implantació de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.
La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix a l'article 36.2 que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desplegament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
La Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística i l'article 7 del Decret 92/1997, de 4 de juliol, que regula l'ús i l'ensenyament de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en els centres docents no universitaris de les Illes Balears, en concordança amb els articles 4 i 35 de la Llei orgànica 1/2007, reconeixen la llengua catalana com a pròpia de les Illes Balears i, com a tal, llengua vehicular en l'àmbit de l'ensenyament i oficial en tots els nivells educatius.
La Llei 4/2006, de 30 de març, d'educació i formació permanents de persones adultes de les Illes Balears determina els principis generals de l'educació i la formació permanents de les persones adultes, estableix les característiques generals, els programes i les modalitats dels ensenyaments adreçats a la població adulta, i és el marc de referència que s'ha de tenir en compte per al desplegament normatiu relatiu a les accions educatives i formatives per a les persones adultes.
La disposició addicional primera del Decret 34/2015, de 15 de maig, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears, modificat pel Decret 29/2016, de 20 de maig, pel qual es modifica el Decret 34/2015, de 15 de maig, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears, disposa que el conseller d'Educació, Cultura i Universitats ha d'establir mitjançant la normativa corresponent els currículums, l'estructura, l'organització i l'avaluació dels ensenyaments per a persones adultes que condueixen a l'obtenció del títol de graduat en educació secundària obligatòria.
Així, l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 20 de maig de 2015 per la qual es desplega el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears, modificada per l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 23 de maig de 2016, va desplegar alguns dels articles del Decret 34/2015, de 15 de maig.
El Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, amb les modificacions incorporades a l'Acord del Consell de Govern de 27 de maig de 2011, indica que tots els alumnes, amb independència de les seves especificitats individuals o de caràcter social, tenen dret a una educació adequada a les seves necessitats i característiques. Les mesures d'atenció a la diversitat han d'orientar-se a donar resposta a les necessitats educatives dels alumnes perquè puguin assolir els objectius i, si és el cas, les competències bàsiques de les diverses etapes educatives, i en cap cas poden suposar cap discriminació que dificulti aquest assoliment i la titulació corresponent. L'atenció a la diversitat s'ha de regir pels principis de qualitat, equitat, igualtat d'oportunitats, normalització, integració i inclusió i igualtat entre dones i homes, i ha de garantir l'accessibilitat universal i la cooperació de la comunitat educativa.
D'altra banda, pel que fa a la titulació de graduat en educació secundària obligatòria, el Reial decret llei 5/ 2016, de 9 de desembre, de mesures urgents per a l'ampliació del calendari d'implantació de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, modifica la disposició final cinquena d'aquesta llei i estableix en el punt 2 que fins a l'entrada en vigor de la normativa resultant del Pacte d'Estat Social i Polític per a l'Educació, l'avaluació regulada a l'article 29 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, es considerarà mostral i tindrà una finalitat diagnòstica. Així, s'avaluarà el grau d'adquisició de la competència matemàtica, la competència lingüística i la competència social i cívica tenint com a referència principal les matèries generals del bloc de les assignatures troncals cursades a quart d'educació secundària obligatòria, i aquesta avaluació no tindrà efectes acadèmics.
Per mitjà d'aquest Decret s'estableix la regulació i organització de l'educació secundària per a les persones adultes, amb un currículum basat en les característiques, interessos i peculiaritats de la població adulta. A més, permet que aquesta etapa pugui ser cursada en règim presencial, semipresencial i de distància, de manera que es doni resposta a les diferents condicions i necessitats de l'alumnat.
Així, es pretén actualitzar els ensenyaments de l'educació secundària per a les persones adultes de cara a les necessitats i demandes de la societat d'avui i d'un futur i es proposa una ordenació curricular que faciliti i potenciï la formació de les persones adultes partint de la idea d'un individu socialitzat amb un bagatge divers, pressuposant que l'interès per la formació és una decisió personal, no obligatòria, i que aquesta formació, generalment, no consisteix en la seva activitat principal, fet que incideix en el temps que es pot dedicar a l'estudi. És per això que cal organitzar els ensenyaments de manera flexible per facilitar l'adaptació de l'oferta a la diversitat d'interessos, ritmes i estils d'aprenentatge.
Aquesta organització de l'educació secundària per a persones adultes (ESPA) permet reprendre la formació a totes aquelles persones que, per diferents motius, abandonaren el seu procés formatiu o no aconseguiren acabar l'educació secundària obligatòria amb èxit als centres ordinaris, per la qual cosa facilita l'obtenció de la titulació necessària i una major confiança i autoestima personal per encarar nous reptes formatius o laborals.
En una societat intercultural i integradora l'ESPA permet a les persones nouvingudes integrar-se en el nostre sistema educatiu i accedir a una formació reglada que els garanteixi noves expectatives i oportunitats.
El currículum establert en aquest Decret comprèn els principis essencials de la proposta educativa. Als annexos es descriuen, per a cada àmbit de coneixement, els continguts, els criteris d'avaluació, els estàndards d'aprenentatge avaluables, els objectius, les orientacions metodològiques i la contribució de la matèria al desenvolupament de les competències clau. Aquests elements del currículum han de ser desplegats, completats i aplicats pels centres docents, d'acord amb el principi d'autonomia pedagògica i en funció de les característiques del grup d'alumnes, de l'equip docent responsable d'aplicar-los, de les característiques del centre i de l'entorn on està ubicat.
El present Decret s'ajusta als principis de bona regulació en l'exercici de la potestat reglamentària que recull l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu de les administracions públiques.
Així, s'ajusta al principi de necessitat, ja que el desenvolupament del...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba