DECRET 313/1995, de 7 de novembre, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior d'anàlisi i control.

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament D'Educacio
Rango de LeyDecret

El Reial decret 811/1993, de 28 de maig, modificat pel Reial decret 2207/1993, de 17 de desembre, i completat pel Reial decret 1411/1994, de 25 de juny, ha establert el títol de tècnic superior en anàlisi i control i els corresponents ensenyaments mínims, en consonància amb el Reial decret 676/1993, de 7 de maig, el qual fixa les directrius generals sobre els títols de formació professional i els seus ensenyaments mínims.

De conformitat amb l'article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives competents establir el currículum del cicle formatiu corresponent.

D'acord amb el Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya l'establiment del currículum dels ensenyaments de formació professional.

El currículum dels cicles formatius de formació professional específica s'estableix tenint present les necessitats generals de qualificació de cada àmbit professional detectades a Catalunya i les diverses mesures que permeten adequacions del currículum a les necessitats específiques de l'àmbit socioeconòmic dels centres docents.

L'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i el treball en equip del professorat permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currículum en cada centre docent. El currículum establert en aquest Decret ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l'equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau de l'alumnat i han de respondre al requisit d'integració dels continguts del cicle formatiu.

L'elaboració de les programacions ha de partir del currículum -compost per objectius generals, objectius terminals i continguts- fixat en aquest Decret i ha de prendre com a referència la qualificació professional inherent al títol.

Els objectius generals fixen les capacitats que l'alumnat ha d'haver assolit en finalitzar el cicle formatiu i en detallen els continguts, el conjunt de coneixements i aptituds del cicle que configuren una qualificació professional.

Els objectius terminals precisen el grau i el tipus d'aprenentatge que l'alumnat ha d'haver adquirit en finalitzar el cicle i han de derivar de les capacitats estipulades pels objectius generals.

Els continguts són els conceptes, procediments i actituds seleccionats que tenen la missió de proporcionar el suport d'informació necessari per a desenvolupar comportaments professionals, tant en el vessant pràctic com en el de fonamentació o valoratiu. Els continguts s'agrupen en blocs, coherents i amb significat en el món del treball, denominats mòduls professionals, els quals són la unitat organitzativa dels cicles formatius.

Els mòduls professionals responen tant a la formació en la capacitat tècnica com a diverses capacitats complementàries de l'anterior.

Els mòduls professionals s'estructuren en un crèdit o bé en més si d'aquesta forma es facilita l'organització i el desplegament didàctic del cicle formatiu en aquells casos en què per la llarga durada del mòdul i pel seu caràcter divisible en unitats coherents, sigui adient fer una proposta de subdivisió en crèdits que, en definitiva, faciliten la distribució temporal, la impartició i l'avaluació dels continguts del cicle.

Als crèdits anteriors se'ls afegeix altres crèdits per tal d'elaborar les síntesi o projectes escaients o bé per possibilitar les adaptacions curriculars a l'entorn del centre.

El crèdit és la unitat d'organització del currículum; l'agrupació d'objectius terminals i dels continguts en un crèdit té la finalitat d'establir una proposta d'ensenyament-aprenentatge i, per tant, ha de tenir en compte criteris didàctics i pedagògics. La relació dels objectius terminals i els continguts corresponents adquireix un caràcter didàctic en organitzar-se en forma de proposta coherent amb sentit per a l'alumnat.

El crèdit de formació pràctica en centres de treball i el crèdit de síntesi presenten unes característiques diferenciades dels altres crèdits ateses les seves finalitats específiques.

El crèdit de formació pràctica ha de possibilitar a l'alumnat complementar la competència professional assolible en el centre educatiu amb la realització d'un conjunt d'activitats de formació identificades entre les activitats productives i/o de serveis del centre de treball.

El crèdit de síntesi ha de permetre culminar la integració dels continguts impartits al llarg del cicle.

Els centres docents disposen d'un determinat nombre d'hores lectives per completar el currículum, les quals, junt amb els crèdits de formació pràctica en centres de treball i de síntesi, han de permetre, especialment, l'adaptació del currículum del cicle a cada centre docent.

En virtut d'això, a proposta del conseller d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb l'informe de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Aquest Decret estableix el currículum per a l'ensenyament de formació professional vinculat al títol de tècnic superior en anàlisi i control regulat pel Reial decret 811/93, de 28 de maig, pel qual s'aproven els ensenyaments mínims, modificat pel Reial decret 2207/93 de 17 de desembre, i completat pel Reial decret 1411/94, de 25 de juny.

Article 2

2.1 La denominació, nivell i durada del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 1 de l'annex d'aquest Decret. 2.2 El perfil professional és el que s'indica a l'apartat 2 de l'annex. 2.3 Els objectius generals del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 3.1 de l'annex. 2.4 Els continguts del currículum s'estructuren en els crèdits que s'estableixen a l'apartat 3.2 de l'annex. 2.5 Els objectius terminals són els criteris que serveixen de referència per a l'avaluació. 2.6. Les hores a disposició del centre s'estableixen a l'apartat 3.3 de l'annex.

Article 3

La relació dels crèdits en què s'estructuren els mòduls professionals de l'ensenyament corresponent al títol de tècnic superior en anàlisi i control s'estableix a l'apartat 3.4 de l'annex.

Article 4

Les matèries del batxillerat que s'han hagut de cursar per accedir al cicle formatiu es detallen a l'apartat 3.5 de l'annex.

Article 5

Les especialitats exigides al professorat que imparteix els crèdits corresponents a aquest cicle formatiu són les que s'expressen a l'apartat 4 de l'annex.

Article 6

6.1 Els mòduls susceptibles de convalidació per estudis de formació professional ocupacional o de correspondència amb la pràctica laboral són els que s'especifiquen, respectivament, en els apartats 5.1 i 5.2 de l'annex. 6.2 Els estudis universitaris als quals dóna accés aquest títol són els indicats a l'apartat 5.3 de l'annex.

Disposicions addicionals

Primera El professorat de l'especialitat d'anàlisi i química industrial del cos de professors d'ensenyament secundari podrà impartir la matèria de química del batxillerat.

Segona El Departament d'Ensenyament podrà desplegar el currículum a què es refereix aquest Decret tant en la modalitat d'educació presencial com en la d'educació a distància, el podrà adequar a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i el podrà adaptar a les característiques singulars de col·lectius d'alumnat.

Tercera El Departament d'Ensenyament podrà autoritzar la realització d'experimentacions sobre aquest currículum d'acord amb el que disposa el capítol 6 del Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya.

Disposició final Aquest Decret entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 7 de novembre de 1995

Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya

Joan M. Pujals i Vallvé Conseller d'Ensenyament

Annex

-1 Identificació del títol 1.1 Denominació: anàlisi i control. 1.2 Nivell: formació professional de grau superior. 1.3 Durada del cicle formatiu: 2000 hores. 1.3.1 Formació en el centre educatiu: 1590 hores (crèdits de l'1 a l'11 i el 13). 1.3.2 Formació en centres de treball: 410 hores (crèdit 12).

-2 Perfil professional 2.1 Competència general És competència general d'aquest tècnic superior organitzar i supervisar l'activitat del laboratori; desenvolupar i aplicar tècniques d'assaig i anàlisis físiques, químiques o microbiològiques sobre primeres matèries, productes químics o alimentaris, orientats a la investigació, a l'anàlisi o al control de qualitat, i actuant d'acord a normes de bones pràctiques en el laboratori de seguretat i del medi ambient. 2.2 Competències professionals Les competències i realitzacions més rellevants que ha de manifestar el professional són:

  1. Organitzar i gestionar l'activitat de laboratori. 1. Interpretar els plans de control de qualitat i definir els procediments i les instruccions per a l'aplicació de les tècniques d'assaig i anàlisi, optimitzant els recursos disponibles. 2. Establir el treball diari del laboratori en funció del programa de producció o servei d'anàlisi. 3. Coordinar i organitzar l'actuació del personal al seu càrrec i els treballs que es realitzen en la seva àrea de responsabilitat. 4. Informar el personal al seu càrrec de les noves metodologies d'assaig i d'anàlisi i del maneig de nous equips de laboratori, i formar-lo. 5. Recollir dades, efectuar càlculs i redactar informes tècnics d'anàlisi i de control. 6. Classificar, posar al dia i distribuir la documentació tècnica per al seu ús en el laboratori o per realitzar suport tècnic a vendes. 7. Gestionar els recursos del laboratori i controlar-ne les existències. 8. Relacionar-se amb altres departaments de l'empresa segons les necessitats i donar suport tècnic a vendes, a requeriment del mateix departament.

  2. Organitzar...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR