DECRETO 382/2021, de 9 de noviembre, por el que se crea el título de la Generalitat de técnico o técnica superior en Luminotecnia para las Artes Escénicas, y se establece su currículum.

ELIeli/es-ct/d/2021/11/09/382/dof
Fecha de disposición09 Noviembre 2021
Fecha de publicación11 Noviembre 2021
EmisorDepartament d'Educació

En matèria d'ensenyament no universitari, l'article 131.1 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya determina que correspon a la Generalitat la competència exclusiva sobre els ensenyaments postobligatoris que no condueixen a l'obtenció d'un títol o d'una certificació acadèmica amb validesa a tot l'Estat i sobre els centres docents en què s'imparteixin aquests ensenyaments.

L'article 53.4 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, estableix que correspon al Govern determinar el currículum dels ensenyaments postobligatoris que condueixin a l'obtenció de titulacions pròpies de la Generalitat i l'article 65.2 f) estableix que poden formar part dels ensenyaments artístics altres manifestacions artístiques que el Govern determini.

Per tal de donar una oferta formativa específica a les diverses vessants escèniques, s'han desplegat les competències esmentades mitjançant el Decret 224/2018, de 16 d'octubre, pel qual es creen els ensenyaments d'arts escèniques i el títol de la Generalitat de tècnic o tècnica superior en Tècniques de Direcció Coral, del qual s'estableix el currículum.

En el moment actual, es detecta la necessitat d'establir una nova titulació pròpia en Luminotècnia per a les Arts Escèniques que ha de formar part dels ensenyaments d'arts escèniques, juntament amb les ja creades actualment.

La utilitat de la creació d'aquest títol propi deriva de la inexistència d'un títol establert pel Govern de l'Estat que respongui a aquesta necessitat de qualificació.

La creació d'aquest títol i la definició del currículum respon a les necessitats de qualificació professional detectades a Catalunya fruit de la col·laboració de l'Administració educativa i empreses en l'àmbit de la luminotècnica escènica i la seva pertinença al sistema integrat de qualificacions i formació professional, en el marc del Decret 28/2010, de 2 de març, del Catàleg de qualificacions professionals de Catalunya i del Catàleg modular integrat de formació professional.

El títol creat per aquest Decret sota el principi de proporcionalitat conté la regulació imprescindible perquè sigui desplegat en les programacions elaborades per l'equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau de l'alumnat i l'adquisició de les competències professionals, personals i socials establertes en el perfil professional, tenint en compte, d'altra banda, la necessitat d'integració del cicle formatiu.

D'acord amb el que s'ha exposat, aquesta iniciativa s'exerceix en el marc del règim de millora de la qualitat normativa i dels principis de bona regulació, en particular, dels principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència. Es persegueix la millora del sistema educatiu com a interès general justificatiu, tot establint la regulació imprescindible per atendre les necessitats detectades, alhora que resulta coherent amb l'ordenament jurídic vigent i no s'estableixen càrregues administratives innecessàries per als destinataris. Així mateix s'ha garantit la participació ciutadana en la seva elaboració, així com el règim de transparència.

Aquest Decret desplega la Llei 12/2009, de 10 de juliol, i s'ha tramitat segons l'article 59 i següents de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya i d'acord amb els principis de millora de la qualitat normativa i de participació ciutadana establerts a la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, atès que s'inclou en l'ordenació acadèmica una formació fins ara no reglada, s'ha comptat amb la col·laboració de les entitats impulsores d'aquesta formació i dona resposta a necessitats de qualificació professional de les persones i de les empreses en l'àmbit de la luminotècnia escènica, i disposa del dictamen previ del Consell Escolar de Catalunya.

En virtut d'això, a proposta del conseller d'Educació, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Objecte

1. Es crea el títol de la Generalitat de tècnic o tècnica superior en Luminotècnia per a les Arts Escèniques, i se n'estableix el currículum.

2. El títol de la Generalitat de Luminotècnia per a les Arts Escèniques s'inclou en els ensenyaments d'arts escèniques.

Article 2

Identificació del títol i perfil professional

1. Els elements d'identificació del títol són els que s'estableixen a l'apartat 1 de l'annex.

2. El perfil professional del títol és el que s'indica a l'apartat 2 de l'annex.

3. La relació de les qualificacions i unitats de competència del Catàleg de qualificacions professionals de Catalunya, que són el referent del perfil professional d'aquest títol, són les que s'indiquen a l'apartat 3 de l'annex.

4. El camp professional del títol és el que s'indica a l'apartat 4 de l'annex.

Article 3

Currículum

1. Els objectius generals del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 5.1 de l'annex.

2. Aquest cicle formatiu s'estructura en els mòduls professionals i les unitats formatives que s'estableixen a l'apartat 5.2 de l'annex.

3. La descripció de les unitats formatives de cada mòdul s'estableix a l'apartat 5.3. Aquests elements de descripció són els resultats d'aprenentatge, els criteris d'avaluació i els continguts de procediments conceptes i actituds. En aquest apartat s'estableix també la durada de cada mòdul professional i de les unitats formatives corresponents i, si escau, les hores de lliure disposició del mòdul de què disposa el centre. En aquest apartat s'estableix també la durada de cada mòdul professional i de les unitats formatives corresponents.

4. Els elements de referència per a l'avaluació de cada unitat formativa són els resultats d'aprenentatge i els criteris d'avaluació.

Article 4

Incorporació de la llengua anglesa en el cicle formatiu

1. Amb la finalitat d'incorporar i normalitzar l'ús de la llengua anglesa en situacions professionals habituals i en la presa de decisions en l'àmbit laboral, en aquest cicle formatiu s'han de dissenyar activitats d'ensenyament i aprenentatge que incorporin la utilització de la llengua anglesa, almenys en un dels mòduls.

2. A l'apartat 6 de l'annex es determinen els resultats d'aprenentatge, els criteris d'avaluació i la relació de mòduls susceptibles d'incorporar-hi la llengua anglesa.

3. En el mòdul professional de Projecte Integrat de Luminotècnia a l'Espectacle també s'ha d'utilitzar la llengua anglesa, com a mínim, en alguna d'aquestes fases: en l'elaboració de documentació escrita, en l'exposició oral o bé en el desenvolupament d'algunes activitats. Tot això sens perjudici del que estableix el mateix mòdul professional de Projecte Integrat de Luminotècnia per a l'Espectacle.

Article 5

Espais

Els espais i equipaments requerits per al desenvolupament d'aquest cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 7 de l'annex.

Article 6

Professorat

Els requisits de professorat es regulen a l'apartat 8 de l'annex.

Article 7

Efectes professionals del títol

Aquest títol té, en el territori de Catalunya, efectes professionals.

Article 8

Efectes acadèmics del títol

Aquest títol no té efectes acadèmics, sens prejudici que, d'acord amb la normativa vigent, pugui ser objecte de reconeixement o convalidació acadèmica.

Article 9

Correspondències

1. La correspondència de les unitats de competència amb els mòduls professionals que integren el currículum d'aquest cicle formatiu per a la seva convalidació o exempció es regula a l'apartat 9.1 de l'annex.

2. La correspondència dels mòduls professionals que conformen el currículum d'aquest cicle formatiu amb les unitats de competència per a la seva acreditació es fixa a l'apartat 9.2 de l'annex.

Article 10

Requisits d'accés

Per accedir al cicle formatiu de grau superior de tècnic o tècnica en Luminotècnia per a les Arts Escèniques cal posseir el títol de batxiller o equivalent a efectes acadèmics o haver superat la prova d'accés als cicles formatius de grau superior.

Article 11

Prova específica d'accés

1. En qualsevol cas, serà necessària la superació d'una prova específica d'accés, que permeti demostrar les aptituds necessàries per cursar amb aprofitament aquests ensenyaments.

2. La prova específica d'accés superada tindrà validesa durant el curs acadèmic corresponent a l'any en què es fa la prova.

Disposicions addicionals

1. El conseller o consellera d'Educació ha de promoure, davant les autoritats educatives, el reconeixement i la convalidació acadèmica del títol de la Generalitat de tècnic o tècnica superior en Luminotècnia per a les Arts Escèniques.

2. El Departament competent en matèria d'educació pot implantar el currículum del títol de la Generalitat de tècnic o tècnica superior en Luminotècnia per a les Arts Escèniques en els centres que en depenguin.

3. Per impartir aquest currículum, els centres privats es regeixen pel previst en el Decret 122/2012, de 9 d'octubre, del procediment d'autorització i de comunicació prèvia per a l'obertura de centres educatius privats i en el cas dels centres de titularitat municipal s'ha de preveure en el corresponent conveni de creació o en addenda posterior.

4. D'acord amb l'article 72 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, tenen la consideració de centre educatiu, a l'efecte de la impartició del currículum, els centres públics de la Generalitat, la titularitat dels quals no s'exerceix per l'Administració educativa, que sol·licitin impartir aquests ensenyaments i compleixin els requisits. A aquest efecte, el Departament els ha d'inscriure en el registre de centres que gestiona.

Disposicions finals

1. El conseller o consellera d'Educació pot desplegar el currículum, tant en la modalitat d'educació presencial com en la d'educació a distància, el pot adequar a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i pot autoritzar la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR